بورس24 :اگرچه بیش از پنج ماه از علنی شدن تصمیم بانک مرکزی برای افزایش وام خودرو می گذرد، اما هنوز شورای پول و اعتبار تصمیم مشخصی در این رابطه نگرفته و با وجود چند برابری قیمت خودرو وام خرید آن به 30 درصد ارزان ترین خودرو هم نمی رسد.
در خرداد ماه بود که احتمال افزایش وام خودرو از رقم هفت میلیون فعلی و حتی تا دو برابر شدن آن از سوی مقامات بانک مرکزی مطرح شد.
رییس اعتبارات بانک مرکزی از تشکیل کارگروهی در این بانک با مسوولیت بخش اعتبارات خبر داد و گفت که در حال بررسی این موضوع هستند.
میرمحمد صادقی ابراز امیدواری کرد که بررسیها در این مورد در کارگروه به نتیجه رسیده و بعد از تایید و ارجاع به شورای پول و اعتبار خبر خوشی برای متقاضیان باشد.
در حالی بعد از چند ماه کش و قوس بالاخره این طرح در کمیسیون اعتبارات بانک مرکزی تصویب و به شورای پول و اعتبار ارجاع داده شد که مورد بررسیهای کارشناسی قرار گرفته و بعد از سنجیده شدن تمامی جوانب اعم از میزان افزایش و رقم و یا تناسب با منابع بانکها همچنین سود مورد نظر به تصویب نهایی رسیده و برای اجرا به بانکها ابلاغ شود که به نظر می رسد شورای پول و اعتبار تاکنون به نتیجه مشخصی در این مورد نرسیده است.
در شرایطی وعده افزایش وام خودرو از هفت میلیون در چند سال گذشته محقق نشده که قیمت خودرو بیش از یکسال است که بیشتر به نفع تولید کنندگان بالا رفته و مشتریان برای خرید با تامین منابع درگیر هستند به طوری که حتی در مواردی توان خرید خودروهایی که زمانی هم قیمت وام هفت میلیونی فعلی بودند را از دست داده اند.
این در حالی است که در طرف دیگر تغییر میزان تسهیلات خودرو، بانکها قرار دارند که در سالهای اخیر اغلب با کمبود منابع مواجه بوده و به این بهانه از پرداخت وام های خرد نظیر این وام طفره رفته اند که این موضوع می تواند به دلیلی برای تاخیر در تصمیم گیری برای افزایش وام خودرو تبدیل شود.
با این وجود در حال حاضر و از چندین ماه پیش هستند بانکهایی که به روال معمول بی توجه به دستورالعمل های بانک مرکزی ، بدون نظارت از مراجع بالایی و در قالب تصمیم های داخلی نسبت به افزایش وام خودرو تا 15 میلیون و حتی بیشتر آنهم با سودهای 27تا 28 درصد اقدام کردهاند.
بر این اساس انتظار می رود همانطوری که برای افزایش قیمت خودرو به سرعت تصمیم گیری شده و مشتریان باید به نفع خودورسازان از آن تبعیت کنند در مورد کمک هزینه خرید آن هم تعجیل وجود داشته و این طرح دست به دست نچرخیده و یا در آرشیو شورای پول و اعتبار نماند./ایسنا
اعتبار قرارداد تولید تندر90 به پایان رسید
شرکت رنو سطح فعالیتهای خود در ایران را به حداقل کاهش داده و گفته میشود اعتبار (مدت زمان) قرارداد تولید تندر 90 نیز به پایان رسیده است.
شرکت رنو تنها شرکت خودروسازی فعال در ایران بود که حتی پس از تحریم صنعت خودرو نیز فعالیتهای خود در ایران را متوقف نکرد.
این موضوع و اطلاعات منتشر شده در آن زمان مبنی بر اینکه "رنو تنها شرکت خارجی بوده که در ایران سرمایهگذاری کرده است" موجب شد از این شرکت در ایران به خوشنامی یاد شود.
با این وجود براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، این شرکت در چند ماه اخیر حجم فعالیتهای خود در ایران را به حداقل ممکن کاهش داده و در کنار آن نیز تاکنون از تمدید قرارداد تولید تندر 90 خودداری کرده است.
نمونه بارز کاهش فعالیتهای رنو در ایران، افت تولید خودروی تندر 90 (به عنوان شاخصترین محصول تولیدی رنو در ایران است) که هماکنون تیراژ تولید آن در یکی از شرکتهای خودروسازی به روزانه 30 دستگاه و در شرکت دیگر به روزانه 50 دستگاه کاهش یافته است.
علاوه بر آن تولید خودروی مگان نیز در چند ماه اخیر متوقف شده و هنوز دورنمای روشنی در زمینه سرنوشت تولید این خودرو در ایران وجود ندارد.
در چنین شرایطی یک مقام مسوول در صنعت خودرو با بیان اینکه رنو در انتظار مشخص شدن سرنوشت مذاکرات ایران و 1+5 است، خاطرنشان میکند: بعید نیست در صورتیکه این مذاکرات به نتیجه نرسد رنو قید حضور در بازار ایران را بزند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه رنو بهگونهای برنامهریزی کرده که میتواند از آن سوی دنیا تولید تندر 90 در ایران را متوقف کند، خاطرنشان میکند: در این شرایط رنو قرارداد تولید تندر 90 در ایران را که مدت زمان اعتبار آن نیز به پایان رسیده، تمدید نکرده است.
این وضعیت در حالی است که مدیرعامل ایران خودرو نیز چندی پیش در پاسخ به ایسنا درباره کاهش فعالیتهای رنو در ایران، اظهار کرده بود: قرارداد تندر 90 قبلا توسط ایدرو منعقد شده بود و من در آن سالها مطالبی را درباره نقاط ضعف این قرارداد بیان کردم که هماکنون تحقق یافته است.
وی اظهار کرده بود: در این زمینه کافی است بررسی شود که چرا ایران خودرو میتواند 206 را بدون پژو داخلیسازی کند اما ایران خودرو و سایپا نتوانستهاند همین کار را در رابطه با خودروی تندر 90 انجام دهند.
اظهارات مدیرعامل ایران خودرو و همچنین اطلاعات رسیده به ایسنا مبنی بر آنکه "شرکت رنو میتواند از آن سوی دنیا تولید تندر 90 در ایران را متوقف کند"، این پرسش را ایجاد کرده که چگونه میتوان تولید یک خودرو را از چند هزار کیلومتر دورتر در خط تولید یک شرکت خودروساز متوقف کرد؟
در کنار این موضوع و در حالیکه در گذشته گفته میشد رنو در ایران سرمایهگذاری کرده است، مدیرعامل ایران خودرو میگوید:" برخلاف برخی مطالب مطرح شده، رنو در ایران یک یورو نیز سرمایهگذاری نکرده است. اگر شرکتی آمد و در فرآیند تولید قطعاتی مانند گیربکس در صنعت قطعهسازی سرمایهگذاری کرد، میتوان اسمش را سرمایهگذاری مشترک گذاشت".
با توجه به چنین اظهاراتی و کاهش شدید فعالیتهای رنو در ایران در کنار عدم تمدید قرارداد تولید تندر 90، به نظر میرسد در آینده شاهد انتشار اخبار جدیدی درباره عملکرد رنو که تاکنون از آن به خوشنامی یاد میشد، باشیم؛ شرکت رنویی که مدیرعامل ایران خودرو در رابطه با آن گفته است: "هم رنو و هم پژو با دو شیوهمختلف اذیتمان میکنند. البته پژو مستقیمتر و رنو به شیوه دیگری. ما در رنو، پژو و باقی شرکتهای خارجی، جو فروش گندمنما نمیخواهیم"./ایسنا
ردیف | نام خودرو | قیمت (تومان) | حجم تغییرات (تومان) |
1 | سوناتا | 136.000.000 | بدون تغییر |
2 | آزرا | 185.000.000 | " |
3 | I20 | 84.000.000 | " |
4 | IX35 | 141.000.000 | " |
5 | I40 | 162.000.000 | " |
6 | اسپورتیج | 143.000.000 | " |
7 | هیوندای ولستر | 112.000.000 | " |
8 | سراتو 2014 | 118.000.000 | " |
9 | یاریس هاچ بک | 94.000.000 | " |
10 | اوریون | 210.000.000 | " |
11 | كرولا | 124.000.000 | " |
12 | اپتیما | 132.000.000 | " |
13 | النترا | 104.000.000 | " |
14 | تویوتا R4 | 173.000.000 | " |
15 | پژو206 تیپ5 | 36.000.000 | " |
16 | پژو206 تیپv8 | 35.000.000 | " |
17 | تندر ایران خودرو | 38.000.000 | " |
18 | پارس تندر | 39.000.000 | " |
19 | سورن ای ال ایکس | 35.000.000 | " |
20 | پژو 405 بنزینی | 28.000.000 | " |
21 | پژو 405 اس ال ایکس | 30.000.000 | " |
22 | پارس سال | 34.000.000 | " |
23 | پارس ای ال ایکس | 37.000.000 | " |
24 | سمند lx | 28.000.000 | " |
25 | رانا | 31.000.000 | " |
26 | پراید111 | 19.000.000 | " |
27 | پراید 131 | 19.500.000 | " |
28 | پراید 132 | 19.000.000 | " |
29 | تیبا | 23.000.000 | " |
30 | تندر اتومات | 46.800.000 | " |
31 | ویتارا اتومات | 138.000.000 | " |
32 | ویتارای دندهای | 133.000.000 | " |
33 | مگان (با آپشن) | 102.000.000 | " |
34 | نیسان تیانا | 154.000.000 | " |
35 | مزدا3 | 118.000.000 | " |
36 | مزدا2 | 75.000.0000 | " |
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.