Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :شرایط روز چهارشنبه بازار سهام در ابتدا ابهام‌آلود بود اغلب نمادها در شرایط نسبتاً متعادلی کار خود را آغاز کردند لیکن تدریجاً خریداران عقب‌نشینی کردند و متقابلاً عرضه‌کنندگان حاضر به فروش سهام در قیمت‌های پایین شدند. بعضی نمادهای مطرح همچون ایران‌خودرو نیز در این زمان‌ها به صف فروش رسیدند لیکن تلاش‌هایی بعد از ساعت ۱۰ برای بهبود فضای معاملات صورت گرفت و بعضی از صف‌های فروش جمع‌آوری شدند و شرایط به سکون نسبی رسید. با نزدیک شدن به پایان ساعت معاملات شرایط مناسب‌تر شد و بعضی از نمادهای بزرگ موفق شدند که به دامنه مثبت قیمت پا بگذارند.

با توجه به اینکه هفته بعد بازار سرمایه با دو روز تعطیلی در اواسط هفته مواجه است در شرایط حاضر نمی‌توان به تحلیل مشخصی برای رشد بازار رسید. چنانچه در روزهای پنجشنبه و جمعه اتفاق خاصی رخ ندهد و از مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ اخبار مناسبی انتشار یابد می‌توان به فضای متعادل و با احتمال ضعیفی با رشد شاخص مواجه بود. دیروز در بعضی سایت‌ها اشاراتی به خواسته و شروط آقای فطانت فرد برای پذیرش مسئولیت ریاست سازمان بورس اشاره‌شده بود. حسب آنچه در سایت های مزبور درج‌شده است ایشان خواستار بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها (که به دلیل اختلاف با وزارت نفت در خصوص روش قیمت‌گذاری بر مبنای کیفی سازی محصولات) بعضاً قریب به یک سال متوقف هستند قبل از تحویل سکان بازار بورس بوده‌اند. یک سایت خبری هم با تیتر نگران‌کننده‌ای تحت عنوان «آیا سقوط بزرگ در انتظار بورس است؟» به این موضوع پرداخت. دلار آزاد در روز چهارشنبه از قیمت ۳۵۰۰۰ ریال نیز فراتر رفت گرچه آقای نوبخت معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهور در مصاحبه‌ای اشاره به عدم نگرانی دولت در ارتباط با کنترل نرخ ارز داشتند.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز چهارشنبه به ۲۹۷.۹ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده ۱۱۸.۳ میلیارد تومان و اوراق بدهی ۷۱.۸ میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۱۴ واحد و شاخص فرابورس ۱ واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش دیروز خود به عدد ۶۹۴۹۵ واحد رسید. بانک ملت با ۴۱ واحد بیشترین اثر مثبت و ایران‌خودرو با ۲۵ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۱۹۲.۲ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۵.۷ میلیارد تومان رسید که معامله بلوک تراکتورسازی ایران با ۵۳ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره رایتل با ۱۴.۹ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

معاملات نمادهای صنعت سیمان در روز یاد شده کم رونق تر از روز سه شنبه به نظر می‌آمد شاید در مورد بعضی نمادها بتوان گفت قیمت‌ها به حدی کاهش‌یافته که فروشنده رغبت به نگهداری پیدا می‌کند. تعداد ۲۴ نماد مورد معامله قرار گرفتند که از میان نمادهای معامله‌شده و بر اساس قیمت‌های آخرین معاملات تنها ۸ نماد مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات با افزایش نسبت به روز سه شنبه به عدد ۱۹۲۸۸ هزار سهم و ارزش آن به ۳۴۵۳۷ میلیون ریال رسید. نمادهای سیمان ارومیه، بجنورد، دورود، اصفهان، فارس، قاین و سیمان‌سفید نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معاملاتی بر روی نمادهای خود نبودند. سیدکو با ۱۳۳۹۱ هزار سهم و مبلغ ۲۱۰۹ میلیون ریال حدود ۶۱% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد ۱۷۷۶ هزار سهم به ارزش ۴۰۹۶ میلیون ریال (معادل ۱۲% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در روز مزبور متعادل و در دامنه منفی قیمت انجام شد. حجم معاملات به ۱۷۷۶ هزار سهم و به ارزش ۴۰۹۶ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۳۰۷ ریال بود که نسبت به قیمت روز سه شنبه ۶۴ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۴.۲۹ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۰۳۸۲ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۰۸ فرد حقیقی و فروشندگان شامل ۷۵ شخصیت حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۱۰۰٪ و درفروش معادل ۹۷٪ بود. دیگر نماد مطرح این صنعت یعنی شرکت سیمان تهران شاهد معاملاتی متعادل، منفی و نسبتاً کم‌حجم بود. مجموع معاملات به ۲۵۵ هزار سهم و به ارزش ۹۳۰ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۳۶۷۶ ریال بود که نسبت به‌روز سه شنبه ۱۲ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۷۱ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۴۳۳ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۶ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۲۰ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند. بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۱۰۰٪ و در فروش معادل ۵۵٪ بود. سیدکو دیگر هلدینگ بزرگ این صنعت و نماد تقریباً تازه‌وارد نیز شاهد انجام معاملاتی متعادل و در دامنه مثبت قیمت بود. حجم معاملات نسبت به‌روزهای گذشته افزایش‌یافته و به ۱۳۳۹۱ هزار سهم و ارزش ۲۱۰۹۸ میلیون ریال رسید.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز سه شنبه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (CIDCO) خریدار سهام شرکت‌های سیمان شمال، مازندران و کرمان، شرکت آتی پژوهان سرمایه خریدار سیمان کارون و ۱ شخص حقیقی خریدار سهام سیمان غرب بوده‌اند.

در سمت عرضه هیچ‌یک از سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه در نقش فروشنده سهام ظاهرنشده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24