Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

روز گذشته بخش نخست گفتگو با مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین با بررسی عوامل افت شاخص طی 13 ماه اخیر منتشر شد. در ادامه این گفتگو به بررسی راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی پرداخته می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین درباره چگونگی برون رفت از شرایط فعلی گفت: وضع قوانین، مقررات و آئین نامه های مناسب و ثانیاً با هدایت نقدینگی به بازار با هدف افزایش تقاضا به بالندگی و استمرار رونق در بورس کمک خواهد کرد.
نصر الله برزنی در ادامه افزود: طراحی و انتشار ابزارهای مالی متنوع که طیف وسیعتری از جمعیت کشور با سطوح مختلف ریسک را پوشش دهد یا مقرراتی که احساس امنیت سرمایه گذاران خارجی را برای فعالیت در کشور افزایش دهد، مانند تضمین حق حرکت آزادانه سرمایه به داخل و خارج از کشور و یا ایجاد ثبات در قوانین و مقررات شرایطی را فراهم آورند که احساس اعتماد و امنیت افزایش پیدا کند و تصمیم گیری سرمایه گذاران برای حضور بلندمدت در بازار سرمایه کشور قوت یابد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی در خصوص لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بازار سرمایه گفت: این بخشنامه می تواند باعث حرکتی سازنده برای بازگشت به دوران رونق بازار سرمایه شود. تجربه حضور و حمایت بانک ها از بازار سرمایه تازگی نداشته و به زمان تجدید حیات بورس در سال 68 برمی گردد.
برزنی با تأکید بر این نکته که بانکها و بیمه ها از بازیگران اصلی در بازار سرمایه کشور محسوب می شوند، گفت: بر اساس بند ج، قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران ، بانک ها بویژه بانک های توسعه ای، به سهامداران اصلی صنایع ملی تبدیل شدند و بورس جایگاه ایده الی برای ادامه فعالیت بنگاه داری و سهامداری آن محسوب می شد تا جائیکه سالها مدیریت سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران را نیز در اختیار خود داشتند. بنابراین حضور بانک ها در بورس های کنونی کشور نیز انکارناپذیر است.
وی درخصوص اهمیت هم سو بودن بازار پول با بازار سرمایه برای خروج بورس از رکود خاطر نشان کرد: دلیل اصلی حضور موثر بانکها در بازار سرمایه ایران از سر خیرخواهی و کمک به این بازار نیست، بلکه حفظ منافع سازمانی و تجارت مبنای این بده بستان مالی است. همین وضعیت در سایر کشورها اعم از صنعتی پیش رفته و در حال توسعه نیز مصداق داشته است. و این امر به یک باور نهادینه درآمده که بانک ها و بیمه ها نقش تعیین کننده ای در بازارهای مالی دنیا دارند.
این کارشناس بازار سرمایه عرضه های اولیه، به شرط جذاب بودن این عرضه ها را یکی از راهکارهای مناسب برای برون رفت از شرایط کنونی بازار دانست و گفت: برخلاف باور عمومی غالب که عرضه های اولیه اوراق بهادار را عاملی برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه تلقی می کنند، تجربه گذشته بازار ایران و سایر نقاط جهان نشان از آن دارد که برخلاف این باور، عرضه های اولیه هجوم سرمایه های جدید و بزرگتر شدن اندازه بازارها را در صورت رعایت اصل جذابیت عرضه اولیه رقم می زند.
وی درباره پایه استدلالی این ادعا گفت: جذابیت بیشتر و پربازده بودن این دسته از سرمایه گذاری ها در مقایسه با بازدهی در بازارهای ثانویه در سال های قبل به سهامداران اثبات شده است و درصورتیکه دولت برنامه های خصوصی سازی را با اصل بازدهی جذاب برای سرمایه گذاران خرد از سر گیرد، علاوه بر اینکه می تواند منبع درآمد مناسبی را در شرایط فعلی - کاهش قیمت نفت- برای خود فراهم کند به رونق و توسعه هرچه بیشتر بازار بورس بدون هیچ گونه حمایت نقدی نیز کمک کرده است.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه گفتگو با سنا با بیان این نکته که بازار سرمایه طی سالهای اخیر فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است و هربار بزرگتر و قدرتمندتر از گذشته به حیات خود ادامه داده است، خاطر نشان کرد: به گواهی اعداد و ارقام، بازار سرمایه در شرایط کنونی از بنیادی با استحکام قابل قبول برخوردار است و کاهش حدود 25 درصدی شاخص ها از یک طرف و افزایش درآمدهای واقعی شرکت های پذیرفته شده در مقایسه با بودجه های مصوب این ادعا را تقویت می کند.
مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین درباره دلایلی که به آینده بازار خوش بین است، گفت: دلایل زیادی برای خوش بینی و انتظار بازدهی بالا وجود دارد. از جمله افزایش احتمال حصول توافق با گروه کشورهای 1+5 که پس از آن بخش عمده ای از دارایی های ارزی بلوکه شده ایران آزاد می شود و رفع تدریجی تحریم های تحمیلی نیز امکان تجارت و نقل انتقال پول با سایر کشورها را افزایش می دهد همچنین زمینه سرمایه گذاری های خارجی در کشور را تسهیل می کند.
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر تداوم رشد اقتصادی در اروپا، آمریکا و کشورهای آسیایی نیز تقاضا برای محصولات صادراتی کشور را افزایش و به رشد اقتصادی ایران منجرخواهد شد که در نهایت شرکت های پذیرفته شده در بورس بیش از سایر شرکت ها از رونق اقتصادی متنفع خواهند شد.
برزنی تصریح کرد: به دلیل ماهیت بلند مدت سرمایه گذاری در بازار سرمایه و نگاه تاریخی به بازدهی بورس طی بیست و پنج ساله اخیر (از زمان شروع معرفی شاخص ها) بورس بی شک پله نخست پربازده ترین فعالیت اقتصادی کشور را از آن خود کرده است و چنانچه پیش بینی وضعیت اقتصادی و شرایط سیاسی محقق شود چشم انداز بازار اوراق بهادار کشور برای سال های پیش رو فارغ از نوسانات مقطعی، روندی افزایشی از نظر قیمت و حجم معاملات به همراه خواهد داشت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24