Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

این بندها اگر چه خیلی کلی است.اما صحبت های روز گذشته حسن روحانی در همایش مزبور پیرامون تقویت بورس امیدواری درباره این که دولت برای خروج بورس از رکود واقعا برنامه دارد را دوچندان کرد...

بسته دولت درباره بورس چه می گوید...؟

بورس24 :روز گذشته همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود در تهران برگزار شد.این همایش پرطمطراق شاهد حضور بزرگان اقتصاد کشور بود،افرادی که هنوز به خروج از رکود،رشد اقتصادی و بازگشت رونق به اقتصاد کشور امیدوارند.

اما در این همایش چه گذشت و اساسا بسته خروج از رکود دولت درباره بورس چه می گوید؟موضوع این نوشتار است...

تک مضراب های بسته درباره بورس

«بازار سرمایه می‌تواند نقش مهم و بی‌بدیلی را در تأمین مالی فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی و بودجه دولت ایفا نماید. لذا، سیاست قطعی دولت، تقویت این نهاد به منظور نقش‌آفرینی مؤثرتر در روند توسعه اقتصاد ملّی است.

در شرایط کنونی اقتصاد ایران که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و دولت در تنگنای شدید مالی به سر می‌برند و تأمین مالی غیرتورمی بنگاه‌ها و بودجه دولت برای ایجاد تحرّک در اقتصاد و خروج غیرتورمی از رکود یکی از نیازهای مهم اقتصاد کشور است، نقش و اهمیت بازار سرمایه بیش از پیش برجسته و نمایان می‌شود. دولت در چارچوب سیاست‌های خروج از رکود اقتصادی در سال ۹۳، مجموعه سیاست‌هایی برای تنظیم و توسعه بازار اوراق بهادار و بورس های کالایی تهیه کرده است. مجموعه سیاست‌های دولت برای توسعه بازار سرمایه با رویکرد تحقق اهداف زیر طراحی شده‌اند:

- تقویت نقش بازار اولیه در تشکیل سرمایه

- گسترش بازار اوراق بهادار دولتی

- جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار اوراق بهادار

- افزایش نقش تأمین مالی مبتنی بر کالا

- کمک به تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق اوراق بهادار

- تنوع دادن به ابزارها و نهادهای تامین مالی به منظور پوشش دادن کلیۀ نیازهای سرمایه گذاران و شرکت‌های سرمایه‌پذیر

سیاست‌ها

تعیین نرخ سود شناور مصون از تورم برای اوراق بهادار دولتی (*)

اجازه خرید و فروش اوراق بهادار دولتی به قیمت بازار (**)

حذف تضمین بازخرید اوراق بهادار دولتی توسط بانک ها و تأمین نقدشونگی آن ها از طریق بازار ثانویه اوراق بهادار (*)

تسهیل و تکمیل مقررات سرمایه گذاری خارجی در اوراق بهادار به صورت سبد دارایی (**)

حمایت از تشکیل و توسعه فعالیت مؤسسات رتبه بندی داخلی (*)

جلب مشارکت مؤسسات خارجی برای رتبه بندی بین المللی اوراق بهادار (*)

اصلاح و تکمیل مقررات افتتاح حساب بانکی و دریافت سایر خدمات بانکی توسط سرمایه گذار خارجی (*)

استفاده از صندوق های پروژه یا انتشار سایر اوراق بهادار به منظور تأمین مالی پروژه های نیمه‌تمام (*)

استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش املاک و مستغلات بانک‌ها و مؤسسات دولتی (**)

فعال‌سازی ظرفیت مادۀ 32 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی کالاهای کشاورزی (**)

تقویت بورس های کالایی و حمایت از مکانیزم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت‌ها در مورد کالاهای پذیرفته شده (*)

تغییر نقش دستگاه‌های دولتی متولی در تنظیم بازار کالاها از تعیین‌کنندۀ سقف قیمت‌ها به پایش‌کننده بازار و اخذ تصمیمات و سیاست‌های مناسب جهت حفظ بازار در شرایط رقابتی (**)

تعمیق بازار کالاهای پذیرفته شده در بورس کالایی از طریق شروع و تقویت معاملات سلف موازی و گواهی سپرده کالایی در بورس های مذکور (*)

گسترش زمینه های فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان برای تامین مالی بخش ساختمان (*)

توسعه صندوق های پروژه برای تأمین مالی پروژه های تولیدی (*)

ایجاد صندوق های سرمایه گذاری ارزی برای جمع آوری و به کارگیری منابع ارزی خارج از نظام بانکی (**)

حذف ضامن حداقل سود و ضمانتِ بازخرید از اوراق بهادار منتشرۀ شرکت‌ها از طریق مجاز دانستن فروش اوراق بهادار بخش خصوصی به قیمت بازار و تعیین نرخ سود این اوراق متناسب با ریسک آن ها (***)

طراحی اوراق بهادار با پشتوانۀ وام‌های رهنی و غیررهنی، به منظور استفاده توسط بانک ها و مؤسسات اعتباری برای آزادسازی منابع خود و اختصاص آنها به اعطای تسهیلات جدید (**)

تقویت و تعمیق بازار ثانویه اوراق بهادار از طریق تقویت معاملات اختیار معامله بر روی سهام، فروش استقراضی و خرید اعتباری (**)

تقویت و تعمیق بازارگردانی اوراق بهادار (**)

تقویت صندوق توسعۀ بازار سرمایه و ایجاد صندوق تثبیت ریالی (**)

ایجاد صندوق‌های بازنشستگی خصوصی (***)

عدم نیاز به رعایت تشریفات مربوط به مزایده و مناقصه توسط دستگاه های اجرایی در خصوص ابزارهای تامین مالی که خرید، فروش و اجاره دارایی جزیی از فرآیند تامین مالی است (***)

این بندها اگر چه خیلی کلی است.اما صحبت های روز گذشته حسن روحانی در همایش مزبور پیرامون تقویت بورس امیدواری درباره این که دولت برای خروج بورس از رکود واقعا برنامه دارد را دوچندان کرد...این در حالی است که پیش از این بورسی ها 7 مطالبه بزرگ از دولت مطرح کرده بودند که متاسفانه در بسته مزبور اشاره دقیقی به آن ها نشده است...

حسن روحانی رییس جمهور کشورمان درخصوص برنامه های دولت برای خروج از رکود در سخنرانی خود عنوان کرد که دولت بدهکار و بدحساب باید تبدیل به دولت خوش حساب گردد. بازار سرمایه برای تامین مالی تاکنون توانمندی خود را نشان نداده است و بنگاه های کوچک و بزرگ هنوز جایگاه تامین مالی خود را میان بازار پول و سرمایه نمی دانند.

بعد از صحبت های رییس جمهور وزرای دولت به بیان برنامه های خود پرداختند. علی طیب نیا وزیر اقتصاد ، نیز در بیان صحبت های خود به بحث بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با تامین مالی بنگاه های بزرگ توسط بازار سرمایه بخشی از بار بانک ها برای تسهیلات دهی به بنگاه ها کاهش می یابد و این باعث توانمندی بازار ها و افزایش تولیدات می شود.

محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت هم بعد از صحبت های خود در سمینار با صف عظیمی از خبرنگار مواجه شد که همه سوالاتی در زمینه صنعت می پرسیدند یکی از خبرنگاران درخصوص کاهش احتمالی قیمت خودرو پرسید که نعمت زاده گفت: من تاکنون چیزی در این خصوص نشنیده ام و اظهار نظر رسمی درباره کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت صورت نگرفته است.

محمد بهرامن عضو اتاق بازگانی ایران هم درخصوص این که چرا صراحتا به موضوع بهره مالکانه در بسته حمایتی دولت پرداخته نشده است گفت: در بسته حمایتی دولت به مسائل کلان صنایع پرداخته شده است و مسائل خرد به کارگروه ها و تشکل ها سپرده شده است. مسئله بهره مالکانه نیز در کارگروه مربوطه مطرح می شود.

از این مقام مسئول درباره معدن مهدی آباد پرسیدیم که عنوان کرد: حدود 8ماه است که ایمیدرو با یک شرکت استرالیایی در حال مشارکت برای بهره برداری از این معدن است که احتمالا تا 2سال آینده راه اندازی می شود. معدن مهدی آباد با وجود این که عیار خاک کمی دارد،اما به جرات می توان گفت از بهترین معادن دنیا و اولین معدن خاورمیانه به شمار می رود.

خبرنگار بورس24 ، از بیژن زنگنه وزیر نفت درخصوص این که چرا مساله پالایشگاه ها حل نشده و برای نرخ خوراک چه برنامه ای دارید؟ گفت: سال گذشته قرار بوده کیفی سازی اجرا شود، اما به تعویق افتاد.در هر حال در سال 93 حتما کیفی سازی محصولات اجرا می شود. درخصوص نرخ خوراک هم سال گذشته مجلس به این مقوله ورود پیدا کرد که ما درنظر داریم این موضوع در خود دولت حل و فصل بشود.

اما در حاشیه سمینار خروج از رکود ،وزرای دولت در نشست های جداگانه درخصوص برنامه های خود به بحث و گفت و گو نشستند. در بحث اقتصاد کلان وزیر اقتصاد به همراه رییس کل بانک مرکزی و نوبخت معاونت راهبردی دولت حضور داشتند و نظرات خود را در وهله اول ایراد کردند.

در ابتدا نوبخت درخصوص برنامه های خود تصریح کرد که با کمبود منابع ارزی مواجه هستیم و با وجود این که هم اکنون دولت در حال واریز منابع تعهد شده به صندوق توسعه ملی است، اما به این روند ادامه خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به صحبت های آقای آل اسحاق در خصوص تخصیص سهم کشاورزی در بسته حمایتی دولت تصریح کرد: سهم کشاورزی برای خروج از رکود بیش از 10 میلیارد دلار است که می تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی داشته و دربسته حمایتی هم به این موضوع اشاره شده است.

وزیر اقتصاد هم صحبت هایی درباره کاهش نرخ سود تسهیلات ایراد کرد وگفت:دستاورد دولت در این مدت کاهش نرخ تورم بوده است و امیدوار هستیم تا پایان سال 93 نرخ تورم را همچنامن کاهش دهیم.

طیب نیا همچنین در مورد حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: بنگاه های کوچک باید از طریق بانک ها تامین مالی کنند و بازار سرمایه باید مکانی باشد که شرکت های برزگ از این طریق تامین مالی نمایند. ‌بنگاه‌ها یا باید عملکرد خود را اصلاح کنند یا جمع شده و جای خود را به بنگاه‌های با بهره وری بالاتر بدهند.

در ادامه هر یک از حاضرین برنامه ها و نظرات خود را درباره بسته حمایتی دولت عنوان کردند و حتی عده ای از تولید کنندگان درخصوص معافیت های مالیاتی و این که شرکت های تولیدی آن ها با معظل تولید روبه روهستند صحبت کردند.

منبع خبر: گروه تحلیلی_خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24