Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در این نمایشگاه که در فضایی به وسعت ٢١ هزار متر مربع برگزار می شود ١٢٠ شرکت داخلی و خارجی، فعالان اقتصادی و ارکان بازار سرمایه، بانک ها، موسسات تامین مالی، شرکت های فعال در حوزه بازار سرمایه، شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار، کارگزاری ها، نهاد های سرمایه گذاری، ستادهای سرمایه گذاری استان ها، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نیز مجریان و دست اندرکاران طرح های سرمایه گذاری کشور در بخش های بازار سرمایه، انرژی، گردشگری، مسکن و عمران و شهرسازی حضور خواهند داشت...

نمایشگاه کیش و چند خبر مهم

بورس24 :نخستین نمایشگاه بورس،بانک و بیمه کیش شب گذشته توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش،رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار،رئیس سازمان خصوصی سازی و با حضور البته عده کمی از فعالان بازار سرمایه در این جزیره مرجانی گشایش یافت.

در این نمایشگاه که در فضایی به وسعت 21 هزار متر مربع برگزار می شود 120 شرکت داخلی و خارجی، فعالان اقتصادی و ارکان بازار سرمایه، بانک ها، موسسات تامین مالی، شرکت های فعال در حوزه بازار سرمایه، شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار، کارگزاری ها، نهاد های سرمایه گذاری، ستادهای سرمایه گذاری استان ها، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نیز مجریان و دست اندرکاران طرح های سرمایه گذاری کشور در بخش های بازار سرمایه، انرژی، گردشگری، مسکن و عمران و شهرسازی حضور خواهند داشت.

شرکت هایی از کشورهای دانمارک، هلند، کانادا، انگلیس، یونان، قبرس، روسیه، کره جنوبی و ترکیه نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

آمار و ارقام های کلیشه ای از پتروشیمی ها

اما در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با 75 دقیقه تاخیر برگزار شد،عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سخنانی افزود: با منطقی کردن قیمت خوراک و جذب سرمایه گذاران خارجی زمینه سرمایه گذاری در این صنعت افزایش یافته است.

به گفته وی، براساس پیشنهاد دولت سرمایه گذارانی که در این مناطق و در صنایع پایین دستی سرمایه گذاری کنند از 30 درصد تخفیف برخورد می شوند که البته مجلس شورای اسلامی باید این امر را تصویب کند.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: فرآیند خصوصی سازی در پتروشیمی پایان یافته ضمن آنکه کشورهای غربی نیز با توجه به تحولات بوجود آمده، تلاش هایی را برای فعالیت در این بخش در ایران آغاز کرده اند.

وی با بیان آنکه فضای مناسبی برای صنعت پتروشیمی در زمینه توسعه پدید آمده است، گفت: در صورتی که سرمایه گذاری جدید در این صنعت انجام شود، شاهد جهش بزرگی در آن خواهیم بود.

شعری مقدم با بیان آنکه پتروشیمی همواره موتور محرک توسعه پایدار و اشتغال است، افزود: به همین دلیل این صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: 11 درصد ذخایر نفتی و 17 درصد ذخایر گازی از منابع هیدروکربنی دنیا در ایران وجود دارد و به همین دلیل رتبه اول را در اختیار داریم بنابر این ذخایر یادشده می تواند ده ها سال خوراک و انرژی صنایع گوناگون را تامین کند لذا سرمایه گذاری پتروشیمی باید بدون تردید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: توسعه صنعت پتروشیمی از اولویت ها و سیاست های اقتصادی صنعت نفت به شمار می رود زیرا ایران از تمام مزیت های نسبی و بازار مصرف و همچنین دسترسی به خوراک مناسب برخوردار است.

معاون وزیر نفت گفت: صنعت پتروشیمی هفت تا 10 سال آینده برنامه جذب 70 میلیارد دلار سرمایه را تدوین کرده ضمن آنکه اجرای 36 طرح جدید با ظرفیت اسمی مناسب در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

شعری مقدم ادامه داد: برای سرمایه گذاری در بخش های پتروشیمی چه به صورت ارزی چه به صورت ریالی 80 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز است که بخش کوچکی از آن از محل فاینانس چین، صندوق توسعه ملی و ذخایر ارزی تامین خواهد شد.

در خصوصی سازی چه می گذرد؟

رییس سازمان خصوصی سازی دیگر سخنران این افتتاحیه این نمایشگاه بود.او گفت:تعداد مشمولان سهام عدالت در حال حاضر از 42 به 49 میلیون نفر افزایش یافته است.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی شامگاه سه شنبه در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه و خصوصی سازی و ششمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور در کیش، درخصوص روند اجرای سهام عدالت، گفت: به موجب قانون تعداد سهام عدالت واگذار شده در قالب سهام 61 شرکت دولتی در حال افزایش به 49 میلیون نفر است.

وی ادامه داد: براساس برنامه ها قرار است ثمن معامله از محل سود آن آزاد شود و مهلت زمان آن نیز 10 سال پیش بینی شده، بنابر این از سال 85 تا 94 فرصت طبیعی برای اجرای طرح سهام عدالت وجود دارد.

به گفته وی وجود برخی ابهامات و همچنین سوءاستفاده ها، وزارت اقتصاد را بر آن داشت تا لایحه ای برای ساماندهی طرح سهام عدالت تنظیم کند که البته هنوز این لایحه از سوی دولت به مجلس ارسال نشده است.

وی اظهار امیدواری کرد: ساماندهی طرح سهام عدالت بزودی انجام و این طرح تعیین تکلیف نهایی شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: این سازمان باید تا پایان سال شرکت های گروه دو را براساس قانون واگذار کند اما از آنجا که حجم این شرکت ها زیاد است، احتمال کمی وجود دارد تمام شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شود.

وی درباره دلایل عدم تحقق برنامه های سازمان خصوصی سازی برای سال جاری، گفت: واگذاری شرکت های دولتی علاوه بر اینکه نیمی از آن مربوط به اراده سازمان خصوصی سازی است، نیمی دیگر نیز بستگی به آمادگی بخش خصوصی دارد.

پوری حسینی ادامه داد: تلاطم های بازار سرمایه ما را منع می کند که سهام تعداد بیشتری از شرکت ها را عرضه کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: البته 100 درصد گروه محدودی از شرکت ها به عنوان شرکت های گروه سه و حاکمیتی همچنان در اختیار دولت باقی می ماند.

به گفته وی، شرکت ملی نفت ایران و سازمان صدا و سیما از جمله شرکت های گروه سه به شمار می روند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تسریع روند بین المللی شدن بازار سرمایه کشور خبر داد و گفت: با حذف موانع مقرراتی و شفافیت در آنها، مسیر سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه بهبود می یابد.

تعداد سهامداران کشور چقدر است؟

علی صالح آبادی نیز شامگاه سه شنبه در نخستین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه، خصوصی سازی و ششمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور، افزود: جایگاه بازار سرمایه کشور ارتقا یافته و این بازار از جهات مختلف بازار خوبی به شمار می رود، ضمن آنکه ساختار آن نیز با اصول و ضوابط بین المللی طراحی شده است.

وی با بیان آنکه 40 صنعت در بورس و فرابورس حضور دارند، اظهار داشت: به همین دلیل بورس ایران متنوع ترین بورس منطقه است ضمن آنکه بهترین شرکت های اقتصادی از بخش های مختلف سهامشان در بازار سرمایه داد و ستد می شود.

به گفته وی، 500 شرکت در بورس و فرابورس فعال هستند که ارزش این بازار 400 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

صالح آبادی با اشاره به فعالیت بورس کالا و انرژی، گفت: با مرتفع شدن محدودیت های بانکی نقش بورس کیش و رینگ صادراتی کشور افزایش خواهد یافت.

وی با بیان آنکه بورس اوراق بهادار و کالایی از لحاظ زیرساخت ها وضعیت قابل قبولی دارد، تصریح کرد: با بهره گیری از ابزارها محدودیت مکانی مرتفع شده به طوری که سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند از اوراق اجاره، مشارکت و مرابحه نیز بهره گیری کنند.

وی با بیان آنکه هفت میلیون و 600هزار کد معاملاتی داریم، اظهار داشت: به همین دلیل پرجمعیت ترین بورس در منطقه به شمار می رویم و اگر معاملات سهام عدالت آزاد شود، تعداد سهامداران بازار سرمایه به بیش از 50 میلیون نفر خواهد رسید.

وی از تسهیل فرآیند سرمایه گذاری خارجی در بورس خبر داد و گفت: در این راستا کمیته ای تشکیل شده تا محدودیت های فرآیند سرمایه گذاری خارجی تسهیل شود و به این همین دلیل بازار سرمایه به سمت بین المللی شدن پیش می رود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ارتقا جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه های اقتصادی، گفت: این بازار باید نقش بیشتری در تامین مالی بنگاه ها ایفا کند، هرچند قرار است بازار ثانویه اوراق تعمیق بیشتری یابد.

به گفته وی نقدشوندگی، توسعه زیرساخت های الکترونیکی، توسعه برنامه های فرهنگ سازی از برنامه های آتی سازمان بورس و قرار است با مجلس شورای اسلامی و دولت درخصوص بودجه سال 94 همکاری هایی صورت گیرد.

خبرهای مهم...

اما از این سخرانی های کلیشه ای که بگذریم،می توان گفت که نمایشگاه کیش اصلا با نمایشگاه تهران قابل مقایسه نبود،هم از نظر وسعت و هم از نظر شمار شرکت کنندگان،ولی نقطه آغازی دیگر بود برای توسعه و ترویج فرهنگ سهامدارای در کشور آن هم از جنوبی ترین نقطه ایران و در قلب خلیج فارس.باری؛پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس24 هم در نمایشگاه حاضر بود و در کنار فعالان شرکت کننده.

غرفه تنها رسانه مجازی شرکت کننده در این نمایشگاه مورد استقبال مدیران و مخاطبان حاضر در آئین گشایش قرار گرفت.به طوری ضمن حضور شمار زیادی از فعالان بازار سهام در غرفه نمایشگاه،دو معاون وزیر اقتصاد و دارایی هم به غرفه بورس24 مراجعه کرده و در جریان آخرین تحولات این مجموعه رسانه ای قرار گرفتند.

میر علی اشرف پوری حسینی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی در بازدید از غرفه بورس24 ،با علیرضا باغانی مدیر این رسانه تحلیلی و خبری به گفت و گو پرداخت و وجود رسانه های تخصصی را شرط توسعه فرهنگ سهامداری در کشور عنوان کرد و گفت:با وجود حدود 50 میلیون سهامدار در کشور و برنامه آزادسازی سهام عدالت تا سال 95،حضور رسانه های تخصصی و مشاوره ای در این حوزه لازم و ضروری است.

او البته در این بازدید یک خبر مهم هم داشت و آن این که بلوک ایران ترانسفو دوباره آگهی و عرضه می شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره آخرین تغییر و تحولات در ترکیب سهامداران شرکت بورسی ایران ترانسفو گفت:سازمان خصوصی سازی دو سال پیش به دلیل ناتوانی خریدار قبلی در پرداخت اقساط ناشی از معامله ایران ترانسفو،سهام این شرکت بورسی را در بازار عرضه کرد و شرکتی دیگر(آینده پویا) وابسته به بانک ملی سهام این شرکت را به صورت قانونی خریداری کرد.اما پس از این معامله خریدار قبلی(سینا فرآیند نیرو)در مراجع ذی ربط اقامه دعوی کرد و نهایتا بعد از حدود 20 ماه هیات داوری بورس رای داد که این معامله جاری نشده است.

وی در برابر این سوال که چرا معامله از نظر هیات داوری انجام نشده است،گفت:من نمی خواهم اینجا مسئله را زیاد باز کنم،اما هیات داوری بورس چند ایراد نسبت به انجام معامله گرفته بود و در نهایت معامله دو سال گذشته را انجام نشده اعلام کرد.

پوری حسینی گفت:متاسفانه رای هیات داوری غیر قابل تجدید نظر است و ما نتوانستیم اعتراض خود را در این زمینه اعلام کنیم،در حالی که نسبت به این رای حرف داشتیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی اما از عرضه مجدد بلوک 28 درصدی سهام بترانس خبر داد و گفت:رای هیات داوری نافی عرضه دوباره سهم نیست،چرا که ما وکالت فروش داریم و می توانیم سهم را دوباره عرضه کنیم.

او ادامه داد:در روزهای آینده آگهی فروش مجدد سهام ایران ترانسفو منتشر می شود و ما تنها منتظر مشخص شدن تکلیف حدود 3 درصد از سهم مزبور هستیم که وثیقه است و احتمالا عرضه جدید بالاتر از 28 درصد باشد.

رئیس سازمان خصوصی سازی در برابر این سوال که اگر خریدار قبلی(سینا فرآیند نیرو)اقساط متعهد شده خود را پرداخت کند،آیا این سازمان بازهم عرضه کننده سهم خواهد بود،گفت:بعید است آن ها بتوانند چنین کاری را انجام دهند اما پرداخت اقساط می تواند از عرضه دوباره سهم جلوگیری کند.

در ادامه برگزاری این نمایشگاه علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و معاون وزیر اقتصاد هم طی بازدیدی از غرفه بورس24 ،دریافت مجوز مشاورسرمایه گذاری توسط این رسانه را اقدامی در جهت توسعه فعالیت های آن دانست و فعالیت های خبری و تحلیلی این مجموعه تقدیر و تشکر کرد.

او همچنین از برگشت قطعی بازار خبر داد و گفت:بررسی آمار معاملات سه روز گذشته از بازگشت پرقدرت حقیقی ها به بازار خبر می دهد،اتفاقی که ناشی از خوش بینی نسبت به آینده سیاسی کشور است و ضمن این که نقدینگی سرگردان مسیر خود را پیدا کرده است.

این مقام نظارتی در بورس پیش بینی کرد که شرایط صعودی بازار سهام ادامه پیدا کند.


منبع خبر: گروه تحلیلی -خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24