Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

منطقه آزاد کیش به رغم پتانسیل های زیاد از جمله شناخته شدن عنوان کیش به عنوان یک برند محبوب گردشگری و تجاری،دارابودن بیش از ٣٠ هزار نفر جمعیت ،٢۵ پرواز داخلی و خارجی در روز ،برخورداری از بندرگاه،میدان گازی و سایر متغیرها،همچنان از ضعف مدیریتی در تمام بخش ها رنج می برد و این گونه رخدادهای مهم نمایشگاهی در حالی برگزار می شود که تلاش قابل ملاحضه ای برای تبلیغات از سوی سازمان عمران کیش در این رابطه صورت نمی گیرد.

در نمایشگاه جزیره چه خبر بود...؟

بورس24 :نخستین نمایشگاه بورس کیش در حالی برگزار شد که انتظارها از برگزاری این رخداد سمبلیک بیش از شرایط واقعی آن بود.

فعالان بازار سرمایه که چند سالی است نمایشگاه بازار سرمایه را در تهران ،با شکوه خاصی برگزار می کنند،این بار به جزیره زیبای کیش رفتند تا از پتانسیل های خاص این جزیره برای جذب مخاطب بهره مند شوند،اما این نمایشگاه بازدید کنندگان قابل اعتنایی نداشت و برنامه ریزی خوبی برای سفر سرمایه گذاران به این جزیره صورت نگرفته بود.

این اتفاق نشان می دهد که منطقه آزاد کیش به رغم پتانسیل های زیاد از جمله شناخته شدن عنوان کیش به عنوان یک برند محبوب گردشگری و تجاری،دارابودن بیش از 30 هزار نفر جمعیت ،25 پرواز داخلی و خارجی در روز ،برخورداری از بندرگاه،میدان گازی و سایر متغیرها،همچنان از ضعف مدیریتی در تمام بخش ها رنج می برد و این گونه رخدادهای مهم نمایشگاهی در حالی برگزار می شود که تلاش قابل ملاحظه ای برای تبلیغات از سوی سازمان عمران کیش در این رابطه صورت نمی گیرد.

باری،در این رخداد سمبلیک غرفه پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس24 به عنوان تنها سایت خبری و تحلیلی حاضر در نمایشگاه با اقبال شرکت کنندگان مواجه شد.تاجایی که ضمن مراجعه فعالان حقیقی به غرفه این رسانه خبری-تحلیلی،مدیران بازار سرمایه هم مهمان غرفه بورس24 بودند.

میر علی اشرف پوری حسینی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی در بازدید از غرفه بورس24 ،با علیرضا باغانی مدیر این رسانه تحلیلی و خبری به گفت و گو پرداخت و وجود رسانه های تخصصی را شرط توسعه فرهنگ سهامداری در کشور عنوان کرد و گفت:با وجود حدود 50 میلیون سهامدار در کشور و برنامه آزادسازی سهام عدالت تا سال 95،حضور رسانه های تخصصی و مشاوره ای در این حوزه لازم و ضروری است.

او البته در این بازدید یک خبر مهم هم داشت و آن این که بلوک ایران ترانسفو دوباره آگهی و عرضه می شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره آخرین تغییر و تحولات در ترکیب سهامداران شرکت بورسی ایران ترانسفو گفت:سازمان خصوصی سازی دو سال پیش به دلیل ناتوانی خریدار قبلی در پرداخت اقساط ناشی از معامله ایران ترانسفو،سهام این شرکت بورسی را در بازار عرضه کرد و شرکتی دیگر(آینده پویا) وابسته به بانک ملی سهام این شرکت را به صورت قانونی خریداری کرد.اما پس از این معامله خریدار قبلی(سینا فرآیند نیرو)در مراجع ذی ربط اقامه دعوی کرد و نهایتا بعد از حدود 20 ماه هیات داوری بورس رای داد که این معامله جاری نشده است.

وی در برابر این سوال که چرا معامله از نظر هیات داوری انجام نشده است،گفت:من نمی خواهم اینجا مسئله را زیاد باز کنم،اما هیات داوری بورس چند ایراد نسبت به انجام معامله گرفته بود و در نهایت معامله دو سال گذشته را انجام نشده اعلام کرد.

پوری حسینی گفت:متاسفانه رای هیات داوری غیر قابل تجدید نظر است و ما نتوانستیم اعتراض خود را در این زمینه اعلام کنیم،در حالی که نسبت به این رای حرف داشتیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی اما از عرضه مجدد بلوک 28 درصدی سهام بترانس خبر داد و گفت:رای هیات داوری نافی عرضه دوباره سهم نیست،چرا که ما وکالت فروش داریم و می توانیم سهم را دوباره عرضه کنیم.

او ادامه داد:در روزهای آینده آگهی فروش مجدد سهام ایران ترانسفو منتشر می شود و ما تنها منتظر مشخص شدن تکلیف حدود 3 درصد از سهم مزبور هستیم که وثیقه است و احتمالا عرضه جدید بالاتر از 28 درصد باشد.

رئیس سازمان خصوصی سازی در برابر این سوال که اگر خریدار قبلی(سینا فرآیند نیرو)اقساط متعهد شده خود را پرداخت کند،آیا این سازمان بازهم عرضه کننده سهم خواهد بود،گفت:بعید است آن ها بتوانند چنین کاری را انجام دهند اما پرداخت اقساط می تواند از عرضه دوباره سهم جلوگیری کند.

او گفت:خصوصی سازی در حراج مجدد بلوک ایران ترانسفو جدی است و آگهی عرضه هم تا دو روز آینده منتشر می شود.

معاون وزیر اقتصاد همچنین درباره سهام عدالت و شایعه این که دولت جدید اصلا موافق مدل سهام عدالت نیست؛تصریح کرد:ما با مدل این واگذاری ها مشکل داشته و داریم،چرا که اگر سهام عدالت درست واگذار شده الان مردم باید سود آن و اساسا مالکیت این سهام را حس می کردند که تا الان به دلیل مشکلات موجود این اتفاق رخ نداده است.

وی گفت:بزودی لایحه ساماندهی سهام عدالت از دولت به مجلس می رود تا ما در سال 95 شاهد آزاد سازی این سهام باشیم.

وی گفت:پیش بینی ما سهامداری 49 میلیون نفر در مجموعه عدالت است.

پوری حسینی همچنین درباره این که چرا دولت به عنوان نماینده سهام عدالت در مجامع شرکت ها حضور پیدا می کند؛گفت:این حق قانونی دولت است و چنین اجازه ای به دولت داده شده است که تا زمان آزاد نشدن سهام عدالت؛اداره کننده این مجموعه باشد و وجود کانون شرکت های سرمایه گذاری صرفا برای اداره این شرکت هاست نه مدیرت سهام متعلق به این شرکت ها در بورس.

در ادامه برگزاری این نمایشگاه علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و معاون وزیر اقتصاد هم طی بازدیدی از غرفه بورس24 ،دریافت مجوز مشاورسرمایه گذاری توسط این رسانه را اقدامی در جهت توسعه فعالیت های آن دانست و فعالیت های خبری و تحلیلی این مجموعه تقدیر و تشکر کرد.

او همچنین از برگشت قطعی بازار خبر داد و گفت:بررسی آمار معاملات سه روز گذشته از بازگشت پرقدرت حقیقی ها به بازار خبر می دهد،اتفاقی که ناشی از خوش بینی نسبت به آینده سیاسی کشور است و ضمن این که نقدینگی سرگردان مسیر خود را پیدا کرده است.

این مقام نظارتی در بورس پیش بینی کرد که شرایط صعودی بازار سهام ادامه پیدا کند.

خبرهای خوش توکا فولادی ها

اما در نمایشگاه مزبور غرفه بورس24 میزبان مدیران توکا فولاد بود.در این دیدار دوستانه که گروهی از مدیران این مجموعه و هلدینگ بورسی با مدیران و کارشناسان بورس24 داشتند از برخی اتفاقات شرکت رونمایی شد.

خبرهای خوش مدیران برای سهامداران بلند مدت، افزایش سرمایه توکافولاد بود که در بلند مدت عملی خواهد شد تا سرمایه از سه محل مطالبات، آورده نقدی و سود انباشته از 61 میلیارد تومان کنونی تا 320 میلیارد تومان افزایش یابد. احمد کارگهی مدیر عامل توکا فولاد معتقد است: افزایش سرمایه وتوکا، راه را برای افزایش سرمایه زیر مجموعه ها نظیر توریل و حتوکا آسان خواهد کرد که در همین راستا حمایت های مناسب برای افزایش سرمایه نیز مد نظر هیئت مدیره می باشد.

در همین راستا افزایش سرمایه توریل به زودی عملیاتی خواهد شد و سرمایه شرکت از 65 میلیارد تومان به حدود 259 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت تا این شرکت در فعالیت های خود با پشتوانه ای بالاتر اتکا کند. البته کارگهی در راستای تکمیل این اطلاعات عنوان کرد احتمالا این افزایش سرمایه40 میلیارد تومان از محل مطالبات است و مابقی از محل آورده تصویب خواهد شد.

خبر خوش مجموعه توکا فولاد نگهداری سهام و خرید زیر مجموعه ها بود که در جهت حمایت از سهام صورت خواهد گرفت. مظاهری، مدیر سرمایه گذاری توسعه توکا اظهار داشت:در خصوص فروش هایی که در هفته گذشته توسط زیر مجموعه ها انجام شد، اقدامات ثانویه برای حمایت از سهام مجموعه توکا در روزهای بعد صورت گرفت که امیدواریم این روند ادامه یابد.
در همین حال،کارگهی، عضو هیئت مدیره ومدیر عامل توکا فولاد در نهایت از ورود شرکت های توکارنگ، توکا نسوز و میرکو در آینده ای نزدیک به بازار سرمایه خبر داد که این موضوع بر دارایی های روز این سرمایه گذاری اثر مثبتی خواهند داشت.

مدیرعامل توکا فولاد در پایان این بازدید خبر رسانی واقعی را دلیل ماندگاری بورس24 عنوان کرد و گفت:آینده خوبی در انتظار چنین رسانه های تخصص است.

«ذوب»سهمی بلند مدت است و بس...

ذوب آهن اصفهان که از فولاد سازان مطرح کشور به روش کوره بلند می باشد ، همچون بورس24 درنمایشگاه کیش شرکت کرده بود که در یک گپ و گفت دوستانه از احوال شرکت و شرایط بودجه آن از مسئولان شرکت بیشتر جویا شدیم.طلایی معاون اداری و مالی و مجتبی فریدونی مدیر امور سهام ذوب آهن اصفهان طی این گفت و گویی در غرفه بورس24 از شرایط شرکت برایمان گفتند.

شرایط فروش در 6 ماهه نخست سال 93 اصلا چنگی به دل نمی زند و گزارش اخیر ذوب و پوشش 34 درصدی ازدید مدیران این شرکت قابل پیش بینی بود چراکه هزینه های مالی سنگین و شرایط فروش نا مناسب چاره ای جز تحقق 171 ریالی سود در 6 ماهه نگذاشته بود.

این در شرایطی است که ذوب عملا تیرآهن را بیش از 10% زیر قیمت بودجه به فروش می رساند و پیش از این نیز درگزارشات اجمالی نسبت به این اختلاف قیمت واقعی و بودجه هشدار داده شده بود. در سوی دیگر شرایط قیمت تقاضا کننده برای میلگرد و کلاف مناسب تر است و کمبود حجم فروش شرایط بودجه را کمی پیچیده کرده است. در نهایت ضعف در طرف تقاضا عمدتا ذوب را به عقب نشینی در بازارهای فروش مجبور کرده است.

نگرانی ها از شرایط شرکت به فروش خاتمه نیافت و برای سال 93 هزینه های جانبی قابل توجه بود. مجموع هزینه های اداری، عمومی و فروش به همراه هزینه مالی بیش از 163 میلیارد تومان بود که به معنای هزینه 88 میلیارد تومانی در روز برای ذوب آهن است که شرایط را کمی پیچیده کرده که البته خروج ذوب از زیان در سال 93 می تواند اتفاق مثبتی باشد که شرایط مالی را تا حدود زیادی بهبود خواهد بخشید.

اما خبرهای خوش از آنجا شروع می شود که این شرکت علاوه بر افزایش سرمایه ای که در دستور کار قرار داده است، شرایطی فوق العاده را طی چند ماه آتی تجربه خواهد کرد. از دید مدیران حاضر در غرفه بورس24 موضوع ریل به عنوان پر پتانسیل ترین پروژه در آینده ای نزدیک باید مورد توجه سهامداران و فعالان بازار قرار گیرد،چراکه به کلی شرایط ذوب آهن را متحول خواهد کرد.

ریل در حقیقت یکی از محصولات فولادی مورد نیاز کشور است که فعلا از اتریش و کشورهای اطراف روسیه وارد ایران می شود و ارز بری قابل توجهی دارد. از دید کارشناسان صنعت فولاد این محصول اگر بتواند در ایران تولید شود، در حقیقت نه تنها نیاز داخل بلکه به زودی نیاز منطقه را نیز تأمین خواهد کرد چراکه هیچ کشوری در خاورمیانه این تکنولوژی را در اختیار ندارد.

شرکت آلمانی طرف قرارداد ذوب آهن تا کنون در اجرای برخی پروژه ها همکاری داشته و در خصوص این پروژه ملی نیز حضور قوی در تأمین مواد اولیه خواهد داشت. بخش مکانیکال و تأمین قطعات این پروژه به تازگی استارت خورده است و اولین محموله آن به زودی از گمرک ترخیص می شود تا ظرف یک تا دو ماه آینده کلیه تجهیزات مورد نیاز وارد ایران شود.

همچنین پیمانکار داخلی مشغول آماده سازی پروژه در مرحله سیویل است که البته طلایی معتقد است با توجه به سابقه پیمانکار داخلی، انتظار وقفه یا تأخیر در پروژه را نداریم. با این تفاسیر ایشان معتقدند در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، ذوب آهن در پاییز و نهایتا زمستان سال 94 اولین ریل های تولیدی ایران را وارد بازار خواهد کرد که در چنین شرایط حاشیه سود شرکت به شدت افزایش خواهد یافت.

برآورد فعلی از این پروژه تأمین 150 هزار تن ریل برای داخل است که مازاد آن صادر خواهد شد که برای این منظور خط نورد جدیدی نیز در این شرکت احداث شده است. در صورت اجرایی شدن این پروژه برآورد کارشناسان بورس24 از تولید این محصول، حاشیه سود ناخالص حداقل 55 درصدی است که با توجه به سایر هزینه های شرکت ممکن است کمی تعدیل گردد اما باز هم برآیند کلی مثبت است و اثر سودآوری آن برای ذوب آهن قابل توجه و انکار ناپذیر خواهد بود.

در انتها فریدونی معتقد بود در صورتی که در 6 ماهه دوم شرایط قیمتی کمی بهبود یابد و فروش شرکت نیز به حد نرمال برسد با توجه به چشم انداز مثبت، می توان انتظار داشت که ذوب آهن بودجه سال 93 معادل 50 تومان را نیز پوشش دهد اما اگر برنامه ای برای تعدیل منفی در سال جاری در کار باشد احتمالا قابل اغماض خواهد بود و سهامداران آینده سهم و چشم انداز بلند مدت را باید مد نظر داشته باشند.

طلایی در پایان این بازدید بورس24 را رسانه ای مورد اعتماد و قابل وثوق توصیف کرد و گفت:دلیل ماندگاری بورس24 همین مهم است.

همراه آماده رشد است

در ادامه این بازدید فیاض بخش مدیرعامل سرمایه گذاری نور دنا هم از استراحت نماد همراه اول خبر داد و گفت:پس از طی دوره استراحت چند روزه ،این نماد آماده رشد است.

بازوی اجرایی مجموعه همراه اول در غرفه بورس24 اعلام کرد که بزودی در جلساتی با فعالان بازار سرمایه از پتانسیل های همراه اول و چشم انداز روشن آن رونمایی می شود.

وی گفت:هر کس در همراه اول سرمایه گذاری کرده دست کم دو برابر سیستم بانکی در سال سود دریافت نموده است و سهام همراه اول در بورس به عنوان سهمی مطمئن شناخته می شود.

او همچنین در توصیف بورس24 گفت که ما به این رسانه اعتماد داریم.

در همین حال،سهیلا مستوفی رئیس روابط عمومی بورس تهران را در بازدید از غرفه بورس24 ،این رسانه را پرمخاطب عنوان کرد و گفت:سهامداران خواستار توسعه فعایت های چنین رسانه هایی هستند.

چادرملو فولاد تولید می کند

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو هم از احتمال حذف یا تعدیل بهره مالکانه معادن از بودجه 94 با تقویت اجرای قانون معادن خبر داد.

سید محمود سیدی که در حاشیه برگزاری نمایشگاه بورس کیش با خبرنگار بورس24 سخن می گفت،اعلام کرد:با توجه به تاثیرگذاری نامناسب بهره مالکانه معادن بر روی صنعت سنگ آهن و همچنین وضعیت نامناسب جهانی قیمت سنگ آهن،احتمال حذف یا تعدیل بهره مالکانه از بودجه سال 94 وجود دارد.

وی در برابر این سوال که اگر قرار به حذف یا تعدیل بهره مالکانه است،اساسا دولت چگونه حقوق خود را از بهره برداران معادن دریافت می کند،گفت:در قانون معادن دریافت حقوق دولتی پیش بینی شده و این پیشنهاد مطرح می شود که در ازای حذف بهره مالکانه دولت تمام حقوق خود را در قالب راهکار قانون معادن دریافت کند.

این مقام مسئول در چادرملو درباره احتمال افزایش سرمایه مجدد کچاد گفت:با توجه به پیش بینی اجرای طرح های جدیدی که شرکت در دستور کار دارد،در آینده ای نزدیک برنامه افزایش سرمایه را دنبال می کنیم،اما در شرایط کنونی با سرمایه جدید 1710 میلیارد تومانی سود خوبی را به بازار اعلام کرده ایم.تا جایی که این سهم سنگ آهنی با سرمایه 1710 میلیارد تومانی سود 750 ریالی را به ازای هر سهم خود پیش بینی نموده است.حال آن که در عملکرد 6ماهه شاهد پوشش51 درصدی بودجه این شرکت هستیم.همچنین کچاد در عملکرد 6ماهه 49 درصد از بودجه تولیدی و حدود45 درصد از بودجه فروش مقداری خود را محقق نموده است.

سیدی در برابر این سوال که آیا با این وجود می توان به تعدیل مثبت سود سال 93 امیدوار بود،گفت:تصور می کنم در شرایط فعلی بتوانیم سود خود را محقق کنیم و تعدیلی نداشته باشیم.

مدیر امور مالی و اقتصادی کچاد درباره تاثیر کاهش شدید قیمت سنگ اهن به سطح 85 دلار بر روی کچاد گفت:شرکت صادرات قابل اعتنایی ندارد و از این محل اثر پذیر نیست.

وی همچنین خبر داد پیش بینی شده است که طرح توسعه تولید 1.3 میلیون تن فولاد تا اخر سال به بهره برداری برسد و عملا چادرملو معدن خود را به خط تولید محصول نهایی متصل می کند. همچنین مطابق برنامه ریزی های بعمل آمده، طرح واحد مگا مدول آهن اسفنجی با ظرفیت 1.6 میلیون تن در پایان سال 1394 آماده بهره بر داری خواهد شد.در حال حاضر2 واحد گازی نیروگاه 500 مگاواتی شرکت، در مدار تولید و اتصال به شبکه برق قرار گرفته که پس از طی مراحل تولید آزمایشی ، از شرکت مپنا تحویل گرفته خواهد شد.در آینده نزدیک اجرای طرح های احداث کارخانه گندله سازی جدید و دو واحد نورد در دستور کار قرار دارد.

منبع خبر: گروه تحلیلی_خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24