Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

کارگروهی متشکل از مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران شرکت بورس و فرابورس ایران زمینه واگذاری بخشی از اختیارات ناشران به نهادهای اجرایی را بررسی می کنند...

اداره امور «ناشران» به بورس ها واگذار می شود

رئیس جدید بورس در حالی فردا رسما معارفه می شود که قبل از شروع به کار رسمی خود و در فاصله 10 روزی که حکم ریاست ساختمان ملاصدرا را گرفته تغییرات بنیادینی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار بورس24 ،محمد فطانت که دوشنبه گذشته از تالار اصلی بورس در جنب پل حافظ بازدید کرده از مسئولان بورس تهران خواسته تا به اختیاراتی که از سازمان بورس می خواهند بگیرند فکر کنند و عملا وعده داده که به نهادهای اجرایی بورس تفویض اختیار خواهد شد.

بدین ترتیب او می خواهد یکی از عمده ترین انتقاداتی که به رئیس قبلی بورس در خصوص مداخله در امور اجرایی بورس ها وارد می شد را برطرف نماید.

اما ظاهرا آقای «رئیس» در این کار جدی است و بعد از بازدید خود از تالار اصلی، از معاونت ناشران خود خواسته تا با مدیران شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران کارگروهی برای انتقال قدرت به نهادهای اجرایی تشکیل دهند تا ظرف چند ماه آینده مهمترین کار اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار که البته طبق قانون فقط ناظر است،یعنی رسیدگی به امور ناشران به بورس ها منتقل شود.

گزارش گیری از شرکت ها(کدال) و اجرای دستور العمل افشای اطلاعات،تطابق اساسنامه ناشران،معافیت های مالی ناشی از سهم شناور آزاد،بازگشایی و توقف نمادها ،رسیدگی به تخلفات و حضور در مجامع در حال حاضر مهمترین وظایف مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار است،بخشی که در حال حاضر با 30 نفر نیروی انسانی اداره می شود.البته در این بین اداره نظارت بر بورس ها نقش عمده تری در برخورد با تخلفات دارد.

قرار است مدیران بورس ها در کارگروهی که مدیران سازمان هم در آن حضور دارند بررسی کنند که کدامیک از این اختیارات می تواند به بخش های اجرایی بازار منتقل شود که با این وصف سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن از دست دادن بخش قابل توجهی از اختیارات خود،قسمت قابل اعتنایی از درآمد خود را نیز از دست خواهد داد.در حال حاضر سازمان بورس بابت دریافت هر یک گزارش از ناشر و انتشار آن در شبکه کدال از ناشران هزینه دریافت می نماید،یا این که سهم سازمان بورس از کارمزد های معاملاتی معادل یک دهم درصد است،حال آن که بورس و فرابورس از معاملات بازار شش صدم درصد کارمزد می گیرند.با این وصف نهاد ناظر که به لطف مداخله مستقیم در امور اجرایی در دوره گذشته درآمد سرشاری را هم شناسایی می کرد،عملا بخش قابل توجهی از درآمد خود را باید در اختیار بورس ها قرار دهد.

این اقدام محمد فطانت موجی از رضایتمندی فعالان بازار سهام و البته امیدواری بازار سرمایه ای ها نسبت به او و مدیریت کارآمد وی را در فضای مجازی به راه انداخته است.

یک فعال بازار سرمایه در تلگرام نوشته : «پس از دوره ای که صداهای ما در بورس به جایی نمی رسید حالا ظاهرا یک نفر پیدا شده که به سهامداران خرد هم فکر بکند.یادتان نیست چند وقت پیش نماد فارس را برای کنترل افت شاخص بستند و مسئولان دولتی چون تنها شاخص بورس کنترل شده را می دیدند به داد سرمایه گذاران این بازار نرسیدند. اما حالا رئیس جدید آمده و می خواهد بازگشایی و توقف نماد ها را به شرکت بورس واگذار کند.امیدوارم دوستان، فقط حرف و وعده نباشد.ما تو سال های گذشته چوب اختیارات بسیار زیاد نهاد ناظر را می خوردیم و این که چون قدرت دست آن ها بود و از سمت دولت احمدی نژاد هم حمایت می شدند،کسی جرات حتی اعتراض را هم نداشت.در حالی که هیچ کجای دنیا یک ناظر توامان درگیر کار اجرایی نمی شود،درگیر درآمد زایی نمی شود،درگیر انحصار و قدرت طلبی نمی شود.آقایان زیاد روی کار بودند به همین خاطر درگیر قدرت نمایی و قدرت طلبی شده بودند البته جای شکرش باقی است که آدم های سالمی بودند و به بیراهه و فساد وارد نشدند...»

خبر رسیده که هفته آینده کارگروه تفویض اختیار به بورس ها کار خود را آغاز خواهد کرد و طی فرآیندی سه ماهه قرار شده این اختیارات اجرایی نهاد ناظر به بخش های اجرایی منتقل شود.حتی در خصوص برخی دیگر از اختیارات سازمان بورس و اوراق بهادار حرف و حدیث هایی وجود داشته از جمله این که بخشی از امور مثل تائید صلاحیت های حرفه ای مدیران یا اداره صندوق های سرمایه گذاری که اکنون توسط معاونت نظارت بر نهادهای مالی انجام می شود نیز می تواند به بورس ها واگذار شود که البته هنوز سازمان چراغ سبزی در این خصوص نشان نداده است.

به این ترتیب سازمان بورس و اوراق بهادار از این پس باید به وظایف مهم تری که قانون برایش مشخص کرده بپردازد.

مادة 7 قانون بازار اوراق بهادار وظایف و اختیارات هیئت مدیرة "سازمان" را این گونه عنوان نموده است:

1.تهیه آیین ها نامه ی لازم برای اجرای این قانون و پیشنهاد آن به شورا .

2.تهیه و تدوین دستورالعمل های اجرایی این قانون.

3.نظارت بر حسن اجرای این قانون و مقررات مربوط.

4.ثبت و صدور مجوز "عرضۀ عمومی" اوراق بهادار و نظارت بر آن .

5.درخواست صدور ، تعلیق و لغو مجوز تأسیس "بورس"ها و سایر نهادهایی که تصویب آن ها بر عهدة "شورا"ست .

6.صدور، تعلیق و لغو مجوز تأسیس "کانون ها " و "نهادهای مالی " موضوع این قانون کـه در حوزة عمل مستقیم "شورا" نیست.

7.تصویب اساسنامۀ " بورس " " کانون " و "نهادهای مالی" موضوع این قانون.

8.اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار.

9.اعلام آن دسته از تخلفات در بازار اوراق بهادار که اعلام آن ها طبـق ایـن قـانون بـر عهـدة "سازمان" است به مراجع ذیصلاح و پیگیری آن

10.ارائۀ صورت های مالی و گزارش هـای ادواری در مـورد عملکـرد "سـازمان " و هـم چنـین وضعیت بازار اوراق بهادار به "شورا".

11.اتخــاذ تــدابیر ضــروری وانجــام اقــدامات لازم بــه منظــور حمایــت از حقــوق و منــافع سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار.

12.ایجاد هماهنگی های لازم در بازار اوراق بهادار و همکاری با سایر نهادهای سیاست گذاری و نظارتی .

13.پیشنهاد به کارگیری "ابزارهای مالی" جدید در بازار اوراق بهادار به شورا .

14.نظارت بر سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی در "بورس" .

15.تهیۀ بودجه و پیشنهاد انواع درآمدها و نرخ های خدمات "سازمان" جهت تصویب توسط "شورا" .

16.تصویب سقف نرخ های خدمات و کارمزدهای "بورس،" و سایر "نهادهای مالی " موضـوع این قانون.

17.صدور تأییدنامۀ "سازمان" قبل از ثبت شرکت های سهامی عام نزد مرجع ثبت شرکت ها و نظارت "سازمان" بر آن شرکت ها.

18.بررسی و نظارت بر افشای اطلاعات بااهمیت توسط شرکت های ثبت شده نزد "سازمان" .

19.همکاری نزدیک و هماهنگی با مراجع حسابداری به ویژه هیئـت تـدوین اسـتانداردهای حسابرسی

20.انجام تحقیقات کلان و بلندمدت برای تدوین سیاست های آتی بازار اوراق بهادار.

21.همکاری و مشارکت با مراجع بین المللی و پیوستن به سازمان هـای مـرتبط منطقـه ای یا جهانی.

22.انجام سایر اموری که از طرف "شورا" به "سازمان" محول شده باشد

و اما دیگر وظایف مشخص شده در قانون که بد نیست مدیران جدید آن ها را هم مرور کنند:

مادة 12. اعضای هیئت‌مدیره قبل از شروع به‌كار در "سازمان" موظف‌اند در جلسة "شورا" سوگند یاد كنند كه وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهند و در انجام وظایف نهایت دقت و بی‌طرفی را به كار برند و كلیةتصمیماتی را كه می‌گیرند مقرون به صلاح كشور بوده و رعایت حفظ اسرار "سازمان" و هیئت‌مدیره را بنمایند. متن سوگندنامه در اساسنامة "سازمان" مندرج خواهد شد.

مادة 17. اعضای "شورا" و "سازمان" موظف‌اند، فعالیت‌های اقتصادی و مالی خود و همچنین مشاغل تمام‌وقت یا پاره‌وقت خود را که طی دو سال اخیر به آن اشتغال داشته‌اند یا دارند، به رئیس قوة قضائیه گزارش دهند.

مادة 29. صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیئت‌مدیره و مدیران، حداقل سرمایه، موضوع فعالیت در اساسنامه، نحوة گزارش‌دهی و نوع گزارش‌های ویژة حسابرسی "نهادهای مالی" موضوع این قانون، باید به تأیید "سازمان" برسد.

مادة 35. هیئت‌مدیرة "بورس" به تخلفات انضباطی "كارگزاران،" "کارگزار/معامله‌گران،" "بازارگردانان،" "ناشران" و سایر اعضای خود از هریك از مقررات این قانون یا آیین‌نامه‌های ذی‌ربط طبق آیین‌نامة انضباطی خود رسیدگی می‌نماید. رأی "بورس" به ‌مدت یك‌ماه از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در "سازمان" می‌باشد. رأی "سازمان" قطعی و لازم‌الاجرا می‌باشد.

همان طور که مرور کردیم عملا قانون بازار اوراق بهادار فعالیت اجرایی مشخصی برای سازمان بورس و اوراق بهادار در نظر نگرفته و هر آنچه که تا به امروز سازمان در آن دخالت می کرد،ناشی از تفسیرهای نادرست مدیران قبلی و البته تمایل آن ها به ورود در کارهایی اجرایی بود.

و اما «بورس» ها چه وظایفی دارند...

موضوع فعالیت شرکت بورس


منبع خبر: گروه تحلیلی_خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24