Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در گروه سیمانی ، عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از دپوی بیش از ١٨ میلیون تن سیمان با هزینه تولید بالغ بر هزار میلیارد تومان در انبار کارخانه‌ها خبر داد و گفت: در حال ...

بازار با طعم «عرضه اولیه»

پیش بینی بازار امروز


در حالی تا دقایق دیگر بازار کار خود را در هشتمین روز از آذر آغاز خواهد کرد که شرایط کمی پیچیده شده است. اوضاع به گونه ای پیش می رود که بازار بورس توان رقابت با سایر بازارهای موازی را از دست داده و هر روز که می گذرد این بازار بیشتر به حاشیه می رود! فعلا بیشترین نقدینگی جذب سپرده های بانکی ، اوراق مشارکت و این دست موارد شده است. پس از آن هم با رشدهای خزنده دلار ، بار دیگر نگاه ها به دلار معطوف شده! دلاری که تا 3650 تومان هم پیشروی کرد. برخی می گویند تا پایان امسال حتی ممکن است دلار تا 4000 تومان هم رشد کند!

برای امروز به نظر بازار همچنان شرایط مناسبی نداشته باشد. از یک طرف روند معاملات در روز گذشته (خصوصا یک ساعت پایانی) دلچسب نبود. از طرفی دیگر هم امروز عرضه اولیه خدیزل را داریم. هر چند رقم آن خیلی بالا نیست اما در این بازار 30 – 40 میلیارد هم به چشم می آید!

جالب است 2 -3 روزی است شدت منفی ها هم در بازار بیشتر شده و کم کم این منفی ها برای همه عادی شده! به نظر درد بازار دو مورد بیشتر نیست. اولی نرخ بهره بانکی است. اگر نرخ بهره بدون ریسک به 15 – 16 درصد برسد قطعا انگیزه برای فعالیت اقتصادی در کشور افزایش می یابد. این همه متولیان کشور روی کاهش نرخ بهره بانکی مانور دادند! حالا گفته می شود فعلا قرار نیست نرخ بهره بانکی کاهش یابد و به این ترتیب به نظر کاهش نرخ بهره بانکی به اردیبهشت و خرداد 95 موکول می شود! مورد دوم قیمت نفت است. واقعا کار دولت با این قیمت های نفت سخت شده است. جالب اینکه برخی کارشناسان از نفت 20 دلاری صحبت می کنند. امیدواریم قیمت نفت از 40 – 45 دلار کنونی کمتر نشود چرا که در این صورت کار بازار بورس سخت تر هم خواهد شد. به خاطر نداریم نفت ریزشی باشد و بازار بورس صعودی باشد.


بازار بورس


در بازار امروز دو نماد غچین و پاسا متوقف خواهند شد. اولی برای مجمع عادی سالیانه و دومی جلسه هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه شرکت است. از طرفی دیگر خودرو و غمارگ مهمترین نمادهای متوقف بازار هستند که آماده بازگشایی هستند. با این حال زمان بازگشایی مشخص نیست و اهالی بازار هر روز منتظر بازگشت این دو نماد به تابلو هستند.

در گروه خودرویی همچنان لیدر اصلی این گروه یعنی خودرو متوقف است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تشریح جزئیاتی از دور جدید همکاری‌های این شرکت با پژو اعلام کرد که این شرکت فرانسوی با ۲۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری، همکاری‌های خود را با ایران از سر می‌گیرد و پنج محصول را تا ۱۸ ماه آینده به تولید خواهد رساند. هاشم یکه‌زارع در خصوص نتیجه مذاکرات این شرکت با پژو گفت: بر اساس مذاکراتی که با رئیس گروه پژو- سیتروئن داشتیم، قرار است شرکتی ایجاد می‌کنیم که ۵۰ درصد سهامدار آن ما و ۵۰ درصد دیگرش پژو سیتروئن است. مدیرت آن هم به گونه‌ای خواهد بود که دو سال مدیرعامل از طرف آنها و رئیس هیات‌مدیره از طرف ما انتخاب می شود و دو سال بعد هم بالعکس آن صورت می‌گیرد. او با اشاره به اینکه پژو بحث غرامت را حل کرد‌ه‌ایم، گفت : مذاکرات ما با پژو به نفع کشور است و اگر اغراق نباشد این قرارداد در صورت امضا بدجوری به نفع ایران است. او در پاسخ به این پرسش که اولین محصول جدید پژو از دل این قرارداد چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟ افزود : از موقعی که قرار داد امضا شده و شرایط برجام هم مهیا شود، تقریباً بین ۱۵ تا ۱۸ ماه دیگر محصولات حاصل از این قراردا روانه بازار خودرو خواهد شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: قرار شده ۵۰۰ میلیون یورو برای ایجاد این شرکت سرمایه‌گذاری شود تا در این دور از همکاری‌ها پنج خودرو پژو ۳۰۱، ۲۰۸، ۲۰۰۸، ۵۰۸ و ۵۰۰۸ در ایران به تولید برسد.

امروز 10 درصد سهم شرکت خدیزل معادل 100 میلیون برگه سهم عرضه خواهد شد. سود هر سهم شرکت برای سال مالی جاری 692 ریال می باشد. از طرفی دیگر گفته می شود شرکت افزایش سرمایه 40 درصدی را پیش رو دارد. قیمت مناسب برای عرضه سهم در شرایط فعلی بازار 300 تومان و حتی کمتر است. در این صورت می توان انتظار یک بازدهی 10 تا 15 درصدی را از این عرضه داشت. با این حال بررسی عرضه های اولیه در سال جاری نشان می دهد که شرکت ها اغلب بالا قیمت می خورند و جالب تر اینکه عرضه های اولیه رشدی هم نمی کنند و اکثر خیلی زود به زیر قیمت عرضه می رسند!

در گروه پتروشیمی همچنان نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی مشخص نیست. اگر این هفته مشخص نشود ، دو هفته دیگر نتجه مشخص می شود و اگر دو هفته بعد مشخص نشد به دو هفته دیگر موکول می شود و همین طور الی آخر....! با این حال حتی اگر نرخ خوراک 13 سنت هم باقی بماند رشد ارزش دلار در بازار آزاد کمی از بار منفی روی این گروه کاسته است. اما متاسفانه نبود نقدینگی کافی باعث شده تا پتروشیمی ها همچنان در بازار گوشه نشین باشسند.

در این گروه پتروشیمی جم به لحاظ نموداری شرایط مناسبی دارد. ترند نزولی قیمت اخیرا شکسته شده و به نظر می رسد 750 – 760 تومان سطح مناسبی برای خرید با دید میان مدت باشد. به نظر می رسد به مرور قیمت می تواند تا 900 – 920 تومان هم پیشروی کند.

نوسانات اخیر پتروشیمی پردیس را می توان در داخل یک کانال صعودی محصور کرد. در حال حاضر کف کانال تا حوالی 950 – 960 تومان رشد کرده است. در صورت واکنش قیمت به محدوده مورد نظر ، انتظار یک رشد 10 – 11 درصدی از سهم و پیشروی تا حوالی 1040 – 1050 تومان را داریم.

در گروه سیمانی ، عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از دپوی بیش از 18 میلیون تن سیمان با هزینه تولید بالغ بر هزار میلیارد تومان در انبار کارخانه‌ها خبر داد و گفت: در حال مذاکره با کارخانه‌ها هستیم تا در زمستان خط تولید خود را برای دو ماه متوقف کنند. احمدرضا عمرانی‌فرد پیرامون وضعیت صادرات سیمان به کشور عراق نیز اظهار کرد: درآمد کشور عراق وابسته به فروش نفت بوده و در حال حاضر قیمت نفت به کمتر از نصف رسیده است. بسیاری از درآمدهای حاصل از این مقدار فروش نیز صرف هزینه‌های مربوط به جنگ در این کشور می‌شود. این موضوعات باعث شده که واردات سیمان به این کشور به شدت کاهش پیدا کند. عمرانی فرد گفت: هم‌چنین صادرات سیمان به کشورهای آسیای میانه مانند کشور آذربایجان به دلیل افزایش تعرفه واردات به این کشور و حضور رقبایی از دیگر کشورها کاهش یافته است.

این عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی که در نزدیکی مرز قرار دارند، در حال برنامه ریزی برای صادرات سیمان به کشورهای همسایه هستند. صادرات سیمان برای کارخانجات مستقر در مرکز ایران، به دلیل مسافت و هزینه‌های گزاف حمل و نقل جهت انتقال سیمان به بنادر، اقتصادی و به صرفه نیست.

وی درباره وضعیت بازار داخلی اظهار کرد: سیمان نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش قیمت نداشته که حدود 12 درصد زیر نرخ قیمت سال گذشته به فروش می‌رسد. عمرانی فرد با بیان اینکه میانگین مصرف سیمان در کشور نیز نسبت به سال گذشته حدود 12 درصد کاهش یافته است، افزود: این موضوع به دلیل کاهش ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی است.

در گروه ساختمانی خبر قرار 1.8 میلیارد دلاری کیسون با شرکت گاز را داشتیم. به نظر می رسد سهم تا حوالی 100 تومان با این خبر رشد کند. البته قرار داشتن این نماد در بازار توافقی کمی ریسک خرید را بالا می برد. از طرفی دیگر کیسون نسبت به خیلی از نمادهای بازار توافقی سایز و اشل بزرگتری دارد و همین مساله کار را برای رشد شارپ ممکن است کمی دشوار کند.

در این گروه قیمت ها کم کم به سطوح جذابی برای خرید می رسند. با این حال برای رشد قیمتی نیاز به تزریق نقدینگی دارند. مساله ای که فعلا در معاملات این گروه رویت نمی شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24