Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

این روزها پالس های مثبت سیاسی – اقتصادی نرم نرم به بازار تزریق می شود. ابتدا گزارش آمانو و بحث های سیاسی بود. بعد صحبت های مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و زمزمه هایی جدی مبنی بر تعیین نرخ خوراک تا ٢٢ – ٢٣ آذر را داشتیم (البته تاکنون بارها وعده تعیین تکلیف نرخ خوراک را شنیدیم) و در آخر خبر کاهش نرخ سود بین بانکی را داشتیم که ظاهرا از حوالی ٢٨ درصد به ٢١.۵ درصد (کمترین نرخ اعلام شده در این ماه) کاهش یافته است. بازار خیلی به ....

امید به بهبود بازار در هفته آینده....

پیش بینی بازار امروز

روز گذشته پیش بینی کردیم که علیرغم خبرهای خوش و تحولات مثبت سیاسی ، نباید انتظار خاصی از بازار داشت! چرا که تقریبا همه می دانند مشکلات اصلی بازار سرمایه را باید در مسائل سیاسی جستجو کرد. نرخ بهره بانکی ، رکود حاکم بر جامعه ، سیاست های انقباضی و پرس قیمتی و ... همگی باعث شدند تا حال و روز بازار این چنین شود. گفتیم یکسری ابهامات دیگر نیز بر شرایط کنونی دامن زده است که مهمترین آن تعیین تکلیف نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی است.

حتی دیروز گفتیم که اگر شاخص منفی شد تعجب نکنید. با بازگشایی خودرو شاخص به سمت منفی حرکت کرد. هر چند در پایین به لطف برخی بلوک ها شاخص نیمچه مثبتی هم شد!

اما برای بازار امروز ، اگر خریدار جدی نیایید که به احتمال زیاد هم نمی آید ، سر و کله فروشنده ها پیدا خواهد شد. بنابراین انتظار داریم امروز بازار چندان دلچسب نباشد. البته نه اینکه منفی آنچنانی داشته باشیم و بازار افت محسوسی را تجربه کند. نه ؛ اما کلیت بازار انتظار داریم که منفی باشد.

واقعا حرف خاصی برای گفتن نداریم. چند هفته ای است که بازار یک مسیر مشخص را دنبال می کند. در یک بازه محدوده نوسان می کند. نه بالا می رود و نه پایین آنچنانی دارد. در این بازار حتی نوسان گیری هم سخت شده است و تقریبا غیر ممکن! اهالی بازار حتی به سمت نمادهای کوچک هم نمی روند و همین امر باعث شده تا ارزش ریالی معاملات به شکل محسوسی کاهش یابد. نمونه بارز این ادعا بازار روز گذشته است. بازاری که بعد از آن هم خبر خوب سیاسی در محدوده مثبت تنها 50 میلیارد تومان معامله خرد در آن صورت گرفت! این روزها تنها نمادهای بازار توافقی در کانون توجهات قرار دارند و گاها رشدهای خوبی را تجربه می کنند. نمادهایی که اولا ارزش ریالی معاملاتشان اغلب پایین است. ثانیا خرید این نمادها و حضور در بازار توافقی دل شیر می خواهد!

بازار سهام

این روزها پالس های مثبت سیاسی – اقتصادی نرم نرم به بازار تزریق می شود. ابتدا گزارش آمانو و بحث های سیاسی بود. بعد صحبت های مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و زمزمه هایی جدی مبنی بر تعیین نرخ خوراک تا 22 – 23 آذر را داشتیم (البته تاکنون بارها وعده تعیین تکلیف نرخ خوراک را شنیدیم) و در آخر خبر کاهش نرخ سود بین بانکی را داشتیم که ظاهرا از حوالی 28 درصد به 21.5 درصد (کمترین نرخ اعلام شده در این ماه) کاهش یافته است. بازار خیلی به خبر کاهش سود بین بانکی توجه نکرد. اما این خبر می تواند زمینه ساز کاهش نرخ بهره بانکی در ماه های آینده شود. معضلی که اگر حل شود می تواند کمبود نقدینگی را نه تنها در بازار بورس بلکه در کل اقتصاد کشور حل و فصل کند و از طرف دیگر هزینه تامین مالی شرکت ها نیز کاهش خواهد یافت.

امیدواریم هفته جاری هم زودتر به پایان برسد. چرا که انتظار داریم از هفته آینده شرایط کلی بازار بهبود یابد. البته انتظار نداریم به این زودی ها وارد فاز هیجانی خرید شویم اما همین که از این شرایط برزخی نجات پیدا کنیم ، خودش کلی است!

به سراغ نمادهای بازار برویم ؛ کار را با گروه خودرویی آغاز می کنیم. جایی که ایران خودرو به تابلو معاملات برگشت. انصافا سهم بالا قیمت نخورد. به هر حال در 4 – 5 ماه گذشته سهم 40 – 50 درصد افت قیمتی را تجربه کرده ولی با این حال در این قیمت ها هم فروشنده دارد. نه تنها خودرو ، بلکه کل گروه خودرویی 6 ماهه افتضاحی را روانه بازار کردند. این گزارش نه تنها نتیجه رکود حاکم بر بازار خودرو و یا کمپین نخریدن خودرو بود ، بلکه به عقیده نگارنده ، مهمترین عامل فاز انتظار خریدار برای خرید محصولات جدید خودروسازان است. در مجموع با فروش اقساطی که خودرویی ها در پاییز داشتند به نظر می رسد گزارش 9 ماهه این شرکت ها حداقل بهتر از 6 ماهه باشد. تحلیل نموداری خودرو به روی خروجی سایت قرار گرفت. گفتیم که به نظر حداقل تا حوالی 140 اصلاح خواهد کرد. البته این سهم جز نمادهای لیدر بازار است و قطعا مهندسین بازار اجازه ریزش یکسره به این سهم نخواهند داد و اگر سناریو ریزش هم به وقوع بپیوندد این ریزش به صورت نوسانی و فرسایشی خواهد بود.

از دیگر نمادهای وابسته به این گروه می توان به خفناور اشاره کرد. سهمی که یکبار دیگر افزایش سرمایه را در دستور کار خود قرار داده است. این بار شرکت قصد دارد با افزایش 50 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سرمایه خود را از 20 به 30 میلیارد ریال برساند. قاعدتا نه میزان افزایش به حدی است که بازار را برای خرید تحریک کند و نه محل آن باب الطبع اهالی بازار است. با این حال پس از ثبت افزایش قبلی و اعمال افزایش جدید و رقیق شدن قیمت ممکن است بازیهایی روی سهم داشته باشیم.

در گروه پتروشیمی با کشیده شدن ترمز دلار کمی از تب و تاب خریداران کاسته شده است. با این حال به نظر پتروشیمی ها همچنان از خوب های بازار برای خرید هستند. این روزها بیشتر از همه روی جم تاکید داشتیم. انصافا نسبت به بقیه بازار رشد بدی هم نداشته است. با این حال توصیه می کنیم اگر قصد خرید دارید قیمت های 800 و پایین تر را مد نظر داشته باشید. هدف را هم اعلام کردیم 950 – 1000 البته در میان مدت!

شازند از دیگر نمادهای این گروه است که یکی دو روزی مورد توجه واقع شد اما فروش های تاپیکو در این شرایط بازار معادلات را بر هم زد. به عقیده تحلیل گران بنیادی این شرکت می تواند برای سال مالی جاری حدود 110 – 115 تومان به ازای هر سهم سود شناسایی کند. در این صورت تنها با پ بر ای 5 ارزش هر سهم حداقل 550 تومان می باشد. به نظر حوالی 480 برای خرید گزینه مناسبی است.

در گروه بیمه ای صحبت های وزیر اقتصاد مهم بود. وی اظهار کرد: مالیات بر ارزش‌افزوده و عوارض تحمیل شده بر صنعت بیمه کشور باید حذف شود تا با حذف هزینه‌های غیرضروری این صنعت زمینه برای رشد توسعه آن و به تبع رشد اقتصادی کشور فراهم شود. ایشان در ادامه با مقایسه وضعیت بیمه ایران و کشورهای مختلف اظهار کرد: متاسفانه علی‌رغم پیشرفت‌های صنعت بیمه در سال‌های گذشته ولی هنوز با مقیاس‌های جهانی فاصله قابل توجهی داریم مثلاً در ضریب نفوذ بیمه که شاخصی برای روشن‌کردن عملکرد بیمه است و سهم مستقیم فعالیت‌های بیمه در تولید ناخالص داخلی را نشان می‌دهد شاخص ضریب نفوذ بیمه ما برابر با 1.9 درصد در سال 2014 میلادی است. این در حالی است که این شاخص به طور میانگین در کشورهای جهان معادل 6.2 درصد است. او افزود: شکاف بزرگ بین صنعت بیمه ما با کشورهای جهان زمانی بیشتر احساس می‌شود که بدانیم آمار 6.2 درصدی ضریب نفوذ بیمه در جهان در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته است. بنابراین میان ضریب نفوذ بیمه ما با کشورهای توسعه یافته شکافی بس عظیم‌تری وجود دارد. او ادامه داد: همچنین شاخص ضریب نفوذ در بیمه‌های زندگی نیز نگران‌کننده است چون همانطور که این شاخص در ایران 0.2 درصد است متوسط جهانی 3.7 درصد است. در نظر داشته باشید که گرچه این فاصله از یک سو نگران‌کننده است چون صنعت بیمه ایران قادر نیست وظیفه خود را برای ایجاد اطمینان و پوشش ریسک ایفا کند ولی از طرفی نشان‌دهنده وجود یک فرصت در اقتصاد ایران است. طیب‌نیا توضیح داد: این فاصله بزرگ با جهان حاکی از وجود یک ظرفیت قابل ملاحظه‌ای که اگر از آن استفاده کنیم در زمانی کوتاه به رشد قابل مقایسه‌ای در صنعت بیمه دست پیدا خواهیم کرد و استفاده از این فرصت از اهداف اصلی ما در وزارت امور اقتصاد و دارایی است. البته تحقق این هدف مهم مستلزم مواجهه با چالش‌های پیش روی صنعت بیمه در ایران است.

طیب‌نیا یکی دیگر از چالش‌های صنعت بیمه در ایران را پرداخت مالیات و عوارض متعدد دانست و گفت: در کشورهای دیگر برای صنعت بیمه ترجیحات و تخفیفات زیادی را برای صنعت بیمه در نظر می‌گیرند ولی متاسفانه نه‌تنها از بیمه‌ها مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود بلکه عوارض متعدد مازاد بر آنچه که از صنعت بیمه اخذ می‌شود همچنان که حدود 40 درصد از حق بیمه‌ها صرف عنوان عوارض به سایر بخش‌ها تعلق می‌گیرد. بنابراین باید به طور جدی در جهت حذف عوارض بیمه‌ها اقدام کنیم.

ابتدا با بیمه البرز آغاز می کنیم. سهمی که حوالی 100 تومان تاکید بر خرید داشتیم. به لحاظ نموداری به نظر سهم یک سیکل 5 موجی را تمام کرده و در حال حاضر به نظر موج B اصلاحی را خواهیم داشت. در این موج در حالت استاندارد سهم می تواند تا حوالی 120 تومان پیشروی داشته باشد.

در بیمه دانا 125 تومان سطح حمایتی سهم در هفته ها و ماه های گذشته بوده است. به گونه ای که با رسیدن به این محدوده شاهد افزایش تقاضا و رشد نسبی قیمت بودیم. با این حال مقاومت سهم یک خط مورب است که هر چه می گذرد سقف قیمتی را پایین تر می آورد. در حال حاضر محدوده مقاومتی دانا حوالی 135 تومان قرار دارد. با این حال به نظر می رسد به مرور و در میان مدت قیمت می تواند حتی تا حوالی 150 تومان نیز پیشروی داشته باشد.

آسیا هم نموداری مشابه به البرز دارد. این سهم نیز به نظر یک سیکل 5 موجی تمام کرده است. خرید سهم هر چه به 100 – 105 تومان نزدیک تر باشد از ریسک کمتری برخوردار خواهد بود.

در حمل و نقلی ها ، زمزمه هایی از عرضه قریب الوقوع حجنوب باعث شد تا شاهد توجه نسبی بازار به نمادهای این گروه باشیم. هر چند این خبر هم تکذیب شد و گفته شد که فعلا عرضه این نماد در دستور کار قرار ندارد! در نماد حسینا به لحاظ تکنیکی خط روند صعودی قیمت شکسته شده و به نظر می رسد برگشت کنونی صرفا یک پولبک باشد که می تواند تا حوالی 3800 – 3850 تومان ادامه داشته باشد.

در مورد حکشتی بارها صحبت کردیم. گفتیم بررسی رفتار گذشته سهم نشان می دهد که بین 480 – 550 در نوسان است. بنابراین سعی کنید در قیمت های زیر 500 تومان سهم را شکار کنید تا حداقل یک فضای باز 10 درصدی را پیش رو داشته باشید. هر چند در روزهای اخیر حکشتی هم خیلی خوب حوالی 515 – 520 حمایت می شود.

از دیگر نمادهای حمل و نقلی می توان به توریل اشاره کرد. سهمی که به لحاظ بنیادی شرایط خوبی دارد. به لحاظ نموداری هم در محدوده 180 تومان حمایت مناسبی ایجاد کرده است. با این حال سیاست مجموعه توکا فولاد و عرضه های گه گاه سنگین این مجموع باعث شده تا بازار چندان روی خوش به سهم نشان ندهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24