Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پیش از هر چیزی ، پس از مدت ها نگاهی به نمودار شاخص کل می اندازیم. نه موج شماری می کنیم ، نه دنبال الگوهای هارمونیک هستیم و ... . فقط یک بررسی....

نگاهی به نمودار «شاخص کل»

پیش بینی بازار امروز


روز گذشته هم بازار سرمایه حال و روز مناسبی نداشت و شاخص کل افت 232 واحدی را در کارنامه خود ثبت کرد. چه بسا اگر برخی مهندسی شاخص را در بازار دیروز نداشتیم این ریزش به مراتب سنگین تر بود!

اما امروز سی آذر ، در حالی اهالی بازار سرمایه خود را برای شب یلدا آماده می کنند که برای کمتر کسی از اهالی بازار ، دل و دماغی باقی مانده است. پس از یک دوره نوسان افقی ، این روزها بازار بورس بار دیگر جهت گرفته و مطابق سنت 2 سال گذشته ، همچنان جهت بازار رو به پایین است.

برای بازار امروز به نظر همچنان فشار فروش و جو منفی بر بازار حکم فرما خواهد بود. با این حال انتظار داریم امروز کمی اوضاع بهتر شود و بازار تا حدودی سر و سامان بگیرد. با احتساب منفی احتمالی امروز قیمت ها از آخرین سقف خود 10 تا 15 درصد افت داشتند و به نظر حتی اگر خریدار جدی هم در بازار نداشته باشیم ، فروشندگان کمی ترمز فروش را می کشند و برای فروش منتظر قیمت های بالاتر می مانند. از طرفی دیگر نامه کری به ظریف کمی فضای سیاسی را آرام کرد و از آن جو بدبینی کاسته شد.


بازار سهام


پیش از هر چیزی ، پس از مدت ها نگاهی به نمودار شاخص کل می اندازیم. نه موج شماری می کنیم ، نه دنبال الگوهای هارمونیک هستیم و ... . فقط یک بررسی ساده داریم. کف ها و سقف های قیمتی را نگاه می کنیم و آن را با اسیلاتور DT در پارامتر بهینه مقایسه می کنیم. هر بار قیمت کف یا سقف تشکیل داده ، اسیلاتور DT هم در محدوده اشباع کراس داشته است. در حال حاضر قیمت در حال رسیدن به کف 2 ساله خود است و در طرف دیگر اسیلاور DT نیز در محدوده اشباع از فروش آماده یک کراس مثبت است. بنابراین می توان امیدوار بود که بازار در برهه کنونی بدون شکستن کف قبلی ، یک حرکت رو به بالا داشته باشد.

اما به سراغ بازار برویم. جایی که قرار است روز سه شنبه باز هم عرضه اولیه داشته باشیم. روز سه شنبه 10 درصد از سهام شرکت کیمیای زنجان گستران در بازار فرابورس عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است سود سال گذشته شرکت 656 ریال و سود سال جاری کیمیا 627 ریال پیش بینی شده است. در نیمه نخست سال جاری کیمیا به ازای هر سهم 363 ریال سود شناسایی کرده است. له نظر می رسد محدوده 270 – 280 تومان برای عرضه سهم مناسب باشد. با این حال اگر نگاهی به عرضه های قبلی داشته باشیم متوجه می شویم که هیچ کدام بازدهی مناسبی نداشتند و جالب اینکه اغلب زیر قیمت عرضه در حال معامله هستند!

در گروه پتروشیمی قیمت متانول در هفته گذشته به دلیل نزولی بودن قیمت نفت، افت ارزش یوان و نگرانی بابت تقاضای محصولات پایین‌دستی، به روند نزولی خود ادامه داد. کاهش قیمت نفت بر بسیاری از محصولات پایین‌دستی نفت نظیر الفین‌ها تاثیر گذاشته است که به نوعی رقیب واجدهای تبدیل متانول به الفین هستند. در هفته گذشته قیمت نفت 7.3درصد کاهش پیدا کرد که به تبع آن شاهد کاهش 3.8درصدی قیمت نفتا در قرارداد سی اف آر ژاپن بودیم. قیمت نفتا در قرارداد سی اف ار ژاپن به 412دلار رسیده است. بر همین اساس بزرگترین بازار آسیایی متانول یعنی چین، کاهش 20دلاری متانول را تجربه کرد تا قیمت این محصول به 203دلار در هر متریک تن رسیده باشد.

زاگرس بزرگترین تولید کننده متانول در ایران ، برای تولید هر تن متانول حدود 900 متر مکعب گاز و 400 متر مکعب اکسیژن مصرف می کند. (نرخ گاز در حال حاضر 13 سنت و نرخ اکسیژن 12 سنت است) از طرفی دیگر هزینه حمل محصول به کشورهایی چون هند و چین در حدود 50 دلار در هر تن است. محاسبات دلاری نشان می دهد که شرکت در شرکت کنونی به لحاظ عملیاتی زیان ده است. اما در محاسبات ریالی به دلیل اینکه نرخ گاز با دلار مبادلاتی محاسبه می شود و فروش محصول با دلار آزاد انجام می گیرد ، شرکت سود شناسایی می کند!

در گروه خودرویی ، شاخص این گروه حمایت 8875 واحد را بی اعتبار کرد. اکنون احتمال شکل گیری الگوی Crab در نمودار شاخص این گروه بالا رفته و به نظر می رسد که 8370 پایان ریزش سهام خودرویی در برهه کنونی خواهد بود. همه می گویند خودرویی ها در فروش مشکل دارند و بازار خودروسازان راکد است. با این حال به جرات می گوییم که رکود خودروسازان به دلیل صبر و انتظار مردم برای خرید محصول جدید است.همین چند روز پیش بود که پارس خودرو یک محصول جدید را پیش فروش کرد و تنها ظرف چند دقیقه 2000 دستگاه پیش فروش شد! انتظار داریم با انعقاد قرارداد خودروسازان با خودروسازان خارجی بازار به سهام این گروه روی خوش نشان دهد. به هر حال بازار منتظر تولید انبوه خودروهای جدید ، به فروش رفتن آن و انعکاس نتیج آن در صورتهای مالی نمی ماند! بازار همیشه یک فاز جلوتر حرکت می کند. بنابراین به نظر می رسد کمی خودرویی ها را هیجانی می فروشند.

گروه پالایشی ، در روزهای گذشته در کنار خودروسازان بیشترین افت و فشار فروش را تجربه کرده است. به نظر می رسد امروز کمی از فشار فروش روی نمادهای این گروه کاسته شود . حتی ممکن است شاهد یک برگشت موقت در نمادهای این گروه باشیم. روز گذشته در نماد شبندر یک بلوک 17 میلیونی از حقوقی به حقیقی منتقل شد که کمی سوال برانگیز بود. شبندری که به نظر امروز حوالی 270 تومان می تواند حداقل یک کف موقت تشکیل دهد.

در گروه رایانه و انفورماتیک ، بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای در 10 آذر به همه بانک‌های دولتی، غیر دولتی و مؤسسات اعتباری بخشنامه اخذ کارمزد از تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی را ابلاغ کرد. بانک مرکزی اعلام کرده است: به استحضار می‌رساند به عنایت به بند 2 از چهاردهمین صورتجلسه مورخ 11 شهریور 94 هیأت عامل محترم بانک و بند «ج» از یکصد و سی و سومین صورتجلسه کمیته پولی و بانکی در خصوص نحوه تأمین کارمزد یک درصدی تراکنش‌های خرید و تخصیص به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت و با توجه به انتفاع بانک پذیرنده از رسوب وجوه حساب پذیرندگان مقرر گردید از تاریخ اول دی 94 مبلغ کارمزد مزبور (حداقل 500 ریال و حداکثر 2500 ریال) از بانک‌های پذیرنده دریافت گردد. خواهشمند ترتیبی اتخاذ فرمایند که مراتب به نحو مقتضی به کلیه واحدهای تابعه آن بانک/ مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ گردد. براساس این بخشنامه ، از مردم بابت استفاده از کارتخوان پولی دریافت نمی‌شود بلکه مبلغ مورد نظر از بانک‌های پذیرنده کسر خواهد شد.

به نظر می رسد این خبر حداقل می تواند یک تاثیر روانی به روی نمادهای این گروه داشته باشد. خصوصا رانفور ، رکیش و رتاپ!

اما به سراغ سایر نمادهای بازار برویم. در نماد مگسال ، پس از اعلام رسمی خبر افزایش سرمایه ، عرضه های سنگین بنیاد و زیر مجموعه هایش را داشتیم. سهمی که روزی 6-7 هزار سهم معامله می شد ، به یکباره و در یک روز 10 درصد شرکت داد و ستد شد و شناورش از 5 به 15 درصد رسید! در مورد سهم روز گذشته صحبت کردیم. به نظر می رسد یک ریزش 10 درصدی دیگر را خواهیم داشت. قیمت حوالی 2200 تومان به PRZ الگوی احتمالی bat برخورد می کند. بنابراین اگر قصد خرید دارید توصیه می کنیم فعلا دست نگاه دارید.

در نماد کنتورسازی ، سهم واقعا رشد خوبی را در روزهای گذشته تجربه کرده است. اگر از کف قیمتی در نظر بگیریم بازدهی سهم بیش از 100 درصد بوده است! به نظر می رسد رشد سهم بیشتر تحت تاثیر بازی پول است تا پتانسیل های بنیادی! به نظر می رسد قیمت سهم کمی تند است و واقعا نیاز به اصلاح حداقل تا 1300 تومان وجود دارد.

در نماد تپمپی پس از اخذ مجوز از سازمان ، شرکت می تواند با برگزاری مجمع ، به افزایش سرمایه 50 درصدی خود از محل سود انباشته جامه عمل بپوشاند و سرمایه خود را به 33 میلیارد تومان برساند. لازم به ذکر است که این افزایش صرف اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج مربوط به تحصیل سرمایه گذاری های جدید و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر خواهد شد.


اخبار سیاسی – اقتصادی


***سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به قانون محدودیت روادید ورود به آمریکا، برای مسافران به ایران گفت: این قانون قطعا مراودات اقتصادی، گردشگری و علمی فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موضع ایران، این است که این قانون با برجام تناقض دارد. سید عباس عراقچی گفت: ما در دو ماه گذشته شاهد سیاست ها و اقدامات زیادی از سوی گروه های مختلف لابی و از جمله صهیونیست ها بوده ایم تا از اجرای برجام جلوگیری و در قبال آن مانع تراشی کنند. وی گفت: طی چند روز گذشته تماس های گسترده ای را با طرف هلی اروپایی انجام داده ایم و دکتر ظریف نیز تلاش گسترده ای را انجام داده و فشار زیادی به طرف مقابل وارد شده است. عراقچی گفت: این قانون اگر اجرایی شود تقاضای خود را به کمیسیون مشترک خواهیم کرد برای نقض برجام در این قانون. البته وزیر خارجه امریکا به دکتر ظریف نامه ارسال و اعلام کرده که این قانون به نحوی اجرا خواهد شد که مانع همکاری های اقتصادی و اجرای برجام نشود.

***مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط زنده با بخش خبری 21 شبکه یک سیما با بیان اینکه مصوبه کنگره آمریکا مغایر با برجام است، گفت: باید منتظر ماند و دید آمریکا در عمل چطور ظاهر خواهد شد. وی ادامه داد: تعهد ایران و تیم مذاکره کننده هسته‌ای اجرای موفقیت آمیز برجام است اما اگر آمریکا در عمل به تعهد خود پایبند نباشد ما هم تعهداتمان را در برجام نقض خواهیم کرد. وی افزود: از آنجا که هیچ کدام از حامیان تروریسم در جمع موافقان برجام قرار ندارند می‌توان این‌گونه استنباط کرد که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است. تخت‌روانچی مصوبه کنگره آمریکا را خلاف سازوکارهای مورد تعهد با ایران اعلام کرد و گفت: ایران تا اقدام عملی آمریکا عکس العملی نشان نخواهد داد.

***ولایمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با ولادیمیر سولوویو مجری تلویزیون رسمی این کشور گفت: مشکل اروپا فقدان هرگونه سیاست خارجی مستقل است. در واقع، اروپا استقلال خود را رها کرده و بخشی مهمی از حاکمیت خود را به یک پیمان (ناتو) واگذار کرده است. البته این طبیعی است که اعضای یک پیمان بخشی از قدرت خود را به مقامات فراملی واگذار کنند. اما مسئله این است که اروپا نه تنها بخشی از قدرت خود را به ناتو واگذار کرده بلکه در واقع آن را به رهبری این پیمان یعنی آمریکا تقدیم کرده است.

پوتین تهاجم نظامی به عراق را به عنوان نمونه بارزی از این سرسپردگی معرفی کرد چرا که در بدو این اقدام فرانسه و آلمان با آن مخالفت کردند حال آنکه در ادامه، دیدگاه آنها از سوی آمریکا به چالش کشیده شد. وی در نهایت گفت: دیدیم که پیش بینی های «ژاک شیراک» رئیس جمهوری اسبق فرانسه و «گرهارد شرودر» صدر اعظم وقت آلمان درست از کار در آمد و نتیجه به قیمت ظهور دولت های شکست خورده در کشورهای خاورمیانه و روی کار آمدن تروریسم تمام شد. همین است که امروز شاهد حمله تروریستی به پاریس هستیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24