Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بازار در یکی دو روز گذشته یک تفاوت با روزهای قبل داشته و آن هم این بود که بازی روی تک سهم ها و نمادهای کوچک پررنگ تر شده بود. معمولا یک قانون نانوشته در بازار وجود دارد و آن هم اینکه بازار ابتدا با سهم های کوچک و حقیقی ها کار خود را آغاز می کند و بعد حقوقی ها پا پیش می گذارند و سهم های بزرگ تنورشان داغ می شود و کل بازار رو به بالا حرکت می کنند!

بررسی «چالش های» پیش روی بازار


پیش بینی بازار امروز

در حالی بازار را آغاز می کنیم که به نظر می رسد همچنان بازار بر طبل بی رمقی و بی پولی می کوبد! می خواهیم بگوییم که همه خسته شدیم از این یکنواختی ، بی هیجانی و سکون بازار! اما یاد هفته پیش و ریزش چند روزه بازار می افتیم و پشیمان می شویم. چرا که بازار فعلا بالا برو نیست و اگر بخواهد این وضعیت سکون را از دست بدهد باید باز هم به سمت پایین حرکت کنیم. پس خدا را شکر می کنیم که همچنان در این وضعیت برزخی قرار داریم!!!

برای بازار امروز هم خبر خاصی نیست. امروز مثل دیروز است ، دیروز مثل .... و این زنجیره مدت هاست که ادامه دارد. به نظر می رسد همچنان سهم های بزرگ در حاشیه قرار دارند و توجه بازار معطوف به نمادهای کوچک و مبهم است. ظاهرا مدیران بورس هم روی این نمادها حساس شدند (خصوصا قندی ها) بنابراین طبیعی است که بازار کمی روی این نمادها احتیاط کند. بنابراین توصیه می کنیم مراقب باشید که اندک نقدینگی که در چنته دارید هم به باد نرود!

از روز چهارشنبه سیل شفاف سازی ها را روانه کدال می شود! شفاف سازی هایی که در نگاه اول قدم بسیار مثبتی است اما وقتی به واکنش بازار به این شفاف سازی ها می رسیم می بینیم 180 درجه برعکس است! به عنوان مثال قشرین می گوید فروش زمین منتفی شد و در بازار می بینیم سهم صف خرید می شود! این اتفاق دلیل هم دارد و مربوط می شود به شفاف سازی هایی که به روی کدال قرار می گرفت و خیلی دنبال شفاف سازی نبود بلکه به دنبال کنترل جو و هیجان بود! البته بیشتر به دوران مدیریت قبلی مربوط می شود. با این حال بازار با همان چشم به شفاف سازی ها نگاه می کند!

بازار سهام

امروز ترجیح می دهیم که کمی کلی صحبت کنیم و از کلیت بازار بگوییم. راجع به نمادها و گروه های بازار به صورت مفصل در بخش «در لحظه» صحبت می کنیم.

بازار در یکی دو روز گذشته یک تفاوت با روزهای قبل داشته و آن هم این بود که بازی روی تک سهم ها و نمادهای کوچک پررنگ تر شده بود. معمولا یک قانون نانوشته در بازار وجود دارد و آن هم اینکه بازار ابتدا با سهم های کوچک و حقیقی ها کار خود را آغاز می کند و بعد حقوقی ها پا پیش می گذارند و سهم های بزرگ تنورشان داغ می شود و کل بازار رو به بالا حرکت می کنند!

نمودار شاخص هم نشان می دهد که قیمت ها در کف قرار دارند و حداقل یک رالی 15 – 20 درصدی در اغلب نمادهای بازار خواهیم داشت. اما پارامترهای تاثیر گذار روی شرایط کنونی را که بررسی می کنیم اوضاع کمی پیچیده تر می شود :

1 – تحولات سیاسی کشور

در مجموع شرایط سیاسی کشور رو به بهبود است. آنطور که از مقامات دولتی شنیدیم قرار است ظرف ماه جاری ، تحریم های غرب علیه کشورمان لغو شود. برخی انتظار معجزه ، عادی شدن روابط با امریکا و هجوم سرمایه گذاران خارجی به ایران را دارند. باید بگوییم که در واقعیت این گونه نیست. در بهترین حالت برمی گردیم به حالت قبل از تشدید تحریم ها... هر چند خود این اتفاق رویداد کوچکی نیست! در زمینه سرمایه گذار خارجی و ... هم تا الان اتفاق خاصی نیفتاده و اغلب شرکت ها و گروه ها صرفا به دنبال فروش محصول خود در بازار ایران هستند نه بیشتر! در مجموع اتفاقات و رویدادهای سیاسی (اگر از جنگ و نامنی در کشورهای همسایه چشمپوشی کنیم) به نفع بازار در حال رقم خوردن است.

2 – تحولات اقتصادی کشور

همچنان رکود در جامعه ما حرف اول را می زند. دولت تلاش هایی برای تحریک تقاضا انجام می دهد اما باید اعتراف کرد که کار سختی در پیش دارد. هر چند انتقاداتی به تیم اقتصادی دولت وارد است! به نظر می رسد دولت هر کاری برای خروج از رکود می خواهد انجام دهد ، باید زودتر شروع کند چرا که هر چه می گذرد شرایط سخت تر از قبل می شود.

3 – نرخ بهره بانکی

خیلی منطقی نیست وقتی تورم نقطه به نقطه 9.9 و تورم سالانه هم 12.6 گزارش می شود ، نرخ بهره بانکی 20 درصد باشد و اوراق مشارک 24 تا 28 درصدی داشته باشیم! نتیجه این می شود که پول ها در بانک قفل می شود ، رکود بر جامعه حاکم می شود و ... .

هر چند وزیر اقتصاد گفته که در شرایط فعلی کاهش نرخ بهره بانکی میسر نیست اما به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت در تلاش است تا هر چند سریعتر زمینه را برای کاهش نرخ بهره بانکی آماده کند. به نظر می مرور نرخ سود بانکی باید تا 15 – 16 درصد کاهش یابد.

4 - بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی شاهد ریزش سنگین قیمت ها در سال 2015 میلادی بودیم. متاسفانه بیشترین ریزش هم مربوط به بهای جهانی نفت خام بوده جایی که نفت 100 دلاری به قیمت های 30 – 35 دلار هم رسید و کارشناسان اعتقاد دارند اگر میزان عرضه ها به همین مقدار باشد بعید نیست که به مرور شاهد افت ارزش نفت تا قیمت های 20 دلار هم باشیم. البته آن طرف قضیه باید بهای تمام شده نفت در کشورهای مختلف را هم بررسی کرد. همین حالا استخراج نفت در بسیاری از کشورها صرفه اقتصادی ندارد و با زیان همراه است. به نظر می رسد حوالی 30 دلار نفت به پوسته سخت حمایتی خود برخورد کرده و بعید است که به این زودی ها این سطح از دست برود. در مجموع به نظر می رسد در سال 2016 بهای هر بشکه نفت به طور متوسط بین 40 – 45 دلار باشد.

5 - گزارشات 9 ماهه شرکت ها

تقریبا به فصل گزارشات 9 ماهه رسیدیم. تقریبا 70 درصد بازار ما کامودیتی بیس هست و با ریزش قیمت ها در بازارهای جهانی و عدم رشد آنچنانی دلار نمی توان انتظار خاصی از گزارشات 9 ماهه داشت. به نظر می رسد روند نامطلوب گزارشات در گزارشات 9 ماهه هم ادامه داشته باشد و معدود صنایعی هستند که می توانند نسبتا خوب گزارش دهند.

6 – نرخ دلار

با توجهات به رویدادهای اقتصادی در جهان و ریزش قیمت ها در بازارهای جهانی ، اغلب کشورهای کامودیتی محور شروع به تغصیف ارز خود در مقابل دلار کردند. این اتفاق در کشور ما هر چند اتفاق افتاد اما خیلی ملموس نبود. چرا که فعلا تنها دغدغه دولت کنترل تورم است و نمی خواهد کاری کند که این دست آورد خدشه دار شود. هر چند تحقیقات کارشناسان نشان می دهد هر 10 درصد رشد دلار در ایران حدود 2 درصد بر تورم تاثیر گذار است! با همه این تفاسیر پیش بینی می شود قیمت دلار تا پایان سال حداقل تا حوالی 3800 تومان رشد کند. (در حال حاضر ارزش واقعی دلار در حدود 4300 – 4500 تومان است)

در مجموع به نظر می رسد در این بازار هم می شود کار کرد و سود کرد. نمی گوییم بازار به زودی مثل سال 92 می شود و هر کس هر سهمی که بخرد به نتیجه می رسد! اصلا لازم نیز در 365 روز سال سهامداری کنید چرا که شرایط مانند سال 92 نیست که تورم داشته باشیم و پول نقد ارزش خود را از دست دهد! نقدینگی می تواند در بانک به صورت سپرده باشد. بازار را رصد کنید به دنبال سهم های خوب و پر پتانسیل باشید. قطعا 2 تا 3 معامله سودآور 15 – 20 درصدی برای یک سال و کسب بازدهی 45 تا 60 درصدی در سالی که تورم 10 – 12 درصدی است ایده آل باشد.

اخبار سیاسی – اقتصادی

*** رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به عملکرد بانک مرکزی طی دوسال گذشته گفت : مهمترین دستاورد بانک مرکزی طی این مدت بازگشت انضباط و رفع التهاب از اقتصاد کشور بوده است ، امری که مردم نتایج آن را در کاهش چشمگیر نرخ تورم به خوبی مشاهده می کنند ، اکنون نیز با توجه به اینکه نرخ تورم به دامنه 14 درصد رسیده است، حفظ سود بانکی با نرخ بالاتر از 20 درصد به هیچوجه قابل قبول نیست و باید حتما به سمت کاهش و دامنه قابل قبول هدایت شود ، البته تدبیر مدیران شبکه بانکی و همکاری بانک ها می تواند این روند را تسریع کند .

وی افزود : بانکها موظفند با پیش بینی منطقی از وضعیت آتی اقتصاد کشور و بازدهی قابل تحقق عقود اسلامی نسبت به تعیین سود علی الحساب پرداختی به سپرده گذاران اقدام کنند . قابل قبول نیست که مبلغ سود علی الحساب از سود قطعی سپرده گذاران بیشتر باشد . این یعنی اجحاف به یک گروه دیگر از ذینفعان .

سیف با اشاره به مشکل کمبود منابع و انباشت تقاضای تسهیلات در شبکه بانکی گفت : با اجرای برجام وکاهش محدودیتها ، بخشی از منابع شبکه بانکی آزاد می شود و بسیار مهم است که بتوانیم با به جریان انداختن منابع آزاد شده بویژه در بخش هایی همچون تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ، امکان تحقق برنامه های دولت در ایجاد اشتغال و تقویت تولید ملی را فراهم آوریم.

*** حسین جابری انصاری سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران رسانه های گروهی درباره برخی ادعاهای بی پایه مطرح شده در بیانیه اخیر اتحادیه عرب در خصوص کشورمان، این ادعاها را مغرضانه و غیر سازنده، بی ارتباط با موضوع اجلاس وزرای خارجه این اتحادیه و نادرست خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشورهای عربی دارای روابط برادرانه و مبتنی بر منافع و احترام متقابل است، افزود: متاسفانه چند کشور که به عنوان متهمان اصلی حمایت از افراط گرایی و تروریسم از سوی ملتهای منطقه و جامعه بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته اند در تلاشند با فرافکنی و ادامه سیاست تهدیدانگاری جمهوری اسلامی ایران، توجه افکار عمومی جهان و ملتهای عرب را از نقش خود در بی ثبات کردن اوضاع منطقه منحرف کنند. از دولتهای منطقه انتظار می رود در شرایطی که انتفاضه سوم ملت فلسطین در جریان است با اهتمام هر چه بیشتر نسبت به مسائل اصلی منطقه به ویژه اشغال صهیونیستی و ضرورت احقاق حقوق ملت فلسطین و همچنین مقابله با تروریسم و افراط گرائی، زمینه های گسترش همکاری ها و روابط فعال منطقه ای بر اساس منافع مشترک ملتها و دولتهای منطقه را فراهم کنند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر فعال، مسئولیت پذیر و ثبات ساز در تحولات منطقه است و به رغم مواضع غیر دوستانه و کینه توزانه برخی کشورها، به نقش سازنده خود در کاهش بحران ها و تنش ها از راه تعامل با همسایگان و جامعه جهانی ادامه خواهد داد.

اتحادیه عرب در نشست روز پنجشنبه که به ریاست امارات برای بررسی حضور نیروهای نظامی ترکیه در عراق تشکیل جلسه داده بود، ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی و تهدید امنیت و صلح منطقه ای و بین المللی و حمایت از تروریسم متهم کرد.

*** سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» پیش بینی کرد استفاده از سوخت فسیلی به عنوان اصلی ترین سوخت برای خودروها در جهان در چند دهه آینده ادامه داشته باشد. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، اوپک پیش بینی کرد تا سال 2040 حدود نود و پنج درصد از خودروها در جهان همچنان از سوخت فسیلی استفاده کنند.

این سازمان تاکید کرد استفاده از انرژی های تجدید پذیر در چند دهه آینده افزایش خواهد داشت، اما نقش آن همچنان حاشیه ای خواهد بود. اوپک پیش بینی کرد اقتصاد جهانی به طور متوسط سالانه سه و هشت دهم درصد تا سال 2019 رشد داشته باشد.

*** بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذرماه امسال نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه پارسال 13.7 درصد است که کاهش 6 دهم درصدی را نسبت به ماه گذشته نشان می دهد. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آذرماه امسال به عدد 231.6 رسید که نسبت به ماه قبل 1.3 درصد افزایش یافت. این شاخص در آذرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته 9.4 درصد افزایش داشته است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24