Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ظرف ١ ماهه گذشته شاخص کل چیزی در حدود ١٠٠٠٠ واحد رشد داشته است. (حدود ١۶ درصد) اگر صرفا روزهای کاری را در نظر بگیریم (٢٢ روز) به طور متوسط شاخص کل در هر روز ۴۵۴ واحد رشد داشته است. همه این آمار ....

آخر روز از یک «هفته شیرین»


مقدمه

روز گذشته شاخص کل در یک روز به یاد ماندنی ، با رشد 2150 واحدی (حدود 3.1 درصد) پس از حدود 9 – 10 ماه از شر کانال 60 هزار واحدی خلاص شد و پس از ورود به کانال 70 هزار واحدی ، تا یک قدمی 71000 واحد رشد کرد. ارزش معاملات خرد در بازار چیزی در حدود 560 میلیارد تومان بود. جالب اینکه چیزی در حدود 380 میلیارد تومان سفارش خرید در سامانه معاملات پشت صفوف خرید مانده بود (سه خط اول) و از این مبلغ چیزی در حدود 185 میلیارد تومان مربوط به گروه خودرویی بود!

ظرف 1 ماهه گذشته شاخص کل چیزی در حدود 10000 واحد رشد داشته است. (حدود 16 درصد) اگر صرفا روزهای کاری را در نظر بگیریم (22 روز) به طور متوسط شاخص کل در هر روز 454 واحد رشد داشته است. همه این آمار و ارقام نشان می دهد که بازار چه جهشی را ظرف این مدت انجام داده است...

برخی می گویند اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها و به عبارتی دیگر چشم انداز روشن شرایط سیاسی کشور ، نقدینگی به سمت بازار بورس سرازیر شده. عده ای دیگر می گویند که پول برخی از گروه های خاص سیاسی وارد بازار شده و تا قبل از انتخابات بازار همین روند را دارد!

با این حال بعید به نظر می رسد چنین رشدهای هیجانی ادامه دار باشد. قاعدتا اگر قرار است بازار رشد کند ، این رشد باید با شیب ملایم و منطقی تر باشد.

پیش بینی بازار امروز

اما برای امروز ، به نظر می رسد شرایط مثبت بازار همچنان ادامه داشته باشد. بهتر است مادامی که نقدینگی در حال ورود به بازار است و تقاضا همچنان وجود دارد ، به دنبال مقاومت و برگشت بازار نباشیم! با این حال این را هم باید ذکر کنیم که فروشنده ها هم بیکار نخواهند نشست. به نظر می رسد طی معاملات امروز فشار فروش بیشتر از روزهای گذشته و خصوصا دیروز باشد. از یک طرف تعطیلات آخر هفته و حواشی سیاسی را داریم. از طرفی دیگر عرضه های خصوصی سازی در سه نماد ملت ، تجارت و صادرات را در روز 10 بهمن داریم که کمی بازار را نگران کرده است. بلوک هایی که رقمی بالای 500 میلیارد تومان خواهید بلعید و از بازار خارج خواهد کرد.

مطابق 2 – 3 روز گذشته توصیه می کنیم که اگر قصد خرید در این قیمت ها را دارید به سراغ نمادها و گروه هایی بروید که از رشد بازار عقب ماندند.

اخبار سیاسی – اقتصادی

1) حسن روحانی روز سه‌شنبه و در دومین روز سفر خود به ایتالیا اظهارداشت: از تحریم‌ها، اتحادیه اروپا و ایران متضرر شدند و اکنون با گشوده شدن فصل جدیدی در روابط و تعاملات تهران با جهان، زمان جبران زیان‌ها فرا رسیده است. روحانی با تشریح دستاوردهای دولت یازدهم به ویژه در عرصه اقتصادی، به کاهش تورم، خروج از رکود و آغاز رونق اقتصادی طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: این دستاوردها در حالی انجام شد که تحریم‌های ظالمانه همچنان ادامه داشت. رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز در ایران نرخ تورم نقطه به نقطه تک رقمی و به 9.4 درصد رسیده است و نرخ 12 ماهه تورم نیز 12.2 شده و در سال گذشته، رشد اقتصادی 3 درصدی را بعد از هشت فصل رکود متوالی تجربه کردیم . از سوی دیگر شرایط کسب و کار نیز 22 واحد بهبود یافته و انضباط مالی برقرار شده و همه اینها در شرایطی انجام گرفت که تحریمها همچنان ادامه داشت و این پیام روشنی به کشورهای تحریم کننده ایران بود که تحریم‌ها تأثیری بر کشور ما ندارند.

روحانی با اشاره به این که همه کشورها از جمله اتحادیه اروپا به دنبال پیروزی توافق هسته‌ای بودند، اظهارداشت: دلیل چنین مطالبه‌ای این بود که نتیجه مذاکرات برد – برد و به نفع همه بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان ایران برای جذب سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک اقتصادی با سایر کشورها، اظهار داشت: بدون تردید یک کشور بعد از تحریم چندساله از ظرفیت‌های خالی زیادی برخوردار است و اقتصاد امروز ایران یک اقتصاد بکر و جزو اقتصادهای نوظهور می‌باشد و در چنین شرایطی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی کاملاً آمادگی داشته و از آن استقبال می‌کنیم. روحانی با اشاره به سابقه مثبت همکاری‌های اقتصادی ایتالیا با ایران خاطرنشان کرد: مردم ایران صنعت و خدمات ایتالیا را تجربه کردند و به آن اعتماد داشته و دارند ضمن این که نوع صنعت ایتالیا با نیازمندی‌های ایران همخوانی دارد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه " مصصم هستیم برنامه خطوط ریلی و بنادر خود را توسعه دهیم"، افزود: می‌خواهیم حداقل 30 درصد محصولات تولیدی خود را صادر کنیم و آماده جذب سرمایه و فناوری و بازار صادراتی مشترک هستیم.

وی در ادامه زمینه‌های مختلف همکاری تهران و رم را در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و فرهنگی مورد اشاره قرار داد و گفت: در شرایط کنونی برای جذب سرمایه، فناوری‌های نوین و تشکیل بازار صادراتی مشترک کاملاً آمادگی داریم و قوانین و مقررات ایران نیز به طور کامل از این گونه همکاری‌های اقتصادی حمایت می‌کند.

روحانی تصریح کرد: ‌استقبال ایران از سرمایه‌گذاری و فناوری‌های نوین خارجی یک انتظار و مطالبه عمومی و مشترک میان همه مقامها و نهادها است.

2) ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که ممکن است مسکو تحریم های خود علیه آنکارا را تشدید کند. وی در این زمینه تصریح کرد: از پس روسیه دیگر هیچ توافقنامه ای را در زمینه ساخت و ساز با ترکیه امضا نخواهد کرد و تمامی محدودیت ها برای آنکارا در این زمینه گسترش خواهد یافت.رئیس جمهوری روسیه همچنین اظهار داشت : البته تمامی توافقنامه هایی که تاکنون با پیمان کاران ترکیه ای به امضا رسیده است، تا پایان آنها ادامه خواهد یافت، زیرا هم اکنون ۳۰۰ شرکت ترکیه ای با سرمایه ای بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار در روسیه مشغول فعالیت هستند و در صورت قطع همکاری با آنها، مسکو متضرر خواهد شد. پوتین در ادامه یادآور شد: با محدودیت هایی که در زمینه ساخت و ساز برای آنکارا ایجاد کردیم، ۸۷ هزار فرصت شغلی در روسیه به وجود خواهد آمد.

3) محمود واعظی در شبکه اجتماعی «کلوب» درباره سفر هیات ایرانی به سرپرستی رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشت: توسعه همکاری دوجانبه با فرانسه در بخش های فناوری ارتباطات و اطلاعات و فضایی محور اصلی مذاکره با مقام های فرانسوی است. واعظی تاکید کرد یکی از هدف های این سفر بازدید و مذاکره با شرکت های مطرح فرانسوی در بخش های مختلف فناوری مانند ایرباس و اورنج (اورانژ در زبان فرانسه) است.

4) بررسی تحولات قیمت و حجم معاملات بازار معاملات مسکن شهر تهران در دی ماه سال 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل حاکی از افزایش تعداد معاملات به میزان 8.5 درصد و کاهش متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی به میزان 3.1 درصد است. همچنین حجم معاملات در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از افزایش قابل توجه 29.1 درصدی برخوردار بوده است که نشانگر استقبال خریداران در شرایط ثبات قیمتی بازار مسکن می‌باشد.

بهبود محسوس حجم معاملات در این ماه نسبت به ماه قبل همراه با کاهش جزیی متوسط قیمت مسکن،‌ نشانگر آغاز شرایط رونق غیرتورمی در بازار مسکن شهر تهران است. انتظار می‌رود این وضعیت که با بهبود شرایط اقتصاد کلان و نیز اقدامات مناسب اتخاذ شده از سوی نظام بانکی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن همراه شده است، در ماه‌های آتی نیز تداوم یابد.

همچنین بررسی‌ تحولات بازار اجاره‌بهای مسکن در دی ماه سال 1394 نیز مؤید تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم است به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10.5 و 11.5 درصد رشد نشان می‌دهد.

5) سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان قزوین، جهت شرکت در اجلاس سراسری نماز به دلیل پیگیری آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات لغو شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور قرار بود روز سه شنبه برای شرکت در بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز و افتتاح و بازدید از چند طرح عمرانی به استان قزوین سفر کند، که به دلیل رایزنی درباره احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات هفتم اسفند ماه این سفر انجام نشد. در پی دستور رئیس جمهوری به معاون اول رئیس جمهور و وزرای اطلاعات و کشور برای پیگیری وضعیت نامزدهایی که صلاحیت آنها توسط هیات‌های نظارت احراز نشده است، در روزهای اخیر جلسات متعددی برای تامین حقوق شهروندان و ایجاد فضای با نشاط سیاسی برای حضور همه سلایق در انتخابات برگزار شده است.

6) قیمت نفت در معاملات روز گذشته ابتدا به زیر 30 دلار کاهش یافت اما پس از تقویت امیدها برای همکاری کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیراوپکی برای کنترل بزرگ ترین اشباع بازار در دهه‌های اخیر به بیش از 32 دلار افزایش یافت. سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام بار دیگر خواستار کاهش عرضه به همراه تولیدکنندگان غیر اوپکی شد. وزیر نفت عراق روز سه‌شنبه گفت مقداری انعطاف‌پذیری میان اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها دیده است.

دیوید هافتون کارگزار بازار در این‌باره گفت: بدون توافقی برای تولید، عوامل بازار به سوی پایین است... با یک توافق، قیمت نفت به 40 تا 60 دلار می‌رسد.

نگرانی ها در مورد تقاضا افزایش قیمت را محدود کرده است. تحلیلگران انرژی اسپکت طی گزارشی اعلام کردند: نگرانی در مورد کاهش شدید رشد اقتصادی به ویژه در چین ارزش بازارهای بورس جهان را به شدت کاهش می‌دهد.

به نوشته رویترز، علی‌رغم سقوط قیمت نفت و کاهش هزینه‌ها در این صنعت، تولیدکنندگان بزرگ اوپک برنامه‌های سرمایه گذاری مد نظر دارند و برخی قصد دارند تا تولید خود را افزایش دهند. رئیس شرکت کویت پترولیوم گفت ریسک سقوط بیشتر قیمت نفت برای مدت طولانی‌تری، کویت را از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی بازنداشته است. مشابه چنین اظهار نظری از سوی رئیس شرکت ملی نفت آمریکا نیز شنیده شده است.

بازار سهام

خیلی ها در بازار به دنبال یافتن نقطه سقف برای شاخص کل یا سطحی هستند که قیمت ها از از برمی گردند! نمی گوییم بازار تا آخر صعودی و رو به رشد خواهد بود! اما وقتی بازار صعودی است و چنین نقدینگی ای در صفوف خرید قفل شده ، بهتر است با روند حرکت کنید ، جریان نقدینگی را رصد کنید ، نسبت خریدار به فروشنده را بسنجید و ... . البته این وسط چند روزی است که فشار فروش حقوقی ها بیشتر شده ، حجم فروش بیشتر شده و در کمتر سهمی می بینیم که حقوقی ها در خرید مشارکت داشته باشند. به هر حال باید این نکته و این فروش ها را هم در گوشه ذهن داشته باشیم.

در گروه بانکی عرضه خصوصی سازی در سه نماد وبصادر ، وتجارت و وبملت در روز 10 بهمن کار را کمی سخت کرده است. از یک طرف بالای 500 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج می شود و از طرفی دیگر واقعا حقوی های بانک ها خصوصا 3 بانک ذکر شده نشان دادند که هر صفی را عرضه می کنند!

وبصادر فعلا مقاومت 102 – 103 را در پیش دارد. گذر از این محدوده می تواند سهم را به سمت 120 – 125 تومان سوق دهد! در تجارت هم صحبت از ورود برخی کدهای خاص به سهم می شود. ترند نزولی سهم شکسته شده و احتمال رشد تا محدوده 130 تومان هم وجود دارد. با این حال باید مراقب عرضه های آبشاری در این دو سهم بود.

در گروه فلزات اساسی به نظر روند رو به رشد کماکان ادامه داشته باشد. بد نیست در این گروه کمی دیدگاه میان مدتی تر داشت. هر چند به لحاظ بنیادی هنوز نمادهای این گروه چیز خاصی در دل ندارند اما شرایط تکنیکی مناسبی را در فریم های بلند مدتی تجربه می کنند.

در این گروه فولاد مبارکه در برخورد با ترند نزولی خود کمی لرزان ظاهر شد. با این حال انتظار داریم که به مرور این سطح شکسته شود و قیمت تا حوالی 140 – 145 تومان رشد داشته باشد.

فسرب را حوالی 120 تومان برای خرید معرفی کردیم. امروز سهم به سقف قبلی می رسد و می تواند پر عرضه ظاهر شود. با این حال حداقل انتظار رشد تا حوالی 165 تومان را از این سهم داریم.

در گروه تجهیزاتی مپنا امروز به تارگتی که وعده دادیم می رسد. 880 – 900 سهم به سقف کانال برخورد می کند و به لحاظ تکنیکی با سطح مقاومتی مهمی مواجه می شود. روز گذشته هم در دقایق پایانی عرضه ها کمی در سهم شدت گرفت. هر چند در پایان صف خرید 1 – 2 میلیونی باقی ماند. به هر حال اگر مپنا بتواند طلب های خود را از دولت بگیرد واقعا شرایط خوبی پیدا می کند.

همین چند وقت پیش بود که فاراک را در 200 تومان هم نمی خریدند! حالا سهم روی 370 تومان صف خرید دارد. قبلا نمودار سهم روی خروجی سایت قرار گرفت. حوالی 385 – 390 قیمت با سقف کانال درگیر می شود. با توجه به رشد خیره کننده قیمت در یک ماه اخیر باید دید قیمت می تواند از سد این مقاومت مهم عبور کند؟

در گروه انبوه سازی ، ثشاهد را داریم که با ترند نزولی خود حوالی 130 – 135 تومان درگیر است. به نظر سهم یک اصلاح کامپلکس را تمام کرده و اکنون در صورت تثبیت بالای 135 تومان می تواند به لحاظ تکنیکی تا حوالی 185 تومان نیز رشد داشته باشد.

در ثتران قیمت در داخل یک کانال نزولی در حال نوسان است. به لحاظ تکنیکی حوالی 120 الگوی reAB=CD تکمیل شد و اکنون اگر قیمت بتواند بالای 160 تومان تثبیت شود ، پتانسیل رشد تا حوالی 200 تومان را خواهد داشت.

امروز 130 میلیون برگه سهم معادل 10 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سبحان با نماد معاملاتی وسبحان برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه خواهد شد. این شرکت که برای سال مالی منتهی به شهریور 94 به ازای هر سهم 181 ریال سود شناسایی کرده بود ، به نظر می رسد حوالی 140 – 145 تومان قیمت بخورد. هر چند قیمت های جذاب برای خرید سهم حوالی 130 تومان می باشد.

غول دارویی ها یعنی تیپیکو هم در این مدت با رشد خوبی همراه بوده است. روز گذشته عرضه های سنگین حقوقی را در این نماد داشتیم. به لجاظ الیوتی سهم در اواخر موج 3 قرار دارد. اخیر مقاومت مهمی را حوالی 560 تومان شکسته و در صورت برگشت به این محدوده می تواند برای خرید گزینه کم ریسکی باشد.

نماد تازه وارد کاسپین نیز بعد از 5 روز به تعادل رسید. هر چند جو مثبت موجود در بازار باعث شد تا پس از جذب عرضه ها خریداران بار دیگر برای این سهم به صف بنشینند. زمزمه هایی از تعدیل مثبت سهم در بازار به گوش می رسد با این حال به نظر 1800 تومان سطح تعادلی قیمت باشد.

منبع خبر: سازمان خبری- تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24