Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

برای بازار امروز خبر خاصی که بخواهد بازار را تحت تاثیر قرار دهد نداریم. یک بازار است و یک صف برای سایپا ، به نظر می رسد امروز اهالی بازار و خصوصا سهامداران گروه خودرویی نگاه ویژه ای به صف سایپا خواهند داشت....

یک بازار است و یک صف «سایپا»


نیم نگاهی به تابلو معاملات


در پایان معاملات روز شنبه ، شاخص کل با افت 99 واحدی در سطح 80654 واحد به کار خود پایان داد. خساپا با 72 واحد و خودرو و شبندر هر کدام با 46 واحد بیشترین تاثیر را به روی شاخص کل داشتند. در سمت مقابل فملی با 63 واحد ، پارسان با 43 واحد و اخابر با 41 واحد بیشترین نقش را در ریزش دماسنج بازار سرمایه ایفا کردند. ارزش معاملات در بازار بورس بالغ بر 2925 میلیارد ریال بود که خودرو با 288 میلیارد ریال ، وساپا با 270 میلیارد ریال و آکنتور با 251 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در بازار فرابورس آبفکس بیش از 4.5 واحد مثبت بود و در 811 واحد به کار خود پایان داد. مارون ، میدکو و هرمز نمادهایی بودند که بیشترین تاثیرات مثبت و منفی را به روی شاخص فرابورس داشتند. ارزش معاملات در این بازار حدود 2299 میلیارد ریال بود که ذوب با 151 میلیارد ریال و دماوند با 96 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

نمودار روزانه شاخص کل امروز دو روی متفاوت داشت. در ابتدا شاهد روند رو به رشد دماسنج بازار سرمایه بودیم. به گونه ای که شاخص حدود 200 واحد رشد داشت. اما به مرور با افزایش عرضه ها و همچنین بازگشایی مخابرات رشد 200 واحدی جای خود را به ریزش 100 واحدی داد!!!


پیش بینی بازار امروز


برای بازار امروز خبر خاصی که بخواهد بازار را تحت تاثیر قرار دهد نداریم. یک بازار است و یک صف برای سایپا ، به نظر می رسد امروز اهالی بازار و خصوصا سهامداران گروه خودرویی نگاه ویژه ای به صف سایپا خواهند داشت. قیمت آخرین معامله در بیشتر نمادهای مهم بازار پایین تر از قیمت پایانی بوده و این پیام را می دهد که احتمالا امروز روند معاملات بازار حداقل در نیمه اول معاملات چندان دلچسب نخواهد بود و اگر صف خرید سایپا هم عرضه شود این شرایط دشوارتر هم خواهد شد!

حرف خاصی نیست ، جز اینکه همچنان اعتقاد داریم جهش های تند و تیز بازار در سه ماهه آخر سال 94 باعث شده که در برهه کنونی شاخص به نفس نفس زدن بیفتد و دیگر نای جهش های 4 رقمی را نداشته باشد. در نمودار روزانه شاخص کل شاهد شکل گیری واگرایی منفی بین قیمت و اسیلاتور rsi هستیم. مضاف بر اینکه همچنان شاخص در فریم هفتگی فاصله معناداری با موینگ 50 روزه خود دارد و به نظر می رسد نیاز دارد برای نفس گیری مدتی در همین حوالی نوسان کند. برخی چارتیست ها اعتقاد دارند روند حرکتی شاخص فعلا نوسانی خواهد بود و انتظار می رود نماگر بازار بین 78000 و نهایتا 82000 برای مدتی بالا پایین شود تا برای گام صعودی بعدی آماده شود.

در روند معاملات هم ضعف در جبهه تقاضا تا حدودی مشاهده می شود. صفوف خرید اغلب بیش از 1 – 2 روز دوام نمی آورند و به دلیل شناسایی سود سهامداران قبلی به هنگام تشکیل صفوف خرید با عرضه های آبشاری مواجه می شویم.


اخبار سیاسی – اقتصادی


*ولی‌اله سیف در جلسه خود با وزیر نفت و گاز هند، پیش نیاز هرگونه فعالیت اقتصادی بین کشورها را برقراری روابط بانکی دانست و گفت: قبل از تحریم، روابط بانکی مناسبی بین ایران و هند وجود داشت و با توجه به فضای مثبت ایجاد شده می‌توان این روابط را تقویت کرد. وی افزود: بانک‌های هندی می‌توانند نقش بانک‌های اروپایی را برای تسویه حساب بین دو کشور برعهده گیرند و با سرعت عمل بیشتری، خدمات بانکی با استانداردهای بانک‌های اروپایی را به ما ارایه دهند. رییس‌کل بانک‌مرکزی در این جلسه از وزیر نفت و گاز هند خواست، پرداخت‌های این کشور مستقیماً به حساب‌های معرفی شده توسط ایران و با ارز یورو انجام شود.

سیف در مورد تاسیس شعب بانک‌های دو کشور اظهار کرد: کشور هند هرچه سریعتر به درخواست تاسیس شعب بانک‌های ایرانی در آن کشور رسیدگی کند و اطمینان داد ایران نیز متقابلاً برای تاسیس شعب بانک‌های هندی، اقدام لازم را انجام دهد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین از وزیر نفت و گاز هند خواست، دولت این کشور به صورت رسمی، رفع تحریم‌ها علیه بانک‌های ایران را به شبکه بانکی اعلام کند چرا که تحقق اهداف تجاری و اقتصادی دو کشور به تسهیل در روابط بانکی نیاز دارد. دراین خصوص توافق برجام و قطعنامه شورای امنیت نیز به صورت شفاف دامنه مجاز فعالیت‌های بانکی را اعلام کرده است و بانک‌های هندی براین اساس می توانند روابط خود را با بانک های ایران آغاز کنند.

وزیر نفت و گاز هند به طرف ایرانی اطمینان داد کشورش متعهد به پرداخت تمام بدهی خود به ایران است و گفت: در این خصوص قبلا توافق‌هایی حاصل شده و دو طرف پذیرفتند که دلار آمریکا به عنوان مبنای محاسبه قرار گیرد؛ پرداخت بدهی نیز به محض اینکه حساب ها و جزییات آن اعلام شود، صورت می‌گیرد.

درامندرا پرادان، در این دیدار درخصوص روابط بین دو کشور گفت: روابط تمدن بزرگ ایران و هند محدود به چند سال گذشته نیست و کشور ایران در هند و حتی در مناطق روستایی، کاملا شناخته شده است. در شرایط کنونی و با توجه به برداشته شدن تحریم ها، فضای جدیدی برای آغاز گفتگو و همکاری بین دو کشور ایجاد شده است.
وزیر نفت و گاز هند از تمایل به سرمایه‌گذاری این کشور در پروژه های ایران از جمله توسعه پروژه گازی «فرزاد ب» در بندر چابهار خبر داد و گفت: کشور هند همچنین علاقه‌مند است درخصوص انرژی، پتروشیمی و آلومینیوم ایران سرمایه گذاری و با شرکت های خصوصی در ایران فعالیت کند.

این مقام هندی، روابط بانکی بین دو کشور را شاهرگ های ارتباطی خواند و افزود : روابط بانکی باید تقویت شود به همین منظور در حال حاضر سه بانک ایرانی درخواست تاسیس شعبه در هند دارند؛ همچنین یک بانک هندی نیز قصد دارد نسبت به تاسیس شعبه در ایران اقدام کند؛ در این خصوص وزارت اقتصادی هند همکاری لازم را انجام می دهد.

*در حالی 14 سال از حضور هند در پروژه میدان گازی فرزاد B می‌گذرد و وعده‌های هندی‌ها تحقق پیدا نکرده که با سفر ویر نفت هند به ایران برای اولین بار در دوره پساتحریم این قرارداد بین دو کشور به صورت رسمی امضا شده است. گرچه برخی کارشناسان معتقدند هنوز نمی‌توان روی هندی‌ها در توسعه میدان گازی و همکاری‌های دیگر به دلیل سابقه بدی که دارند، حساب باز کرد. با این حال وزارت نفت اعلام کرده است که سند همکاری در زمینه «توسعه میدان گازی فرزاد B، همکاری‌های پالایشگاهی، صادرات نفت و فرآورده های نفتی ایران به هند و همکاری دو طرف در صنعت پتروشیمی» میان بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند و منابع طبیعی هند امضا شد.

وزیر نفت ظهر شنبه، 21 فروردین ماه پس از دیدار با وزیر نفت هند در جمع خبرنگاران، سطح کنونی خرید نفت هند از کشورمان را حدود 350 هزار بشکه در روز عنوان کرد و گفت: امیدواریم این رقم با لغو تحریم ها افزایش یابد. زنگنه مهمترین بخش مذاکرات امروز در بخش سرمایه‌گذاری را توسعه میدان گازی فرزاد B اعلام کرد و افزود: قرار است دو طرف ایرانی و هندی بر سر زمان بندی اجرای پروژه به توافق برسند که کاری دشوار و زمانبر است.

وزیر نفت هند برای دیدار با مقام های ایران وارد تهران شد و درباره گسترش همکاری‌ها در بخش صنعت نفت با مقام‌های وزارت نفت گفت وگو کرد. از جمله برنامه‌های پرادهان در این سفر به تهران، دیدار با محمدرضا نعمت زاده، وزیرصنعت، معدن و تجارت؛ ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی کشورمان است. او همچنین قرار است یکشنبه، 22 فروردین در سفر به چابهار، از محل ساخت پتروشیمی از سوی شرکت‌های هندی برای تولید کود شیمیایی بازدید کند.

*کاهش قیمت نفت و نگرانی از ایجاد مشکل و شوک در سال 95، دولت را بر آن داشته که در پی کاهش سهم صندوق از درآمدهای نفتی و افزایش سهم خود باشد. کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به 40 دلار سبب شده دولت نگرانی‌های جدی‌ای از بابت درآمدهای خود داشته باشد. همین مساله سبب شده که رئیس جمهور در این خصوص مستقیما از مقام معظم رهبری درخواست کمک کند. سخنگوی کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما این خبر را عنوان کرده و گفته حسن روحانی از مقام معظم رهبری درخواست کرده سهم صندوق کاهش یابد و درخواست رئیس جمهور از مقام معظم رهبری مورد موافقت معظم‌له قرار گرفته است.

به گفته پورابراهیمی در صورتی که این موافقت رسما به مجلس اعلام شود، یا از جانب رئیس جمهور یا به وسیله مجوزی که نماینده دولت در صحن علنی ارائه خواهد کرد، کمیسیون تلفیق این موضوع را در گزارش خود درخصوص بودجه به مجلس اعمال خواهد کرد. مساله کاهش سهم صندوق در حالی مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفته و مجلس در انتظار دریافت مجوز از جانب ایشان است که دولت پیش از این هم کاهش سهم صندوق را در لایحه بودجه سال 95 به مجلس پیشنهاد داده بود.

دولت باید براساس قانون بودجه در هر سال سهمی از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی و بخشی از آن را نیز به شرکت ملی نفت ایران واگذار کند. در سال 95 سهم صندوق توسعه ملی باید به 30 درصد می‌رسید اما در لایحه بودجه پیشنهاد شده که در سال 95 هم سهم صندوق توسعه ملی معادل 20 درصد و سهم شرکت ملی نفت معادل 14.5 درصد باشد. به عبارتی این ارقام نشان می‌دهد سهم صندوق توسعه ملی نسبت به رقم بودجه سال 94 تغییری نداشته است.

پیش از این هم سخنگوی دولت در یکی از نشست‌های خبری خود موضع دولت در این مورد را صراحتا عنوان کرده و گفته بود: در سال‌های برنامه ششم سهم صندوق از درآمد سالانه نفت، 30 درصد است که هر سال 2 درصد به آن اضافه خواهد شد اما چون قیمت نفت در سال اول پایین است و برای جلوگیری از ایجاد مشکل و شوک در سال 95 سهم صندوق توسعه ملی همچون سال جاری 20 درصد تعیین شده اما از سال 96 به بعد سهم صندوق براساس برنامه ششم واریز خواهد شد.


بازار سهام


خساپا : پس از تزریق اخبار مثبت به بازار ، در بازدید فعالان بازار از این شرکت ، روز گذشته در نماد سایپا شاهد شکل گیری صف خرید پرحجمی بودیم. نقطه عطف معاملات روز گذشته عدم فروش حقوقی های درصدی بود و نکته جالب تر اینکه ونیکی در صف خرید سایپا بود!!! همانطور که گفتیم امروز بازار نگاه ویژه ای به صف سایپا دارد و اگر این صف در هم شکسته شود شرایط برای کل بازار سخت تر می شود! با توجه به اینکه احتمال ظرف 1 – 2 هفته آینده افزایش سرمایه شرکت قابلیت معامله پیدا کند ، بسیار بعید است که سقف 200 تومانی شکسته شود.

وپارس : بسیاری از چارتیست ها معتقدند نمودار شاخص گروه بانکی مستعد یک ریزش 10 – 15 درصدی است. بعد از عرضه های سنگین به محض آغاز رالی در نمادهای وابسته به این گروه ، تقریبا می توان گفت که اهالی بازار هم از بانکی ها دلسرد شدند و خیلی سمت این گروه نمی روند. با این حال بانک پارسیان از جمله نمادهایی بود که در معاملات روز گذشته نسبتا خوش درخشید. برخی در بازار بار دیگر بلوک این سهم را شایعه کردند که به نظر نباید خیلی جدی گرفت اما به لحاظ نموداری به نظر می رسد پارسیان موج 4 خود را تمام کرده و در قالب موج 5 می تواند تا حوالی 190 تومان هم رشد کند.

ومعادن : پس از یک رشد 30 – 35 درصدی در اسفند ماه سال گذشته ، اکنون سهم در فاز اصلاحی قرار گرفته است. و شاهد ریزش فرسایشی قیمت هستیم. برای اینکه تغییر و تحولی در دل سهم رخ دهد باید اخبار کگل ، کچاد و فملی را بررسی کرد! به لحاظ نموداری ومعادن شرایط مناسبی دارد. حوالی 125 تومان می تواند مورد توجه واقع شود. پیش بینی می شود به مرور و در بازه 2 ماهه تا 170 تومان هم رشد کند.

بمپنا : میانگین قیمت برق معاملاتی در بورس کالا ، هفته اول فروردین نسبتا به آخرین هفته از سال 94 در حدود 11 درصد رشد داشته است. این خبر باعث شد تا بازار گرایش نصف و نیمه به سمت نمادهای این گروه در بازار روز گذشته از خود نشان دهد. در مورد شرایط نموداری سهم بارها صحبت کردیم. گفتیم که حوالی 1350 – 1370 برای خرید مناسب است و می تواند بازدهی 45 تا 50 درصدی را به ارمغان بیاورد. با این حال سهم را کنترل می کنند و بین 1400 تا 1460 نوسان می دهند. توصیه می کنیم میان مدتی سهم را زیر نظر داشته باشند.

وپترو : تحلیل تکنیکی سهم به روی خروجی سایت قرار گرفت. البته دقت کنید که آن تحلیل در فریم ماهانه است و اهداف معرفی شده صرفا در بلند مدت در دسترس خواهد بود نه کوتاه مدت! با همه این تفاسیر سهم رشد خوبی را در کوتاه مدت داشته است و مشخص است بازیگران خاص خود را دارد. در مثبت ها توصیه ای برای خرید نداریم خصوصا برای نوسانگیران!!! با این حال روند معاملات سهم را توصیه می کنیم دنبال کنید.

رکیش : شرکت در قالب یک نامه شفاف سازی اعلام کرده که مذاکرات با شرکت تجار ادامه دارد و هنوز موجب انعقاد قرارداد نشده است. همچنین شرکت گفته که در صورت نهایی شدن قرارداد تاثیر آن بر سود 95 شرکت ناچیز خواهد بود. با این حال هر گونه تغییرات از طریق سایت کدال اطلاع رسانی خواهد شد. روز گذشته صف فروش سهم جمع آوری شد با این حال فعلا توصیه ای برای خرید نداریم. به نظر می رسد سهم نیاز به یک اصلاح حداقل تا 340 تومان دارد.

آسیا : روز گذشته این سهم هم متعادل شد و حتی تا محدوده منفی عقب نشینی کرد. این سهم هم جزو آن دسته از نمادهایی است که در بلند مدت نمودار فوق العاده ای دارد. به نظر می رسد خرید سهم حوالی 125 – 130 تومان با دید نگهداری حدودا 1 ساله می تواند بازدهی خوبی نصیب سرمایه گذاران کند. سهم اهداف 270 تومانی را در سر دارد!!!

کاذر : یکی دو روزی است که سهم را خیلی خوب می خرند. به لحاظ تکنیکی قیمت به خوبی به محدوده تبدیل سطح واکنش نشان داد. حالا مقاومت 165 تومانی را در پیش دارد. پیش بینی می شود که سهم در موج 5 الیوتی خود قرار دارد و به مرور با عبور از سد Level های مقاومتی می تواند تا حوالی 190 – 200 تومان هم رشد نماید.

کهمدا : این نماد به واسطه شفاف سازی مورد توجه اهالی بازار قرار گرفت. به لحاظ نموداری معتقدیم به مرور پتانسیل رشد تا حوالی 1100 تومان را دارد. شرکت در گزارش شفاف سازی خود اعلام کرده که به دلیل تقاضای مشتریان ، بار دیگر بحث تعمیرات در کوره شماره 2 به تعویق افتاده و شرکت می تواند فروش قوی تری داشته باشد . ضمن اینکه پیرو یادداشت 1 – 19 صورت های مالی دوره 6 ماهه ، شرکت بدهی خود بابت 4 فقره اسناد اعتباری تسهیلات دریافتی به بانک ملی را تسویه نموده و از این بابت مبلغ 41 میلیون ریال ( به ازای هر سهم 142 ریال ) درآمد غیر عملیاتی حاصل نموده است. با این شرایط ، به نظر کهمدا می تواند سود خود را به واسطه 2 عامل ذکر شده تا سطوح 170 – 180 تومانی هم افزایش دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24