Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

پس از چند روز رشد ممتد قیمت ها در بازار پلیمرها شاهد هستیم که این رشد نرخ به آرامش و حتی کاهش قیمت ها منجر شد تا جایی که می توان بازار پلیمرها را رام شده تصور کرد. رخدادی که در هفته های قبل در بازار فولاد محقق شد ولی فولاد هم ، هم اکنون به یکی از بازارهای رام شده بدل گشته اگرچه رخدادهای جهانی می تواند محرک جدیدی برای این بازار تلقی شود. بورس انرژی نیز روز مطلوبی را پشت سر گذاشت تا همه چیز برای غازآغاز هفته آینده فراهم شود اگرچه وضعیت بازارهای کالایی در آخرین روز فعالیت جدی آن چندان هم مطلوب به نظر نمی رسد...

بازگشت آرامش به بازار پلیمرها

بورس24 : پس از چند روز رشد ممتد قیمت ها در بازار پلیمرها شاهد هستیم که این رشد نرخ به آرامش و حتی کاهش قیمت ها منجر شد تا جایی که می توان بازار پلیمرها را رام شده تصور کرد. رخدادی که در هفته های قبل در بازار فولاد محقق شد ولی فولاد هم ، هم اکنون به یکی از بازارهای رام شده بدل گشته اگرچه رخدادهای جهانی می تواند محرک جدیدی برای این بازار تلقی شود. بورس انرژی نیز روز مطلوبی را پشت سر گذاشت تا همه چیز برای غازآغاز هفته آینده فراهم شود اگرچه وضعیت بازارهای کالایی در آخرین روز فعالیت جدی آن چندان هم مطلوب به نظر نمی رسد.

تقویت معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی

معامله 7750 تن نفتای سبک پالایش نفت تهران در رینگ داخلی به ارزش 9.5 میلیارد تومان را می توان مهمترین رخداد روز چهارشنبه در بورس انرژی به شمار آورد که در نهایت موجب شد این بازار تنها با ثبت 5 معامله ، 12.6 میلیارد تومان ارزش معاملات شهریورماه را ترقی بخشد. از ابتدای شهریور ماه تا کنون بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان معامله 117 هزار تن انواع فرآورده‌های نفت،گاز و سایر حامل‌های انرژی به ارزش بالغ بر 1،657 میلیارد ریال بوده است. به صورت دقیق تر حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز معادل 10،344 تن و به ارزش بیش از 126 میلیارد و 530 میلیون ریال است. با اتمام معاملات امروز ارزش معاملات بازار فیزیکی در هفته جاری بالغ بر 846 میلیارد ریال شد که حاصل معامله 58،563 تن انواع حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل بورس انرژی ایران بوده است. این وضعیت نشان می دهد که خوش بینی های موجود به بورس انرژی برای ماه جاری هنوز هم پا بر جاست و احتمال شکسته شدن رکورد معاملاتی مردادماه هنوز هم وجود دارد. به نظر می رسد بورس انرژی باز هم به معاملات بزرگ و پرحجم پیشین نیاز داشته باشد تا بتواند رکوردشکنی های گذشته را تداوم بخشیده و به ارتفاعی همرده با توانمندی هایش دست یابد.

این در حالی بود که روز چهارشنبه در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای سی اس او پالایش نفت شازند، نفتای سبک پالایش نفت تهران و حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی عرضه شدند.

در نخستین جلسه معاملاتی هفته آتی (یکشنبه 19 شهریور ماه 96) کالاهای گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان پتروشیمی بندر امام و نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی عرضه خواهند شد.

معامله بیش از 52 میلیون کیلووات ساعت برق

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 میلیون و 28 هزار قرارداد معادل 52 میلیون و 149 هزار کیلووات ساعت به ارزش 18 میلیارد و 36 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، کم‌باری، بارپیک و میان‌باری با متوسط قیمت 365، 316، 403 و 366 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، در بازار عمده فروشی برق نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/14گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/06/19، 96/06/20، 96/06/21 و96/06/22 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (کیلوگرم - ریال)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

804

مترمکعب

365.69

365.69

دلار(سنا)

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

1450

تن

9555

9555

ریال

حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی

30000

لیتر

13763

13763

ریال

نفتای سبک پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

10000

مترمکعب

9572

9572

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

498

تن

10308

10308

ریال

پریمیوم دلاری(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9)

بازار کاهش نرخ فولادی ها

افت قیمت شمش و همچنین تبعیت بازار از روند پیشین آن یعنی کاهش قیمت ها همگام با عقب نشینی تقاضای مؤثر در نهایت وضعیتی را پدید آورد که کاهش بیشتر قیمت ها رقم بخورد. این در حالی است که واحدهای تولیدی نیز برای کاهش قیمت ها و البته به امید افزایش حجم فروش وارد یک رقابت منفی شده اند که خروجی آن در نهایت تداوم افت قیمت ها به شمار می رود. شرایط کلی بازار و البته تعطیلی عید غدیر یعنی همه چیز برای ادامه کاهش قیمت ها آماده است هرچند که در بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت فولاد با محوریت بازار چین هستیم که نشان می دهد اما و اگرهای برای تغییر فاز قیمتی در بازار داخلی هنوز هم وجود دارد. این در حالی است که جو روانی کاهش قیمت ها قوی تر از چیزی است که به نظر می رسد و مخصوصاً در شرایطی که بازار با ضعف جدی تقاضا رو به روست و شاید تمایلی به بازی های پیشین نداشته باشد. از سوی دیگر استقرار وزیر صنعت و همچنین بازدید از ذوب آهن خود سیگنالی است که نشان می دهد فضا برای بازارسازی های برخی ها چندان هم مهیا نیست بنابراین می توان بیش از پیش به آرامش در بازار خوش بین بود ولی تا زمانی که حجم معاملات افزایش نیافته و تقاضای مؤثر از سوی مصرف کننده نهایی خودنمایی نکند نمی توان به بهبود اوضاع و تقویت بنیادین بازار با افزایش حجم معاملات خوش بین بود.

نکته دیگری که بر وضعیت بازار تأثیرگذار خواهد بود را باید در عدم معامله دو محموله شمش فولاد خراسان و فولاد کاوه جنوب کیش به شمار آورد که حتی با قیمت هایی نزدیک به 2050 تومان ولی به صورت نقدی مورد معامله قرار نگرفت. این وضعیت در کنار داد و ستد 5000 تن سبد شمش فولاد خوزستان به صورت سلف و با شرایط خاص خود نشان می دهد که بازار به قیمت های نقدی حساس است یعنی ضعف نقدینگی هنوز هم با تغییر در نرخ سود بهبود نیافته یعنی شرایط کلی تغییر خاصی نداشته است. با توجه به این موارد البته در کنار رشد قیمت دلار و نرخ های جهانی شاید شاهد تکانه هایی از رشد قیمت باشیم ولی جریان غالب در بازار کاهشی است. احتمال افت قیمت ها در روز ابتدایی فعالیت بازارها در هفته آینده وجود دارد ولی واقعیت های قیمتی در اواسط هفته آینده خودنمایی خواهد کرد.

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

22,700

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

22,200

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

22,200

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

22,700

میلگرد نیشابور

میلگرد 14 آجدار A3

22,700

میلگرد نیشابور

میلگرد 16 آجدار A3

توافقی

میلگرد نیشابور

میلگرد 18 آجدار A3

22,900

میلگرد نیشابور

میلگرد 20 آجدار A3

توافقی

میلگرد نیشابور

میلگرد 22 آجدار A3

22,700

میلگرد نیشابور

میلگرد 25 آجدار A3

4,420,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

5,170,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

6,560,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

8,140,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

9,460,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

11,400,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

13,210,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

بعد از مدت کوتاهی رونق، صدای پای رکودی دیگر می آید ؟

کانال گزارشگر بازار فولاد: پس از یک نفس گیری کوتاه مدت در 5 ماهه نخست سال جاری؛ بنظر میرسد که صدای پای رکودی مجدد در حال سایه افکندن بر بازار داخلی مسکن باشد. در این خصوص گفتگویی داشتیم با یکی از دوستان انبوه ساز تا اطلاعات مختصری را در خصوص وضعیت ساخت و ساز و مسکن بدست آوریم.

وی اظهار داشت : بازار از اواخر سال گذشته و به خصوص بین ماههای اردیبهشت تا خرداد سال جاری بهبود پیدا کرده بود بطوریکه استقبال خریدان موجب شد تا نرخ زمین و مسکن هم همزمان با افزایش تقاضا؛ افزایش پیدا کند؛ این رونق نوپا اما خیلی زود به گل نشست و متاسفانه مجددا بازار قفل شد؛ علت اصلی این رکود زودهنگام افزایش قیمت حادث شده در سمت زمین و مسکن بود؛ زمین بطور متوسط حدود مترمربعی 200 تا بیش از یک میلیون تومان بسته به منطقه آن افزایش پیدا کرد؛ اما همین افزایش قیمت عامل رکود مجدد گردید؛ بخصوص اینکه افزایش قیمت انواع مصالح ساختمانی و بخصوص فولاد هم طی این مدت مزید علت تثبیت سطوح جدید قیمتی گردید؛ بطوریکه در فاصله‌ای که مشتری میرفت تا برای خرید به واسطه اطمینان از نرخ های قبلی آمادگی پیدا کند، مجددا با قیمتهای صعودی شده مواجه گردیده و ترجیح داد فعلا عقب‌نشینی نماید. در حال حاضر ساخت و سازی که از اواخر سال گذشته و بخصوص در سه ماهه ابتدایی سال شروع شده بود؛ در حال اتمام است ولی خریداران نهایی به واسطه پیشنهاد قیمتهای جدید پا پیش نمی گذارند و تا این قیمتهای جدید برای آنها جا بیافتد زمانبر خواهد بود؛ و به همین دلیل شاهد هستیم که دوستان انبوه ساز ما در همین ساختمان هایی که در دست دارند هم فعلا متوقف شده و به انتظار مشتری نشسته اند.

بهای پلیمرها تعدیل شد

تقویت قیمت ها در بازار پلیمرها تداوم نیافت یعنی پس از دو هفته شاهد کاهش نرخ بودیم که نشان می دهد تعطیلی ابتدای هفته آینده در کنار کاهش نسبی تقاضا با فرض تولید مایحتاج مورد نیاز بر این بازار نیز تأثیرگذار بوده و قیمت ها را کاهشی کرده است. این در حالی است که برخی از گمانه زنی ها از خرید و انبار کردن برخی از مواد اولیه خبر می دهد اگرچه این روند نیز به پایان راه خود نزدیک شده و موجودی نسبتاً بالای انبارها در نهایت سرعت گیری در مسیر رشد قیمت ها به شمار می رود. در هر حال شاهد رشد قیمت های جهانی و افزایش متوسط قیمت دلار در بازار آزاد هستیم که ممکن است با افزایش قیمت های پایه ، جریان جدیدی را در بازار داخلی آغاز کند هرچند که باید واقعیت های این رخداد را در روز یکشنبه هفته آینده مورد توجه قرار داد.

در بازار محصولات شیمیایی نیز شاهد رقابت برای خرید 5 محصول مشخص بودیم که نشان می دهد این بازار هنوز روند پیشین خود را ادامه می دهد اگرچه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری دو بازار پلیمری و شیمیایی در نهایت بر یکدیگر موجب خواهد شد وضعیت بهتری در این بازار به ثبت برسد ولی نمی توان به صراحت از تداوم موفقیت های این بازار سخن گفت. رشد احتمالی قیمت ها در بازارهای جهانی در کنار افزایش قیمت دلار که می تواند محرک های این بازار به شمار بیاید هم مهم است ولی تا زمان اعلام قیمت های پایه شاید نتوان اظهارنظر قاطعی داشت اگرچه رشد نرخ ها احتمال بیشتری را به خود معطوف می دارد.

نگاهی به وضعیت معاملات در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا نشان می دهد که به نسبت هفته های قبل حجم تقاضا افزایش یافته یعنی جذابیت خرید در این بازار تقویت شده است. تغییر فصل و نیاز به گریدها و ترکیبات جدید و همچنین افزایش قیمت های جهانی و رشد بهای دلار در نهایت شرایطی را پدید آورده که شاهد رشد تقاضا باشیم.

رقابت برای ۵ محصول شیمیایی

حجم معاملات محصولات شیمیایی امروز ۸ هزار و ۸۵۳ تن رقم خورد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ عرضه محصولات ۱۶ هزار و ۳۴ تن و تقاضای آن هم ۱۳ هزارو ۹۲۲ تن بود.

در گروه محصولات شیمیایی، زایلین مخلوط، دی اتانول آمین، اسیدترفتالیک، اسیداستیک و دی اتیل هگزانول با رقابت از سوی کارگزاران خریداری شدند.

به این ترتیب زایلین مخلوط پتروشیمی بندرامام با ۵۰۰ تن عرضه ۱۶۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزارو ۴۴۷ تومان و نرخ خرید آن هم ۲ هزارو ۶۹۲ تومان رقم خورد.

دی اتانول آمین پتروشیمی شازند هم با ۱۱۰ تن عرضه ۲۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۸۶۶ تومان و نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۶۶ تومان بود. دی اتیل هگزانول این مجتمع هم با ۱۱۰۰ تن عرضه ۱۹۰۳ تن تقاضاد داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزارو ۵۱۸ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزارو ۹۵۶ تومان بود.

همچنین اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان با ۲۰۰ تن عرضه ۲۲۷۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزارو ۵۳۲ تومان و نرخ خرید آن هم ۲ هزارو ۷۸۵ تومان رقم خورد.

اسیداستیک پتروشیمی فن آوران هم با ۱۱۰۴ تن عرضه ۱۵۱۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا یک هزارو ۵۱۵ تومان بود. کارگزاران این کالا را با میانگین قیمت یک هزارو ۵۴۳ تومان خریداری کردند. مابقی محصولات هم با نرخ پایه مورد داد و ستد قرار گرفتند.

در همین حال منواتانول آمین ، منومر وینیل استات و منواتیلن گلایکول پتروشیمی شازند وارد سیستم مچینگ شدند.

برخی از مهمترین معاملات شیمیایی ها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

46,354

46,354

4008

3024

3024

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

نقدی

25,325

27,857

200

2270

200

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

نقدی

35,181

39,569

1100

1903

1100

زایلین مخلوط

پتروشیمی بندرامام

سلف

24,473

26,920

500

1620

500

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

15,150

15,437

1104

1518

1104

بنزن

پتروشیمی بندرامام

نقدی

34,871

34,883

1000

1200

1000

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

31,627

31,627

880

825

825

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

33,500

33,500

660

352

352

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

50,390

50,390

250

250

250

دی اتانول آمین

پتروشیمی شازند

نقدی

38,663

40,666

110

220

110

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

31,627

31,627

154

154

66

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مروارید

نقدی

31,627

-

506

154

0

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

28,127

28,127

110

143

99

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

28,127

28,127

616

110

66

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مروارید

نقدی

28,127

28,127

220

88

66

تعیین کف عرضه محصولات پتروشیمی برای فصل پاییز

کارگروه تنظیم بازار شورای رقابت کف عرضه محصولات پتروشیمی برای فصل پاییز را تعیین کرد. مرضیه طهماسبی مسئول تنظیم بازار دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار شورای رقابت، تعیین کف عرضه محصولات پتروشیمی برای شهریور ماه و نیز فصل پاییز نهایی شد و به تصویب اعضای این کارگروه رسید.

مسئول تنظیم بازار دفترصنایع پایین دستی پتروشیمی با بیان این که بطورکامل تحولات بازار را رصد می کنیم گفت: قیمت ها با توجه به قیمت های جهانی و بر اساس فرمول و با درنظرگرفتن تمامی موارد قانونی تعیین و اعلام می شود . وی افزود: با توجه به قرار گرفتن در آستانه ماه محرم ، تمهیدات لازم برای تامین پلی استایرن مورد نیاز صنایع پایین دستی دراین ماه اتخاذ شده و مشکلی برای تامین این محصول نخواهیم داشت.

طهماسبی تصریح کرد: شرایط بازار با توجه به روند معامله ها مثبت ارزیابی می شود و تعامل ایجاد شده میان دفترصنایع پایین دستی پتروشیمی، مجتمع های پتروشیمی، بورس کالای ایران و نیز انجمن ها و تشکل ها سبب شده تا معامله محصولات مختلف با شفافیت انجام شود.

به گزارش نیپنا، وی پیشتر نیز با اشاره به این که حفظ منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان به عنوان یک راهبرد مورد توجه ویژه دفترصنایع پایین دستی قرار دارد، گفته بود: همانطور که بارها اعلام شده است اعلام دقیق نیاز واقعی بازار از سوی اتحادیه های تامین نیاز و انجمن های تخصصی مصرف کننده محصولات پتروشیمی می تواند بازارهای مصرف را با آرامش بیشتری همراه سازد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24