Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

چرا در این اوضاع احوال نمایشگاه بورس برگزار شد!؟ مدیرعامل کارگزاری فارابی : باهم بودن بهتر است! اوضاع اقتصادی کشور وظیفه ما برای فرهنگ سازی و آموزش بورس را بیشتر می کند نمایشگاه یکی از مسیر های موثر فرهنگ سازی است مخاطبان فیزیکی شاید محدود باشند اما میلیون ها نفر از مردم به وسیله رسانه ها یک هفته به طور دائم اخبار و تحولات بازار سرمایه را دنبال می کنند... «فارابی» چرا هر سال در نمایشگاه حضور فعالانه دارد؟این کارگزاری چگونه پیشرو شد در معاملات آنلاین؟ گفت و گو با رحمان بابازاده مدیرعامل شرکت کارگزاری فارابی....

شمارش معکوس تا برگزاری مهمترین گردهمایی سالانه بازار سرمایه

بورس24 : شمارش معکوس برای برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه صنعت مالی موسوم به «فاینکس 2019» آغاز شده است.برخی ها برگزاری این رویداد را در شرایط کنونی یک کار اضافه با هزینه های اضافه تلقی می کنند و البته در مقابل «بازار سرمایه ای» ها اعتقاد دارند از قضا در شرایط کنونی از هر روشی باید برای سرمایه گذاری مردم در بورس هزینه کرد تا اقتصاد کشور از تورم نجات یابد.

می دانیم که بازار سرمایه تنها بازاری است که ورود نقدینگی در آن نه تنها نگران کننده نیست بلکه رخداد خوشایندی است برای بخش تولید ؛ چرا که بنیه مالی بخش تولید کشور را تقویت می کند.

صنعت کارگزاری یکی از مشارکت کنندگان مستمر نمایشگاه بازار سرمایه است و این شرکت ها که سال های سال در افت و خیزهای این بازار حضور داشته اند در سال های گذشته همگام با شبه انقلاب نرم افزاری رخ داده در کشور توانستند اقدامات خوبی را در توسعه معاملات آنلاین کشور و البته تعمیق فرهنگ سرمایه گذاری انجام بدهند.«فارابی» یکی از این کارگزاری هاست که در 10 سال گذشته همواره یک مشارکت کننده اصلی در نمایشگاه بوده و با سرمایه گذاری های در حوزه معاملات آنلاین ، تحلیل و انواع استارت آپ های مالی توانسته در صنعت کارگزاری متمایز ظاهر شده و به عنوان کارگزار نوآور شناخته شود.

رحمان بابازاده مدیرعامل شرکت کارگزاری فارابی در آستانه برگزاری رویداد نمایشگاه دوازدهم بورس ، بانک و بیمه هم درباره «فاینکس» صحبت کرده و هم درباره فعالیت های این کارگزاری پیشرو...

دوره دوازدهم نمایشگاه بازار سرمایه تا چند روز دیگر برگزار می شود، چقدر برگزاری این رویداد در این سال ها توانسته معرف خوبی برای بازار سرمایه باشد؟

در حقیقت نمایشگاه ها به این منظور برگزار می شوند که آخرین دستاوردها را بررسی کرده و جلوه نوآوری های داخلی و بین المللی درون آن شکل بگیرد. به تبع آن مانند هر نمایشگاه دیگری این نمایشگاه نیز می تواند همین نقش را ایفا کند. به طوری که آخرین دستاوردها و موقعیت ها را به طرز موثری به کسانی که به دنبال خدمات بازار سرمایه و حوزه های مالی هستند؛ بشناساند.

شما از جمله شرکت های کارگزاری پیشرو هستید که از همان سال های آغازین در نمایشگاه بورس مشارکت فعالانه داشته اید، دستاورد سال ها حضور متوالی در این رویداد برای شما چه بود؟

شرکت کارگزاری فارابی از زمانی که فعالیت خود را به طور مستمر در 10 سال اخیر آغاز کرده همواره در نمایشگاه حضور داشته است. در حقیقت می توانم بگویم هیچ نمایشگاهی را - حتی در سال های رکود بازار- از دست نداده ایم. دستاورد حضور مداوم در این عرصه برای ما این بوده است که جایگاه خود را به عنوان یک کارگزاری متوسط به سه کارگزاری برتر کشور ارتقا داده ایم. همچنین به واسطه این حضور که خود نشانه ای از اشتیاق ما به توسعه فعالیتمان بوده است؛ همکاران بسیار خوبی به جمع ما اضافه شده اند و از سوی دیگر نیز مشتریان بازارهای مالی و سرمایه گذاری با خدمات ما بیشتر آشنا شده اند.

آخرین آمارها حکایت از این دارد که به طور متوسط روزانه حدود 3 هزار نفر از نمایشگاه بورس در تهران بازدید کرده اند، یعنی مجموعا حدود 12 هزار نفر؛ آیا این میزان بازدیدکننده برای شما به عنوان یک مشارکت کننده اصلی و همیشگی راضی کننده است؟

نمایشگاه بازار سرمایه یک نمایشگاه تخصصی و چه بسا فوق تخصصی است، کالای فیزیکی نیز به ندرت در آن عرضه می شود. به همین دلیل تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاه موضوع با اهمیتی نیست. نمایشگاه های خارجی نیز در این عرصه ها عموما خیلی نمایشگاه های شلوغی به آن معنا نیستند. در حقیقت آن چیزی که از اهمیت بسیاری برخوردار است این بوده که متخصصان و آن هایی که در بازار سرمایه هستند در این نمایشگاه حضور به هم برسانند که البته این اتفاق نیز عموما رخ می دهد و طبیعتا اثر خودش را هم دارد. در واقع این جا، کمیت موضوع قابل توجهی نبوده و این کیفیت است که حرف نخست را می زند و موضوع با اهمیت تری تلقی می شود.ضمن این که فقط بازدید فیزیکی از نمایشگاه ملاک نیست ، شما تصور کنید که یک هفته اخبار اقتصادی کشور معطوف بازار سرمایه می شود ؛ حالا می توانید تخمین بزنید که مخاطب نمایشگاه بورس 15 هزار نفر نیستند بلکه میلیون ها نفر مخاطب رسانه ملی و شبکه های احتماعی و رسانه های مکتوب و برخط هستند.

کارگزاری فارابی در بازار سرمایه به عنوان یک کارگزار پیشرو شناخته می شود، مخصوصا با توجه به این که در سال های گذشته توانسته در حوزه ارائه خدمات معاملات آنلاین به شکل فعالانه ای حضور پیدا کند. اولا تحلیل شما از آخرین وضعیت صنعت کارگزاری چیست و ثانیا کارگزاری فارابی برای سال جدید که از قضا سال مهمی برای جذب سرمایه به بورس است، چه برنامه هایی در نظر گرفته است؟

صنعت کارگزاری طی سال های اخیر با تغییر و تحولات بسیار زیادی مواجه بوده است ، به طوری که اولا تعدادی از کارگزاری ها با نوآوری و پیشتازی در عرصه خدمات برپایه فناوری نوین، مانند خدمات آنلاین، الگوریتم و حوزه های دیگر توانسته اند وجه متمایزی از خدماتشان را عرضه کنند.

در ثانی آموزش و رجوع به توده مردم برای آشنا ساختن آن ها با بازار سرمایه توانسته عمق بیشتری به بازار بدهد.توسعه ابزارهای مالی جدید مانند اسناد خزانه اسلامی به عنوان سرمایه گذاری های فاقد ریسک وجه دیگری به بازار داده است.قراردادهای اختیار خرید ، همچنین صندوق های متنوع از جمله صندوق های مبتنی بر طلا،بازارگردانی، صندوق های با درآمد ثابت و... بسیار توسعه پیدا کرده و به طور کلی خدمات صنعت کارگزاری دایره وسیع تری را در بر گرفته است ، به گونه ای که فعالیت های متنوعی از جنس "هلدینگ خدمات بازار سرمایه" به منظور پوشش حداکثری نیاز فعالان اقتصادی، در حال فراگیر شدن است.

به طور مشخص کارگزاری فارابی چه اهدافی را برای سال پیش رو ترسیم کرده است؟

ویژگی شناخته شده ما در صنعت کارگزاری سرمایه گذاری در حوزه فناوری های نوین مالی است. ما سال ها پیش سرمایه گذاری موفقی در رسانه " بورس24 " انجام دادیم که یک رسانه مبتنی بر وب و آنلاین است که اکنون جایگاه قابل اعتنایی در بازار سرمایه دارد.پس از آن با سرمایه گذاری در یک شرکت آی تی با نام "سوشیانت" توانستیم خدمات آنلاین بسیار متفاوتی را به مشتریان ارائه دهیم که البته مورد استقبال بسیاری نیز واقع شد. بستر پلتفرم آنلاین فارابی با نام "فارابیکسو" متفاوت و بر پایه حداکثر سرعت و کیفیت بر اساس نیازهای معامله گران آنلاین بازار است.

مجموع این سرمایه گذاری های ما و سایر سرمایه گذاری ها و مشارکت با نخبگان فعال در این عرصه، موقعیت ما را بسیار ارتقا داد. خدمات آنلاین متفاوت ما متناسب با نیازهای حرفه ای های بازار سرمایه طراحی شده است. در واقع افرادی که سرمایه گذاری های سنگینی در بورس انجام می دهند و یا خرید و فروش مستمر کرده و می خواهند راحت تر کارهایشان انجام شود از خدمات ما استفاده می کنند.

هدف ما در اصل ادامه مسیر مطلوبی است که ترسیم کرده ایم و در این راه از پشتیبانی و حمایت و سرمایه گذاری بر روی جوانان نخبه و استارت آپ ها و ایده های جدید و ناب ، ابایی نداریم و تلاش می کنیم در نهایت خودمان به یک کارگزاری در حد و سطح استاندارهای "جهان تراز" برسانیم.

چرا کارگزاری فارابی شعار "باهم بودن بهتر است"را امسال تبلیغ می کند؟

ارائه همه نیازهای مشتریان در یکجا و "باهم بودن" سرویس های فاربیکسو باعث شده که ما شعار "باهم بودن بهتر است"را به بازار اعلام کنیم. سرعت دسترسی به همه اطلاعات مورد نیاز و امکان فعالیت در بازار های متنوع مثل معاملات آتی سکه و زعفران و سهام با یک کاربری و لاگین باعث شده مفهوم "باهم بودن" در بعد فنی All in One کاملا مورد استقبال مشتریان ما باشد. علاوه بر آن شرکت کارگزاری فارابی به عنوان شرکتی که تمایل به انجام رسالت مسئولیت اجتماعی خود دارد نیز با بسط و گسترش این شعار به همگرایی جامعه و نوع دوستی و ارتباط صمیمانه کمک می کند و با افتخار اعلام می کند : باهم بودن بهتر است!

با توجه به این که کارگزاری فارابی در حال حاضر دو صندوق سرمایه گذاری دارد، آیا با توجه به جذابیت صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت برای مردم عادی برنامه ای برای راه اندازی صندوق های جدید ندارید؟

ما دو صندوق سرمایه گذاری فعال داریم که در ماهیت با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از آن ها با نام "صندوق سرمایه گذاری در سهام اکسیر یکم" است و دیگری "صندوق سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت اکسیر دوم". ضمنا درخواست صندوق بازارگردانی الگوریتمی ما نزد سازمان بورس در جریان است که خدمات بازار گردانی سهام شرکت ها مبتنی بر الگوریتم ارائه خواهد کرد. علاوه بر این در حوزه صندوق مبتنی بر طلا و یا هر حوزه ای از صندوق ها که احساس کنیم جزو نیاز مشتریان ما است ، ورود پیدا خواهیم کرد. به طور کلی این بخش یکی از حوزه های جذابی است که کارگزاری در نظر دارد آن را توسعه کمی و کیفی بدهد.

شما سرمایه گذاری های زیادی در پلت فرم معاملاتی فارابیکسو و بستر ارتباطی و تلفن 1561 داشتید، این پلت فرم چه ویژگی هایی دارد و چقدر در موفقیت های کارگزاری اثر داشته است؟

پلت فرم معاملاتی فارابیکسو در حقیقت یک پلت فرم حرفه ای است که با ویژگی های متمایز طراحی و عرضه شده است. پس از این که این پلت فرم به بازارعرضه گردید با استقبال بسیار زیاد مشتریان مواجه شد تا جایی که تعداد مشتریان ما بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد. تاثیرات این موفقیت و جهش جایگاه سهم بازار فارابی کماکان ادامه دارد و من معتقدم همچنان نیز این موقعیت و ظرفیت هنوز برای همه فعالان بازار شناخته نشده است و با این بهانه از کلیه فعالان حرفه ای بازار دعوت می کنم با باز کردن حساب کابری فارابیکسو و فعالیت در این سامانه بیشتر به ویژگی های متمایز آن پی ببرند.

در رابطه با تلفن 1561،یکی از دغدغه های بخشی از علاقه مندان به بورس و سرمایه گذاری در سطح کشور ارتباط تلفنی برقرار کردن با مرجعی جهت سوالات تخصصی خود و چگونگی اتصال به بازار سرمایه بود،در این رابطه با پیگیری مستمر شماره تلفن 4 رقمی 1561 بدون پیش شماره و قابلیت شماره گیری از کل کشور (حتی موبایل ها) در مرکز تماس مشتریان شرکت فعال شده است.بدین وسیله کلیه افراد می توانند از طریق این شماره تلفن براحتی جواب سوالات بازار سرمایه خود را یافته و به بازار جذاب سرمایه وصل شوند.

وضعیت اقتصادی کشور و تحلیل ها حاکی از آن است که امسال بازار سرمایه شانس زیادی برای رشد دارد، تحلیل شما چیست و شما به عنوان یک کارگزار فعال چه برنامه هایی برای پاسخ گویی به نیاز مشتریان دارید؟

رشد بازار سرمایه در یک سال اخیر و البته 6 ماه گذشته ، بیشتر مرهون جا به جایی نرخ دلار با محوریت ارزش جایگزینی،سود صادراتی و همچنین رونق گرفتن کسب و کار شرکت های تولید داخلی بوده است. البته به اعتقاد من بخشی از این پتانسیل های رشد ارزش در شاخص بورس منعکس شده ولی هنوز بازار سرمایه و شاخص بورس تا رسیدن به ارزش تعادلی خود فاصله دارد.

شاید دلیل تعلل بازار سرمایه در انعکاس این ارزش در شاخص به سیاست های غلط دولت در نرخ گذاری محصولات و کنترل ناهمگن برابری ارزش پول ملی بر می گردد و به طور کلی بازار سرمایه به دلیل ابهام زیاد در سیاست های بعضا غلط، بسیار محتاط عمل می کند و وظیفه ما به عنوان کارگزار ، بررسی مستمر تحولات و تحلیل درست و منطقی از وقایع و ارائه آن به سرمایه گذاران برای تصمیم گیری درست و بهره بردن از رشد بازار سرمایه است.

برگردیم به نمایشگاه! به عنوان سوال آخر خیلی ها معتقدند در شرایط کنونی حضور در نمایشگاه بورس یک هزینه اضافی است ، شما با آن ها هم عقیده نیستید؟

باید بگویم که حضور ما در نمایشگاه بازار سرمایه تنها حضور صرفا اقتصادی نیست ما بسیار علاقه مند هستیم که نقش خود را به عنوان یک کسب و کار ایرانی و ملی در توسعه فرهنگ سرمایه گذاری ایفا کنیم. در واقع این را بخشی از رسالت ذاتی و حتی اجتماعی خود می دانیم.

همیشه نسبت به موقعیت کارگزاری و جهتی که داشته ایم خیلی بیشتر از سهم خودمان هزینه کرده ایم و خیلی هم خوشحالیم که این کار را انجام می دهیم ؛ با وجود این که برای ما بار مالی با اهمیتی نیز دارد، اما یک ترکیبی از اهداف را سعی می کنیم پیگیری کنیم و امیدواریم سایر فعالان اقتصادی هم علاوه بر آن موضوعات اقتصادی و اهداف اقتصادی یک مقداری هم موضوع را کلان تر و در قالب رسالت اجتماعی و ملی ببینند و خب هر چه حضور همه هم بیشتر باشد طبیعتا روحیه جمعی برای رشد اقتصادی نیز بالاتر می رود.معتقدم در شرایط کنونی حضور در نمایشگاه یک هزینه اضافی نیست و خارج از موضوع هزینه و فایده اقتصادی وظیفه ای جدی در حوزه فرهنگ سازی است تا مردم این کشور با بورسی که هنوز برای خیلی ها ناشناخته است ، بیشتر آشنا شوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24