Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت، یکی از پر سهامدارترین شرکت های حاضر در بورس به شمار می رود که از ابتدای سال بازده ١٣٨ درصدی را به سهامداران خود هدیه کرده است.

این سهم را در واچ لیست خود داشته باشید ؛ «ونفت»

بورس24 : شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت، یکی از پر سهامدارترین شرکت های حاضر در بورس به شمار می رود که از ابتدای سال بازده 138 درصدی را به سهامداران خود هدیه کرده است.

بررسی ها نشان می دهد بهای تمام شده سبد سرمایه گذاری های ونفت حدود 160 میلیارد تومان است که 30 میلیارد تومان آن به سهام شرکت های بورسی و 130 میلیارد تومان آن به سهام غیربورسی اختصاص یافته است. لذا علیرغم آن که ونفت یک شرکت سرمایه گذاری است و می بایست با توجه به NAV ارزش گذاری شود اما به دلیل آن که بخش عمده سرمایه گذاری ها از دارایی های غیربورسی تشکیل شده، لذا ارزش گذاری شرکت از طریق سودآوری دارایی ها و پیش بینی عملکرد آن ها انجام می پذیرد.

بر اساس بودجه های مصوب شرکت های زیرمجموعه ونفت، بیشترین سود دریافتی از محل سرمایه گذاری ها از دو شرکت سوخت رسانی فرودگاهی اوج و کنترل گاز اکباتان است. نکته حائز اهمیت در این زمینه آن که شرکت سرمایه گذاری نفت قشم که حدود 35 درصد از کل سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص داده به دلیل عدم بهر برداری از پروژه ها در سال 98 سودی عاید ونفت نمی کند. همچنین سود تقسیم شده از محل شرکت های بورسی حدود 7 میلیارد تومان، سود حاصل از فروش دارایی ها 55 میلیارد تومان و سود حاصل از سایر عملیات حدود 8 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. با توجه به اعداد و ارقام و با در نظر گرفتن تکرار مجدد اقلام هزینه ای نیمه نخست سال در نیمه دوم، سود خالص شرکت حوالی 130 میلیارد تومان برای سال 98 پیش بینی می شود.

اما برگ برنده ونفت در حال حاضر پروژه های در دست احداث شرکت است. مهم ترین این پروژه ها به احداث پایانه نفتی قشم وابسته به شرکت سرمایه گذاری نفت قشم (سرمایه پذیر 49 درصدی ونفت) مربوط است. این شرکت در حال احداث پایانه نفتی با ظرفیت ذخیره سازی 48.6 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در جزیره قشم می باشد. این پروژه شامل 13 مخزن سقف شناور، دو خط لوله ارتباطی، تاسیسات برداشت آب از دریا، خط دومداره انتقال برق و تاسیسات دریایی مورد نیاز تخلیه و بارگیری نفتکش های بسیار بزرگ با ظرفیت بیش از 150 هزار تن می باشد. شرکت سرمایه گذاری نفت قشم قرارداد فیمابین با شرکت ملی نفت جهت اجاره و ذخیره سازی این مخازن به مدت 15 سال برای ظرفیت 4.6 میلیون بشکه را منعقد نموده که با توجه به پیشرفت پروژه و مفاد قرارداد شرکت موظف شده 2.3 میلیون بشکه از ظرفیت مخازن را در سال 1398 آماده و در اختیار شرکت ملی نفت قرار دهد. همچنین 2.3 میلیون بشکه مابقی ظرفیت نیز طی دو سال آماده تحویل می گردد. بنا بر اعلام شرکت، بهره برداری از فاز یک این پروژه از تاریخ هفتم دی ماه آغاز شده است. از آنجائیکه مطابق طرح اولیه جهت راه اندازی فاز یک، نحوه بارگیری مخازن از طریق کامیون بوده شرکت موفق شده از طریق خط لوله، مخازن نفت قشم را به خط لوله تامین خوراک میعانات گازی شرکت نفت ستاره خلیج فارس وصل نموده که هرچند این موضوع باعث تاخیر در اجرای پروژه فاز یک گردیده اما موجبات کاهش هزینه های بارگیری فراهم شده است. با این وجود پیش بینی می شود که این طرح در سه ماهه باقیمانده از سال جاری و سال 99 بخش عمده ای از زیان انباشته دوره قبل از بهره برداری را جبران کرده و در سال های بعد می تواند سود قابل توجهی به سهامداران خود اعطا نماید. بهره برداری از فازهای بعدی این پروژه نیز می تواند سود این پروژه را به چندین برابر افزایش دهد.

یکی دیگر از اهرم های افزایش سودآوری در ونفت، سوخت رسانی به هواپیماها و نیز سوخت رسانی به خودروها در جایگاه های سوخت می باشد. در حال حاضر مسئولیت سوخت رسانی در کشور برعهده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است که این شرکت این وظیفه را در فرودگاه امام خمینی به شرکت سوخت رسانی فرودگاهی اوج واگذار نموده و سوخت رسانی در دیگر فرودگاه ها را خود به عهده دارد. در حال حاضر شرکت سوخت رسانی فرودگاهی اوج با توجه به برخورداری از ارتباطات مناسب و به عنوان تنها شرکت سوخت رسانی فرودگاهی خصوصی، پتانسیل بالقوه مناسبی جهت توسعه فعالیت خود در دیگر فرودگاه های کشور و فرودگاه های کشورهای منطقه دارد. محقق شدن این موضوع جهش در سود عملیاتی شرکت و به تبع آن رشد سود دریافتی ونفت را در پی دارد.

شرکت سوخت رسانان پترو ایرانیان پاک با برند پتران (که تازه در سال 98 سود ده شده) نیز در حال حاضر 13 جایگاه سوخت رسانی کوچک سوخت مایع در شهر تهران احداث و به بهره برداری رسانده و تا پایان سال جاری بهره برداری از یک جایگاه دیگر را نیز در دستور کار قرار داده است. این شرکت در نظر دارد با توجه به پتانسیل های موجود اقدام به گسترش فعالیت های خود در حوزه جایگاه های سوخت نماید. همچنین با توجه به نیاز پتروشیمی های مستقر در منطقه ماهشهر به اتان به دلیل کمبود خوراک در منطقه مذکور، شرکت توسعه و تجهیز پترو ایرانیان به عنوان زیر مجموعه پتران اقدام به ساخت واحد فشرده سازی اتان و انتقال به منطقه ماهشهر نموده که در این زمینه کلیه قرارداد های تخصیص خوراک و فروش به پتروشیمی امیر کبیر منعقد گردیده است. با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه برآورد زمان بهره برداری پروژه مذکور در سال 99 می باشد. با این وجود می توان به تداوم و حتی جهش در سوددهی شرکت سوخت رسانان پترو ایرانیان پاک، بسیار امیدوار بود.

همچنین در راستای تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری، ونفت قصد دارد کارخانه تولید قیر در مجاورت پالایشگاه آبادان و با همکاری شرکت پالایش نفت جی احداث نماید. در این راستا توافقات اولیه جهت اخذ خوراک مورد نیاز و زمین مورد نظر انجام شده و اقدامات مربوطه در حال پیگیری می باشد.

امضای توفقات جدید و طرح های توسعه شرکت کنترل گاز اکباتان نیز از دیگر پتانسیل های بالقوه ونفت است. کنترل گاز اکباتان با داشتن دانش فنی و تجهیزات ریخته گری، تولید وسایل اندازه گیری و ایمنی مورد استفاده در صنعت گاز شامل کنتور، رگولاتور و تجهیزات تست و کالیبراسیون مرتبط یکی از شرکت های مطرح در این حوزه می باشد. لذا مشتریان شرکت، شرکت های گاز استانها و نیز شرکتهای سازنده خودرو هستند. در حال حاضر سهم بازار کنتور و رگولاتور شرکت به ترتیب 27% و 42% است. این شرکت به تازگی اقدام به تولید کنتورهای آب نموده و در تلاش است حوزه مشتریان خود را به شرکت های آب استانی نیز گسترش دهد. همچنین باتوجه به نیاز به افزایش دقت کنتورهای گاز مصارف خانگی و صنعتی، این شرکت تولید کنتورهای هوشمند را در دستور کار قرار داده و به عنوان پایلوت در استان همدان 1000 دستگاه نصب و راه اندازی کرده است. این موضوعات در کنار اخذ سفارش تولید 700 هزار کنتور خانگی برای شرکت گاز استان تهران باعث شده رشد قابل توجه در سود شرکت در سال های بعد بسیار محتمل باشد.

در سایر شرکت های زیرمجموعه سرمایه گذاری نفت نیز طرح های توسعه ای متعددی در حال اجراست که اغلب موعد بهره برداری از آن ها طی دو سال آینده است. با این تفاسیر سودآوری ونفت در سال 99 و سال های بعد از آن با جهش گسترده همراه خواهد شد؛ هر چند پیش بینی ارقام مربوط به آن تقریبا غیرممکن است. با این حال آنچه مسلم است بازار رفته رفته ونفت را از زمره شرکت های سرمایه گذاری مقیاس کوچک و متوسط در بورس خارج خواهد کرد و در آینده ای نه چندان دور سرمایه گذاری صنعت نفت در قامت یک هلدینگ تخصصی فعال در حوزه نفت و گاز، با سوددهی سرشار و ارزش بازار غیرقابل قیاس با قیمت های کنونی ظاهر خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24