Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

حرکتی در جهت عمق بخشیدن بیشتر به بازار سرمایه کمال صدیقی؛ مدیر عامل سیمان ساوه - عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین دارای مزایای متعددی هم از بعد اقتصاد کلان، هم از منظر بازار سرمایه و هم از بعد شرکت و هم از دید سرمایه گذار می باشد. این ابر هلدینگ در حال حاضر ١١٠٠ میلیارد تومان سرمایه ثبت شده دارد، که در حال حاضر ارزش پرتفوی کل مجموعه حدود ٢٢ هزار میلیارد تومان برآورد می گردد. همچنین...

مزایای ورود سیتا به بازار سهام از نگاه یک خبره صنعت سیمان

کمال صدیقی – مدیر عامل شرکت سیمان ساوه - همان طوری که مستحضرید شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در فرابورس مورد پذیرش قرار گرفت و نماد سیتا برای این شرکت در بورس اوراق بهادار تهران درج گردید.

این شرکت سرمایه گذار در سه حوزه صنعت سیمان، ساختمان و حمل و نقل فعال است. این هلدینگ در بخش سیمان حدود 30% تولید و بازار سیمان کشور را در اختیار دارد، سهام 45 شرکت (30 شرکت مدیریتی و 15 شرکت غیر مدیریتی) را دارا می باشد.

سود خالص تلفیقی این هلدینگ در سال مالی منتهی به 31/02/1399 مبلغ 1353 میلیارد تومان می باشد که نسبت به سال 97 حدود 187% رشد برخوردار است.

این شرکت علاوه بر بخش سیمان مالک یکی از بزرگترین ظرفیت های حمل و نقل کشور یعنی شرکت حمل و نقل آبادان است، که حدود 30% از ظرفیت حمل و نقل کالاهای اساسی و دولتی کشور را به عهده دارد.

این ابر هلدینگ در حال حاضر 1100 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده دارد، که در حال حاضر ارزش پرتفوی کل مجموعه حدود 22 هزار میلیارد تومان برآورد می گردد.

عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین دارای مزایای متعددی هم از بعد اقتصاد کلان، هم از منظر بازار سرمایه و هم از بعد شرکت و هم از دید سرمایه گذار می باشد.

سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال«جهش تولید» نامگذاری شد که در این راستا بازار سرمایه با توجه به پتانسیلی که در مسیر تامین مالی دارد می‌تواند به تحقق این شعار کمک بسیاری کند؛ به شرطی که تمرکز این بازار روی تجهیز منابع مالی بخش خصوصی باشد.

جهش در تولید به معنای استفاده بیشتر از ظرفیت‌ های موجود است و بسیاری از فعالان عرصه اقتصاد معتقد هستند که تقویت بورس عامل موثری در تأمین و گردش مالی صحیح صنایع در راستای جهش تولید در کشور خواهد بود.

عرضه سهام ابر هلدینگ سیمان تامین با توجه به مدیریت نتیجه گرای آن و همچنین کارنامه روشن این شرکت در سال های اخیر در زمینه مدیریت از جمله در هدفگذاری شرکت های سیمانی و نهایتا اعتماد نسبی شکل گرفته سرمایه گذاران با لقوه و ارتقاء سطح اعتماد عمومی به این شرکت با توجه به عرضه مناسب شرکت های تابعه همچون سیمان ساوه، موجبات تقویت بورس را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر حضور در بازار سرمایه موجبات تامین مالی مناسب برای این هلدینگ جهت تکمیل و پیشبرد اهداف کلان مدیریت ارشد شرکت در زمینه های مختلف همچون حمل و نقل که مسلما یکی از گلوگاه های اصلی تولید این مملکت می باشد را به همراه خواهد داشت که مسلما این موضوع به جهش تولید شرکتها کمک شایانی خواهد کرد.

همچنین با توجه به نقش با اهمیت شرکت­ های هلدینگ در سرمایه گذاری و توسعه­ شرکت های تحت مدیریت و دارا بودن توان رقابتی، میزان سرمایه، ترکیب نیروی انسانی، تخصیص بهینه منابع، هم افزایی و ایجاد ارزش افزوده، تاثیر قدرتمندتر شدن هلدینگ سیمان تامین با ورود به بورس در جهش تولید می تواند به مراتب بیشتر از سایر شرکت ها باشد.

حضور این هلدینگ در شرایط فعلی اقتصادی در بورس می تواند کمک زیادی به عمق بخشیدن به بازار سرمایه نماید و قسمت قابل توجهی از نقدینگی گسیل شده به طرف این بازار را جذب نماید.

لازم به ذکر است، در حال حاضر بازارمسکنکمی متوقف شده و نوسان بازاردلارو طلا،سرمایه گذارانرا با ترس و تردید مواجه کرده است، در این شرایط برای سرمایه گذاران،سرمایه گذاریدر بورس تبدیل به بهترین گزینه شده است. از دید اقتصاد کلان نیز ورود شرکت سیمان تامین با جذب نقدینگی سرگردان، مانع از افزایش تورم عمومی می گردد.

در ادامه باید به این موضوع نیز اشاره کرد که ورود بی رویه نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه، با توجه به عرضه کم تعداد سهام در این بازار در قیاس با تقاضای نامحدود، امکان ایجاد یک حباب قیمتی را برای سهام موجود افزایش می دهد.

بر همین اساس یکی از روش های جلوگیری از تشکیل این حباب، فروش تدریجی سهام به‌ صورت خرد و متناسب با میزان تقاضای روزانه در بازار می باشد که عرضه سهام شرکت سیمان تامین نیز در همین راستا صورت می گیرد.

علاوه بر عمق بخشیدن به بازار سرمایه بورسی شدن این شرکت هم متقابلا باعث شفافیت عملکرد این شرکت خواهد شد و در واقع اطلاعات این شرکت به منظور قضاوت همگان در ویترین شیشه ای بورس قرار خواهد گرفت.

از مزایای دیگر ورود به بورس برای شرکت ها می توان به این مورد اشاره کرد که شرکت‌ هایی که در بورس فعالیت ندارند و پذیرفته نشدند برای انتقال سهم باید فرایندهای پیچیده‌ و وقت گیر اداری را طی نمایند و همواره در مورد صحت و قابلیت اتکای ارزش سهام و یا خالص دارایی های آنها شک و شبهه وجود دارد، لیکن شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می توانند به آسانی و با شفافیت بالا انتقال مالکیت و تغییر در ترکیب سهامدارانشان را انجام دهند.

از آنجا که هلدینگ سرمایه گذاری سیمان تامین از جمله شرکت های تابعه شستا می باشد با ورود خود به بورس این امکان را به شستا خواهد داد تا با دید درست و قابلیت اتکای بالا، طبق نظام عرضه و تقاضا در بورس نسبت به قیمت دقیق شرکت سیمان تامین اطلاعات کسب کرده و از این اطلاعات در تصمیمات مدیریتی خود بکار گیرد.

یکی دیگر از مزایای ورود هلدینگ سیمان تامین به بازار سرمایه استفاده از معافیت های مالیاتی می باشد. مالیات جز معیارهایی است که در صورت‌ های مالی اهمیت ویژه‌ای دارد. نقش این عامل در هزینه‌ های شرکت و تأثیر بر کاهش سود، بر کسی پوشیده نیست.

خوشبختانه قانون معافیت مالیاتی، شرکت‌ ها را جهت الحاق به بازار بورس تشویق می کند. طبق روال گذشته تا سال 99 شرکتهایی که سهام خود را در بورس عرضه می نمودند از معافیت درصدی در محاسبه مالیات عملکرد خود بهره مند می شدند، لیکن بمنظور تشویق و ترویج بیشتر برای شرکت هایی که در سال 99 وارد بورس می گردند شورای عالی اقتصاد معافیت جدیدی را لحاظ کرده است.

بر این اساس مالیات سنوات گذشته این شرکت ها مورد بررسی قرار نمی گیرد و تنها سال آخر مورد بررسی مالیاتی قرار خواهد گرفت، که این موضوع می تواند یکی از دلایل مدیریت ارشد شرکت سیمان تامین در عرضه سهام در این مقطع از زمان باشد.

و در نهایت آنچه مسلم است ورود این هلدینگ به بورس به نفع اقتصادکلان از باب جذب نقدینگی و کنترل تورم عمومی و تسریع در امر جهش تولید، بازار سرمایه از بابت عمق بخشیدن به بازار وجلوگیری از شکل گیری حباب قیمتی سهام، هلدینگ مورد نظر از باب شفافیت اطلاعات، ارزشیابی دقیق دارایی ها و صرفه جویی مالیاتی خواهد بود.

سخن آخر اینکه هلدینگ سیمان تامین از چشم انداز بسیار مناسبی در عرضه سهام خود در بازار سرمایه برخوردار می باشد. این هلدینگ از منابع مالی وسیع‌ تری نسبت به سایر شرکت ها برخوردار بوده و می‌ تواند در طرح‌ های بزرگ سرمایه‌ گذاری نماید.

با توجه به تخصصی بودن این شرکت و حضور مدیران کارآزموده و خلاق، مدیریت سرمایه‌گذاری به نحو مناسب صورت می‌گیرد و می توان گفت این ویژگی مختص هلدینگ‌ های تخصصی بوده که در شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری نیز حتی این موضوع وجود ندارد.

به‌ این‌ ترتیب مدیریت سرمایه‌ گذاری به بهره‌ وری بالاتر و بازدهی بیشتر سرمایه بمانند سنوات اخیر منتهی می‌شود. متنوع بودن کسب‌وکارهای هلدینگ سیمان تامین در عرصه های مختلف همچون تولید و توزیع سیمان، مدیریت حمل و نقل کالا، امور عمرانی و ساختمانی منجر به کاهش ریسک سرمایه‌ گذاری می‌ شود.

در کنار این موارد آمارهای بورس نیز نشان می دهد که در سنوات گذشته تعداد 9 شرکت از 50 شرکت برتر بورس و همچنین 7 شرکت از 30 شرکت بزرگ بورس اوراق بهادار تهران را هلدینگ ها تشکیل می دهند.

همه این موارد شرایط را برای عرضه موفق سهام هلدینگ سرمایه گذاری سیمان تامین در بورس و تامین خواسته های سرمایه گذاران بالقوه فراهم می نماید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24