Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

​معدن از سال ١٣٨٢ شروع به عملیات اجرایی کرده است و با پیشرفت مداوم در سال ١٣٨۴ عملیات کنسانتره در شرکت فرآوری پویا زرکان و در سال ١٣٩۴ تولید شمش در شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان انجام شده است که نشان دهنده پیشرفت مداوم شرکت است.

خاک چگونه تبدیل به طلا می شود؟

بورس24 : «پویا زرکان آق دره» شرکتی است که با نماد «فزر» در بازار اول فرابورس پذیرش شده اما هنوز کشف قیمت و عرضه اولیه نشده است. این شرکت، اولین شرکت طلای بازار سرمایه ایران است و جالب اینجاست که اولین شرکت ایرانی است که طلا با عیار 999.9 تولید می کند. بورس24 با ابوالفضل رستم خانی، مدیرعامل شرکت پویا زرکان آق دره گفت و گو کرده است.

*فعالیت های شرکت را به صورت اجمالی توضیح می دهید؟

شرکت پویا زرکان آق دره فعالیت اکتشافی خود را از سال 1378 شروع کرده است که این عملیات اکتشافی در حال حاضر ادامه دارد. عملیات اجرایی و تولیدی شرکت از سال 1382 شروع شد. در شهریور ماه سال جاری هیات پذیرش فرابورس با پذیرش شرکت موافقت نموده و پس از سهامی عام شدن شرکت در آذر ماه امسال، شرکت پویا زرکان با نماد فزر در بهمن ماه سال جاری درج شد.

این شرکت دارای چهار محدوده معدنی است. محدوده معدنی طلای آق دره به مساحت 40 کیلومتر مربع که سالانه حدود 375 هزار تن خاک پر عیار و تا یک میلیون تن قابلیت برداشت وجود دارد. معدن روی داغ دالی که پروانه بهره­برداری آن اخذ شده و در حال ساخت کارخانه فرآوری با ظرفیت سالانه 100 هزار تن خاک روی است. در معدن ترآورتن آق دره با اخذ مجوز از شورای عالی معادن در حال احداث کارخانه فرآوری سنگ می‌باشیم. محدوده‌های آرپاچای و گورگور با مساحت 30 کیلومتر در حال اکتشاف بوده و نتایج امیدبخش است.

معدن از سال 1382 شروع به عملیات اجرایی کرده است و با پیشرفت مداوم در سال 1384 عملیات کنسانتره در شرکت فرآوری پویا زرکان و در سال 1394 تولید شمش در شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان انجام شده است که نشان دهنده پیشرفت مداوم شرکت است.

در خصوص معدن پویا زرکان آق دره، در حال حاضر در 7 پیت عملیات استخراج معدنی انجام می‌شود. در حال حاضر در پله‌های شش تا هفت هستیم و معدنی جوان محسوب می‌شویم. کلیه ماشین‌آلات‌ مورد استفاده متعلق به شرکت بوده و 100 درصد عملیات توسط خود شرکت انجام می‌شود که سبب کاهش هزینه­های استخراج می‌شود. عملیات اجرایی در دو شیفت انجام می‌شود و تمامی کانسنگ تولیدی به شرکت زیرمجموعه (شرکت فرآوری پویا زرکان آق دره) فروخته می‌شود. قیمت گذاری بر اساس 17 درصد ارزش طلا در نیمه اول سال و 23 درصد ارزش طلا در نیمه دوم سال است. البته این قیمت گذاری هیچگونه تاثیری بر روی سود تلفیقی شرکت ندارد.

شرکت زنجیره طلا از استخراج خاک معدنی تا تولید شمش طلا 999 یا همان طلای 24 عیار را در اختیار دارد. محصول اصلی شرکت شمش طلا است. با این حال بر اساس تقاضا و با هدف کسب ارزش افزوده بیشتر ممکن است شرکت مصنوعات طلا را نیز تولید کند. برای تولید شمش طلا فزر، مالکیت 100 درصدی شرکت‌های فرآوری پویا زرکان آق دره و استحصال مواد معدنی تخت سلیمان را بعنوان دو شرکت تابعه در اختیار دارد.

*مالک این معدن چه کسی است؟

کلیه پروانه‌های معدن متعلق به شرکت پویا زرکان بوده و در قبال استخراج، حقوق دولتی متناسب با عیار بین 5 تا 7 درصد ارزش تولید، پرداخت می‌شود.

*تمام این عملیات در شرکت اصلی انجام می‌شود یا در شرکت‌های تابعه نیز انجام می‌شود؟

فزر 100 درصد مالکیت شرکت فرآوری پویا زرکان و شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان را در اختیار دارد که این شرکت­ها در زنجیره تولید، عملیات انتهایی کار را انجام می‌دهند. این دو شرکت در سال‌های 98 و 99 به شرکت پویا زرکان منتقل شدند لذا مقایسه صورت‌های مالی و وضعیت مالی فعلی شرکت با سال‌های قبل درست نیست و با توجه به استانداردهای حسابداری، سود شرکت در همان سال مالی در شرکت اصلی شناسایی می‌شود. هرگونه روابط قیمتی بین شرکت‌های اصلی و تابعه اثری بر سود تلفیق ندارد و سیاست شرکت تقسیم 100 درصدی سود شرکت‌های تابعه است. مجمع شرکت‌های تابعه در اردیبهشت ماه و مجمع شرکت اصلی در خرداد ماه برگزار می‌گردد.

در شرکت پویا زرکان فقط عملیات معدنکاری انجام می‌شود. به این صورت که پس از انجام عملیات اکتشافی نمونه‌هایی از سنگ‌ها و خاک‌ها به آزمایشگاه تحویل و پس از مشخص شدن عیار و میزان پتانسیل منطقه عملیات حفاری آغاز گردیده و پس از آن عملیات آتشباری باید انجام شود. بعد از انجام عملیات گروه HSE به منطقه آتشباری می‌روند و با اطمینان پیدا کردن از انجام کلیه عملیات، اجازه فعالیت به دستگاه‌های سنگین داده خواهد شد. عملیات جمع کردن خاک‌های حاصل از آتشباری توسط بولدوزرها، لودرها و بیل‌های مکانیکی انجام می‌شود و خاک حاصله پس از اینکه عیارگیری شد توسط کامیون‌ها به شرکت فرآوری تحویل داده می‌شود.

در بعضی از مناطق معدن برای انجام عملیات حتما می‌بایست عملیات باطله برداری صورت گیرد که عملیات باطله برداری همانند روند آتشباری و برداشت خاک خواهد بود چون در هر معدنی عملیات آتشباری و عملیات خاک برداری در یک چارچوب قوانینی صورت می‌گیرد که باید کلیه نکات ایمنی برای پرسنل رعایت شود.

شرکت فرآوری پویا زرکان شرکت تابعه اول است که 100 درصد سهام این شرکت متعلق به فزر می­باشد. فزر کل کانسنگ خود را به شرکت فرآوری می‌فروشد. این شرکت ماده معدنی را تغلیظ نموده و کنسانتره تولید می‌کند. روند تولید کنسانتره به این صورت است که خاک دریافتی از معدن توسط کارخانه (فرآوری) در محلی دپو شده و پس از اینکه عیار بندی شد، به آسیاب نیمه خودشکن منتقل می‌شود. در این آسیاب ابعاد سنگ‌ها به 40 تا 50 میکرون تبدیل شده و بعد از آن هر تن خاک با 2.5 مترمکعب آب مخلوط می‌شود، گل حاصل به قسمت‌ تانک‌های لیچینگ منتقل می‌شود. در تانک‌های لیچینگ با افزایش مواد شیمیایی طلای حاصل از حالت جامد به فاز مایع در می‌آید. مدت زمان ماندن در تانک‌های لیچ حدود 28 ساعت می‌باشد. کلیه اقدامات در این مرحله و مراحل بعدی مکانیزه بوده و بصورت خودکار انجام می­شود. پس از این مرحله مقدار طلای حل شده در آب به قسمت دیگری در کارخانه منتقل می‌شود که الوشن نام دارد. در این قسمت پس از انجام عملیات­های متعدد مقدار طلایی که روی کربن‌های داخل تانک‌های لیچ مانده دوباره بازیابی می‌گردند و در این مرحله دوباره از حالت مایع به حالت جامد تبدیل شده و پس از آن دوباره با افزودن آب و مواد شیمیایی، طلای حاصل به صورت مایع در می‌آید و به قسمت الکترووینینگ منتقل می‌گردد و در این قسمت توسط سیستم‌های الکترووینینگ تبدیل به کنسانتره طلا شده که ماده اصلی برای تولید طلا می­باشد. بنابراین ماده اصلی تولید طلا نیز توسط خود شرکت تولید می­گردد.

بعد از تولید کنسانتره مطابق عملیات ذکر شده، کنسانتره به شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان که 100 درصد سهام آن متعلق به فزر می‌باشد، تحویل داده می‌شود. در شرکت استحصال مواد معدنی، کنسانتره تحویلی از شرکت فرآوری پویا زرکان، توسط دستگاه‌های کاملا اتوماتیک اروپایی به طلا تبدیل شده و شمش را تولید می‌کنیم. ما اولین تولید کننده طلا با عیار 999.9 در ایران هستیم و مابقی تولید کنندگان که در بورس کالا طلا عرضه می‌کنند هیچکدام قادر به تولید طلا حتی با عیار 999 نیستند. تولید فعلی طلای ما حدود 700 کیلوگرم و نقره 684 کیلوگرم می‌باشد که قابلیت افزایش هر کدام به یک تن را داریم. جیوه به شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی فروخته می‌شود که عمدتا در کاتالیست‌ها کاربرد دارد.

دلیل انجام فعالیت­ها در سه شرکت این است که هر کدام از شرکت‌ها یک فعالیت تخصصی را انجام می‌دهند. شرکت پویا زرکان عملیات معدنکاری، شرکت فرآوری پویا زرکان تولید کنسانتره طلا و شرکت استحصال مواد معدنی تولید شمش طلا را انجام می‌دهند. این موضوع موجب بالا رفتن بهره وری شرکت شده است.

*شرکت چه طرح توسعه‌هایی دارد؟

اولین موردی که می‌توانم خدمت شما عرض کنم ،طرح هیپ لیچینگ است، که امیدواریم این طرح در سال 1401 به بهره برداری برسد که ظرفیت تولید بیش از 300 تن طلا از ماده معدنی کم عیار و باطله را دارد که با تکنولوژی روز دنیا انجام می‌شود. از دیگر طرح‌های توسعه می‌توانم به طرح توسعه تولید کنسانتره روی اشاره کنم که بهره برداری آن سال 1400 خواهد بود که سالانه حدود 100 هزار تن ماده معدنی در این طرح به کنسانتره روی تبدیل خواهد شد و پروژه تراورتن در محدوده معدنی آق دره که ظرفیت تولید این طرح نیز سالانه 500 هزار متر مربع سنگ ساختمانی می‌باشد که امیدواریم این طرح نیز در سال 1400 به بهره برداری برسد. جمع سرمایه‌گذاری‌ها برای این سه طرح حدود 300 تا 500 میلیارد تومان خواهد بود. با راه اندازی این پروژه‌ها ارزش فروش محصولات شرکت به بیش از دو برابر خواهد رسید.

*در خصوص رقبای شرکت توضیحاتی بفرمایید. رقبای داخلی فزر چه شرکت‌هایی هستند؟

در جهان بیش از 3 هزار تن طلا تولید می‌شود. با توجه به اینکه طلا بر اساس قیمت جهانی معامله می‌شود رقبای داخلی ما و حتی خود فزر تاثیر خاصی بر قیمت طلا نداریم. در ایران حدود 230 معدن طلا شناسایی شده و در حال حاضر بیش از 10 معدن فعال در زمینه تولید بصورت صنعتی مشغول به کار هستند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت زرشوران، موته، داشکسن، هیرد و زرمهر اشاره کرد. با این حال عمده تولید توسط شرکت‌های دولتی است مانند شستا و سرمایه‌گذاری خوارزمی که معادنی در کردستان و سیستان و بلوچستان دارند و همچنین می‌توان به معادن شادان در خراسان جنوبی اشاره کرد که دارای ذخایر عظیم طلا هستند که انتظار می‌رود این شرکت‌ها در سال آینده وارد بازار شوند.

*چشم انداز شما از وضعیت طلا چگونه است؟

طلا به عنوان دارایی ذخیره ارزش محسوب می‌شود. روند قیمتی طلا در سال‌های اخیر به شدت صعودی بوده و با توجه به تزریق پول توسط بانک‌های مرکزی دولت‌ها جهت مقابله با کرونا، مقدار پول کاغذی افزایش یافته و این موضوع سبب رشد قیمت طلا گردیده است. سال‌هاست که بانک‌های مرکزی جهان به دنبال خرید طلا هستند و شاخص دلار روند نزولی دارد. همین مسئله سبب اثر مثبت بر قیمت طلا خواهد شد. پیش بینی موسسات بین المللی حاکی از آن است که قیمت جهانی به بیش از 2000 دلار و حتی بیشتر از 2300 دلار برای سال جاری میلادی برسد و قیمت پیش بینی‌های خوش بینانه حدود 3000 دلار را نشان می­دهد. همینطور بتای طلا صفر است و این موضوع می‌تواند برای تنوع بخشی سبد سهامداران مناسب باشد. بسیاری از ایرانی‌ها در سبد سرمایه‌گذاری خود طلا دارند که می‌توانند با سهام معادن طلا تعویض کنند چرا که بازده شرکت­های معدنی تولید کننده طلا همواره بیشتر از خود طلا بوده است.

یکی از اتفاقات خوبی که در بازار سرمایه می‌تواند رخ بدهد این است که کسانی که تمایل دارند در سبد دارایی‌های خود طلا داشته باشند با خرید سهم فزر می‌توانند سبد دارایی خودشان را تکمیل کنند و به نوعی از نوسانات طلا و رشد قیمت‌ها استفاده نمایند.

*با توجه به ارزش بالایی که طلا دارد نحوه فروش طلا چگونه است؟

فروش طلای تولیدی در بازار داخل، بورس کالا، بانک کارگشایی و بازار تهران صورت می پذیرد و صادرات طلای تولیدی به خارج از کشور بر اساس مجوز بانک مرکزی و قیمت جهانی است. شمش طلا محصول اصلی تولیدی است ولی در صورت نیاز و مطابق با خواسته و تقاضای بازار و در راستای کسب ارزش افزوده بیشتر مصنوعاتی مانند دستبند، النگو، زنجیر و انگشتر نیز تولید می‌شود. تصمیم برای فروش در داخل یا خارج نیز بر اساس مزیت قیمتی اتخاذ می‌شود. با توجه به روند صعودی در ماه‌های گذشته شرکت کوشیده تا حداقل فروش را برای تامین نیازهای نقدینگی خود داشته باشد. فروش شمش طلا در شرکت فرآوری پویا زرکان یعنی شرکت زیر مجموعه فزر صورت می‌گیرد.

*آیا برنامه افزایش سرمایه دارید؟

در حال حاضر سرمایه شرکت 3000 میلیارد ریال است. کلیه افزایش سرمایه‌های شرکت از محل آورده نقدی یا مطالبات انجام شده است و شرکت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نداشته است. همچنین فزر در حال حاضر هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد.

*عرضه اولیه این سهم چقدر است؟ چقدر از آن اول و چقدر از آن بعدا عرضه خواهد شد؟

بر اساس تکالیف هیات پذیرش عرضه سهام 30 درصد خواهد بود که 20 درصد آن در روز عرضه اولیه و 10 درصد باقی مانده طی ماه‌های بعد عرضه خواهد شد که احتمالا بخشی از آن به بازارگردان‌ها داده شود. در حال حاضر بارگذاری اطلاعات شرکت در سامانه کدال در حال انجام است و ارزشگذاری شرکت در حال انجام است و پس از نهایی شدن امیدواریم تا پیش از پایان سال 1399 در آخرین ماه قرن جاری عرضه اولیه انجام شود.

قیمت گذاری توسط مشاور سرمایه‌گذاری دارای مجوز از سازمان بورس در حال انجام است و امیدواریم با قیمت جذاب برای سرمایه‌گذاران عرضه را انجام بدهیم تا مردم و سرمایه‌گذاران بتوانند از عرضه اولین معدن طلا در بازار سرمایه سود خوبی کسب کنند.

*سال مالی فزر چه تاریخی است و مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در چه تاریخی برگزار خواهد شد؟

سال مالی پایان اسفند است و مجامع شرکت‌های تابعه در اردیبهشت ماه و شرکت فزر بعنوان شرکت اصلی در خرداد ماه خواهد بود.

*بازار سرمایه جایی است که نیاز به تامین مالی از طریق شرکت‌ها در آن انجام می‌شود، مهم‌ترین دلیلی که شرکت وارد بازار سرمایه شده است چیست و اینکه یک توضیحی در خصوص نیروی انسانی بدهید که الان در چه وضعیتی قرار دارید؟

شرکت برای توسعه فعالیت خود نیازمند سرمایه‌گذاری است و از طرفی عرضه در بورس باعث شفافیت مالی شرکت خواهد شد این اتفاق مهم صرفا از طریق بازار سرمایه امکان پذیر است. همچنین شرکت در نظر دارد بخشی از سهام خود را به نیروی انسانی واگذار کند که باعث افزایش انگیزه پرسنل خواهد شد و با علاقمندی بیشتری کار کنند. اگر پرسنل در سهام شرکت شریک باشند یقینا بهره روی شرکت بالاتر خواهد رفت. در حال حاضر شرکت بین 600 تا 700 نفر نیروی انسانی دارد که بخشی از آنها بصورت فصلی مشغول بکار می‌شوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24