Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

محصولات شرکت نیروکلر به چندین کشور دنیا صادر می شود که شامل کشورهای حوزه CIS و برخی کشورهای اروپایی است. در حال حاضر نیز برنامه داریم دامنه صادرات خود را تا قاره آفریقا نیز گسترش دهیم. یکی از استراتژهای کلان شرکت نیروکلر با توجه به جذابیت های درآمد ارزی، توسعه بازارهای فرامرزی است.

نیروکلر در مسیر تحول/ صادرات به ۴۵ درصد میزان فروش رسید

بورس24 : شرکت نیروکلر اخیرا مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره را برگزار کرده که در این مجمع، سه کرسی هیات مدیره به «شیران» و شرکت های تابعه آن رسید. به عبارتی «شیران» لیدر هیات مدیره «شکلر» شده و مدیریت نیروکلر از تاپیکو به شیران رسیده است.

به همین منظور بورس24 با وحید نام نیک مدیر عامل شرکت نیرو کلر اصفهان گفت و گو کرده تا استراتژی ها، پروژه ها و اقدامات مهم این شرکت را از زبان مدیرعامل بشنویم.

*سهم شرکت از کل بازار محصولات اصلی (کلر و سودسوزآور) در کشور چقدر است؟

شرکت نیروکلر همواره یکی از ارکان اصلی و تاثیر گذار در صنعت کلر آلکالی بوده و تلاش کرده برای حفظ موقعیت خودش در بازار همیشه در مسیر توسعه کم و کیفی محصولات حرکت کند. این شرکت در حال حاضر به لحاظ تنوع محصولات ، سرآمد شرکت های فعال در صنعت کلر آلکالی است. همچنین با تکیه بر دانش، تخصص و توان کارشناسان و کارکنان خود توانست در سال 97 طرح توسعه افزایش ظرفیت خود را علی رغم وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم های یک جانبه و فشارهای داخلی به بهره برداری برساند. با بهره برداری از این طرح ظرفیت تولیدی محصولات نیروکلر به دو برابر افزایش پیدا کرد و در حال حاضر 4/14 در صد از سهم بازار آزاد ( به غیر از زنجیره تامین پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی) از محصولات کلر را در اختیار داریم. همچنین با توجه به میزان بالای تولید سود مایع در کشور (به ویژه پتروشیمی اروند) هم اکنون 6 درصد از بازار سود پرک (خارج از زنجیره تولید پتروشیمی 15 درصد) در اختیار نیروکلر است.

*شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف مواد ضدعفونی کننده چه تاثیری تقاضا برای محصولات شرکت دارد؟

با شیوع پاندمی کووید-19 و مشخص شدن تاثیر مثبت برخی از محصولات نیروکلر مانند آبژاول و پرکلرین در این خصوص تقضا برای این محصولات بیشتر شد به صورتی که تقاضا برای آب ژاول 35 درصد و برای پرکلرین تا 45 درصد افزایش پیدا کرد. همچنین در راستای مسوولیتهای اجتماعی چند ده تن از این محصول را جهت ضد عفونی کردن معابر و سطوح عمومی و شهری به فرمانداری ها و ارگانها ذی ربط اهدا نمودیم.

*صادرات شرکت به چه کشورهایی صورت می گیرد؟ آیا امکان توسعه بازارهای صادراتی با توجه به تحریم ها وجود دارد؟

محصولات شرکت نیروکلر به چندین کشور دنیا صادر می شود که شامل کشورهای حوزه CIS و برخی کشورهای اروپایی است. در حال حاضر نیز برنامه داریم دامنه صادرات خود را تا قاره آفریقا نیز گسترش دهیم. یکی از استراتژهای کلان شرکت نیروکلر با توجه به جذابیت های درآمد ارزی، توسعه بازارهای فرامرزی است. در همین راستا موفق شدیم در سال جاری حدود 45 درصد فروش خود را از طریق صادرات محقق کنیم و برنامه داریم برای سال آینده نیز این روند را ادامه دهیم.

*افزایش سرمایه از 50 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده چه زمانی محقق خوهد شد؟

این طرح را در اختیار سازمان بورس قرار دادیم و منتظر تایید آن هستیم.

*شرکت منابع حاصل از افزایش سرمایه را صرف چه کاری خواهد کرد؟

در حال حاضر دو پروژه افزایش ظرفیت محصول MCA و احداث واحد تولید پارافین کلره در دستور کار است. طبق برنامه ارایه شده این افزایش سرمایه در جهت اجرای این پروژه ها و همچنین تکمیل پروژه افزایش ظرفیت واحد پرکلرین به کار گرفته خواهد شد.

*در گزارش توجهیی افزایش سرمایه، شرکت سال مالی خود در سنوات آینده را پایان اسفند ماه در نظر گرفته است. آیا برنامه ای برای تغییر سال مالی شرکت دارید؟

با توجه به اینکه در زمان تصمیم گیری در مورد این موضوع سرمایه گذار اصلی، شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو)، سال مالی خود را منطبق با سال شمسی قرار داده و اغلب گزارشات مالی این شرکت در پایان سال منتشر می شود. ما نیز جهت حفظ یکپارچگی برنامه داریم سال مالی خود را تغییر دهیم. که این مسئله مورد تایید سرمایه گزار فعلی یعنی شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران نیز هست.

*هر یک از طرح های توسعه ای افزایش واحد اسید کلریدریک، آب ژاول، پرکلرین، mca و cmc هر یک در چه مرحله ای هستند و چه زمانی به بهره برداری می رسند؟

سال گذشته طرح افزایش ظرفیت واحد اسید کلریدریک را مورد بهره برداری قرار دادیم. همچنین ماه پیش موفق شدیم تجهیزات مربوط به افزایش ظرفیت واحد آبژاول را به صورت موفقیت آمیز در مدار تولید قرارداد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مرداد ماه سال آینده طرح افزایش ظرفیت واحد پرکلرین را به بهره برداری برسانیم. در مجتمع یزد نیز برای افزایش ظرفیت محصول MCA نیز برنامه ریزی کردیم که در حال حاضر این طرح در مرحله نقشه کشی و اخذ مجوزهای لازم است. همچنین مطالعات فاز اولیه پروژه احداث واحد تولید پارافین کلره نیز در حال تکمیل است.

*با بهره برداری این طرح ها سبد فروش محصولات شرکت چه تغییراتی خواهد کرد و چه تاثیراتی بر سود و زیان شرکت خواهد گذاشت؟ در چشم انداز ترسیم شده برای آینده شکلر، کلر و سود همچنان محصولات اصلی شرکت خواهند بود؟

هدف اصلی این پروژه ها اصولاً تکمیل زنجیره تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند MCA و پارافین کلره است که شرکت نیروکلر به صورت انحصاری تولید این دو محصول با اهمیت را در اختیار دارد. در مورد تولید پارافین کلره گفتنی است با توجه به اینکه در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران سهامدار عمده نیروکلر است، در حال برنامه ریزی برای تولید یک رنج خاص کربن هستیم که پارافین کلره تولیدی را ویژه و خاص خواهد کرد. این گرید از پارافین کلره تا کنون در کشور تولید نشده و تولید آن صرفا در انحصار شرکت نیروکلر خواهد بود.

*با توجه به وزن یالای سربار در بهای تمام شده محصولات، چه میزان از این هزینه ها مربوط یه هزینه های ثابت و چه میزان مربوط به هزینه های متغیر است؟ آیا افزایش تولید موجبات بهبود حاشیه سود ناخالص شرکت را فراهم خواهد کرد؟

همانگونه که قبلا ذکر شد با اجرایی شده و تکمیل این پروژه ها، عملا محصول اسیدکلریدریک و کلر مایع را که حاشیه سود اندکی دارند به محصولات با ارزش تری با بازاری انحصاری در داخل و جذاب برای صادرات تبدیل خواهد شد که قطعا پس از بهره برداری، سودآوری شرکت را متحول خواهند نمود.

*دلیل رشد درآمدهای شرکت در ماه های آبان و آذر چیست؟ آیا این روند در ماه های آینده نیز ادامه خواهد داشت؟

همانطور که قبلا عرض کردم یکی از رویکرد های ما در این سال و سال آتی توسعه بازارهای فرامرزی و افزایش میزان صادرات است. در آبان و آذر نیز با توجه به تقاضای برخی محصولات نیروکلر به عنوان برندی شناخته شده و ممتاز توانستیم میزان صادرات را افزایش دهیم که با همین مسئله باعث افزایش میزان فروش و درآمد شرکت دراین ماه ها شده است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24