Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با توجه به ارزش ٣،٢٠٠ میلیارد تومانی عملیات و ارزش ٣،٣۵٠ میلیارد تومانی دارایی ها، می توان ارزش ذاتی شرکت آرتاویل تایر را دست کم ۶،۵۵٠ میلیارد تومان برآورد کرد که به هیچ عنوان با ارزش ۵,٩٠٠ میلیارد تومانی حال حاضر شرکت در تابلوی معاملات تناسبی ندارد. با این همه با توجه به اخبار و تحولات پیش روی پارتا ...

«پارتا» ؛ سهمی که دو برابر مارکت کنونی ارزش دارد...

بورس24 : شرکت آرتاویل تایر از زیرمجموعه گروه صنعتی رازی است که سهام آن با نماد پارتا در حال حاضر در تابلوی زرد بازار پایه فرابورس در حال معامله است.

پارتا یکی از خوشنام ترین تولیدکنندگان لاستیک در ایران است. ظرفیت این شرکت تولید 30 هزار تن انواع لاستیک است که در سال 99 با تولید حدود 29 هزار تن محصول به ظرفیت اسمی خود نزدیک شده و سهم حدود 11 درصدی از لاستیک کشور را به خود اختصاص داده است. بخش عمده درآمد فروش شرکت به فروش تایر رادیال سواری مربوط است. پارتا محصولات خود را با برند نام آشنای گلدستون در بازار عرضه می نماید.

پارتا در شش ماهه نخست سال جاری درآمد فروشی معادل 673 میلیارد تومان داشته که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 83 درصدی همراه شده است. مقدار فروش محصولات شرکت در این دوره حدود 12.2 هزار تن بوده این در حالی است که این عدد در مدت مشابه سال قبل حدود 13.4 هزار تن بوده است. کاهش مقدار فروش در کنار افزایش درآمد فروش حکایت از جهش در نرخ فروش محصولات شرکت دارد.

روند ماهیانه فروش محصولات شرکت در سال 99 نیز نشان می دهد که پارتا موفق شده در شهریور ماه رکورد فروش ریالی خود را جابجا کند. نکته مهم در این زمینه بازگشت نرخ فروش محصولات پارتا به روند صعودی است؛ موضوعی که با توجه به تحولات روی داده در صنعت تایر سازی، پیش بینی می شود در ماه های آینده نیز تداوم داشته باشد. هر چند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش نرخ 15 درصدی فروش لاستیک در شهریور ماه مخالفت کرده اما به اذعان کارشناسان این افزایش نرخ در ماه های آینده قطعا اتفاق خواهد افتاد. موضوع مهم دیگر در این زمینه برداشتن بخشی از مممنوعیت ها در خصوص صادرات تایر است. بر اساس اخبار منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت از شهریور ماه سال جاری شرکت‌های تولیدکننده تایر می‌توانند 10 درصد تولیدات رادیال سواری، ‌30 درصد تولیدات محصولات بایاس و 20 درصد دیگر تولیدات را به خارج از مرزها صادر کنند که این موضوع می تواند تا حد قابل توجهی از رقابت ایجاد شده میان تایرسازان بکاهد. با این تفاسیر شناسایی درآمد فروش 1600 میلیارد تومانی از سوی پارتا در پایان سال 1400 به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.

با توجه به این که تخمین بهای تمام شده در صنعت لاستیک تابع متغیرهای فراوانی است حاشیه سود 30 درصدی محقق شده در سه ماهه نخست سال 1400 برای تمامی سال تعمیم داده شده که با توجه به این فرض می توان سود ناخالص شرکت را رقمی معادل 480 میلیارد تومان براورد کرد. با توجه به روند سایر هزینه ها و درامدها می توان سود خالص پارتا (با در نظر نگرفتن سود ناشی از سرمایه گذاری های شرکت) را رقمی معادل 400 میلیارد تومان پیش بینی کرد. با توجه به طرح های توسعه ای موجود در گروه نسبت دادن p/e معادل 8 واحد به سهام پارتا دور از منطق نبوده و لذا می توان ارزش عملیات شرکت (بدون در نظر گرفتن دارایی ها و سرمایه گذاری ها) را حدود 3،200 میلیارد تومان براورد کرد.

بخش عمده ای از ارزش ذاتی شرکت آرتاویل تایر به ارزش روز دارایی های آن باز می گردد. بررسی ها نشان می دهد این شرکت مالکیت کنترلی و یا مدیریتی سهام چندین شرکت (عمدتا فعال در صنعت تایر سازی) را در سبد دارایی های خود دارد. مهم ترین دارایی شرکت در این حوزه به مالکیت 53 درصدی و کنترلی مجتمع لاستیک یزد باز می گردد. این شرکت که سهام آن در سال 99 در فرابورس عرضه شد در حال حاضر ارزش بازاری معادل 3191 میلیارد تومان دارد. لذا ارزش بازار سهم پارتا در آن به رقم 1702 میلیارد تومان بالغ می گردد. ارزش یاد شده ارزش سهام به قیمت بازار خرد است. این در حالی است که بلوک 53 درصدی پارتا در پیزد مدیریتی است لذا می بایست حدودا 40 درصد بالاتر از ارزش بازار خرد قیمت گذاری شود. به این ترتیب می توان ارزش سهام پیزد نزد پارتا را رقمی حدود 2،383 میلیارد تومان براورد کرد.

تملک حدود 50 درصدی شرکت کربن سیمرغ نیز بخش دیگری از دارایی های قابل ملاحظه پارتاست. این شرکت در زمینه تولید دوده صنعتی فعالیت می کند که به نوعی ماده اولیه تولید لاستیک به شمار می رود. بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده کربن سیمرغ در سال 99 سود خالصی معادل 69 میلیارد تومان داشته است. با توجه به نسبت p/e دو شرکت مشابه آن در بازار سرمایه (شدوص و شصدف) می توان با رعایت اصل محافظه کاری نسبت p/e معادل 12 واحد را به کربن سیمرغ نسبت داد که بر این اساس ارزش کل شرکت 830 میلیارد تومان و ارزش سهام 50 درصدی پارتا در این شرکت رقم 415 میلیارد تومان خواهد شد. علاوه بر این سرمایه گذاری های مورد اشاره، پارتا 34 درصد از سهام شرکت بازرگانی صنایع لاستیک سیمرغ، 14 درصد از سهام شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک و حدود 20 درصد از سهام شرکت آزمون جاده ای خودرو را در اختیار دارد. همچنین آرتاویل تایر در سال 99 اقدام به تاسیس شرکت تولید لاستیک سبلان رازی با هدف تولید و فروش انواع لاستیک را کرده. با این وجود این شرکت تاکنون به بهره برداری نرسیده است. با توجه به تاثیر گذاری نه چندان زیاد سرمایه گذاری های یاد شده در ارزش کل شرکت، از لحاظ کردن ارزش روز آن ها در محاسبات اجتناب شده است.

بخش دیگری از دارایی های شرکت به املاک و مستغلات باز می گردد. بر این اساس، مساحت مجموع زمین های پارتا در اردبیل واقع در کیلومتر شش جاده سردابه (اعم از زمین محل کارخانه و زمین روبروی آن) به حدود 900 هزار متر مربع بالغ می گردد. در کنار زمین های یاد شده باید به ارزش ساختمان های پارتا (ساختمان کارخانه واقع در اردبیل، انبار شوش و ساختمان انجمن صنفی صنعت تایر) نیز اشاره کرد. با توجه به بررسی های میدانی می توان ارزش روز املاک و ساختمان های پارتا را رقمی معادل 600 میلیارد تومان براورد کرد که با توجه به ارزش دفتری بسیار ناچیز، ارزش افزوده آن ها نیز رقمی معادل همین عدد خواهد بود. بر این اساس خالص ارزش روز اقلام یاد شده به رقم 3350 میلیارد تومان بالغ می گردد. (در این گزارش از براورد ارزش روز ماشین آلات و تجهیزات به دلیل تخصصی بودن ارزش گذاری آنها اجتناب شده است)

با توجه به ارزش 3،200 میلیارد تومانی عملیات و ارزش 3،350 میلیارد تومانی دارایی ها، می توان ارزش ذاتی شرکت آرتاویل تایر را دست کم 6،550 میلیارد تومان برآورد کرد که به هیچ عنوان با ارزش 5,900 میلیارد تومانی حال حاضر شرکت در تابلوی معاملات تناسبی ندارد. با این همه با توجه به اخبار و تحولات پیش روی پارتا، بعید به نظر می رسد قیمت های کنونی دوام چندانی داشته و به احتمال فراوان در ماه های آینده قیمت سهام شرکت به سمت ارزش ذاتی خود صعود خواهد کرد. انتشار گزارش شش ماهه و عملکرد ماهانه شش ماهه دوم، خبر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و همچنین احتمال گشایش نماد شرکت در بازارهای بالاتر و عرضه سهام کربن سیمرغ در بازار سرمایه تنها بخشی از خبر های احتمالی مثبت پیرامون پارتاست که هر یک به تنهایی می تواند موجبات صعود قیمت به قیمت های بالاتر را فراهم آورد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • عطااله نظری مردخه
    عطااله نظری مردخه

    درود برشما .
    ارزش ذاتی 6550میلیارد تومان و ارزش بازار 5900میلیارد تومان .چطور سهم دو برابر مارکت کنونی ارزش دارد.
    سپاس

    2 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24