Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

معاملات الگوریتمی، یک ابزار تکنولوژیک و بسیار پرکاربرد در همه بازارهای مالی است که بهبود معاملات و نقدشوندگی در بازار سرمایه کمک شایانی کرده و مثل همه ابزارهای فناوری دیگر چنانچه از آن استفاده درست شود، مفید و سودمند بوده و چنانچه استفاده نادرست از آن شود، مضر و مخرب خواهد بود. الگوریتم دقیقا شبیه ماشین‌های هیبرید است. یعنی بخشی از کاری که یک معامله‌گر می‌کند را اتوماتیک و برقی می‌کند. یعنی سهامداران، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با استفاده از آن می‌توانند مصرف زمان و انرژی خود را کم کنند ولی مسیر همان مسیر قبلی است و روش هم تفاوتی نکرده است.

هرآنچه که باید درباره معاملات الگوریتمی بدانید!

بورس24 : معاملات الگوریتمی، یک ابزار تکنولوژیک و بسیار پرکاربرد در همه بازارهای مالی است که بهبود معاملات و نقدشوندگی در بازار سرمایه کمک شایانی کرده و مثل همه ابزارهای فناوری دیگر چنانچه از آن استفاده درست شود، مفید و سودمند بوده و چنانچه استفاده نادرست از آن شود، مضر و مخرب خواهد بود. الگوریتم دقیقا شبیه ماشین‌های هیبرید است. یعنی بخشی از کاری که یک معامله‌گر می‌کند را اتوماتیک و برقی می‌کند. یعنی سهامداران، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با استفاده از آن می‌توانند مصرف زمان و انرژی خود را کم کنند ولی مسیر همان مسیر قبلی است و روش هم تفاوتی نکرده است.

همچنان باید بازار را رصد و مانیتور کنیم، سهام پرپتانسیل را پیدا کنیم، آن‌ها را معامله‌ کنیم، پورتفو بسازیم و مدام در صدد بهبود ریسک و بازدهی پورتفوی خود باشیم. در برخی از این مراحل الگوریتم به کمک ما می‌آید و باعث بالا رفتن کیفیت سرمایه‌گذاری ما می‌شود.

مانند یک چرخ خیاطی برای خیاط که به خیاط کمک کند انرژی و زمان کمتری مصرف کند و لباس با کیفیت‌تری بدوزد.

در پاسخ به برخی از فعالان بازار که اعتقاد به ممنوع شدن الگوریتم‌ها دارند باید گفت:

فرض کنید یک لباس بی‌کیفیت به بازار آمده است، راه‌حل به نظر شما ممنوع کردن استفاده از چرخ‌خیاطی است؟

یا فرض کنید با ماشین‌های هیبریدی در زمان کرونا مسافرت زیاد شود، آیا باید استفاده از ماشین هیبریدی رو ممنوع کرد؟

یا یک برنامه‌نویس سامانه معاملات آنلاین را هک می‌کند و می‌تواند سرخطی روی سهام مختلفی هم‌زمان وارد کند، آیا باید استفاده از سامانه‌های معاملاتی را ممنوع کرد؟

حتی زمانی که برای اولین لامپ و نور برق به خانه‌ها آمد برخی می‌گفتن این نور باعث می‌شود شیاطین در خانه نفوذ کنند و باعث ناباروری خانم‌ها می‌شود. حتی مردم طرف چراغ‌های برق خیابان‌ها نمی‌رفتند یا از کنار آن‌ها ذکرگویان می‌گذشتند که مبادا از این جادوی منور فرنگی آسیبی ببینند!

پاسخ بسیار ساده است:

هر فعالیتی که ممنوع است مثل مسافرت در دوران کرونا یا سرخطی زدن و رنج کشیدن، برای یک کد بورسی ممنوع است نه برای یک ابزار خاص. فرقی نمی‌کند چطور تخلف کنیم مهم این است که تخلف منع قانونی دارد. جالب است بدانید سازمان بورس حتی محدودیت‌های بیشتری روی معاملات الگوریتمی نسبت به آنلاین گذاشته است.

مثلا کلا در ساعت ۸:۴۵ امکان سفارش‌گذاری ندارد و یا در هر ثانیه نهایتا ۳ سفارش می‌تواند ارسال کند! معاملات الگوریتمی با برچسب خاصی وارد هسته معاملات می‌شود که کاملا برای نهاد ناظر قابل شناسایی است و از طرفی هر شرکتی که ارایه دهنده الگوریتم است، سامانه مانیتورینگ در اختیار بورس، فرابورس و سازمان بورس قرار می‌دهد.

وقتی یک ابزار جدید اختراع می‌شود می‌توان تا مدتی آن را انکار کرد ولی به هرحال به دلیل مزیت‌هایش راه خود را پیدا می‌کند. می‌توانیم ممنوع کنیم و با این کار فقط استفاده غیرقانونی از آن را بیشتر می‌کنیم که نظارت را سخت‌تر و مسایل را پیچیده‌تر می‌کند.

معاملات الگوریتمی برای کیست؟

 تا کنون بازارگردان‌ها، سبدگردان‌ها و مشتریان بزرگ کارگزاری‌ها امکان استفاده از این نوع معاملات را داشتند اما به تازگی ما سرویس ویژه حقیقی‌های بازار را طراحی کردیم و تا نیمه آبان ۱۴۰۰ ان‌شالله برای اولین بار الگوریتم در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. این موضوع با جزییات بیشتر در آدرس omid.ir/algo توضیح داده شده است.

در بازار نوسان‌گیری وجود دارد؟

بله

واقعیت این هست که از در بازار نوسان‌گیری وجود دارد و بعضا نیز هماهنگ و توسط نهادهای بزرگ صورت می‌پذیرد و همیشه در گذشته هم بستن کف و سقف بازار توسط بازیگرهای بزرگ انجام می‌شده است. در هر بازاری، بازیگرهای اصلی نقش تعیین کننده دارند حالا اینکه از چه ابزاری استفاده می‌کنند فرع قضیه است و نهاد ناظر باید به فعالیت بازیگرانی که می‌توانند نقش جدی ایفا کنند نظارت دوچندان کند.

آن چیزی که باید به شدت برخورد شود، معاملات هماهنگ بازیگرهای بزرگ است که ایجاد رانت می‌کند که اگر با آنها هماهنگ باشی سود می‌کنی و اگر خبر نداشته باشی ضرر خواهی کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • رحیم ایمانی
    رحیم ایمانی

    این معاملات الگوریتمی باید برای همه باشد

    2 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24