Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته بدون هیچگونه علت مشخصی با فشار نسبی عرضه آغاز کرد و از همان دقایق ابتدایی شاهد سرخ‌پوش شدن طیف وسیعی از نمادها بودیم. در نتیجه این رویداد شاخص کل با افت حدود 4 هزار واحدی مواجه شد اما نبود قدرت جدی عرضه موجب شد تا جایگاه نماگر اصلی بورس در کانال 1.4 میلیون واحدی حفظ شده و حتی بخشی از افت بازار جبران شود. کماکان معقتدیم که بازار در ارزنده‌ترین شرایط تاریخی قرار گرفته است. خصوصاکه ...

فضای بی‌خبری و اصلاح نرم

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 - علیرضا باغانی: در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته بدون هیچگونه علت مشخصی با فشار نسبی عرضه آغاز کرد و از همان دقایق ابتدایی شاهد سرخ‌پوش شدن طیف وسیعی از نمادها بودیم. در نتیجه این رویداد شاخص کل با افت حدود 4 هزار واحدی مواجه شد اما نبود قدرت جدی عرضه موجب شد تا جایگاه نماگر اصلی بورس در کانال 1.4 میلیون واحدی حفظ شده و حتی بخشی از افت بازار جبران شود. کماکان معقتدیم که بازار در ارزنده‌ترین شرایط تاریخی قرار گرفته است. خصوصاکه دلار هم در کانال 28 هزار تومانی ایستاده و با نزدیک شدن به مذاکرات سیاسی در تاریخ 8 آذر، آرام‌آرام در حال نزدیک شدن به کانال 29 هزار تومانی است. طی روزهای اخیر در خبرها داشتیم که با افزایش نقدینگی و سودآوری شرکت‌های آمریکایی، شرکتها اقدام به خرید سهام خود با هدف تقویت بازار سهام نموده‌اند و انتظار می‌رود در سال جاری یک تریلیون دلار صرف این موضوع شود. بانک سرمایه‌گذاری گولدمن ساکس گفته که خرید سهام بازار توسط خود شرکت‌ها، منبع اصلی تقاضای سهم در بازار در سال آتی خواهد بود. اما در ایران، شرکت‌های بورسی پول زیادی در بانک سپرده کرده و یا خرید سنگین اوراق را در دستور کار دارند و در حال دریافت سودی اندک و بدون ریسک هستند که البته با تورم فاصله زیادی دارد ! به نظر می‌رسد برای امروز هم روندی نوسانی داشته باشیم اما تحرکات نیمه دوم بازار روز گذشته نشان داد که افت خاصی در قیمت‌ها رخ نخواهد داد و احتمالا به مرور سمت تقاضا بتواند رشد دیگری را رقم بزند؛ خصوصاکه دلار هم دیگر آرام و قرار ندارد ... !

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما خواستار از سرگیری مذاکرات برای حل اختلاف‌ها با ایران درباره توافق هسته‌ای از جمله تحریم‌ها هستیم. برای اطمینان از بازگشت ایران به میز مذاکره گام‌های یکجانبه بر نمی‌داریم.

* رئیس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس خبری مشترک با گروسی گفت: گفت‌وگوهایی درباره مسائل موجود و توسعه همکاری‌ها در دستور کار قرار دادیم. مدیرکل آژانس چندین بار گفت هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند. درباره مواردی که توسط دشمنان مطرح شده پاسخ داده شده است. امروز تفاهم کردیم این موارد را خاتمه دهیم. ایران در برنامه هسته‌ای خود مصمم است و آژانس به ایران کمک خواهد کرد. حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را باید ایجاد کنیم.

* رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه سال بعد بر اساس منابع پایدار و بدون کسری بسته شده و مجلس هم از این سیاست دولت حمایت کرد. وقتی بدون داشتن منبع دولتی، حقوق ۲۰ درصد افزایش می‌یابد در اصل با خلق پول، دست در جیب محرومان جامعه کرده و آنها باید هزینه این تصمیم را بپردازند. یک میلیون به حقوق افراد اضافه شده ولی در قبال آن با تورم، ۳ میلیون دیگر از جیبش برداشته شده است.

* سرپرست بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اختصاص ارز 4.200 تومانی برای واردات نهاده‌های دامی، روغن، گندم و دارو همچنان و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد. فعلا تصمیم جدیدی درباره حذف این ارز گرفته نشده و احتمال دارد، ادامه پیدا کند و یا قبل از پایان سال حذف شود.

4) بررسی صنایع :

* در بازار روز گذشته همه نگاه‌ها به شستا بود. این سهم بدون صف تقاضا کار خود را آغاز کرد و پس از ثبت معاملاتی پر حجم حرکت پائین به بالا را به نمایش گذاشت و تا قیمت‌های درصد مثبت پیشروی کرد. هر چند که دست‌های بی قرار هر تقاضایی که از راه رسید را سیراب نمودند. شستا برای اینکه بتواند در کورس صعود باقی بماند، نیاز به انتشار سریع‌السیر تائید افزایش سرمایه از سوی سازمان بورس دارد. در غیر اینصورت مقاومت 1.240 - 1.250 تومانی نفس او را در کوتاه‌مدت خواهد گرفت. البته تحرکات مثبت در زیر مجموعه‌ها هم می‌تواند دیگر عاملی برای ثبات قیمت و گذر از مقاومت اشاره شده باشد.

* در گروه پتروشیمی معاملات متعادل دنبال شد. نکته‌ای که معامله‌گران باید به آن توجه داشته باشند، بحث تاثیر قطع گاز واحد‌های تولیدی بر میزان سودسازی این شرکت‌ها در فصل زمستان است که البته تاثیر این موضوع در صنعت مذکور ضعیف‌تر از فولادی‌ها و سیمانی‌ها است. در این گروه، پتروشیمی تندگویان را داریم که با نزدیک شدن به مرز 1.000 تومان برگشت زده و مورد توجه قرار گرفته است. شگویا با گذر از سد 1.150 تومانی پتانسیل رشد تا سطح 1.320 تومان را خواهد داشت. در سوی دیگر پارس را داریم که به یکباره با افزایش تقاضا به شکل خودجوش صف خرید شد و در این نماد کد به کد حقوقی به حقیقی را داشتیم. احتمالا خبر افزایش سرمایه این شرکت هم به زودی راهی بازار می‌شود و دلیل توجه به سهم همین موضوع است. در اوره‌سازان، شپدیس کماکان در تلاش برای راهیابی به کانال 20 هزار تومانی است. در کرمانشاه و شیراز نیز معاملات به شکل متعادل دنبال می‌شود. اما در شاروم تقاضا بسیار خوبی را شاهد هستیم. عواملی نظیر اصلاح قیمتی مناسب و مارکت کمتر از هزار میلیارد تومانی، موجب توجه معامله‌گران به این سهم شده است. بنظر می‌رسد شاروم با عبور از مقاومت 1.400 تومانی مسیر هموار‌تری برای رسیدن به قیمت 1.720 تومانی داشته باشد. اما در تاپیکو با رسیدن بازار به مقاومت 1.500 تومانی، کمی فشار عرضه افزایش یافته است اما نکته مهم اینکه حقوقی‌ها در تلاش برای بستن کف قیمتی هستند. به عقیده تحلیلگران تاپیکو پس از طی یک دوره اصلاح کوتاه‌مدت می‌تواند به تارگت 1.800 تومانی دست پیدا کند. و در آخر به پتروشیمی نوری می‌رسیم. این نماد پس از پولبک به سقف الگوی مثلث، اکنون پتانسیل رشد تا محدوده 14.000 تومانی را دارد.

* در گروه برقی و تجهیزاتی معاملات متعادل و دو سویه دنبال می‌شود. در این گروه مپنا یکی از نمادهای پر پتانسیل است. سهمی که پس از یک رشد کوتاه‌مدتی در حال اصلاح بخشی از این رشد بوده و فرصت خرید خوبی برای ورود در بازه قیمتی 1.460 – 1.530 تومانی ایجاد نموده است. انتظار داریم مپنا پس از کمی دست به دست شدن در این نقاط راهی کانال 2.000 تومانی گردد. اما در فاراک فشار عرضه بیشتر است. سهمی با سقوط 75 – 80 درصدی و شرایط تکنیکی مناسب که به نظر کف قیمت خود در سطوح 130 – 140 تومانی را بسته است. لذا چنانچه اعتقاد به نمادهای گروه تجهیزاتی دارید، توصیه می‌شود این نماد را به دید بازه زمانی بیش از یکسال با بازدهی حداقلی 70 درصدی زیر نظر داشته باشید.

* اما سری هم به گروه سیمانی بزنیم که این روزها به شدت گوشه‌نشین شده‌اند. در بررسی وضعیت شاخص صنعت به این نتیجه می‌رسیم که نهایتا تا 10 – 15 روز آینده ظرف زمانی برای تغییر روند و پر شود. لذا امید است با معاملات روان‌تری در هفته‌های آینده روبه‌رو شویم. در این گروه تمام نگاه‌ها به سفارس است. این سهم با NAV خوب و اصلاح تا ناحیه 1.600 تومانی می‌تواند روند جدیدی را با اهداف 2.200 تومان آغاز کند. اما در سیمان هگمتان هم فشار عرضه چندان بالا نیست. این سهم مدتی است که در حال نوسان در بازه قیمتی 2.070 – 2.400 تومانی است. لذا خرید سهم در منفی‌ها می‌‌تواند استراتژی مناسبی برای کسب سود 30 درصدی طی بازه زمانی 3 ماه باشد. لازم به ذکر است سهگمت از شرایط بنیادی خوبی برخوردار است. در سمازن نیز شاهد روند حرکتی قیمت در یک کانال نزولی باریک هستیم. وضعیت بنیادی مناسب این سهم مازندرانی پیشران خوبی است برای گذر از محدوده 1.400 تومانی و شروع روند حرکتی جدید. و در آخر به سخزر می‌رسیم. سهمی که در 2 ماه اخیر عملکرد چندان دندان‌گیری در تولید و فروش نداشته است اما به نظر می‌رسد تحت تاثیر شرایط تکنیکی خوب، به مرور با تغییر روند و افزایش تقاضا همراه شود.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه کاشی و سرامیک، یکی از نمادهایی که اصلاح سنگینی طی یک سال اخیر داشته اما در عین حال وضعیت بنیادی خود را بهبود بخشیده، کسعدی است. این شرکت در حدود 54 درصد شناوری دارد. شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با 32 درصد، مالک و تصمیم‌گیر اصلی در کسعدی است. کل سهام شرکت در حدود 500 میلیون برگ (پس از ثبت افزایش سرمایه 100 درصدی از محل مطالبات) است. در واقع بزرگترین ضعف شرکت از نظر معاملاتی شناوری بالا است که به دلیل کوچک بودن، تا حدودی قابل چشم‌پوشی است. در ادامه این گزارش به بررسی وضعیت بنیادی شرکت خواهیم پرداخت. موضوع فعالیت شرکت تولید انواع مختلف از کاشی و سرامیک، و فروش و بازاریابی است. کاشی سعدی در نخستین فصل سال با فروش 470 میلیارد ریالی به سود عملیاتی 110 میلیارد ریالی و سود خالص 103 میلیارد ریالی (412 ریال سود به ازای هر سهم) دست یافت. در 3 ماه دوم فروش شرکت با رشد 11 درصدی به 521 میلیارد ریال رسید اما سود عملیاتی با اندکی کاهش به 99 میلیارد ریال و سود خالص به 97 میلیارد ریال (به ازای هر سهم 388 ریال) رسید. بنابراین مجموع سود کسعدی در نیمه نخست سال 801 ریال بوده است. سود دوره مشابه سال گذشته 472 ریال و کل سود سال 99 نیز 1.005 ریال بوده است. بنابراین کسعدی در 6 ماه نخست امسال موفق شده در حدود 80 درصد از کل سود سال گذشته را تکرار نماید. رشد نرخ فروش کاشی کف عامل اصلی بهبود عملکرد شرکت می‌باشد.

حاشیه سود ناخالص شرکت از ثبات نسبی برخوردار بوده و در حدود 28 تا 30 درصد است. گفتنی است، کسعدی در مهر ماه فروش 176 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم تقریبا برابر با میانگین درآمد شرکت در دوره 3 ماه تابستان بوده است. اما نکته مهم اینکه، نرخ فروش کاشی در این ماه با رشد 13 درصدی به 635 هزار ریال به ازای هر متر مربع رسیده است. میانگین نرخ فروش در 6 ماه نخست سال نیز 531 هزار ریال به ازای هر متر مربع بوده است. بنابراین رشد نرخ فروش می‌تواند تقویت‌کننده حاشیه سود شرکت در نیمه دوم سال باشد. کسعدی تقریبا خطی پیش می‌رود. لذا چنانچه درآمد شرکت در نیمه دوم سال را با رشد 13 درصدی و حاشیه سود ناخالص را در سطوح 33 درصدی (به دلیل رشد نرخ فروش محصولات) در نظر بگیریم، انتظار می‌رود شرکت بتواند به فروش 1.130 میلیارد ریالی دست یافته و سود حدود 1.000 – 1.100 ریالی دست یابد. بنابراین کل سود برای سال 1400 در حدود 1.800 – 1.900 ریال خواهد بود. قیمت فعلی سهم در حدود 9.200 ریال است. این یعنی P/E کسعدی اکنون در سطوح 5.2 مرتبه‌ای قرار دارد. P/E گروه نیز 10 واحدی است. نکته مهم اینکه شرکت اخیرا سرمایه خود را از سطوح 250 میلیارد ریالی به 500 میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش داده است. البته هنوز این افزایش سرمایه با وجود حراج حق تقدم‌ها، در اداره ثبت، درج نشده است. ارزش بازاری شرکت در حدود 460 میلیارد تومان است که عدد جالبی است و نشان از پتانسیل مناسب برای رشد دارد. و نکته آخر اینکه کسعدی طی سالهای اخیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نداشته است ... ! به لحاظ تکنیکی، روند حرکتی سهم طی یکسال اخیر نزولی و در کانال ترسیم شده دنبال شده است. افت قیمت از سقف تاریخی نیز در حدود 75 درصد بوده است. گفتنی است، کسعدی در آخرین گام کاهشی به سطح حمایتی 800 تومانی برابر با تلاقی کف کانال نزولی و خط روند صعودی بلندمدتی واکنش نشان داده است. بر این اساس انتظار می‌رود این سهم به مرور تا محدوده تراکمی 1.240 – 1.350 تومانی برابر با سقف کانال پیشروی داشته باشد. تغییر روند بلندمدتی کسعدی، منوط به شکست مقاومت یاد شده خواهد بود.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) مدیرعامل شستا گفت: نزدیک به 10 میلیارد یورو پروژه در شستا برنامه‌ریزی شده و می‌خواهیم در اجرای آن از ظرفیت و توان شرکت‌های فعال اقتصادی چین استفاده کنیم. این 10 میلیارد یورو بیشتر در حوزه پتروشیمی است و علاقه‌مندیم که از ظرفیت ایجاد شده و ابتکار عملی که دولت جمهوری خلق چین در توافقنامه 25 ساله بین ایران و چین به خرج داده است، بهره‌مند شویم.

ب) بر اساس اعلام وزیر صمت بعد از لغو افزایش قیمت‌ها توسط رئیس‌جمهور قرار شد تعیین قیمت‌های جدید خودرو به ستاد تنظیم بازار محول شود. براساس اخبار رسیده گویا قرار است بعد از چانه‌زنی‌های بسیار ستاد تنظیم بازار، امروز در مورد قیمت خودرو نظر خود را اعلام کند.

ج) عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: هر سهم پالایش یکم را ۱۰ هزار تومان با یک فرمول مشخص به مردم فروخته‌ایم، حال فرمول آن تغییر کرده و اکنون هر سهم این صندوق به ۷ هزار تومان رسیده است. سازمان بورس به عنوان یک نهاد غیر دولتی از دولت پاسخی مناسب درخصوص وضعیت صندوق پالایش یکم می‌خواهد، مردم نیز معترض هستند و این اعتراض به حق است. پول مناسبی به سمت بازار سرمایه آمد، اما با چند تصمیم ناگهانی و عملکرد نامناسب این روند مجدد تغییر کرد. با تغییر سیاست‌ها، اعتماد‌ها از بین می‌رود.

7) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین :

تغییرات سهامداران

گالری تصاویر

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24