Bourse24 Ads 135
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 137
تبلیغ بورس24

بورس 24 : باید بررسی کنیم که کجا ایستاده ایم.توضیح دادیم که ما به داستان ها وابسته هستیم و آن ها را بهتر از اعداد به خاطر می سپاریم،ولی داستان پردازی نیز گاهی ما را با شتاب بسیار به سمت دنیای توهمات هل می دهد و این توهمات،می توانند سرمایه گذاری ما را تهدید به شکست کنند. در مقابل اعداد به ما این امکان را می دهند که منظم باشیم و نظریات دقیقی را ارائه دهیم ،ولی بدون داستان پردازی پشت اعداد ،آن ها تبدیل به اسلحه هایی با گلوله های دارای انواع سوگیری می شوند که می توانند نظم به دست آمده را به کلی ویران کنند.

توصیه کامیار فراهانی درباره ارزشگذاری شرکت ها از طریق داستان پردازی

بورس24 : باید بررسی کنیم که کجا ایستاده ایم.توضیح دادیم که ما به داستان ها وابسته هستیم و آن ها را بهتر از اعداد به خاطر می سپاریم،ولی داستان پردازی نیز گاهی ما را با شتاب بسیار به سمت دنیای توهمات هل می دهد و این توهمات،می توانند سرمایه گذاری ما را تهدید به شکست کنند.

در مقابل اعداد به ما این امکان را می دهند که منظم باشیم و نظریات دقیقی را ارائه دهیم ،ولی بدون داستان پردازی پشت اعداد ،آن ها تبدیل به اسلحه هایی با گلوله های دارای انواع سوگیری می شوند که می توانند نظم به دست آمده را به کلی ویران کنند.

راه حل ساده است،باید دو راه را برای سرمایه گذاری به بازی بگیریم.همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید ارزش گذاری مانند پلی است که می تواند این دو را به خوبی به یکدیگر متصل سازد.

ارزشگذاری خوب داستان + عدد

ارزش گذاری اجازه می دهد هر کدام از این دو عامل بر یکدیگر تاثیر بگذارند و هر عامل ، عامل دیگر را کنترل کند.ارزش گذاری،داستان پردازان را مجبور می کند بر آن قسمت از داستان که غیر محتمل و غیر واقعی است ، تمرکز کرده و آن را اصلاح کنند.همچنین،به عاشقان عدد و رقم و افراد ماشین حسابی کمک می کند تا زمانی که اعدادشان در حال تولید داستانی باور نا پذیر و عجیب هست خود را اصلاح کنند.

چگونه می توان داستان پردازی را هنگام ارزش گذاری یک حرفه و سرمایه گذاری مدیریت کرد؟

برای داستان پردازی خوب باید با دقت به بررسی عملکرد شرکت مورد نظر پرداخت،تاریخچه تاسیس آن را مرور کرد و به روند عملیاتش پی برد،

همچنین باید رقبای بالقوه و بالفعلش را شناخت،سپس با در نظر گرفتن چند فاکتور اساسی،شروع به داستان پردازی کرد.اولین فاکتور این است که از خود بپرسید،داستانی که در حال تعریف کردنش هستم چقدر امکان پذیر است. بدون شک داستانی که تعریف می کنیم، باید ریشه هایی از واقعیت در خود داشته باشد.سپس باید از خود بپرسید که این داستان چقدر قانع کننده است و در نهایت ،باید بررسی کنید که این داستان چقدر محتمل است.

تا این نقطه،کار فقط در حوزه داستان پردازی بود،ولی از اینجا به بعد باید گامی به جلو بردارید و داستانتان را با دقت به اعدادی متصل کنید که ارزش شرکت را نشان می دهد.

حتی بهترین داستان ها در زمینه ی فرهنگ سازمانی،کیفیت مدیریت،ارزش نام تجاری و استراتژی های کسب وکار،در نهایت باید به اعداد متصل شوند.اعداد برآمده از دل داستان در آینده مدل های با کیفیت و پیش بینی های دقیق برایمان تولید خواهند کرد که در نهایت،ارزش واحد تجاری را مشخص کرده و در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری به ما کمک می کنند.

در این فرایند،هنوز یک مرحله ی حیاتی باقی مانده و آن هم،این است که ساختن یک داستان خوب باعث می شود داستان در ذهن مردم جامعه حک شود و فکر کردن به داستان شما احتمالا موجب می شود سوالاتی در ذهن بقیه پدید آید.هرگز،در برابر این سوالات موضع سخت نداشته باشید.

هرگز،آن ها را توهین قلمداد نکنید و اجازه دهید که دیگران،داستان شما را به چالش بکشند.به نظریات،انتقاد ها و سوالات دیگران با دقت گوش دهید تا بازخورد و فیدبک مناسبی از آن ها دریافت کنید.در صورت نیاز،می توانید داستان خود را تغییر دهید یا تعمیر کنید.این که بپذیریم اشتباه کرده ایم،هرگز کار ساده ای نیست،ولی زیر هجوم انتقادات بودن کمک می کند که در نهایت،داستان قوی تر و بهتری داشته باشیم.

  • گام اول: برای شرکتی که سرمایه گذاری می کنید، سناریویی بنیوسید، در این سناریو باید داستانتان در مورد شرکت، زاویه دید خودتان نسبت به شرکت و آینده آن را بنویسید.
  • گام دوم: سناریو را بررسی کنید و بیازمایید.ببینید که آنچه نوشته اید،چقدر محتمل، ممکن و شدنی است.برخی اوقات، سناریو ها روی کاغذ منطقی به نظر می رسند، ولی در عالم واقع ، امکان پذیر نیستند.
  • گام سوم: سناریو را به المان ها و عناصر مشخص کننده ی ارزش تبدیل کنید.تلاش کنید نوشته هایتان را عددی کنید.من معمولا از سایز بازار فروش شرکت شروع می کنم.سپس، به سراغ جریان وجوه نقد و ریسک های شرکت حرکت می کنم.به یاد داشته باشید هنگامی کار تمام می شود که تمام بخش های سناریو به صورت عددی در آمده باشد.همچنین باز به خاطر داشته باشید هر عددی در محاسبات شما باید پشتوانه ای در داستانتان داشته باشد.
  • گام چهارم: از یکی از مدل های ارزشگذاری که به نظرتان مناسب است، استفاده کنید و ارزش شرکت را تخمین بزنید.
  • گام پنجم: راه را برای اصلاح کارتان باز بگذارید.به صحبت های افرادی که شرکت و کسب و کارشان را بهتر از شما می شناسند، با دقت گوش دهید و اجازه دهید با راهنمایی ها و انتقاد های آن ها سناریوی شما خوش آهنگ تر و دقیق تر شود.فراموش نکنید هرقدر سناریوی دقیق تری داشته باشید، ارزشی که در نهایت محاسبه خواهید کرد، بهتر و درست تر خواهد بود.

لازم است این نکته را گوشزد کنم که فرآیند بالا توسط من به عنوان فردی ماشین حسابی و عاشق عدد و رقم طراحی شده است.این فرآیند برای من کارایی لازم را دارد و همواره،در ارزش گذاری شرکت های مختلف،خواه شرکت های جوان و خواه شرکت های بالغ،از آن استفاده می کنم.

ولی اگر شما،بر عکس من،فردی متمایل به عدد و رقم نیستید و قسمت داستان پردازی قوی تری دارید،می توانیدتغییراتی را در این فرآیند ایجاد کنید و براساس خلاقیت خود قسمت هایی را حذف کرده و یا اضافه کنید.به شدت توصیه می کنم اگر مدلی مناسب تر برای خودتان سراغ دارید که از داستان به اعداد و در نهایت به ارزش رسید،حتما بر آن تمرکز کنید و آن را بهبود ببخشید.

منبع خبر: برگرفته از کتاب ارزش گذاری از داستان تا اعداد نوشته کامیار فراهانی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 127
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 131
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 130
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 28
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 31
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24