Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بازارهای مختلف در واکنش به تغییراتی که اخیرا در شرایط پدید آمده دچار بی ثباتی شده اند و نمونه این بی ثباتی را می توان در عملکرد بورس ها مشاهده کرد. از آنجا که ابهام های عمیق درباره مسیر حرکت بانک مرکزی و وضعیت شاخص های اقتصادی وجود دارد پیش بینی آینده ..

بی ثباتی بازار و سردرگمی ها ادامه پیدا خواهد کرد!

بورس24 : هفته گذشته نوسان شاخص های مالی در اکثر بورس های بزرگ به ویژه آمریکا چشمگیر بود و در نهایت، کاهش شاخص های بورس آمریکا روز جمعه جبران شد. عامل اصلی رشد شاخص ها، افزایش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ فناوری یعنی مایکروسافت، آمازون، متا و آلفابت بود.

استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه بی ام او می گوید: "نوسان های شدید شاخص ها حاصل چالشی است که در برابر بازار پدید آمده و آن چالش، تغییر مسیر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکاست. بازار به هر خبر واکنش شدید نشان می‌دهد و پیش‌بینی من این است که برای مدتی وضعیت بی‌ثبات کنونی ادامه پیدا خواهد کرد. سرمایه‌گذاران نمی‌دانند بانک مرکزی دقیقا چه اقداماتی برای مهار تورم انجام خواهد داد، این اقدامات چه میزان موثر خواهد بود، نرخ تورم چه تغییراتی خواهد کرد، اختلال‌ها در زنجیره تامین چه وقت کاهش می‌یابد و اومیکرون چه زمان مهار خواهد شد. این پرسش ها سبب واکنش های هیجانی سرمایه‌گذاران شده است."

در نهایت هفته گذشته عملکرد سه شاخص اصلی بورس آمریکا کمی مثبت بود اما سرمایه‌گذاران سردرگم هستند و در آینده این سردرگمی ادامه می‌یابد. ماه جاری میلادی که امروز پایان می یابد عملکرد هر سه شاخص بورس آمریکا منفی بوده است. در بین چند عامل مهمی که بر بازارها تاثیر می‌گذارند سیاست‌های پولی بانک مرکزی اهمیت بالاتری دارد. هفته گذشته نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی برگزار شد و اعضای کمیته به شروع قریب‌الوقوع افزایش نرخ های بهره اشاره کردند. این اقدام بخشی از محدود شدن سیاست‌های فراگیر حمایتی بانک مرکزی است که در نزدیک به دو سال اخیر اجرا شده است.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند سال جاری بانک مرکزی ۵ بار نرخ‌های بهره را بالا خواهد برد. یکی از تحلیلگران بانک گلدمن ساکس می گوید: "هفته گذشته مهم‌ترین رویداد که بر بازارها تأثیر گذاشت نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی، بیانیه پایانی نشست و سخنان رئیس بانک مرکزی پس از نشست بود. رشد نرخ تورم، بانک مرکزی را وادار کرده در مسیر کاهش برنامه های حمایتی خود قرار گیرد. ابهام درباره آینده به بورس و بازارهای دیگر لطمه خواهد زد."

پس از ۲۱ ماه اجرای برنامه‌های حمایتی، حالا بانک مرکزی با سرعت می خواهد از حمایت‌های خود بکاهد. طبیعی است که شاهد افت و خیزهای شدید در بازار هستیم. شرایط کنونی شرایطی عادی نیست در نتیجه فعلا بی ثباتی در بورس ادامه پیدا خواهد کرد. یک نکته مهم دیگر این است که فصل انتشار گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی آغاز شده و بسیاری از این شرکت‌ها برای آینده سودی که مورد انتظار سرمایه‌گذاران است پیش‌بینی نکرده اند. به این ترتیب در حوزه عملکرد شرکت‌ها نیز چالش وجود دارد و ابهام ها سبب احتیاط و بدبینی سرمایه‌گذاران شده است.

البته اکثر تحلیلگران معتقدند افق بلندمدت بورس مثبت است زیرا وضعیت اقتصاد خوب است و آنچه طی یک ماه اخیر مشاهده شده و ممکن است چند هفته ادامه پیدا کند واکنش سرمایه گذاران به تغییر سیاست‌های بانک مرکزی است. سال پیش شرایط بسیار خوب بود و نوسان های اخیر سبب شده سرمایه‌گذاران عصبی شوند.

هفته پیش رو

در هفته پیش‌رو مجموعه ای از داده های مهم از اقتصادهای اروپایی و اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. و نیز برخی شرکت‌های بزرگ گزارش عملکرد سه ماهه پایانی سال گذشته خود را منتشر می‌کنند. فردا ماه جدید میلادی شروع می‌شود و در این روز، تغییرات خرده‌فروشی در آلمان و وضعیت بخش تولید کارخانه ای در منطقه یورو، انگلستان و آمریکا مربوط به ماه جاری اعلام خواهد شد. تاثیر شیوع اومیکرون بر این بخش در گزارش های یاد شده نمایان می‌شود. هر خبر منفی درباره شاخص های اقتصادی سبب خوشحالی سرمایه‌گذاران خواهد شد زیرا بر تصمیم بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره اثر می گذارد و احتمال افزایش مکرر نرخ های بهره را کم می کند.

روز چهارشنبه نرخ تورم در منطقه یورو در ماه جاری اعلام می‌شود و نشست اوپک پلاس برگزار خواهد شد. قیمت نفت در هفته های اخیر رشد کرده و برخی تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد. تنش‌های ژئوپلیتیک بین روسیه و غرب، رشد مصرف نفت و محدودیت‌ها در حوزه عرضه عوامل اصلی افزایش قیمت ها هستند. مشخص نیست آیا اوپک پلاس بر سرعت افزایش عرضه خود خواهد افزود و آیا توانایی این کار را دارد یا نه. در هر حال بالا باقی ماندن قیمت نفت بسیار خطرناک است زیرا سبب رشد نرخ های تورم و کاهش رشد اقتصاد جهان خواهد شد.

روز پنجشنبه وضعیت بخش خدمات در اروپا و آمریکا در ماه جاری مشخص می‌شود و نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار خواهد شد. در آمریکا، وزارت کار وضعیت بازار کار در هفته قبل را اعلام خواهد کرد و روز جمعه روزی روز بسیار مهم است زیرا وضعیت بازار کار آمریکا در ماه جاری مشخص خواهد شد. هر خبر مثبت از بازار کار و دیگر شاخص های اقتصادی به رشد ارزش دلار منجر می‌شود. رفتار سرمایه‌گذاران در هفته جاری از محتوای گزارش ها از شاخص‌های اقتصادی، اخبار شیوع اومیکرون، تنش‌های ژئوپلیتیک و اظهارنظرها درباره سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا تاثیر خواهد پذیرفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24