Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

طی روزهای اخیر با افزایش تقاضا در رینگ معاملاتی بورس کالا، قیمت محصولات فولادی به ویژه میلگرد روندی صعودی و مثبت را طی نموده است چنانکه میانگین وزنی نرخ فروش شرکت ذوب آهن اصفهان نسبت به سه ماهه آخر سال .....

افزایش سودآوری «ذوب» با افزایش نرخ میلگرد طی روزهای اخیر

بورس24 : طی روزهای اخیر از جمله موارد تأثیرگذار بر معاملات به ویژه در نمادهای گروه فلزات اساسی، انتشار خبر تعیین عوارض گمرکی بر شرکت‌های زنجیره تأمین فولاد می‌باشد چنانکه با انتشار این خبر در بازار سرمایه شاهد افزایش هیجانات و حضور سهامداران در عرضه‌ها بودیم.

طی این گزارش به سودآوری شرکت ذوب آهن به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ در حوزه فولادسازی کشور پرداخته شده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده طی صورت‌های مالی سه، شش و نه ماهه، روند سودآوری شرکت طی به صورت فصلی، در جدول زیر آورده شده است:

ذوب

همان‌طور که می‌توان دید طی سه ماهه سوم سال مالی 1400، با رشد سریع‌تر نرخ نهاده‌های تولید به ویژه زغال سنگ، کک و سنگ‌آهن طی سه ماهه سوم سال، حاشیه سود ناخالص شرکت با روندی نزولی مواجه و از 18 درصد در سه ماهه دوم به 8 درصد کاهش یافته است. همچنین با ثبات در هزینه‌های عملیاتی همچون هزینه‌های اداری، عمومی و فروش و همچنین با شناسایی 346.2 میلیارد ریال هزینه تحت سرفصل سایر هزینه‌های عملیاتی، حاشیه سود عملیاتی شرکت نیز 17 درصد به حدود 2 درصد کاهش یافته است.

میانگین موزون قیمت محصولات در بورس کالای ایران از ابتدای دی ماه و به صورت هفتگی در جدول زیر آورده شده است:

ذوبذوب

به منظور بررسی چگونگی تأثیر افزایش نرخ محصولات به ویژه افزایش نرخ میلگرد طی هفته جاری، سودآوری شرکت طی فصل اول سال جاری و همچنین سه ماهه آخر سال 1400، به صورت جدول زیر برآورد شده است:

ذوب

بر اساس گزارش فعالیت ماهانه اسفند، مجموع درآمد فروش شرکت طی سه ماهه آخر سال بالغ بر 96.4 هزار میلیارد ریال بوده است.

به منظور محاسبه بهای تمام شده فروش، با فرض عدم تغییر در نرخ دستمزد و همچنین هزینه سربار، درصد تغییر قیمت هر یک از مواد مستقیم مصرفی و تأثیرات آن بر مجموع بهای تمام شده، محاسبه گردیده است. بر اساس صورت‌های مالی نه ماهه، سهم مواد مستقیم از مجموع بهای تمام شده تولید 77 درصد می‌باشد. سهم هر یک از مواد مستقیم مصرفی نیز به صورت جدول زیر بوده است:


ذوب

بر اساس اطلاعات مبادلات بورس کالا، میانگین نرخ فروش کنسانتره سنگ‌آهن کل گهر از 2627 تومان در بهمن ماه به 2874 تومان افزایش داشته است و رشدی 9.5 درصدی را نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن سهم 28 درصدی سنگ‌آهن در بهای تمام شده مواد مستقیم مصرفی و سهم 77 درصدی مواد مستقیم در بهای تمام شده ساخت، با فرض ثبات سایر هزینه‌های تولید، افزایش 2 درصدی بهای تمام شده را برای شرکت به همراه خواهد داشت.

از دیگر مواد مصرفی شرکت کک با سهم 28 درصدی در بهای تمام شده مواد مستقیم مصرفی می‌باشد که بر اساس اطلاعات مبادلات بورس کالا، طی سه ماهه آخر سال و نسبت به سه ماهه سوم افت قیمت 6.6 درصدی داشته و از میانگین 63230 تومان به 59072 تومان به ازای هر کیلو، کاهش یافته است که بر اساس سهم 28 درصدی در مواد  مستقیم و با در نظر گرفتن سهم 77 درصدی مواد مستقیم در مجموع هزینه‌های تولید، کاهش 1.5 درصدی بهای تمام شده را به همراه خواهد داشت.


ذوب

ذوب

زغال سنگ با سهم 28 درصدی از بهای مواد مستقیم، از دیگر نهاده‌های تولیدی تأثیرگذار بر سودآوری شرکت می‌باشد. بر اساس اطلاعات تاریخی، روند قیمتی زغال سنگ طی یک سال گذشته با توجه به بحران انرژی ایجاد شده در اروپا و همچنین جنگ دراوکراین و به تبع آن افزایش نرخ سوخت، در مجموع صعودی و مثبت بوده است چنانکه میانگین نرخ زغال سنگ در مبادلات جهانی با رشدی 24 درصدی از میانگین 67 دلار در سه ماهه سوم سال 1400 به بیش از 83 دلار در سه ماهه آخر افزایش یافته است که با در نظر گرفتن سهم 28 درصدی آن، بهای تمام شده را بیش از 5 درصد افزایش خواهد داد.

ذوب

از دیگر گزینه‌های تأثیرگذار بر بهای تمام شده با توجه به سهم 42 درصدی مواد خام وارداتی از مجموع بهای تمام شده مواد مستقیم مصرفی، نرخ دلار می‌باشد. بر اساس اطلاعات تاریخی میانگین نرخ دلار طی شش ماهه دوم سال 1400 نزولی و منفی بوده است چنانکه با افتی 3.2 درصدی، میانگین نرخ دلار از 276 هزار ریال در سه ماهه سوم به 267.5 هزار ریال کاهش یافته است. با کاهش 3.2 درصدی میانگین نرخ دلار، بهای تمام شده تولید نیز کاهشی یک درصدی را تجربه خواهد نمود.

ذوب

در مجموع با توجه به تغییرات ایجاد شده در نرخ هر یک از مواد مستقیم مصرفی شرکت، بر اساس محاسبات، بهای تمام شده فروش طی فصل آخر سال 1400 و نسبت به سه ماهه سوم سال افزایشی 4.7 درصدی خواهد داشت که بر این اساس،حاشیه سود ناخالص آن از 8 درصد به بیش از 4 درصد کاهش می‌یابد.

از طرفی طی روزهای اخیر با افزایش تقاضا در رینگ معاملاتی بورس کالا، قیمت محصولات فولادی به ویژه میلگرد روندی صعودی و مثبت را طی نموده است چنانکه میانگین وزنی نرخ فروش شرکت ذوب آهن اصفهان نسبت به سه ماهه آخر سال افزایشی 12 درصدی را تجربه نموده است که با سهم 27 درصدی میلگرد و کلاف از مجموع فروش سال مالی 1400، با فرض عدم تغییر نرخ سایر محصولات، تأثیر 3.1 درصدی بر افزایش درآمدهای شرکت خواهد داشت.

ذوب

با فرض عدم تغییر در سایر متغیرهای تولید و بهای تمام شده و با در نظر گرفتن نرخ حال حاضر بورس کالا برای میلگرد و کناف و افزایش 3.1 درصدی درآمدها از این محل، حاشیه سود ناخالص شرکت از برآورد 4 درصد در سه ماهه آخر سال 1400 به حدود 7 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین با در نظر گرفتن تولید در سطح سال گذشته و با در نظر گرفتن تغییرات و فروش فوق، سود ناخالص شرکت طی سه ماهه نخست سال جاری را می‌توان بیش از 8 هزار میلیارد ریال، سود عملیاتی 3.3 هزار میلیارد ریال و سود خالص شرکت را مبلغ 485 میلیارد ریال و سود خالص هر سهم را مبلغ 8 ریال برآورد نمود که نسبت به سه ماهه سوم سال مالی 1400، افزایش 141 درصدی را نشان می‌دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24