Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بر اساس گزارش فعالیت ماهانه اسفند، از مجموع 5.636 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌های شرکت، 57.64 درصد در سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه و 42.36 درصد دیگر در سهام شرکت‌های خارج از بورس می‌باشد. همچنین .....

نگاهی به NAV سهام «تجلی» و چگونگی قیمت گذاری آن

بورس24 : شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در سال ۱۳۹۱ با نام شرکت تجلی خودرو و با سرمایه یک میلیون تومانی در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به ثبت رسید. سرمایه شرکت در سال ۱۳۹۶ به یک میلیارد تومان افزایش یافت و شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. همچنین در بهار سال ۱۳۹۹ نام شرکت به «تجلی توسعه معادن و فلزات» تغییر کرد. در اسفند سال گذشته اساسنامه شرکت منطبق با اساسنامه شرکت‌های هلدینگ سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب شد.

«تجلی» هم‌چنین رکورد بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بازار سرمایه را به نام خود ثبت کرده است. این شرکت افزایش سرمایه نزدیک به ۶۲۰ هزار درصدی از محل مطالبات و آورده‌ نقدی را در زمان عرضه در بازار سرمایه ایران انجام داد. مطابق با اخبار سهامداران عمده مبلغ 5270 میلیارد تومان را مطابق با درصد مالکیت خود به حساب شرکت واریز کرده‌اند و جزو مطالبات آن‌ها محسوب می‌شود.

فعالیت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پروژه محور است. ایده تشکیل یک شرکت پروژه محور سهامی عام برای اولین بار در اسفند ماه سال ۹۸ در هلدینگ سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با محوریت تکمیل پروژه‌های زنجیره فولاد از معدن تا نورد شکل گرفته است. به این ترتیب تجلی، اولین شرکت پروژه محور سهامی عام در زنجیره فولاد است که در فرابورس عرضه شده است.

در حال حاضر سهام تجلی در بازار دوم فرابورس و در گروه استخراج کانه‌های فلزی مورد معامله قرار می‌گیرد. همچنین لازم به توضیح است از زمان عرضه تاکنون این سهم رشدی بیش از 52 درصد را نصیب سهامداران خود نموده است. روند تغییرات قیمت و حجم سهام مورد معامله از زمان عرضه در بهمن ماه سال 1400 تاکنون به صورت زیر می‌باشد:

تجلی

ترکیب مالکیت

عمده سهام شرکت در حال حاضر در اختیار هلدینگ سرمایه (ومعادن) قرار دارد و این شرکت به طور مستقیم مالک 55.16 درصد از سهام می‌باشد. ترکیب سهامداران شرکت بر اساس آخرین تغییرات تا تاریخ 6 اردیبهشت ماه به صورت جدول زیر بوده است:

تجلی

ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها:

بر اساس گزارش فعالیت ماهانه اسفند، از مجموع 5.636 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌های شرکت، 57.64 درصد در سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه و 42.36 درصد دیگر در سهام شرکت‌های خارج از بورس می‌باشد. همچنین از مجموع مبلغ 3.249 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌های بورسی، 51 درصد در گروه استخراج کانه‌های فلزی، 25 درصد در گروه فلزات اساسی، 20 درصد در گروه تجارت عمده فروشی، 4 درصد در گروه مخابرات و الباقی در سایر صنایع قرار دارد. از مجموع مبلغ 2.387 میلیارد تومان  سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی نیز 87 درصد در گروه ساخت محصولات فلزی از جمله شرکت‌های صبا امید غرب خاورمیانه، صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان و چندین شرکت دیگر قرار دارد که بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی این شرکت‌ها، تنها یکی از پروژه‌های شرکت سرمد به بهره برداری رسیده و طی سال مالی 99 با سرمایه 11 هزار میلیارد ریال، برای هر سهم خود سود خالص 851 ریال محقق نموده است.

تجلی

از دیگر دارایی‌های غیر بورسی شرکت می‌توان به پروژه‌های در دست احداث این شرکت اشاره نمود که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. احداث واحد فولادسازی به ظرفیت 600 هزار تن در سال، کلاف سازی با ظرفیت 450 هزار تن در سال و آهن اسفنجی یک میلیون تن در سال در مجتمع صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به مبلغ 64 میلیون یورو اعتبار که تا پایان سال 1399 در حدود 33 درصد پیشرفت داشته است.
  2. پروژه کلاف سازی به ظرفیت 450 هزار تن در سال با اعتبار 10 میلیون یورو که تا پایان سال 1399 در حدود 29 درصد پیشرفت داشته است.
  3. اجرای طرح کارخانه گندله سازی به ظرفیت یک میلیون تن در سال تحت نام شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با اعتبار 615 میلیارد تومان و 13.5 میلیون دلار که تا پایان سال 1399 در حدود 10 درصد پیشرفت داشته است.
  4. احداث واحد آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون تن در سال با اعتبار 100 میلیون یورو که تا پایان سال 1399 در حدود 5 درصد پیشرفت داشته است.
  5. احداث کارخانه سنگ شکن و کنسانتره آهن با اعتبار 587 میلیارد تومان و 71 میلیون یورو تحت نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال که تا پایان سال 1399 پیشرفتی 24 درصدی داشته است.

با در نظر گرفتن این موضوع که پروژه‌های شرکت تاکنون به مرحله تولید نرسیده است به منظور ارزش‌گذاری، بهای تمام‌شده و ارزش دارایی‌ها به عنوان ارزش روز در نظر گرفته شده است که از این حیث و با در نظر گرفتن میزان مشارکت در طرح‌ها، مبلغی در حدود 6 هزار میلیارد ریال به ارزش سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی شرکت افزوده خواهد شد.

NAV هر سهم:

بر اساس اطلاعات در دسترس تا تاریخ 7 اردیبهشت ماه، ارزش روز دارایی‌های شرکت به صورت جدول زیر می‌باشد:

تجلی

در جدول فوق به منظور محاسبه ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت از قیمت پایانی سهام شرکت‌های سرمایه پذیر در بازار و در تاریخ 7 اردیبهشت ماه استفاده شده است.

در خصوص سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی نیز ارزش روز بر اساس روش مقایسه‌ای و نسبت P/E برآورده شده است که با توجه به نسبت(ttm)  P/E برابر 8.8  برای  بازار سرمایه، در این محاسبات با توجه به ریسک بالاتر این گونه سرمایه‌گذاری‌ها از نسبت 6 استفاده شده است. درنهایت همان‌طور که می‌توان دید ذخیره کاهش ارزش در نظر گرفته نشده و NAV هر سهم 2.220 ریال برآورد شده است. بر اساس محاسبات انجام شده، نسبت P/NAV سهم در حدود 0.69 می‌باشد که نشان دهنده قیمت‌گذاری سهم به 69 درصد ارزش روز دارایی آن است.

با توجه به سبد چشمگیر تجلی می‌توان انتظار داشت که این شرکت در سال آینده از محل سود تقسیمی سرمایه‌گذاری‌ها درآمد خوبی شناسایی کند. اگر رویه سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه در نیمه اول سال را تکرارپذیر فرض کنیم و درصد تقسیم سود را مشابه سال مالی گذشته در نظر بگیریم با توجه به تقسیم سود شرکت‌های زیر مجموعه پس از پایان سال مالی 1400 و در سال 1401، بعید نیست که «تجلی» با پایان سال مالی ۱۴۰1 بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان سود نقدی کسب کند. در این میان رویه عملکرد و استراتژی مدیران شرکت برای خرید و فروش سهام نیز اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24