Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وجود منابع عظیم گازی و نفتی در خلیج فارس که بخش عمده‌ای از آن نیز در حوزه گازی پارس جنوبی متمرکز گردیده است، موجب شد توجه مسئولین محترم نظام و در نهایت مدیریت محترم صنعت به بازیابی این منابع و سرمایه‌گذاری در منطقه پارس جنوبی معطوف شود.

یک تحلیل فنی از «آریا»

معرفی شرکت

وجود منابع عظیم گازی و نفتی در خلیج فارس که بخش عمده‌ای از آن نیز در حوزه گازی پارس جنوبی متمرکز گردیده است، موجب شد توجه مسئولین محترم نظام و در نهایت مدیریت محترم صنعت به بازیابی این منابع و سرمایه‌گذاری در منطقه پارس جنوبی معطوف شود. از اولین پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در منطقه عسلویه در منطقه گازی پارس جنوبی، که به منظور ایجاد ارزش افزوده در منابع گاز ایجاد شد، طرح الفین نهم بود که اجرای آن به شرکت پلیمر آریاساسول واگذار شد.

1

نمودار ذیل روند تولید شرکت در 5 سال اخیر را  نشان می‌دهد. محصولات نهایی  ، شامل پلی اتیلن سبک، متوسط و سنگین  است که طبق ظرفیت اسمی تولید شده‌اند. ماده اولیه شرکت گاز اتان است که از شرکت پارس، یکی از دو سهامدار اصلی ، دریافت می­شود. گاز اتان دریافتی با ضریب تبدیل حدود 78 تا80 درصد به اتیلن و اتیلن با ضریب تبدیل 1 به پلی‌اتیلن تبدیل می­شود.

2

بخش عمده در آمد شرکت، صادراتی و به صورت دلار است. نمودار زیر روند مبلغ فروش 5 سال اخیر  را نشان می‌دهد.  لازم به ذکر است که شرکت اتیلن مازاد بر مصرف در واحدهای پایین‌دستی را به فروش می­رساند.

3

4

طرح ‌های توسعه

طرح توسعه احداث واحد پلی‌اتیلن جدید با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین به منظور افزایش سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام‌فروشی اتیلن، افزایش تولید و سودآوری پایدار، ایجاد تنوع در تولید گریدهای مختلف، همچنین بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی، با توجه به نتایج گزارش فنی و مطالعات امکان‌سنجی به تصویب هیات مدیره شرکت رسید. در حال حاضر سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن اتیلن مازاد بر مصرف واحدهای موجود به فروش می‌رسد که پس از احداث و بهره‌برداری واحد پلی‌اتیلن جدید، در این واحد مصرف و مابقی خوراک مورد نیاز به میزان ۱۰۰ هزار تن نیز از سایر تولید‌کنندگان خریداری خواهد شد تاریخ بهره‌برداری از پروژه سال 1402 می­باشد. پروژه احداث واحد جداسازی C۳+ با ظرفیت سالانه ۱۶۵ هزار تن به منظور افزایش سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش، اجتناب از سوزاندن C۳+ و جلوگیری از کاهش ظرفیت واحد الفین، افزایش تولید و سودآوری پایدار، همچنین بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی با توجه به نتایج گزارش فنی و مطالعات امکان‌سنجی به تصویب هیات مدیره شرکت رسید. سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن محصول فرعی C۳+ تولیدی شرکت پلیمر آریاساسول، پس از احداث و بهره‌برداری واحد جداسازی C۳+، در این واحد مصرف و مابقی خوراک مورد نیاز به میزان ۶۵ هزار تن نیز از تولیدکنندگان منطقه خریداری خواهد شد تاریخ بهره برداری از پروژه سال 1403 می­باشد. پروژه ایجاد کوره دهم الفین به منظور افزایش زمان در سرویس بودن کوره‌ها و کمتر شدن تعداد دفعات کک‌زدایی و در نتیجه کاهش استهلاک کویل‌های واحد الفین، کاهش مصرف انرژی، به حداقل رساندن ریسک کاهش تولید و افزایش تولید پایدار، با توجه به نتایج گزارش فنی و مطالعات امکان‌سنجی به تصویب هیات مدیره شرکت رسید. تاریخ بهره برداری از پروژه اواخر سال 1402 می­باشد.

نتیجه گیری

شرکت در 2 ماهه اول سال 1401 حدود 4900 میلیارد تومان فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 47 درصد رشد داشته است با توجه به این که مقدار تولید و فروش در 2ماهه ابتدایی مشابه مدت مشابه سال قبل بوده است دلیل رشد مبلغ فروش،  افزایش نرخ های جهانی و دلار است.  با فرض حفظ شرایط فعلی انتظار می ­رود سود هر سهم در سال 1401 حدود 1300 تا 1500 باشد که p/e آتی سهم با توجه به قیمت فعلی 7805 تومان در محدوده 5 تا 6 باشد که با توجه به طرح‌های توسعه شرکت و انتظار افزایش فروش و حاشیه سود شرکت به دلیل تکمیل زنجیره ارزش در سال‌های پیش رو سرمایه‌گذاری مناسب و کم ریسکی به نظر می­ رسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24