Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امروزه شاهد تعریفی نو از اقتصاد با استفاده از ارائه ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه مبتنی بر دانش هستیم. دانشی که با خلق طرح‌ها و خدمات به روز در حوزه فناوری‌های برتر نظیر تولید نرم‌افزارهای کاربردی در زمینه‌های گوناگون همچون خدمات مالی، می‌تواند اعتماد جامعه را در جهت سرمایه‌گذاری جلب نماید. در این راستا بدیهی است که طرح‌ها و پژوهش‌ها برای عملیاتی شدن و در چرخه اقتصاد قرار گرفتن، نیاز به موتور محرک اقتصاد، بازار سرمایه و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان دارند...

نقش بازارسرمایه در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

بهنام محسنی

امروزه شاهد تعریفی نو از اقتصاد با استفاده از ارائه ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه مبتنی بر دانش هستیم. دانشی که با خلق طرح‌ها و خدمات به روز در حوزه فناوری‌های برتر نظیر تولید نرم‌افزارهای کاربردی در زمینه‌های گوناگون همچون خدمات مالی، می‌تواند اعتماد جامعه را در جهت سرمایه‌گذاری جلب نماید. در این راستا بدیهی است که طرح‌ها و پژوهش‌ها برای عملیاتی شدن و در چرخه اقتصاد قرار گرفتن، نیاز به موتور محرک اقتصاد، بازار سرمایه و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان دارند.

با توجه به نام گذاری سال 1401 به نام «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و تأکید ویژه بر شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز است تا به منظور ترغیب آحاد مردم به منظور بهره جستن از تولیدات داخلی و مشارکت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف علمی و تولیدی علاوه بر ارایه تصویری روشن از طرح، تولید علم و محصول، بیانی قابل فهم در جهت معرفی فناوری‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های علوم بنیادی نیز، ارایه گردد. یکی از نیازهای تبدیل بازار سرمایه به موثرترین بازار جهت تأمین نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، بررسی و تجزیه تحلیل‌های موشکافانه در جهت همسو ساختن سرمایه‌گذاران و مراکز علمی پژوهشی کشور می‌باشد. در این شرایط بازار سرمایه به عنوان یکی از پیشرانه‌های اهداف کلان و بلندمدت  اقتصادی کشور باید از طریق فراهم سازی زیرساخت‌های مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیان، آحاد جامعه را قادر سازد تا در بهینه‌ترین شکل ممکن و در یک مکانیزم مشخص، سرمایه‌گذاری نمایند.

مجموعه تأمین سرمایه تمدن نیز در اکوسیستم نوآوری و دانش بنیان به ایفای نقش خود ادامه می‌دهد؛ اقدامات شرکت در این زمینه شامل تأسیس و مشارکت در صندوق‌های جسورانه مانند صندوق جسورانه توسعه فناوری آرمانی به عنوان مدیر و مؤسس و صندوق جسورانه یکم دانشگاه تهران به عنوان عضو مؤسس می‌باشد. دیگر اقدام مهم در این حوزه، تأمین مالی جمعی است که با هویت iBcrowd فعالیت خود را آغاز نموده است. iBcrowd از همان روزهای ابتدایی پس از اخذ مجوز فعالیت، شروع به تأمین سرمایه طرح‌های نوآورانه و دانش بنیان از طریق جذب مبالغ خرد مردمی برای توسعه طرح‌های دانش بنیان نموده است و تمام مساعی خود را برای پیوند سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به کارگرفته و تاکنون چندین طرح با موفقیت تأمین مالی شده‌اند. همکاران شرکت در این مرحله در تلاش هستند تا با کسب مراحل قانونی در معاونت علمی ریاست جمهوری، این سکو را تبدیل به سکوی دانش بنیان نمایند که در صورت انجام این امر، با مساعدت و تلاش همکارانمان در شرکت، سهم تمدن از تأمین مالی دانش بنیان، افزایش چشمگیری خواهد یافت.

طبق آمارهای موجود از سوی مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حاضر 6،608 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالند که از این تعداد 4،312 شرکت دانش‌بنیان تولیدی و 2،296 شرکت دانش‌بنیان نوپا هستند.  بنابراین با بررسی ظرفیت‌های موجود بالفعل و بالقوه این شرکت‌ها در بازار سرمایه کشور، تأمین مالی ایده‌ها و طرح‌های مبتنی بر دانش در بحث تولید و صنعت منجر به افزایش بهره‌وری و نیز ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد. با تصویب و ابلاغ قانون طرح جهش تولید دانش‌بنیان، افزایش ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شده است که بی تردید ورود درصدی از این شرکت‌ها به بازار سرمایه از طریق روش‌های مختلف می‌تواند به رشد اندازه و رونق بازار سرمایه و در نهایت تقویت اقتصاد مولد و اشتغالزایی کمک زیادی نماید.

مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24