Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ذخایر مس سونگون از 5 میلیارد تن گذشت درباره افشای اطلاعات با اهمیت «فملی»

جزئیات ایجاد ارزش افزوده جدید برای مس

بورس24 : معدن مس- مولیبدن پورفیری سونگون، یکی از مهمترین ذخائر مس - مولیبدن کشور و دارنده پروانه بهره‌برداری می‌باشد که در بازه‌های زمانی مختلف عملیات اکتشافی آن برنامه‌ریزی و اجرا شده است. استفاده از روش‌های نوین اکتشافی و توسعه عملیات حفاری، منجر به افزایش ذخیره این معدن شده است. براساس حفاری‌ بیش از 28 هزار متر گمانه اکتشافی در فاز اخیر تا مردادماه 1401 با هزینه‌ای بالغ بر 667 میلیارد ریال (شامل عملیات حفاری، نظارت بر حفاری و آنالیز بیش از 14 هزار نمونه) و طبق آخرین مدلسازی و برآورد ذخیره انجام شده (در پایان مردادماه 1401)، میزان منابع زمین‌شناسی معدن مس سونگون از حدود 4 میلیارد تن به 5 میلیارد تن ارتقاء یافته است.

برنامه اکتشافات تکمیلی این معدن با طراحی حدود 50 هزار متر گمانه اکتشافی در سال جاری و سال آینده ادامه خواهد داشت.

همانطور که مشاهده می شود منابع زمین شناسی معدن مس سونگون به میزان 1 میلیارد تن یعنی معادل 25 درصد افزایش یافته است که رقم قابل توجهی برای فملی به خصوص در زمینه تامین خوراک طرح های توسعه ای می باشد.

افزوده شدن بیش از یک  میلیارد تن به ذخایر مس برکات مالی و اقتصادی عظیمی را برای سهامداران و کشور عزیزمان فراهم می نماید. در واقع به نوعی درباره این افزایش می توان گفت یک معدن بزرگ به معادن شرکت ملی مس اضافه شده است.

این افزایش باعث ارتقاء رتبه بین المللی شرکت در ذخایر و منابع خواهد شد و ارزش های شرکت ملی صنایع مس ایران بیش از پیش افزایش پیدا می نماید. ضمناً ارزش ذخایر ملی مس رشد خوبی نیز خواهد داشت.

همچنین این ذخایر حاوی حجم قابل توجهی مولیبدن بوده که می تواند ظرفیت تولید این محصول را به طرز چشمگیری بالا برده و فروش ملی مس را با افزایش خوبی همراه سازد.

همچنین جمع فروش 5 ماهه این شرکت به بیش از 32885 میلیارد تومان بالغ شده است.

بدین ترتیب شاهد رشد 26 درصدی فروش شرکت در 5 ماهه سال 1401 به نسبت دوره مشابه سال قبل هستیم.

همچنان کاتد جز محصولات اصلی شرکت می باشد؛ متوسط نرخ فروش داخلی این محصول در 5 ماهه 249 میلیون تومان و نرخ صادراتی نیز 278 میلیون تومان بوده است.

گفتنی است شرکت در فروش این محصول اصلی که بیش از 90 درصد سبد شرکت را تشکیل داده است، توفیق خوبی به دست آورده به طوری که شاهد فروش مقداری بیش از 115 هزار تنی این محصول هستیم. در حالی که در 5 ماهه سال 1400 فروش این محصول در سطح 107 هزار تن قرار داشته است.

بدین ترتیب در فشار تحریم ها ملی مس توانسته علاوه بر رشد فروش ریالی با رشد فروش کمی و مقداری نیز همراه شود.

همانطور که مشاهده می شود فملی عملکرد 5 ماهه توانسته نسبت به دوره مشابه سال قبل فروش بالاتری را به ثبت برساند. عمده دلیل این رشد فروش، علی رغم کاهش LEM،  افزایش فروش مقداری محصولات شرکت به خصوص کاتد می باشد.

مس

فملی برای سال 1401 فروش 71 هزار میلیارد تومانی را پیشبینی نموده است؛ بدین ترتیب در عملکرد 5 ماهه شاهد پوشش 46 درصدی بودجه بودیم و شاهد خواهیم بود این فروش با تعدیل مثبت همراه و مفروضات سود سازی توسط تحلیل گران با روند صعودی همراه شود  و ملی مس فراتر از انتظار هم به فروش و هم به سود سازی دست خواهد یافت. روند فروش و سود خالص شرکت در 5 سال اخیر بیانگر روند صعودی در عملکرد شرکت بوده است و انتظار می­رود با توجه به اکتشافات و انتظار افزایش تولید در سال های آتی این روند ادامه دار باشد.

مس 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24