Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به منظور جبران عقب ماندگی استان ها و مناطقی که شاخص های توسعه آن ها زیر شاخص میانگین کشور بوده و به بیان دیگر کمتر توسعه یافته محسوب می شوند و همچنین برای ایجاد تحرک به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته و ارتقای فناوری در بخش پتروشیمی، دولت در آبان ماه سال 1381 تصمیم گرفت گاز اتیلن را در قالب پروژه خط اتیلن غرب از عسلویه در شرق استان بوشهر به استانهای جنوبی و غربی کشور شامل استان های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی ارسال نماید . پتروشیمی های ممسنی ، دهدشت و بروجن از جمله مجتمع های مسیر این خط لوله اتیلن هستند.

اگر افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران باطل نشود...

بورس24 : به منظور جبران عقب ماندگی استان ها و مناطقی که شاخص های توسعه آن ها زیر شاخص میانگین کشور بوده و به بیان دیگر کمتر توسعه یافته محسوب می شوند و همچنین برای ایجاد تحرک به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته و ارتقای فناوری در بخش پتروشیمی، دولت در آبان ماه سال 1381 تصمیم گرفت گاز اتیلن را در قالب پروژه خط اتیلن غرب از عسلویه در شرق استان بوشهر به استان های جنوبی و غربی کشور شامل استان های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی ارسال کند.

پتروشیمی های ممسنی ، دهدشت و بروجن از جمله مجتمع های مسیر این خط لوله اتیلن هستند. در سال 1386 با توجه به اضافه شدن پروژه های مصوبه هیأت دولت و نیاز به سرمایه گذاری بیشتر از طرف سهامداران و عدم امکان فاینانس از بانک های خارجی و لغو قراردادها، شرکت های پتروشیمی گچساران، دهدشت، ممسنی، بروجن و کازرون از پتروشیمی باختر جدا شده و مجموع این طرح ها تحت عنوان پروژه های گروه منطقه دنا خط اتیلن دنا مشتمل بر چهار پتروشیمی ممسنی، کازرون، بروجن و دهدشت می باشد  معرفی شدند.

اتیلن به عنوان خوراک اصلی از طریق خط لوله اتیلن با انشعابی به طول 63 کیلومتراز شرکت پتروشیمی گچساران تأمین خواهد شد. همچنین به دلیل نزدیکی به خط لوله اتیلن غرب ،امکان تأمین اتیلن مورد نیاز از خط لوله اتیلن غرب نیز فراهم می باشد و همچنین قرارداد تأمین خوراک  گاز اتیلن  با پتروشیمی گچساران در فروردین 89 منعقد شده است . اجرای عملیات انتقال خوراک برعهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است.

با توجه به اعلام اولویت طرح از سوی وزارت نفت به وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین به منظور پرهیز از خام فروشی، تکمیل اجرای مسیر زنجیره تولید پلی اتیلن از محصول اتان بید بلند و تبدیل آن در گچساران به اتیلن، و در این طرح تولید محصول نهایی پلی اتیلن، تامین منابع مالی برای اجرای این پروژه از طریق منابع مالی هلدینگ در بخش های ارزی و ریالی و همچنین اعتبار هلدینگ نزد بانک های مختلف برای اخذ تسهیلات به صورت ریالی و ارزی )نظیر وام بانک اقتصاد نوین( تاکنون انجام شده است. در حال حاضر میزان پیشرفت پروژه گچساران حدودا 91.31 درصد می باشد و بخشی ازمحصول آن شرکت، خوراک دهدشت را فراهم خواهد نمود.

پس از عدم امکان تامین منابع مالی از طریق سرمایه گذاران خارجی در چند سال گذشته، مناقصه این طرح در سال 98 به صورت تأمین منابع مالی از طرف کارفرما و به صورت EPCC برگزار شد. مشارکت شرکتهای پترو پارس و نارگان برنده مناقصه گردیده و در این راستا جهت تسریع در روند اجرای پروژه، الحاقیه عملیات زود هنگام و قرارداد اصلی عملیات احداث و راه اندازی و بهره برداری از طرح پروژه پلی اتیلن سنگین با مشارکت شرکتهای مذکور شروع شد. تأمین منابع مالی پروژه با ضمانت شرکت هلدینگ در بخش ارزی و ریالی، همچنین اعتبار ایشان در نزد بانک ها بصورت اخذ تسهیلات ریالی و ارزی صورت گرفته است.

در این رابطه شرکت طی مکاتبات با بانک تجارت موفق به اخذ مصوبه از محل تسهیلات ارزی بانک ایران اروپا  به مبلغ 57 میلیون یورو با عاملیت بانک تجارت و در بخش تامین منابع ریالی پروژه نیز موفق به دریافت مصوبه 10،500 میلیارد ریالی از بانک اقتصاد نوین شد.

ارزش گذاری شرکت

در حال حاضر از سه طرح کازرون، ممسنی و دهدشت، طرح پلیمر سنگین در حال انجام بوده و با 35% پیشرفت تا سال 1401 راه اندازی خواهد شد. ولی ارزشگذاری حاضر تنها به ارزش سهام شرکت پتروشیمی دهدشت از منظر مالکیت سهام شرکت پتروشیمی گچساران می پردازد.

شرکت پتروشیمی دهدشت در حال حاضر بر اساس آخرین آگهی ثبتی شرکت پتروشیمی گچساران دارای 10.2درصد از سهام آن شرکت و مالک 11.37درصد به صورت تلفیقی است. در صورت ابطال افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گچساران بنا بر حکم دادگاه، اعداد مذکور به 21.1درصد و 23.5درصد افزایش خواهد یافت.

مبانی ارزش گذاری شرکت پتروشیمی گچساران

1

2

بر اساس جداول فوق برآورد ارزش شرکت پتروشیمی گچساران و دهدشت به شرح جدول زیر خواهد بود:

ا

لازم به ذکر است که در برآورد ارزش سهام شرکت پتروشیمی دهدشت علاوه بر اخذ مفروضات بسیار محافظه کارانه، صرفا ارزش سهام آن در پتروشیمی گچساران لحاظ گردیده و ارزش خود پروژه که هم اینک 35% پیشرفت داشته است به ارزش اسمی در نظر گرفته شده است که در صورت ارزیابی کارشناسی آن بدون شک ارزش سهام شرکت پتروشیمی دهدشت بسیار بیش از رقم محاسبه شده خواهد بود.

هم اینک ارزش بازار سهام شرکت پتروشیمی در حدود 1500 میلیارد تومان یعنی در حدود 90درصد پایین تر از ارزش محاسبه شده بر اساس فرض عدم ابطال افزایش سرمایه است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24