Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

امروز بازارهای مختلف تقریبا آرام بوده اند اما بازار نفت با اقدام غیرمنتظره چند عضو اوپک پلاس، دچار شوک بود و قطعا این تغییرات قیمت و تصمیم یاد شده، اثرات بزرگ بر بازارها خواهد داشت. از آنجا که قیمت نفت بر قیمت تمامی کالاها تاثیر دارد بررسی وضعیت بازار بسیار مهم است و تمامی سرمایه گذاران باید بدانند در این بازار چه روندهایی وجود دارد. در مطلب حاضر از چند جنبه به موضوع تصمیم کاهش عرضه نفت ..

شروع فصل جدید با یک شوک بزرگ

بورس24 : امروز یعنی نخستین روز معاملاتی فصل دوم سال جاری با یک شوک در بازار نفت آغاز شد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا در آغاز معاملات امروز تا ۸ درصد رشد کرد البته در ساعت اخیر میزان رشد قیمت ها به حدود ۶ درصد رسیده است. علت افزایش شدید قیمت ها، تصمیم روز گذشته اوپک پلاس است. این ائتلاف در نشست خود تصمیم گرفت عرضه را بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این برنامه از اول ماه آینده شروع می‌شود و تا پایان سال ادامه پیدا خواهد کرد.

درباره تاثیر این اقدام بر بازارهای مختلف دیدگاه هایی منتشر شده است اما یک واقعیت غیر قابل انکار این است که اگر قیمت‌ها در سطوح کنونی باقی بماند یا حتی بالاتر رود بانک های مرکزی برای مهار تورم با مشکلات بزرگ تر مواجه خواهند شد. بانک های مرکزی بزرگ در ۱۲ ماه گذشته نرخ های بهره را بارها بالا برده اند تا تورم را که به بالاترین سطح در چهار دهه اخیر رسیده بود مهار کنند. این اقدام به کاهش نرخ تورم کمک کرده اما ریسک رکود را بالا برده و در آمریکا به بانک ها لطمه وارد کرده است طوری که در هفته‌های اخیر شاهد ورشکستگی چند بانک بزرگ بوده ایم.

مسلما دولت‌های مصرف کننده نفت از تصمیم عضو اوپک پلاس برای کاستن از عرضه ناراضی هستند. واشنگتن از این اقدام انتقاد کرده است. میزان 1.16 میلیون بشکه ای که قرار شد از عرضه کاسته شود در کنار ۵۰۰ هزار بشکه در روز که روسیه قصد دارد تا پایان سال از تولید خود بکاهد در مجموع به کاهش بیش از 1.6 میلیون بشکه ای عرضه اوپک پلاس منجر می شود. دولت آمریکا بارها سیاست کاهش عرضه نفت اوپک پلاس را نکوهش کرده و آن را همراهی با روسیه و عاملی برای افزایش فشارهای تورمی در آمریکا دانسته است. بدون شک کاهش عرضه نفت سبب رشد قیمت بنزین و همه کالاها خواهد شد.

واکنش بانک های مرکزی به تحولات در قیمت ها اهمیت بالایی دارد. این نهادها از پیش با محیطی مبهم مواجه بوده اند و مدت هاست نتوانسته اند افقی مشخص از سیاست‌های پولی خود به سرمایه‌گذاران ارائه کنند. عوامل گوناگون سبب ابهام شده و حالا یک عامل جدید به عوامل قبلی اضافه شده است. اقدام اوپک پلاس نشان داده این ائتلاف به هر علت حاضر است منافع کوتاه مدت خود را به منافع اقتصاد جهان ترجیح دهد و بر ریسک هایی که رونق اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند بیافزاید. بدون شک رشد قیمت نفت از نرخ رشد اقتصاد جهان می کاهد.

از دید یکی از کارشناسان، بانک‌های مرکزی نباید سرعت بالا بردن نرخ های بهره را کم کنند زیرا از پیش بارها این اقدام انجام شده و حالا باید مدتی منتظر بود تا اثرات آن دوران بر تورم نمایان شود.

یک نکته مهم افزایش تنش ها بین عربستان و آمریکاست. ایالات متحده سال پیش بارها از اوپک خواسته بود عرضه نفت را بالا ببرد تا تورم مهار شود اما عربستان و امارات که دارای مازاد ظرفیت تولید هستند به درخواست دولت آمریکا عمل نکردند و روز گذشته از عرضه کاستند.

عده‌ای از تحلیل‌گران می‌گویند تصمیم روز گذشته اوپک پلاس در آینده و در صورتی که نیاز باشد لغو خواهد شد. در سه هفته گذشته بحران بانکی سبب نگرانی درباره افق اقتصاد جهان و مصرف مواد خام شد و در نهایت چند عضو اوپک پلاس تصمیم گرفتند از هرضه نفت بکاهند. اگر در ماه های آینده وضعیت تقاضا خوب باشد تصمیم روز یکشنبه کنار گذاشته خواهد شد.

نکته مهم این است که باید بین عدد مورد نظر اوپک پلاس برای قیمت ها و عددی که برای اقتصاد جهان مناسب است سازگاری وجود داشته باشد.

در نهایت عده ای از تحلیلگران به موضوع نفت و خاورمیانه از منظر کاهش نفوذ آمریکا بر دوستان قدیمی خود یعنی عربستان و امارات و توسعه نفوذ چین در این منطقه نگاه می کنند. از دید این گروه، موضوع اقدامات اوپک پلاس صرفا نباید از نظر تاثیر بر قیمت نفت و تورم بررسی شود. ایالات متحده در خاورمیانه با تشدید رقابت از سوی چین مواجه است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24