Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری اردیبهشت می‌رویم که بازار روز گذشته مطابق با انتظار کار خود را با فشار نسبی عرضه و عقبگرد نزدیک به 10 هزار واحدی آغاز کرد اما با گذر از دقایق نخست، رفته‌رفته روند بازار سر و شکل بهتری گرفت و در همین راستا، باری دیگر شاهد پس گرفتن افت روزانه شاخص و سبزپوش شدن آن (رشد 2.300 واحدی) در یک ساعت پایانی معاملات بودیم. در این روز نماگر هم‌وزن بواسطه تقاضای قوی‌تر در صنایع متوسط و کوچکتر، رشد حدود ...

آماده باش برای ارتفاع جدید

سایه اصغری - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری اردیبهشت می‌رویم که بازار روز گذشته مطابق با انتظار کار خود را با فشار نسبی عرضه و عقبگرد نزدیک به 10 هزار واحدی آغاز کرد اما با گذر از دقایق نخست، رفته‌رفته روند بازار سر و شکل بهتری گرفت و در همین راستا، باری دیگر شاهد پس گرفتن افت روزانه شاخص و سبزپوش شدن آن (رشد 2.300 واحدی) در یک ساعت پایانی معاملات بودیم. در این روز نماگر هم‌وزن بواسطه تقاضای قوی‌تر در صنایع متوسط و کوچکتر، رشد حدود 1 درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات به بیش از 15 هزار میلیارد تومان رسید و باز هم تراز نقدینگی حقیقی‌ها مثبت بود.

به نظر 3 عامل در فشار فروش روزهای اخیر و زد و خورد معامله‌گران موثر بوده است. عامل نخست، برخی تلاش‌ها برای کنترل بازار از دریچه عرضه حقوقی‌ها به ویژه از سوی دو صندوق تثبیت و توسعه و حقوقی‌های بزرگ که نقش پررنگی در روان کردن بازار داشتند. عامل دوم، تصمیم سازمان بورس بر کاهش ضرایب و ارزش تضامین اعتباری‌ها که به نوعی نشان می‌دهد نهاد ناظر هم به دنبال گرفتن هیجان و کنترل شتاب رشد قیمت‌ها است. و عامل سوم، افت نسبی قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی است. اما نکته مهم اینجاست که هنوز هم سمت تقاضا فعال است و به خوبی عرضه‌هایی که از راه می‌رسد را جذب و هضم می‌کند.

به نظر دلیل اصلی برخی تلاش‌ها برای کنترل بازار چه از دریچه عرضه حقوقی‌ها و چه از منظر کاهش اعتبارات، دغدغه برخی مقامات دولتی از تکرار اتفاقات تلخ سال 99 باشد. البته که نهاد ناظر با ابزارهای متعددی (حد اعتباری، ضرایب صندوق‌های با درآمد ثابت، بازارگردان‌ها، فعالیت صندوق‌های تثبیت و توسعه و سرعت دادن به ورود شرکت‌های جدید) که در اختیار دارد، به خوبی می‌تواند بازار را هدایت کند اما در این بین می‌بایست به این نکته توجه داشته باشند که نقدینگی وارد شده در روزهای اخیر، به امید و چشم‌انداز رشد میان‌مدتی وارد شده و چنانچه مسیر درستی برای هدایت بازار در نظر گرفته نشود، مسیر ورود پول تبدیل اتوبان خروج خواهد شد !! بنابراین حفظ نقدینگی وارد شده و حتی تغییر دیدگاه آن به حضور بلندمدتی و البته ممانعت از خروج پول توسط حقوقی‌ها به ویژه دولتی‌ها از اوجب واجبات است.

از نگرانی نسبت به تکرار اتفاقات تلخ سال 99 که گذر کنیم، مجددا روی این موضوع باید تاکید داشته باشیم که سرکوب بازار در 2 سال گذشته، سبب شده تا بورس تهران کماکان عقب‌تر از بازارهای موازی باشد. بررسی روند ارزش دلاری بازار و قرار گرفتن در سطوح نازل کمتر از 200 میلیارد دلار در عین نزدیک بودن به فصل مجامع، مهر تائیدی بر این ادعا است. بنابراین کماکان معتقدیم که بازار در سطح خوبی از ارزندگی قیمتی قرار داشته و اصلاح احتمالی قیمت‌ها عاملی برای دست به دست شدن سهام، تجدید قوا و تشکیل کف‌های جدید بوده و لذا نگرانی خاصی وجود ندارد.

اما برای امروز احتمالا بازار بهتری را داشته باشیم. وضعیت بنیادی که روشن است و هنوز قیمت‌ها تا تطبیق یافتن با ارزش دلاری و تورمی فاصله دارند. از نظر نموداری نیز در بدبینانه‌ترین حالت، بعضی سهم‌ها در حال تجربه یک اصلاح کوتاه‌مدتی هستند. با توجه به حرکت پائین به بالای روز گذشته و شکست برخی از مقاومت‌ها در صنایع مورد توجه (به خصوص 2 گروه خودرویی و پتروشیمی)، برای امروز بازاری رو به جلو اما پر عرضه مدنظر است.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* خبرنگار وال‌استریت ژورنال مدعی شد: ایران در نصب مجدد دوربین‌ها و تجهییزات آژانس کُند عمل کرده و تقریبا پیشرفتی رخ نداده است. نورمن ادعا کرد: ابتدا تصور می شد که تاخیر فقط به خاطر نوروز بوده است. اما شنیده ام که این موضوع پس از آن ادامه داشته و تقریباً بدون هیچ پیشرفتی بوده است. این رخداد باید زنگ خطر را به صدا درآورد. این توافق، یک توافق برد-برد آسان برای ایران و آژانس بود که واشنگتن از آن استقبال کرد.

* شورای اروپا از تحریم ۸ فرد و ۱ نهاد ایرانی خبر داد. نوباوه و یزدی‌خواه، نمایندگان مجلس، علی بابایی، معاون اجتماعی سپاه قم، نوروزی، امامی طباطبایی، علاء‌الدینی، بابامرادی و کریمی از بنیاد تعاون سپاه پاسداران هستند. همچنین شرکت مهندسی آرین‌تل، ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه با ادعای آنچه که سرکوب مخالفان خوانده شده، مورد تحریم قرار اروپا قرار گرفته است.

* رشیدی، عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: طرح استیضاح فاطمی امین با امضای ۴۰ نفر از نمایندگان تقدیم هیات رئیسه شده و اعلام وصول می‌شود. وزیر صمت حداکثر تا ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی خواهد بود.

* رئیس کل بانک مرکزی گفت: امسال اگر بخواهیم نرخ تورم را کنترل کنیم یکی از متغیر‌های کلیدی در این مسیر کنترل نرخ ارز است؛ لذا اگر بتوانیم نرخ ارز را مدیریت کنیم می‌توانیم افزایش نقدینگی را نیز کنترل کنیم. همچنین هدفی که برای رشد نقدینگی برای امسال در نظر گرفته شده است نرخ رشد ۲۵ درصدی است و این هدف با توجه به تحقق هدف‌گذاری ۳۰ درصدی رشد نقدینگی در سال گذشته، برای امسال قابلیت دست‌یابی دارد.

* بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۳۰ فروردین به 23.49 درصد رسیده است.

* قادری، عضو کمیسیون برنامه مجلس گفت: احتمالا لایحه برنامه در تیر ماه به مجلس ارائه می‌شود تا مجلس نیز تا مرداد آن را بررسی کند و لایحه برنامه تا شهریور ماه ابلاغ شود. حتما باید برنامه هفتم توسعه کل کشور تا شهریور ماه تعیین تکلیف شود تا لایحه بودجه سال آینده بر مبنای آن تدوین شود.

* کاما شفاف‌سازی زد و خبر از کشف منابع قابل توجه سرب و روی داد و اعلام کرد: پروانه بهره‌برداری جدید معدن سرب و روی ایرانکوه، شامل کانسنگ‌های سولفیدی و اکسیدی است. مجمع ذخیره قطعی سرب و روی قبلی بالغ بر 6،089،049 تن بوده که ذخیره قطعی جدید سرب و روی پس از انجام اکتشافات و براساس درخواست شرکت برای تمدید پروانه بهره برداری به 25،972،665 تن افزایش یافته است. همچنین استخراج سالانه به 700 هزار تن افزایش یافته است. پروانه بهره‌برداری معدن متعلق به شرکت باما است.

4) بررسی صنایع :

* در گروه پتروشیمی و محصولات شیمیایی روند معاملات نوسانی اما با رگه‌هایی از تقاضا دنبال می‌شود و البته در نمادهای کوچکتر خریداران با جسارت بیشتری ظاهر شده‌اند. در این گروه بارها به روی پترول تاکید شد و حال می‌بینیم که این نماد پس از افزایش سرمایه با قدرتی بالا به تابلوی معاملات بازگشته است. گویا تحولات مثبتی در زیرمجموعه‌های پترول در جریان است که می‌تواند از رشد قیمت سهم حمایت کند. 330 تومان هدف کوتاه‌مدتی پترول خواهد بود. در کنار پترول، 3 نماد شاراک، شگویا و تاپیکو و البته صندوق پتروآگاه را باید زیر نظر داشت. به‌خصوص شاراک که از رشد اخیر گروه پتروشیمی بهره خاصی نبرده و با تثبیت در کانال 4.000 تومانی و حرکت پائین به بالای روز گذشته، می‌تواند بازدهی خوبی را میان‌مدت ثبت نماید.

* در گروه خودرویی معاملات با فشار نسبی عرضه و عقبگرد قیمت‌ها آغاز شد اما با گذر از یک ساعت ابتدایی، خریداران در نماد سایپا، فرمان را به سمت جلو چرخاندند و در همین راستا روند عرضه و تقاضا در سایر نمادها بهبود یافت. سایپا اگر بتواند بالای مقاومت 340 تومانی تثبیت شود، سیگنال مهمی برای سایر خودروسازان صادر خواهد شد. در این گروه زامیاد باری دیگر مورد توجه قرار گرفته و حالا خود را برای جدال با سقف تاریخی 800 تومانی آماده می‌کند. زامیاد با گذر احتمالی از این سطح، میهمان یک رشد 15 درصدی دیگر خواهد شد. چنانچه به دنبال خرید سهام خودرویی هستید، توصیه می‌شود با شکست مقاومت در سایپا، 2 نماد خودرو و خبهمن را برای خرید زیر نظر داشته باشید. چراکه احتمالا نقدینگی خوبی راهی هر دو سهم خواهد شد. البته حضور در سرخطی خپارس هم استراتژی بدی نیست. گویا قرارداد این شرکت با چانگان به مراحل نهایی نزدیک شده است.

* انتظار برای رشد بیشتر قیمت شکر در بازارهای جهانی و امیدواری به کاهش واردات شکر و حمایت از تولیدکنندگان داخلی موجب شده تا کماکان تقاضای خوبی را در نمادهای گروه قندی شاهد باشیم. در این گروه قشیر با گذر از سد 1.100 تومانی، خاتمه یافتن روند اصلاحی را تائید کرده و فعلا اهداف 1.600 – 1.700 تومانی را دنبال می‌کند. در سوی دیگر قشکر را داریم که به خوبی از میانه‌های کانال 300 تومانی گذر کرده است. برای قشکر پیشروی تا قیمت‌های 450 تومانی مدنظر است. و در نهایت اشاره به قصفها داشته باشیم که در کنفرانس خبری اخیر، بحث افزایش سرمایه را تائید کرده و پس از کمی دست به دست شدن، کانال 20 هزار تومانی را نشانه گرفته است.

* در گروه ساختمانی و انبوه‌سازی معاملات در اکثر نمادها با افزایش تقاضا ناشی از اختلاف بین nav و قیمت تابلو دنبال می‌شود. در این گروه ثاخت را به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری بلندمدتی زیر نظر داشته باشید. در مجمع وغدیر، اخبار خوبی درخصوص این سهم ارائه شد و گویا سیاست سهامدار عمده تا حدودی نسبت به این سهم تغییر کرده است. 530 تومان هدف کوتاه‌مدتی و 650 تومان هدف میان‌مدتی برای ثاخت خواهد بود. در کنار ثاخت، دو نماد ثالوند و ثامید هم گزینه‌های مناسبی برای نوسان‌گیری خواهند بود.

* در گروه غذایی، غزر در یک اتفاق مهم و با حجم بالا موفق به شکست سقف کانال نزولی نزدیک به 3 ساله خود و لمس قیمت‌های 500 تومانی شده است. به لحاظ قواعد تکنیکی، روند صعودی شکل گرفته می‌تواند تا سطوح 700 – 720 تومانی نیز ادامه داشته باشد. بنابراین هر اصلاحی در غزر فرصت خرید خواهد بود. در سوی دیگر بهپاک را داریم که طی روزهای اخیر از مقاومت 700 تومانی گذر کرد اما روز شنبه با فشار فروش روبرو شد. این عقبگرد نقش پولبک را داشته و به نظر برای امروز تقاضای قوی‌تری را در بهپاک داشته باشیم.

* در گروه بانکی، وکار که در گزارش اخیر به عنوان سیگنال مثبت از آن یاد شده بود، روز گذشته را با افزایش تقاضا پشت سر گذاشت. این سهم با تثبیت بالای مقاومت 370 تومانی، هدف نخست 440 تومانی را دنبال می‌کند. بطور کل فضا در گروه بانکی بگونه‌ای است که اگر کمی فتیله عرضه پائین کشیده شود، موج دیگری از تقاضا منجر به رشد 10 تا 15 درصدی قیمت‌ها خواهد شد.

* در گروه بیمه، کوثر یک روز پر حجم دیگر توام به کد به کد را به نمایش گذاشت. این سهم در حال تکمیل شاخه D از مثلث ریورس انقباضی خود است. گرچه این شاخه به حدود معمول خود رسیده اما با توجه به تقاضای موجود برای این نماد انتظار می‌رود کوثر با تثبیت بالای سد 420-430 تا محدوده 530 تومانی افزایش قیمت را تجربه کند. در کنار کوثر توصیه می‌شود بساما را زیر نظر داشته باشید. بساما با گذر موفق از سد 1.400 تومانی، میل رسیدن به تارگت 1.700 – 1.750 تومانی دارد.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی و در شاخه شرکت‌های تولیدکننده اوره به سراغ پتروشیمی پردیس به عنوان بزرگترین فعال صنعت اوره کشور می‌رویم. شپدیس سال مالی منتهی به 31 شهریور دارد. او در دوره 6 ماهه به سود 17.839 ریالی رسید. سود 3 ماهه اول و دوم شرکت به ترتیب 13.003 و 4.836 ریال بوده است. سود دوره 6 ماهه مشابه سال گذشته 16.486 ریال بوده است. این شرکت در اسفند فروش 27.545 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. گرچه این رقم 9 درصد کمتر از میانگین فروش 6 ماه اخیر است اما در مقایسه با فروش ماه قبل افزایش 28 درصدی داشته است. کل فروش سال قبل 439,344 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین شپدیس در نیمه نخست از دوره جدید خود موفق شده 41 درصد از بودجه سال گذشته را تکرار کند. اوره کشاورزی بیشترین وزن سبد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در اسفند ماه با کاهش 26 درصدی 81 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. مشکلات گازی و افت جدی نرخ اوره در بازارهای جهانی عاملی برای کاهش سود شپدیس در 3 ماهه دوم بوده است. به نظر می‌رسد با آغاز بهار، مرتفع شدن مشکلات و همچنین بهبود نسبی تقاضا برای اوره شاهد رشد سودآوری شرکت در 3 ماهه دوم باشیم.

* در گروه سیمانی، سدور چراغ را روشن کرده و از عملکرد فروردین ماه خود رونمایی کرده است. سدور در دوره 12 ماهه سال 1401 به سود 322 ریالی رسیده که کمتر از سود 402 ریالی سال 1400 است. شرکت در سال گذشته با رشد درآمد همراه بود اما رشد جدی هزینه‌های عمومی و اداری، مانعی برای رشد سودآوری بود. بهترین عملکرد شرکت مربوط به فصل تابستان با شناسایی 156 ریال سود خالص است. حاشیه سود ناخالص شرکت در پاییز 31 درصد و در زمستان 28 درصد بوده که نشان از رشد خزنده بهای تمام شده محصولات دارد. گفتنی است، سدور در نخستین ماه از سال مالی جدید، فروش 527 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم، 87 درصد بیشتر از فروش 282 میلیارد ریالی فروردین 1401 است. کل درآمد سال گذشته 5.621 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین سدور در نخستین ماه از دوره جدید موفق شده 9 درصد از بودجه سال گذشته را محقق کند. کلینکر تیپ 5 بیشترین وزن سبد فروش شرکت در فروردین را داشته است. نرخ فروش این محصول 14.210 ریال به ازای هر کیلو گزارش شده که رشد 7 درصدی نسبت به اسفند 1401 داشته است. با توجه به آغاز فصل بهار و بهبود تقاضا برای سیمان، انتظار می‌رود سرود در ماه‌های پیش رو عملکرد قوی‌تری داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24