Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته با کمی فشار عرضه آغاز کرد. در میانه‌های راه کمی بهتر شد اما خریداران جسارت و انرژی کافی برای رد شدن از روی عرضه‌ها را نداشتند و در همین راستا شاخص کل با افت اندک 3 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. البته شاخص هم‌وزن با ثبت بازدهی اندک نشان داد که شرایط بازار خیلی هم بد نیست. حجم و ارزش معاملات تغییر بااهمیتی نسبت به بازار روز گذشته نداشت اما ...

سرگردان در یک نبرد نابرابر

سایه اصغری - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته با کمی فشار عرضه آغاز کرد. در میانه‌های راه کمی بهتر شد اما خریداران جسارت و انرژی کافی برای رد شدن از روی عرضه‌ها را نداشتند و در همین راستا شاخص کل با افت اندک 3 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. البته شاخص هم‌وزن با ثبت بازدهی اندک نشان داد که شرایط بازار خیلی هم بد نیست. حجم و ارزش معاملات تغییر بااهمیتی نسبت به بازار روز گذشته نداشت اما کماکان تراز نقدینگی حقیقی‌ها سیگنال مثبت معناداری را صادر نمی‌کند. بازار این روزها شبیه به یک انسان سرگردان است ! انسان سرگردانی که در یک نبرد نابرابر روبروی جنگجویانی مسلح و مقتدر قرار گرفته است !!

تصور ما این است که دلیل فشار فروش گاه و بی‌گاه بازار فارغ از اظهارنظرهای پوچ و بدون پشتوانه برخی از افراد درخصوص تحولات بورس کالا، 2 عامل: شیطنت برخی از حقوقی‌ها و صاحبان سهام در بازار آپشن (در راستای سوخت شدن اختیارها) و نبود انگیزه و اعتماد کافی برای حرکت رو به جلو است و گرنه فروشنده‌ها قدرت چندانی برای ثبت افت‌های عجیب و غریب ندارند. البته نگرانی‌هایی هم درخصوص گزارش‌های 6 ماهه وجود دارد. بدون تعارف معتقدیم که در اکثر صنایع (به غیر از پالایشی‌ها، بانکها و تک سهم‌ها) عملکرد 3 ماه دوم ضعیف‌تر از 3 ماه نخست خواهد بود. این مساله هم کاملا طبیعی است؛ چراکه قطعی برق در 3 ماه دوم، منجر به افت تولید و فروش شرکت‌ها شده و از طرف دیگر رشد بهای تمام شده عاملی است برای افت حاشیه سود. البته این نکته را هم باید گوشزد کرد که اثر قطعی برق در تابستان و کاهش فشار گاز در زمستان در تحلیل فعالان بازار و تحلیلگران دیده شده اما به هر جهت از کنار اثر روانی این موضوع بی‌تفاوت نمی‌توان گذشت.

بنابراین طبیعی است که در چنین فضایی احتیاط در رفتار معامله‌گران و روند نوسانی در بازار را داشته باشیم. بر خلاف نظر برخی که گزارش‌های 6 ماهه را محرکی برای حرکت بازار می‌دانند، معتقدیم که تحرکات رو به جلو نیاز به شوک‌های خبری قوی دارد. حال این اخبار می‌تواند از دل مجلس، برنامه هفتم توسعه و تجدید ارزیابی بیرون زده و یا جنس سیاسی و دلاری داشته باشد. البته گزارش‌های 6 ماهه را بی‌تاثیر نمی‌بینیم و معتقدیم که این گزارش‌ها کف P/E و P/S و بطور کلی کف بازار را روشن خواهند کرد اما موج‌آفرین نخواهند بود.

و اما حرف آخر، مجددا اشاره به اخبار و شایعات درخصوص خروج سیمان و فولاد از بورس کالا است. تقریبا همه می‌دانیم که از اظهارنظر روزهای اخیر هیچ عقل و منطق سلیمی دفاع نمی‌کند. تو گویی مافیای ثروت و قدرت و رانت، کشور را اداره می‌کنند و جالب است که هر از گاهی برخی با بهانه‌های بدون پشتوانه به دنبال کسب رانت و خوردن نان حرام‌اند ! در این بین نقش سازمان بورس بسیار حیاتی است. البته نهاد ناظر هم مدت‌ها است که آن بُرش و جسارت سابق را ندارد. خروج خودرو از بورس کالا نمونه بارز این ادعا است اما به هر جهت وظیفه ذاتی سازمان بورس، مبارزه با تغییر قوانین و دفاع از حقوق سهامداران است و اوست که باید پیش قراول مخالفت با این جریان شود.

بحث را کوتاه کنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که خوب آغاز نکرد اما در ادامه روند تعادلی را در پیش گرفت و نشان داد که اگرچه جسارت کافی برای حرکت رو به جلو را ندارد اما کشش برای افت جدی را هم ندارد. بنابراین برای امروز بازاری نوسانی توام با رگه‌هایی از تقاضا مدنظر است. قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته مانعی برای حرکت رو به جلوی قوی خواهد بود ...

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* بیانیه اتحادیه اروپا در کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین: متاسفیم که ایران اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته‌ای خود در چارچوب برجام انجام نداده و در نتیجه خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه بیشتر شده است. اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که به طور جدی و پایدار با آژانس در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ همکاری کند. ایران باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون تأخیر بیشتر، برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده، مطابق با تعهدات الزام‌آور قانونی خود تحت توافقنامه پادمان جامع همکاری کند. ما اقدام یکجانبه و نامتناسب ایران برای لغو انتصاب بازرسان با تجربه آژانس را به شدت محکوم می‌کنیم. همچنین نگران تأثیر این تصمیم بر نظارت آژانس بر برجام هستیم. اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که مسیر خود را در این باره تغییر دهد. اتحادیه اروپا به سرمایه‌گذاری سیاسی برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهد داد و برای این منظور، همچنان به برجام متعهد است.

* امواج مدیا به نقل از چند منبع آگاه نوشت: رهبر ایران، به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اجازه دادند مستقیم با آمریکا مذاکره کنند. علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه آماده است تا هفته‌های آینده در عمان با برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار کند. (این خبر احتمالا تکذیب می‌شود.)

* امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کیودو ژاپن، اعلام کرده که توکیو ابتکاری را برای احیای توافق هسته‌ای ایران با شش کشور از جمله آمریکا پیشنهاد کرده است. به نوشته کیودو، امیرعبداللهیان به جزئیات این ابتکار ژاپنی اشاره نکرده اما گفته که در زمان سفر تابستان امسال خود به توکیو، در جریان این ابتکار ژاپن قرار گرفته است.

* رئیس کل بانک مرکزی گفت: تراز تجاری ما در سال گذشته مثبت شد و حدودا ۲۰ میلیارد دلار نیز تراز تجاری مثبت داشتیم و این باعث شد که درآمدهای ارزی ما نیز افزایش پیدا کند. در بهار ۱۴۰۲ رشد اقتصادی با نفت به ۶.۲ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت نیز به ۵.۲ درصد رسید.

* یک منبع آگاه در دولت، به خبرنگار همشهری گفت: در دولت هیچ‌گونه بحثی در مورد خروج سیمان و فولاد از بورس کالا مطرح نیست و دولت چنین کاری انجام نمی‌دهد. او با اشاره به اظهار نظر مهرداد بذرپاش در این مورد، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در صورت تاکید بر این مساله، در دولت فقط یک رای دارد که می‌تواند از آن استفاده کند؛ اما به مصوبه ختم نمی‌شود.

* دنیای اقتصاد نوشت: قرارداد خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی آتروس ایران‌خودرو بین ایران‌خودرو دیزل و شهرداری کرج منقعد شد و به‌این ترتیب، کرج در آینده اولین شهر دارای حمل‌و‌نقل پاک می‌شود. مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل گفت: با وزارت کشور برای تامین اتوبوس داخلی هماهنگی خوبی داریم و از حمایت‌های همه بخش‌های این وزارتخانه تقدیر می‌کنیم. توسلی‌مهر گفت: در دولت سیزدهم و با همراهی وزارت کشور ۱۵ هزار قرارداد تولید اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی و ساخت ۵ هزار ون امضا شده است.

* صبایی سخنگوی سازمان بورس گفت: بررسی‌های انجام شده از جزییات معاملات بازار در نیمه نخست سال جاری حاکی از آن است که سهامداران حقیقی‌ بیشترین سهم از معاملات خرد سهام در بازار را به خود اختصاص دادند.

4) بررسی صنایع :

* گروه ساختمانی و انبوه‌سازی یکی از صنایع مورد توجه در بازار روز گذشته بود و اکثر نمادها نیز با افزایش تقاضا همراه شدند. در این گروه نوسانات در 2 نماد پرحاشیه ثشاهد و ثعمرا به شکلی عجیب دنبال می‌شود. 1.520 و 1.780 تومان مقاومت‌های پیش روی 2 نماد یاد شده‌اند. بنابراین امروز روز مهمی برای هر دو سهم است و چنانچه آنها بتوانند از این سد گذر نمایند، در میان‌مدت پتانسیل برگشت به سقف‌های قیمتی ثبت شده در اردیبهشت را خواهند داشت. طی روزهای اخیر درخصوص نماد ثرود و تشکیل الگوی برگشتی سر و شانه معکوس بحث شد. به نظر ثرود در حال گذر از این سد بوده و لذا در میان‌مدت پتانسیل ثبت بازدهی 30 درصدی را خواهد داشت. چنانجه به دنبال خرید سهام ساختمانی هستید، پیشنهاد می‌شود 3 نماد ثاخت، ثنوسا و وساخت را زیر نظر داشته باشید.

* در گروه شیمیایی، نگاهی به شیران داشته باشیم که از اردیبهشت در روند اصلاحی قرار گرفت و افت عجیبی را با وجود رقیق شدن قیمت (اعمال افزایش سرمایه) تجربه کرد اما محدوده 445 – 450 تومانی را به عنوان کف جدید شناسایی کرد. از این رو می‌توان منفی این روزها را در قالب برگشت به سطح اشاره شده و کف‌سازی در نظر گرفت. سال مالی شیران منتهی به 30 آذر بوده و P/E معقولی هم دارد. از این رو توصیه می‌شود منفی‌های شیران را زیر نظر داشته باشید. به نظر شاراک و شپدیس هم در این قیمت‌ها خالی از ریسک باشند و برای میان‌مدت به دید کسب سود مجمع گزینه جذابی باشند.

* یکی از مشکلات این روزهای بازار، تاریخ سررسید آپشن‌ها به ویژه در اختیار معامله‌های 2 نماد خودرو و سایپا است. متاسفانه این ابزار دستمایه فساد در چنین سهم‌هایی شده است. امروز نیز تاریخ سررسید قراردادهای ماه 7 اختیار معامله خودرو است. بنابراین از هفته پیش رو احتمالا فضای نوسان در این گروه سر و شکل بهتری بگیرد. اما در تجاری‌سازان روند و حجم معاملات در زامیاد سر و شکل خوبی گرفته و احتمالا این اتفاق برگرفته از عملکرد خوب ماهانه شرکت است. اما به نظر حرکت اصلی این سهم نیز به روزهای ابتدایی آبان و با رسیدن گزارش 6 ماهه موکول شود. محدوده 700 – 720 تومان مقاومت کوتاه‌مدتی زامیاد است. گویا تغییراتی در برنامه افزایش سرمایه شرکت ایجاد شده است.

* در گروه غذایی اشاره به غزر داشته باشیم که طی 4 – 5 ماه اخیر اصلاح عجیبی داشته اما به نظر محدوده 320 – 330 تومانی را به عنوان کف جدید شناخته است. طی روزهای اخیر تغییر دامنه نوسان این نماد از 5 به 7 درصد را داشتیم. به لحاظ زمانی ممکن است غزر برای حداکثر 2 هفته در قیمت‌های فعلی نوسان کند اما پس از تکمیل موج اصلاحی، روند صعودی پرقدرتی در پیش خواهد بود. در کنار غزر، منفی نمادهایی همچون تبرک، بهپاک و وبشهر را باید زیر نظر داشت. وبشهر از تحولات مثبت در ونوین نیز منتفع خواهد شد.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فولادی، نگاهی به فولاژ خواهیم داشت که در شهریور اسیر قطعی برق بوده و همین مساله او را کمی از بودجه برآورد شده دور کرده اما به نظر در نیمه دوم سال جبران خواهد کرد. گزارش ماهانه فولاژ نشان می‌دهد که در شهریور 1402 موفق به فروش 1,278 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 10 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 1,459 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 12 درصد کمتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 8,753 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه فولاژ از نظر مقداری نشان می‌دهد که در شهریور 1402 موفق به فروش 40,093 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 4 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش بینی فروش 19682 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 25 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان شهریور حدود 44 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

* در گروه سیمانی، ساراب فضای فروش و سودسازی قابل قبولی دارد؛ هر چند که ممکن است در نیمه دوم سال بواسطه کاهش تقاضای سیمان، درخشش نیمه نخست سال را نداشته باشد. گزارش ماهانه ساراب نشان می‌دهد که در شهریور 1402 موفق به فروش 79 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 7 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 70 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 12 درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 422 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه ساراب از نظر مقداری نشان می‌دهد که در شهریور 1402 موفق به فروش 76,880 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 7 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش بینی فروش 940 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 47 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان شهریور حدود 45 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24