Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تحولات در بازارهای مختلف ادامه دارد و سرمایه گذاران مجبور هستند با قدم های کوچک حرکت کنند. درباره افق اقتصاد جهان نگرانی وجود دارد و این نگرانی منطقی است. رییس صندوق بین المللی پول در اظهارنظرهای جدید خود به نکات مهم درباره وضعیت کنونی اقتصاد جهان و تحولاتی که در فصول آینده رخ خواهد داد اشاره کرده است. ضروری است سرمایه گذاران اطلاعات خود از تحولات را بروزرسانی کنند. در مطلب حاضر ..

پیش بینی های جالب صندوق بین المللی پول

بورس24 : امروز مهم ترین گزارش که بر بازارها تاثیر گذاشت گزارش وضعیت بازار کار آمریکا در ماه قبل بود که نشان داد تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده بسیار بیشتر از پیش بینی ها بوده است. با انتشار این گزارش شاخص دلار رشد کرد و شاخص های بورس آمریکا کاهش یافتند زیرا خبرهای مثبت از اقتصاد بانک مرکزی را وادار می کند نرخ های بهره را باز هم بالا ببرد. اما در هفته های گذشته تحولاتی در بازارهای مختلف مشاهده شده است.

در چند هفته اخیر وضعیت بورس های بزرگ خوب نبوده و عملکرد بورس آمریکا منفی بوده است. عامل اصلی این وضعیت، پیش بینی های نگران کننده درباره افق اقتصاد جهان است. افزایش نرخ های بهره در اروپا و آمریکا و بالا باقی ماندن آنها برای مدتی طولانی در کنار ضعف اقتصاد چین و تداوم تنش های ژئوپولیتیک سبب نگرانی سرمایه گذاران شده و این نگرانی منطقی است. اما یک پرسش بسیار مهم این است که چقدر باید نگران بود؟

نهادهای بین المللی معمولا گزارش هایی از وضعیت اقتصاد جهان و افق آن منتشر می کنند و کارشناسان آنها دیدگاه های خود را درباره آینده مطرح می کنند. رییس صندوق بین المللی پول در آستانه برگزاری نشست مشترک این نهاد و بانک جهانی، درباره افق اقتصاد جهان و وضعیت کنونی اقتصادهای بزرگ اظهارنظر کرده است. در ادامه به بخش هایی از سخنان او اشاره می کنیم.

خانم جورجیوا می گوید: "تاب آوری چشمگیر اقتصاد جهان در سال جاری احتمال رخ دادن رکود سخت در فصول آینده را کم کرده است البته نرخ رشد اقتصادهای بزرگ در سال های آینده پایین خواهد بود. وضعیت اقتصاد آمریکا به رغم افزایش مکرر نرخ های بهره در این کشور خوب است و در هند نرخ رشد بالاست. با توجه به وضعیت اقتصادهای بزرگ، احتمال فرود نرم اقتصاد جهان افزایش یافته است."

خانم جورجیوا معتقد است وضعیت متفاوت اقتصادهای بزرگ از لحاظ رشد، یک عامل منفی است. اقتصاد آمریکا تنها اقتصاد بزرگ است که بازده آن به سطح قبل از همه گیری کرونا بازگشته است. نکته مهم دیگر لزوم تداوم مبارزه با تورم است. نرخ تورم در آمریکا و اروپا کاهش یافته است اما فشارهای تورمی قدرتمند هستند. رییس صندوق بین المللی پول می گوید: "اقتصاد جهان تاب آوری چشمگیر داشته و در نیمه نخست سال جاری میلادی خبرهای مثبت منتشر شده است. این امر حاصل تقاضای بیشتر از انتظار برای خدمات و کاهش سریع نرخ تورم است."

سخنان خانم جورجیوا در ماه آوریل منفی بود یعنی او پیش بینی کرده بود اقتصاد جهان دچار رکود می شود. اگر تورم کاهش نمی یافت بانک های مرکزی مجبور می شدند نرخ های بهره را بالاتر ببرند و برای مدت طولانی تر نرخ ها را بالا نگه دارند. فعلا شاهد کاهش سریع نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ هستیم و پیش بینی شده این روند ادامه پیدا خواهد کرد در نتیجه می توان امیدوار بود نرخ های بهره دیگر بالا برده نشود و اواسط سال آینده کاهش آنها شروع شود. اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول معتقد است ریسک سقوط اقتصاد جهان کاهش یافته است. البته واقعیت این است که نرخ رشد اقتصاد جهان نسبت به متوسط دو دهه گذشته یعنی 3.8 درصد، بسیار پایین تر است و در پنج سال آینده درباره بهبود شرایط اقتصاد جهان و ثبات، قطعیت وجود ندارد.

خانم جورجیوا مثل همیشه به بانک های مرکزی توصیه کرده سیاست های انقباضی را زود کنار نگذارند. تورم کاهش یافته اما فشارهای تورمی ادامه دارد و شاید اوایل سال آینده شاهد رشد نرخ تورم باشیم بنابراین بانک های مرکزی باید برای مدتی به اندازه کافی طولانی به مبارزه با تورم ادامه دهند. از دید صندوق بین المللی پول، مهار تورم در اولویت اول قرار دارد. شاید برای سال های طولانی نرخ های تورم بالاتر از نرخ هدف باقی بماند. اگر بانک های مرکزی به توصیه صندوق بین المللی پول عمل کنند سرمایه گذاران باید برای مدت طولانی بالا باقی ماندن نرخ های بهره آماده باشند و مسلما یک نتیجه مهم این دوره، ضعف اقتصاد است.

هفته آینده نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برگزار می شود و صندوق بین المللی پول گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصاد جهان را منتشر خواهد کرد.

از اواسط سال آینده سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی آمریکا تغییر خواهد کرد یعنی این دو نهاد پایین آوردن نرخ های بهره را شروع می کنند. این تحول در کنار ضعف اقتصاد چین، تداوم تنش های ژئوپولیتیک و تحولات در بازار نفت سبب التهاب در بازارهای مختلف می شود بنابراین سال جدید میلادی سال تحولات در بازارها و تغییر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپاست.

سال جدید بازار مواد خام از ضعف اقتصاد جهان لطمه خواهد دید اما اگر شاخص دلار کاهش یابد بازار حمایت می شود. بازار نفت از تصمیم های اوپک پلاس اثر خواهد پذیرفت. اعضاء این ائتلاف بویژه عربستان و روسیه مایلند با محدود کردن عرضه سبب رشد قیمت ها شوند. نگاه صندوق بین المللی پول به وضعیت اقتصاد جهان در فصول آینده مثبت تر از قبل است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24