Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته متعادل آغاز کرد و در دقایق ابتدایی خیلی تبعیت از رفتار شنبه نمی‌کرد و برای حرکت رو به جلو با شک و تردید همراه بود اما با گذر از نیمه ابتدایی بازار و با رسیدن اخبار مثبت از حوزه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، رفته‌رفته سمت تقاضا سر و شکل بهتری گرفت و شاخص کل موفق شد با رشد بیش از 17 هزار واحدی، باری دیگر به اَبَرکانال 2 میلیونی بازگردد. البته ارزش معاملات چندان جذاب و گیرا ...

«بر مدار نرخ خوراک !!»

علیرضا باغانی - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته متعادل آغاز کرد و در دقایق ابتدایی خیلی تبعیت از رفتار شنبه نمی‌کرد و برای حرکت رو به جلو با شک و تردید همراه بود اما با گذر از نیمه ابتدایی بازار و با رسیدن اخبار مثبت از حوزه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، رفته‌رفته سمت تقاضا سر و شکل بهتری گرفت و شاخص کل موفق شد با رشد بیش از 17 هزار واحدی، باری دیگر به اَبَرکانال 2 میلیونی بازگردد. البته ارزش معاملات چندان جذاب و گیرا نبود و در سطوح 4.2 همت خلاصه شد و نقدینگی بااهمیتی وارد بازار نگردید. در واقع هنوز هم تردیدهایی در نگاه و رفتار معامله‌گران دیده می‌شود. معامله‌گرانی که از جبهه جنگ و حملات موشکی الگوریتم‌ها و فروشندگان همیشه در صحنه برگشته و فعلا در آتش‌بس موقت با دولت به سر می‌برند ! لذا هنوز حجم‌ها قوی نیست و بازار در انتظار سیگنال‌های قوی‌تری است.

به نظر برای خاتمه یافتن روند نزولی و تبدیل‌شدن به روند مثبت، نیازمند این هستیم که فروشنده‌ها چندین‌بار از فروش خود پشیمان شده و این یعنی بعد از فروش مجبور شوند با قیمت بالاتری خرید کنند، اما از اردیبهشت به بعد فروشنده‌ها همیشه برنده بوده‌اند و هر وقت فروختند، توانستند ارزان‌تر بخرند. لذا تنها در شرایطی می‌توان گفت روند بازار تغییر کرده که رشد مکرر قیمت‌ها فروشنده‌ها را پشیمان کند. به این منظور لازم است هلدینگ‌های بزرگ از زیرمجموعه‌های خود حمایت کنند و اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توان به تغییر روند قطعی بازار امیدوار بود.

در کنار تزریق نقدینگی و ایجاد رفتار حمایتی توسط حقوقی‌ها، لازم است که تزریق اخبار مثبت تاثیرگذار نظیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در برخی صنایع و نمادهای تاثیرگذار را داشته باشیم. همچنین رفع برخی از ابهامات در حوزه خوراک (همانند اخبار روز گذشته) می‌تواند در ایجاد روحیه غول‌های پتروشیمی موثر باشد. طی روزهای گذشته دو خبر موثر منتشر شد که فعالان بازار از آن رد شدند و زیر اخبار جنگ بی‌رنگ شد. اولی کسری بودجه بود که برای امسال پیش‌بینی شده به مرز 400 هزار میلیارد تومان می‌رسد و خبر دوم انتشار آمار صادرات و واردات بود که باز هم نشان از کسری تراز تجاری داشت.

این اخبار نشان می‌دهد که کسری بودجه حتی با وجود فروش نفت و با توجه به عدم سرمایه‌گذاری طی سالیان گذشته و تورم فعلی اجتناب‌ناپذیر بوده و دولت در جهت رفع این کسری و یا جبران بخشی از آن می‌بایست به سمت اصلاح نرخ تسعیر ارز حرکت کند و احتمالا در این مسیر، دلار بازار آزاد با شیبی ملایم به سمت سطوح 55 - 56 هزار تومانی حرکت کند. بنابراین فضای اقتصاد کشور در نیمه دوم سال و به‌خصوص در 4 ماه باقی مانده، با تغییراتی همراه خواهد بود. فراموش نکنید که دلار و تغییرات آن همیشه و همواره یکی از پیشران‌های قوی و محرک‌های جدی بازار بوده است.

بنابراین در جمع‌بندی موارد مطروحه باید گفت، بازار برای حرکت قوی، آشتی پول و جلب اعتماد عمومی نیاز به تزریق اخبار مثبت، توقف خرابکاری‌های دولت و ورود نقدینگی دارد. ترس اصلی بازار نه از حملات زمینی و موشکی اخیر اسرائیل به حماس که از موشک‌های بودجه‌ای و قیمت‌گذاری دستوری دولت و البته رفتار نه‌چندان مطلوب نهاد ناظر است. اما بحث را کوتاه کنیم و به سراغ بازار برویم. برای امروز احتمالا سمت تقاضا کمی ضعیف‌تر از 2 روز گذشته باشد چراکه فضای بازار دیروز اگرچه منفی نبود اما کماکان تردید در رفتار خریداران کار را برای حرکت رو به جلو دشوار می‌کند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از نشست امان اعلام ‌کرد که هدف همه وزرای خارجه حاضر در این نشست با وجود اختلاف‌های فراوان، پایان دادن هرچه سریعتر به جنگ غزه بود.

* نرخ رشد دوازده ‌ماهه پایه پولی در پایان مهرماه ۱۴۰۲ با ۲.۴ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه ماه قبل به ۳۹.۶ درصد رسید. نرخ رشد دوازده ‌ماهه نقدینگی نیز از ۳۴.۳ درصد در پایان مهر‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۶.۴ درصد در پایان مهر ماه ۱۴۰۲ کاهش یافت. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: این بانک در چارچوب برنامه‌های دولت سیزدهم برای کنترل رشد نقدینگی و تورم و در راستای تحقق شعار سال با عنوان "مهار تورم و رشد تولید" مبتنی بر رویکرد سیاست تثبیت اقتصادی، اجرای برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانکها و موسسات اعتباری و جریمه بانکهای متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی را همانند سال گذشته با جدیت در دستور کار قرار داده و بر این اساس برنامه پولی با هدف دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد برای سال ۱۴۰۲ را تنظیم نموده است.

* در هیات عالی واگذاری مصوب شد: سهام دولتی شرکت آلومینای ایران (سهامی عام) در قالب عرضه حداکثر ۱۰ درصدی در فرابورس واگذار شود، تا در دو ماه آتی کشف قیمت این سهام صورت گیرد. اعضای هیئت عالی واگذاری مصوب کردند که ۱۰ درصد از سهام سرخابی‌ها (استقلال و پرسپولیس) به‌صورت خرد و بلوکی به بخش خصوصی و تعاونی در قالب رقابت میان متقاضیان با هدف مدیریت بازار عرضه شود. با توجه به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر پیگیری درخواست شرکت تراکتورسازی تبریز، با واگذاری شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز موافقت شد.

4) بررسی صنایع :

* در گروه پتروشیمی، معاملات متعادل و با رشد نسبی تقاضا آغاز شد اما با گذر از نیمه ابتدایی بازار و با رسیدن اخبار مثبت درخصوص نرخ خوراک، رفته‌رفته سمت تقاضا تقویت شد و اکثر نمادها با رشد قیمت و جذب نقدینگی به کار خود خاتمه دادند. روز گذشته نامه‌ای (باز هم با تاخیر چند روزه) در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد خوراک پتروشیمی‌ها برای شهریور و مهر با نرخ ۴,۸۸۱ تومان محاسبه شده و چقدر اوضاع مملکت در تصمیم‌گیری فشل است که هنوز نرخ خوراک برای سایر ماه‌ها مشخص نشده است ! به آبان رسیده‌ایم و هنوز نرخ فروردین و یا ماه‌های قبل مشخص نیست. فرمول و نحوه محاسبه روشن نیست ! ولی در کل واکنش بازار نسبت به این نامه مثبت بود و سهامداران انتظار دارند که برخی از شرکتها (اوره‌سازها و متانولی‌ها) با تعدیل مثبت در گزارش 6 ماهه حسابرسی شده روبرو شوند. در این گروه و در بین اوره‌سازان، 2 نماد شپدیس و شیراز را چه از نظر P/E و چه از نظر نموداری جذاب می‌بینیم و معتقدیم خرید این دو سهم در قیمت‌های فعلی عاری از ریسک است. برای شیراز هدف 2.700 و برای شپدیس رشد تا سطوح 18 هزار تومانی را متصوریم. در متانول‌سازان، شخارک کمی مشکوک می‌زند. حجم معاملات این سهم طی 2 روز گذشته رشد 10 برابری داشته است. از طرف دیگر افت قیمت سهم قابل توجه بوده است. از این رو شخارک را باید زیر نظر داشت. در بین هلدینگ‌ها، 2 نماد پارسان و پترول چشمک می‌زنند. پارسان به دلیل افزایش سرمایه 200 درصدی از محل سود انباشته و نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع و همچنین انتفاع از اتفاقات مثبت نرخ خوراک در شرکت‌های زیرمجموعه و پترول به دلیل افت سنگین اخیر و همچنین نفی از نرخ خوراک مناسب در نیمه نخست سال. به نظر پترول بتواند یک نوسان 15 – 20 درصدی بزند و پارسان برای خرید به دید نگهداری یکساله و حضور در مجمع افزایش سرمایه جذاب خواهد بود.

* در گروه فلزی و معدنی، عدم افزایش نرخ بهره در آخرین نشست فدرال رزرو از یکسو و از سوی دیگر امیدواری‌هایی نسبت به افزایش نرخ دلار نیمایی سبب افزایش نسبی تقاضا در بسیاری از نمادهای این گروه شده است. نکته مهم اینکه، با گذر از فصل گرما و توقف قطعی‌های برق، انتظار می‌رود بسیاری از نمادها در کوارتر سوم شرایط بهتری در تولید و فروش و در نهایت سودسازی داشته باشند. در این گروه ذوب بحث تجدید ارزیابی را دارد و با بهبود روند بازار باری دیگر در کانون توجهات قرار گرفته است. ذوب برای رسیدن به هدف نخست 430 تومانی، نیاز به گذر موفق از سد 375 تومانی دارد. در بین فولادی‌ها، مبارکه کماکان یکی از کم‌ریسک‌ترین گزینه‌ها است. فخوز را در مرز قیمت‌های 300 تومانی (با توجه به رشد مجدد تولید و فروش در مهرماه) بسیار جذاب می‌بینیم و معتقدیم فروژ نیز می‌تواند در نیمه دوم سال خبرساز شود. اما در گروه معدنی، با بهبود وضعیت بازار، معاملات نوسانی در نماد کاما را شاهد هستیم. رشد قیمت سرب و روی در بازارهای جهانی خبر خوبی برای فاسمین و کاما است. فاسمین شاید به خوش‌نوسانی کاما نباشد اما از نظر بنیادی محکم‌تر از اوست. به نظر کاما نیز به مرور تا قیمت‌های 560 – 570 تومانی رشد نماید. 

* در گروه خودرویی معاملات متعادل آغاز شد و اکثر نمادها روند تعادلی را در پیش گرفتند. یعنی نه تقاضا آنقدر قوی بود که منجر به تشکیل صف تقاضا شود و نه فروشنده‌ها دست برتر داشتند که موجبات افت قیمت‌ها را فراهم آورند اما با نزدیک شدن به ساعت پایانی بازار، کمی از آن صلابت و شادابی در نیمه نخست کاسته شد و و در برخی از نمادها قیمت اخرین معاملات در سطوحی پائین‌تر از قیمت‌های پایانی قرار گرفت. در این گروه زامیاد تحرکات خوبی در سطوح فعلی دارد و تا حدودی از آن فشار عرضه مرگبار 3 – 4 ماه اخیر فاصله گرفته است. گزارش 3 ماه تابستان شرکت به دلیل افت فروش کمی بازار را ناامید کرد اما با توجه به موجودی انبار مناسب، بعید نیست که در پائیز و زمستان باری دیگر فضای فروش به مانند بهار تقویت شود. محدوده 580 تومان مهمترین مقاومت پیش روی نیسان‌بازهای آبی است. در سوی دیگر خودرو را داریم که در تلاش برای تثبیت در کانال 400 تومانی است. به نظر اگر خودرو برای چند روز در این سطوح نوسان کند و نگرانی بازار نسبت به ریزش مجدد قیمت‌ها برطرف شود، نه‌تنها خودرو که فضا حرکت در کل گروه به شکل خوبی تقویت خواهد شد. البته اگر ریسک‌پذیر هستید و به دنبال کسب نوسان حداکثری هستید، 2 نماد خگستر و ورنا گزینه‌های جذاب‌تری هستند.

* و در نهایت گریزی به گروه ساختمانی و انبوه‌سازی بزنیم. البته همه نمادهای این گروه ارزندگی برای خرید ندارند اما برخی از نمادها به دلیل NAV مناسب یا اخبار پیرامونی می‌توانند مورد توجه باشند. به عنوان مثال در ثبهساز P/E جذابی را می‌بینیم و به نظر خرید در این قیمت‌ها با در نظر گرفتن حد ضرر 250 تومانی بسیار جذاب باشد. به نظر ثبهساز در آینده نه‌چندان دور، راه ثرود را خواهد رفت. یا در ثنوسا نوسان قیمت در محدوده کف کانال دنبال می‌شود و سطح 600 تومانی ریسک چندانی ندارد. همچنین منفی‌های ثاخت با توجه به شکست خط روند نزولی طی روزهای اخیر، جذاب خواهد بود.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فولادی به سراغ فولاد خوزستان می‌رویم که بواسطه گزارش ضعیف 6 ماهه آخرین گام اصلاحی را زد و به نظر مرز قیمت‌های 300 تومانی را به عنوان کف قیمت شناخت. ‌گزارش ماهانه فخوز نشان می‌دهد که این شرکت در مهر ماه موفق به فروش 6,147 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 35 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 5,700 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 8 درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 39,903 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه فخوز از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در مهر ماه موفق به فروش 337,834 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 30 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 75,278 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 21 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان مهر حدود 53 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد. با اتمام قطعی‌های برق، موتور فخوز در تولید و فروش روشن شده و به نظر عملکرد ضعیف 3 ماه دوم نیز در پائیز جبران شود.

* اما سری هم به گروه پتروشیمی بزنیم. در این گروه نگاهی به شغدیر خواهیم داشت که منظم و خطی پیش می‌رود و به نظر در این قیمت‌ها ریسک خاصی برای خرید نداشته باشد. گزارش ماهانه شغدیر نشان می‌دهد که این شرکت در مهر ماه موفق به فروش 339 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 3 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 355 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 4 درصد کمتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 2,483 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه شغدیر از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در مهر 1402 موفق به فروش 11,178 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 5 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 4556 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 40 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان مهر حدود 54 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24