Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار پس از مشت و لگدی که از تحولات منطقه‌ای و تصمیمات دولت در دو روز ابتدایی هفته خورده بود، دوشنبه را آرام و با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد و تلاش کرد هر طور شده از جو منفی ایجاد شده فاصله بگیرد و روی پای خود بایستد. اما با گذر از یکساعت ابتدایی، گویی عرضه‌کنندگان بیدار شده و با روانه کردن اردرهای سنگین فروش در نمادهای خودرویی، باری دیگر بازار را در مسیر نزول و سرازیری قرار دادند تا ...

«نهال بی‌اعتمادی !!»

علیرضا باغانی - بورس24در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار پس از مشت و لگدی که از تحولات منطقه‌ای و تصمیمات دولت در دو روز ابتدایی هفته خورده بود، دوشنبه را آرام و با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد و تلاش کرد هر طور شده از جو منفی ایجاد شده فاصله بگیرد و روی پای خود بایستد. اما با گذر از یکساعت ابتدایی، گویی عرضه‌کنندگان بیدار شده و با روانه کردن اردرهای سنگین فروش در نمادهای خودرویی، باری دیگر بازار را در مسیر نزول و سرازیری قرار دادند تا علاوه بر خنثی شدن رشد نزدیک به 3 هزار واحدی شاخص در دقایق ابتدایی، شاهد عقبگرد 6.500 واحدی این نماگر تا سطح دو میلیون و 146 هزار واحد باشیم. نهال بی‌اعتمادی که دولت در دل بازار کاشت، سبب آشفتگی سهامداران شده و بطور کل نظم و آرامش در معاملات به‌هم زده است. در جریان بازار روز گذشته، ارزش معاملات با افت 7 درصدی به 4.9 همت رسید و رقمی بالغ بر 540 میلیارد تومان از بازار خارج شد.

بهمن را با ترس و لرز و سر و صورت خونین آغاز کرده‌ایم. موشک اول را وزات نفت به مقر پالایشی‌ها زد و در ادامه حملات اسرائیل به سوریه را داشتیم. همانطور که روز گذشته هم اشاره شد، این روزها تصمیمات دولت بسیار خطرناک‌تر از جریانات سیاسی است و حتی تصور می‌کنیم قوه عقلانیت نسبی در مسیر حل و فصل درگیری‌ها و عدم ورود کشور به تنش جدی در منطقه وجود دارد اما عقلانیتی در تصمیمات اقتصادی نیست ! البته ریسک‌های سیاسی هم کم‌رنگ نیست و یکی از دلایل عدم افت دلار هم همین مساله است اما بطور کل این تصمیمات و شلنگ تخته‌های دولت است که از اردیبهشت بازار را زمین‌گیر کرده و اجازه نفس کشیدن به سهامداران را نمی‌دهد. قسمت عجیب ماجرا اینجاست که اخبار منفی برای گروه پالایشی می‌رسد، رنج منفی را روی خودرو می‌کشند و فشار عرضه روی دوش سایر صنایع است !!

در شرایطی که این امیدواری وجود داشت که بازار به کمک گزارش‌های 9 ماهه حرکت کند و صورت‌های مالی عاملی برای بسته شدن کف قیمت‌ها باشند که دو چالش یاد شده فضا را به سمت دیگری سوق داد. در این جریان بدون شک، سازمان بورس و ناشرین نیز مقصر بودند و اگر انتشار گزارش‌ها به 2 روز پایانی دی موکول نمیشد، فضا به این اندازه تلخ و سنگین پیش نمی‌رفت. درخصوص گزارش‌های منتشر شده باید گفت که انصافا فضای سودسازی در کلیت صنایع بهتر از تابستان و بطور کلی فضا مساعد و نرمال بود. البته در این بین برخی از شرکت‌ها به ویژه در صنایع فلزات اساسی، داروسازی و پتروشیمی کمی ضعیف‌تر از انتظار بودند و اثرات جیب‌بری دولت در حاشیه سود آنها روشن بود اما بسیاری از شرکت‌ها هم بودند که حتی بهتر از سطح انتظار ظاهر شدند.

شاید اشاره به برخی از این نمادها بد نباشد. در 3 گروه غذایی، زراعتی و قندی، نمادهایی نظیر غپینو، غدشت، قچار، قنیشا، قیستو، قهکمت، غگیلا، قصفها، غگلستا و زگلدشت خوب ظاهر شدند. در گروه لاستیک و تایر تقریبا وضعیت برای اکثر شرکت‌ها خوب بود و افزایش نرخ تایر حاشیه سود آنها را تقویت کرده بود. پکرمان، پیزد، پارتا، پاسا، پسهند و پتایر دست پُر بودند. در گروه فلزات اساسی، هرمز، فخوز و فباهنر شرایط خوبی داشتند. در گروه داروسازی، درهآور، دتولید، دکپسول، دتماد، کاسپین، دحاوی و دشیمی تا حدودی بهتر از انتظار بودند اما برخی هم دست خالی بودند. در گروه پتروشیمی و محصوت شیمیایی، کرماشا، نوری، شیراز، بوعلی، شاملا، شلعاب و شسینا خوب بودند و حتی در متانولی‌ها، زاگرس و شخارک فضای بهتری نسبت به تابستان داشتند. در قطعاتی‌ها رشد سود در نمادهایی نظیر خفنر و ختور را داشتیم. در گروه حمل و نقلی، توریل و حشکوه و در تک سهم‌ها هم گزارش‌های خوب در نمادهایی نظیر آسیاتک، رنیک، کایزد و تپسی را داشتیم.

علی‌رغم اینکه گزارش‌های خوب نتوانست نمادهای مربوطه را پرتقاضا کند، اما جلوی منفی قابل‌توجه آنها را گرفت. و نکته مهم اینکه اگر قیمت‌ها را کنار گزارش‌ها و سودهای محقق شده قرار دهیم، می‌بینیم که بازار از سال 98 در هیچ مقطعی به این اندازه جذاب و گیرا نبوده است. P/E حدود 6 واحدی، P/S کمتر از 2 واحدی در کنار ارزش بازار حدود 165 میلیارد دلاری و فضای تکنیکی و تاکتیکی همگی نشان می‌دهند که بازار در سطوح ارزنده‌ای برای سرمایه‌گذاری قرار دارد. حتی با مفروضات فعلی و رشد دلار، P/E-forward در بسیاری از صنایع تقویت شده و به‌طور کل چشم‌انداز بد نیست.

اثر لحاظ شدن سودها در دل قیمت‌ها به عنوان آخرین مقطع از گزارش‌های میان‌دوره‌ای که در سال جاری منتشر می‌شود، مهم‌ترین نشانه برای جریان سودآوری امسال و سال آتی شرکت‌ها است. گزارشات فعلی نشان می‌دهد که چه چشم‌اندازی از سود برای سال آتی وجود دارد و چه میزان تقسیم سود در دل آنهاست. اما فعلا بازار زمین‌گیر شده و آن قدرت و انرژی که در نیمه دوم آبان به کمک اخبار تجدید گرفته بود را از دست داده است. بسیاری معتقدند هرچه زمان بگذرد و سودها قطعی‌تر شود و از طرف دیگر قیمت‌ها درجا بزند، فنر ارزندگی سهم‌ها جمع‌تر شده و جایی رها می‌شود و این دقیقا پتانسیل فعلی بازار از بعد از گزارش‌ها خواهد بود.

و در نهایت به این موضوع اشاره کنیم که برگشت بازار از آبان ماه با موضوع تجدید رقم خورد. قیمت اکثر سهم‌های تجدیدی در محدوده‌های کم‌ریسک هستند. تداوم اخبار تجدید می‌تواند تحرک کوتاه‌مدتی در بازار ایجاد کند و لذا واجب است که سازمان پی موضوع را گرفته و باری دیگر با اخباری که در بازار موثر است، به فضای فعلی کمک کرده و زمینه را برای برگشت نقدینگی هموار کند. اما به سراغ بازار برویم. بازاری که باز هم خوب نبود و با یک حرکت بالا به پائین دیگر امیدها را ناامید کرد و در نهایت حمایت 2.150 هزار واحدی شاخص را خدشه‌دار کرد. طبیعتا اگر بنا را بر معاملات روز گذشته بگذاریم، برای امروز هم بازار جالبی نخواهیم داشت مگر اینکه امدادهای غیبی و یا اخبار مثبت تاثیرگذار در بازار را داشته باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدام اخیر ایران علیه جریان تروریستی جیش‌الظلم ناشی از یک ضرورت برای مقابله با تروریست‌های آماده عملیات در ایران بود. این تروریست‌ها نیم ساعت با مرز مشترک فاصله داشتند و آماده حمله به مرز ایران و پایگاه‌های کشور بودند. روابط ایران و پاکستان روابط مستحکم و دوستانه و دارای پیوندهای عمیقی است.

* خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد که جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به چند پایگاه نظامی متعلق به جنبش مقاومت انصارالله از جمله پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا حمله کردند. یک مقام آمریکایی بامداد سه‌شنبه به شبکه «الجزیره» گفت: نیروهای این کشور به همراه انگلیس و سایر متحدانشان، حملاتی را به مواضع ارتش یمن انجام دادند. رسانه عراقی «صابرین‌نیوز» هم گزارش داد که پایگاه‌های نظامی «السواد»، «الدیلمی»، «الحفا» و «النهدین» هدف حملات غربی‌ها قرار گرفتند.

* ذخیره سهمیه کارت سوخت ها از ۹ ماه به ۶ ماه تغییر یافت. سقف ذخیره ماشین سواری ۳۶۰ لیتر اعلام شد. گزارش شده، ذخیره مازاد ۳۶۰ لیتر از کارت‌های سوخت حذف شده است. علاوه بر این، وزارت نفت اقدام به کاهش سهمیه بنزین آزاد به ۱۰۰ لیتر کرده است.

* ابلاغ مصوبه وزارت نفت درخصوص نرخ فرآورده‌های پالایشی و متضرر شدن سهامداران بورسی باعث شده شکایتی نزد دیوان عدالت اداری مطرح شود. شکایت از وزارت نفت صورت گرفته است.

* در شرکت پالایش نفت اصفهان اثر مصوبه جدید دولت بر سود دوره 9 ماهه 90 ریال بوده است. با توجه به دریافت دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خوراک و فرآورده‌های اصلی و همچنین اعلامیه مابه التفاوت ارزش فروش‌های صادراتی ابلاغی صورت‌های مالی اصلاح گردید و سود 9 ماهه شپنا از 1,492 ریال به 1,403 ریال کاهش یافت.

* خگستر شفاف‌سازی زد و اعلام کرد که شرکت تدبیر سرمایه آراد شکایت کرده و رای او را در مجامع ایران‌خودرو بلااثر کرده است. به نظر این اتفاق در راستای گرفتن سیت سوم هیات مدیره گروه بهمن در ایران‌خودرو است. و البته خگستر نیز درخواست تجدیدنظر روی حکم بدوی را داده است.

* منطقی، معاون وزیر صمت گفت: طرح پیشنهادی فروش ۱۲۰ هزار خودرو از محل ازدیاد تولید در حاشیه بازار مشروط به اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح و سپس تعیین میزان درصد اختلاف قیمت فروش با بازار است. گفتنی است امروز مطالبات قطعه‌سازان بیش از 50 همت است که 12 تا 13 همت آن سررسید شده است.

* مهدی کوهی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان درخصوص آخرین وضعیت تجدید ارزیابی‌ شرکت گفت:فقط برای زمین‌هایی که دارای سند ملکی هستند بالغ بر ۷۰ همت توسط کارشناسان رسمی دادگستری برآورد شده است و احتمالا تا یک ماه دیگر مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه برگزار می‌شود.

4) بررسی صنایع :

* در گروه بانکی معاملات سرد و کسل‌کننده‌ای را شاهد هستیم. بازار کماکان نگران این موضوع است که بحث دریافت جریمه از بانکها توسط دولت به بهانه کم‌کاری در ارائه تسهیلات مسکن (بخوانید جبران کسری بودجه) به مرحله عمل برسد. در این گروه وبملت در حال نزدیک شدن به مقاومتی بسیار سنگینی است که اخیرا آن را شکسته و اکنون سطح 240 تومانی برای او تبدیل به یک حمایت ایده‌آل کرده است. بنابراین اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، می‌توان به مرور بهبود تقاضا در وبملت را انتظار داشت. به‌خصوص که P/E سهم به سطوح 3 واحدی رسیده است. در سوی دیگر وتجارت را داریم که تا قیمت‌های 220 تومانی افت کرده و حمایت مهم 210 تومانی را زیر پای خود می‌بیند. وتجارت اگر ابعاد افزایش سرمایه (تجدید ارزیابی) خود را روشن کند، از محدوده حمایتی با تقاضای خوبی همراه خواهد شد. و در نهایت اشاره به وپارس داشته باشیم که گویا تا سطح حمایتی 175 – 178 تومانی را تاچ نکند، دست از اصلاح بر نمی‌دارد. به نظر خرید سهم در این نقاط با توجه به اخبار مربوط به وصول مطالبات و بحث افزایش سرمایه و در نظر گرفتن افت 70 درصدی از سقف تاریخی، چندان پُرریسک نباشد.

* در گروه تجهیزاتی، فاراک پس از رشد 35 درصدی که از نیمه‌های آبان تا نیمه‌های آذر تجربه کرد، روند اصلاحی را در پیش گرفت و نیمی از بازدهی ثبت شده را اصلاح کرد. این سهم اکنون در یک قدمی حمایت 160 - 165 تومانی قرار دارد و بسیار بعید است که این سطح را از دست بدهد. در مجمع شرکت عنوان شد که بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها (طبقه تجهیزات) در دست بررسی است. این افزایش سرمایه در صورت موافقت هیات مدیره، بااهمیت خواهد بود. از این رو منفی‌های فاراک را باید زیر نظر داشت. در سوی دیگر تپکو را داریم که طی روزهای اخیر با شناسایی سود توسط برخی از حقوقی‌ها مسیر اصلاحی را طی نمود. دور از ذهن نیست که برنامه افزایش سرمایه شرکت تا پایان بهمن راهی کدال شود. چراکه گویا کار کارشناسان دادگستری برای برآورد میزان دارایی‌ها رو به اتمام است. بنابراین خرید پله‌ای سهم به سمت قیمت‌های 250 تومانی کم‌ریسک خواهد بود.

* بعد از سفته‌بازی سنگین در بسیاری از نمادهای گروه ساختمانی و انبوه‌سازی، چند صباحی است که چشممان به تحرکات نقدینگی در گروه لیزینگ روشن شده است. البته گویا ولساپا جزء لیزینگی‌ها محسوب نمی‌شود !! دلیل این مساله واضح است. بازار وقتی می‌بینید در سهام بزرگ ریسک دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌ها و عرضه حقوقی‌‌ها را دارد، به سمت سهام و صنایعی حرکت می‌کند که 3 مشخصه: مارکت کوچک، شناوری محدود و دارایی ملکی داشته باشد. به عنوان مثال در وایران می‌بینیم که با وجود رشد سرعتی 32 درصدی اخیر، مارکت شرکت تازه به 1.3 همت رسیده و هنوز از سطح انرژی خریداران کاسته نشده است. به نظر وایران در محدوده 700 تومان برابر با سقف اردیبهشت یک اصلاح موقت بدهد و در ادامه راهی تارگت 800 تومانی شود. اما در بازار برخی به روی ولپارس تاکید دارند. ولپارس یک سر و گردن بالاتر از وایران است. چراکه هم مارکت کوچکتری دارد. در شناوری نیز تنها 17 درصد سهم کف بازار دارد و از نظر بنیادی و سودسازی در موقعیت مناسب‌تری است. از نظر تکنیکی، برای ولپارس اهداف میان‌مدتی 800 تومانی را متصوریم. بنابراین اگر ریسک‌پذیر هستید و علاقه به بازی‌های نوسانی دارید، سهم را در منفی‌ها زیر نظر داشته باشید.

* در گروه حمل و نقلی، حکشتی پس از اینکه موفق به پیشروی تا مقاومت 1.400 تومانی نگردید، مسیر اصلاحی را در پیش گرفت و در حال نزدیک شدن به سطح حمایتی 1.200 – 1.150 تومانی است. سهم از نظر سودسازی متحول شده و P/E خوبی دارد. از این رو می‌توان حکشتی را برای خرید در در منطقه حمایتی اشاره شده زیر نظر داشت. البته توریل هم گزینه جذابی است. شرکت در 3 ماه اول 111 ریال سود داشت. در 3 ماهه دوم (22) ریال زیان شناسایی کرد و در پائیز به کمک مجوز افزایش نرخ، سود 258 ریالی را محقق کرد. بنابراین محدوده 520 – 530 تومانی توریل جذاب خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24