Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

دامنه نوسان و حجم مبنا برای حداقل چند شركت ( ٥٠ شركت فعالتر یا ٣٠ شركت بزرگ ) برداشته شود تا پدیده " صف نشینی " قابل كنترل گردد. چنانچه یك سرمایه گذار بداند كه با یك تصمیم كل سرمایه خود را در خطر قرار خواهد داد ، ملاحظات بیشتری به خرج داده و مستقیما وارد سهام نشده یا تحلیل خود را نسبت به جوانب مختلف یك سرمایه گذاری عمیق تر خواهد كرد...

شروط شش گانه ثبات بازار سهام

دکتر ولی نادی قمی،مدیرعامل تامین سرمایه نوین در یادداشتی به بررسی اوضاع و احوال کنونی بازار سرمایه پرداخته و نوشته است:شوك های سیاسی و اقتصادی از پی هم می آیند و نمودار شاخص همراه با تردید فعالان بازار ، مرتبا به سمت بالا و پایین در نوسان است. گویی قرار نیست ثبات و آرامش اقتصادی و تعادل در بازارها و قیمت ها برقرار شود. بازاری كه تصمیمات فعالان آن بایستی منعكس كننده انتظارات بلندمدت باشد، تمام قد " كوتاه مدت گرا" شده است. بیش واكنشی و كم واكنشی در نتیجه عدم تشخیص وزن اطلاعات شایع شده و بازار یك روز صف خرید و دیگر روز صف فروش است. در این بین سازمان بورس زیر بار فشار انتظارات فعالان حقیقی و حقوقی بازار قرار دارد. هر یك نسخه ای باب دل خود برای بازار دارند كه ریشه آن انتظار حمایت از بازار و مدیریت ریسك های سیستماتیك است. اگرچه ورود دولت برای تنظیم عدم تعادل های موقت در بازار طرفداران بسیاری در بین اقتصاددانان دارد اما توقع های غیرمنطقی و انتقادات غیرسازنده شاید موجب دلسردی مدیران بازار سرمایه شود.به نظر می رسد برای جلوگیری از التهاب و بی ثباتی در بازار و جذب نقدینگی های بی ثبات اقتصاد حداقل موارد زیر ضرورت دارد.

١- تنظیم و تصویب قوانین جداگانه برای تعیین قیمت خوراك پتروشیمی ها ، پالایشگاهی ها ، حقوق مالكانه معادن و... تا فصل تهیه و تصویب بودجه به فصل تردیدها و ابهامات بدل نگردد.

٢-دامنه نوسان و حجم مبنا برای حداقل چند شركت ( ٥٠ شركت فعالتر یا ٣٠ شركت بزرگ ) برداشته شود تا پدیده " صف نشینی " قابل كنترل گردد. چنانچه یك سرمایه گذار بداند كه با یك تصمیم كل سرمایه خود را در خطر قرار خواهد داد ، ملاحظات بیشتری به خرج داده و مستقیما وارد سهام نشده یا تحلیل خود را نسبت به جوانب مختلف یك سرمایه گذاری عمیق تر خواهد كرد.

٣- به نظر می رسد برخی از اطلاعات موجود در تارنمای معاملاتی بورس و فرابورس بیش از اندازه است. نمایش صف خرید یا فروش یا میزان خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی یك سهم مثال بارز چنین اطلاعاتی هستند.این اطلاعات به اصطلاح دم دستی در بسیاری موارد به عنوان مبنایی جهت خرید و فروش سهام از سوی فعالان غیر حرفه ای و حتی حرفه ای بازار قرار می گیرد.

٤- الزام به وجود یك یا چند بازارگردان برای سهام شركتهای بورسی. این موضوع مستلزم توانگری مالی نهادهای بازار سرمایه است. سرمایه پایین شركتهای سرمایه گذاری ، كارگزاری ها و شركتهای تامین سرمایه عملا مانع از نقش آفرینی مناسب این نهادها شده است.

٥- كاهش هزینه های معاملاتی خرید و فروش سهام حداقل در زمینه معاملات آنلاین. به نظر می رسد با كاهش هزینه معاملات تعداد دفعات معاملات افزایش یافته و بدین ترتیب حاشیه سود تغییری نخواهد داشت.

٦- ارایه صورتهای مالی حسابرسی شده و پیش بینی ها ، حداقل اطلاعات مورد نیاز جهت شفافیت اطلاعاتی شركتها است. با این حال بعضا احتمال انحراف از این حداقل ها وجود دارد. شركتهایی هستند كه از طریق زیرمجموعه های خود اقدام به مهندسی سود می كنند و بخاطر آن مورد مواخذه قرار نمی گیرند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 4 نظر دارد.

  • شروین هاشمی فشارکی
    شروین هاشمی فشارکی

    مهندسی سود رو خوب گفت...

    9 سال پیش
  • مرتضی مریمی
    مرتضی مریمی

    چرا هیچکس به حق مالیات بورس و...که به عنوان کارمزد در یک خرید و فروش که هیچ مطابقتی با نمونهء جهانی خود ندارد، توجه ای نمیکند؟! علی الخصوص زمانی که معامله ای در ذات، ضرر ده میشود.. ایا نباید بین معامله ای که سود دهی داشته با معامله ای که ضررده شده فرق کند.. و آیا در کل این درصد کارمزد، منصفانه ست؟!

    9 سال پیش
  • حمیدرضا احمدی
    حمیدرضا احمدی

    در مورد بند 3 باید بگم که همین الانشم بازار خیلی شفاف نیست اون اطلاعاتم اعلام نکنن دیگه چی میخوان روی صفحه tsetmc نمایش بدن ؟؟!!!

    9 سال پیش
  • فاریا اوجانی
    فاریا اوجانی

    بند 2 حل کننده مشکلات زیادی خواهد بود

    9 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24