ظاهر جدید لکسوس ES مدل ۲۰۲۶ نشان از تغییراتی بنیادین دارد که به وضوح از کانسپت الکتریکی LF-ZC الهام گرفته شدهاند.

بورس24 : شرکت لکسوس با معرفی رسمی نسل هشتم سدان لوکس ES، رویکردی تازه در طراحی، فناوری و قوای محرکه خودروهای خود ارائه داده است.
مدل ۲۰۲۶ لکسوس ES نهتنها با ظاهری مدرن و الهامگرفته از زبان طراحی مفهومی برند، بلکه با فناوریهای نوین و گزینههای تمامالکتریکی و هیبریدی، استانداردهای جدیدی را در کلاس سدانهای لوکس تعریف میکند.
تمرکز این مدل بر کاهش آلایندگی، بهینهسازی مصرف انرژی، ارتقای کیفیت سواری و فراهمکردن تجربهای سطح بالا از رانندگی لوکس، آن را به رقیبی جدی برای برندهایی مانند بیامو سری ۵ و مرسدس بنز E کلاس تبدیل کرده است.
طراحی ظاهری: زبان طراحی آیندهنگرانه با الهام از کانسپت LF-ZC
ظاهر جدید لکسوس ES مدل ۲۰۲۶ نشان از تغییراتی بنیادین دارد که به وضوح از کانسپت الکتریکی LF-ZC الهام گرفته شدهاند. این طراحی جدید با خطوط تیز، فرم دینامیک بدنه و توجه ویژه به آیرودینامیک، هویتی تازه به این سدان لوکس بخشیده است.
جلوپنجره نمادین دوکیشکل لکسوس اکنون بهصورت یکپارچهتر با سپر جلو طراحی شده و حالتی تخت و EV-پسند پیدا کرده است. چراغهای جلوی باریک با طراحی L شکل دوتایی، علاوه بر القای حس قدرت و مدرنیته، امضای بصری تازهای برای برند ایجاد میکنند.
در قسمت عقب نیز چراغی سرتاسری با نوار نورانی افقی و لوگوی درخشان لکسوس به چشم میخورد که نشانی از دیجیتالی شدن زبان طراحی برند است.
یکی دیگر از ویژگیهای بصری برجسته در این مدل، رنگ خاص جدیدی با نام Wavelength است که برای نخستین بار در محصولات لکسوس عرضه میشود. این رنگ با ترکیبی از تونالیتههای آبی و نقرهای، در زوایای مختلف نوری، طیف متنوعی از رنگها را به نمایش میگذارد. این نوع رنگآمیزی با استفاده از فناوریهای پیشرفته لایهگذاری تولید شده و جلوهای درخشان و آیندهنگرانه به بدنه خودرو میبخشد.
تنوع قوای محرکه: الکتریکی، هیبریدی و عملکردی فراتر از انتظار
نسل جدید لکسوس ES در پاسخ به نیازهای گوناگون بازارهای جهانی، با سه گزینه قوای محرکه متفاوت عرضه میشود که شامل دو نسخه تمام الکتریکی و یک نسخه هیبریدی است.
لکسوس ES 350e – مدل تمام الکتریکی با محور جلو (FWD)
نسخه ES 350e به عنوان مدل پایه الکتریکی این خودرو، به یک موتور الکتریکی قدرتمند روی محور جلو مجهز شده که میتواند توان قابل توجهی معادل ۲۲۲ اسببخار تولید کند. انرژی این موتور از طریق یک باتری لیتیوم-یون با ظرفیت خالص ۷۶.۹۶ کیلوواتساعت تأمین میشود. بر اساس استاندارد WLTP، این خودرو توانایی پیمایش حدود ۵۳۰ کیلومتر را با یک بار شارژ کامل دارد که آن را به گزینهای بسیار مناسب برای استفاده روزمره و سفرهای جادهای تبدیل میکند.
از دیگر ویژگیهای برجسته این مدل میتوان به قابلیت شارژ سریع DC تا ۱۵۰ کیلووات اشاره کرد که امکان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد را در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه فراهم میکند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در حدود ۷.۵ ثانیه نیز عملکرد روان و پاسخگو را تضمین میکند.
لکسوس ES 500e – مدل تمام الکتریکی با سیستم چهار چرخ محرک (AWD)
در نسخه بالاردهتر یعنی ES 500e، لکسوس از دو موتور الکتریکی در محورهای جلو و عقب استفاده کرده که مجموع قدرت خروجی آن به ۳۳۸ اسببخار میرسد. این سیستم دو موتوره، امکان انتقال نیرو به هر چهار چرخ را فراهم میکند و تجربهای متفاوت از رانندگی دینامیک و اسپرت ارائه میدهد.
باتری این نسخه مشابه ES 350e است، اما با بهینهسازیهای صورتگرفته، عملکرد حرارتی و پایداری بیشتری ارائه میدهد. برد این مدل نیز بسیار نزدیک به نسخه محور جلو است و در حدود ۵۲۰ تا ۵۳۰ کیلومتر قرار دارد. با شتاب صفر تا صد در حدود ۵.۵ ثانیه، ES 500e بهراحتی میتواند با سدانهای اسپرت اروپایی رقابت کند.
لکسوس ES 350h – نسخه هیبریدی با مصرف سوخت بهینه
برای بازارهایی که زیرساخت شارژ الکتریکی هنوز بهطور کامل توسعه نیافته، لکسوس نسخه هیبریدی ES 350h را ارائه کرده است. این مدل به یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی مجهز شده که توان ترکیبی آن ۲۴۵ اسببخار است. گیربکس eCVT در کنار دو گزینه سیستم انتقال قدرت (محور جلو یا چهار چرخ محرک) تجربهای روان، بیصدا و کممصرف را برای راننده فراهم میسازد.
مصرف سوخت این مدل در حدود ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده میشود. این خودرو نیازی به شارژ خارجی ندارد و انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از طریق بازیابی انرژی ترمز تأمین میکند. به همین دلیل، گزینهای عالی برای رانندگی شهری و ترکیبی محسوب میشود.
فضای داخلی: کابینی مدرن با ترکیب فناوری و راحتی
کابین لکسوس ES ۲۰۲۶ با تمرکز بر طراحی مینیمالیستی و کاربردی، فضایی آرامشبخش و در عین حال آیندهنگر ایجاد کرده است. استفاده از دو صفحه نمایش دیجیتال، یکی بهعنوان پشت آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی و دیگری بهعنوان صفحه مرکزی لمسی ۱۴ اینچی، رابط کاربری مدرنی را در اختیار راننده قرار میدهد. این سیستم از Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی میکند و قابلیت اتصال همزمان دو دستگاه از طریق بلوتوث را دارد.
سیستم صوتی پیشرفته Mark Levinson، تجربه شنیداری باکیفیت و واضحی ارائه میدهد. مواد مورد استفاده در فضای داخلی نیز با در نظر گرفتن پایداری زیستمحیطی انتخاب شدهاند. برای مثال، دربهای داخلی از پنلهایی با بافت بامبو ساخته شدهاند که با فناوری چاپ سهبعدی تولید شدهاند و حس خاصی از لوکس بودن و سازگاری با محیط زیست را به سرنشینان القا میکنند.
صندلیهای عقب با قابلیت خم شدن، تهویه مطبوع چندمنطقهای و نورپردازی محیطی از دیگر ویژگیهای شاخص این فضای داخلی هستند. همچنین سیستم "Hidden Switches" به سرنشینان اجازه میدهد کنترل برخی عملکردهای داخلی خودرو را به صورت نامرئی و یکپارچه با طراحی داشبورد انجام دهند.
ابعاد، فضای کابین و راحتی سفر
لکسوس ES جدید نسبت به نسل قبلی خود رشد قابلتوجهی در ابعاد داشته است. طول کلی خودرو ۱۶۵ میلیمتر افزایش یافته که باعث شده فضای پای سرنشینان عقب تا ۷۷ میلیمتر بیشتر شود. این افزایش فضا، همراه با طراحی مجدد صندلیها با ارتفاع بیشتر، راحتی ورود و خروج و همچنین آرامش در سفرهای طولانی را برای سرنشینان به ارمغان میآورد.
از لحاظ فنی، سیستم تعلیق جلو مکفرسون و تعلیق عقب چندلینک بازطراحی شدهاند تا همزمان هم سواری نرمی ارائه دهند و هم کنترل و پایداری بیشتری برای خودرو در پیچها و سرعتهای بالا فراهم سازند.
فناوریهای ایمنی و امکانات هوشمند
لکسوس ES مدل ۲۰۲۶ به مجموعهای از فناوریهای پیشرفته ایمنی و کمکی راننده مجهز شده است. از جمله این فناوریها میتوان به سیستم کروز کنترل تطبیقی با توقف و حرکت، هشدار خروج از خط با هدایت فعال، سیستم ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده، و نظارت بر نقاط کور اشاره کرد.
علاوه بر این، امکان دریافت بهروزرسانیهای بیسیم برای سیستم اطلاعاتی و نرمافزارهای کنترلی، اطمینان میدهد که خودرو همواره بهروز و ایمن باقی میماند. فرمان با دنده متغیر نیز به بهبود پاسخدهی خودرو در سرعتهای مختلف کمک میکند و حس کنترل دقیقتری به راننده میدهد.
زمان عرضه و بازار هدف
بر اساس اعلام رسمی لکسوس، عرضه جهانی مدل ۲۰۲۶ ES از سهماهه نخست سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.
این خودرو در بازار بریتانیا تنها بهصورت تمام الکتریکی عرضه میشود و جایگزین مدل LS خواهد شد تا تنها سدان لوکس این برند در خاک بریتانیا باقی بماند. انتظار میرود سایر بازارها مانند اروپا، آسیا، خاورمیانه و آمریکای شمالی بسته به زیرساختهای شارژ و تقاضای مصرفکننده، ترکیبی از نسخههای هیبریدی و الکتریکی را دریافت کنند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.