رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر با اشاره به انباشت تایر در کارخانههای داخلی به دلیل واردات بیرویه این محصول، از تعیین میانگین تعرفه 20 درصدی برای واردات تایر به کشور در سال 94 خبر داد.
عباس عباسی ابیانه در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد پیشنهاد تولیدکنندگان تایر برای تعرفه واردات این محصول در سال آینده، اظهار داشت: در حال حاضر میانگین تعرفه واردات تایر 12 درصد است که قرار شده این رقم برای سال آینده 20 درصد لحاظ شود.
وی ادامه داد: تقاضای تولیدکنندگان تایر، اعمال تعرفه 35 درصدی بود و در حال حاضر نیز این درخواست را از دولت داریم.
وی تصریح کرد: طی سالهای اخیر به دلیل افزایش تولید تایرهای چینی با کیفیت پایین، کشورهای مختلف تعرفههای ویژه را برای واردات این نوع تایر وضع کردهاند و علاوه بر این، استانداردهای ویژه نیز در واردات اعمال میکنند. از همین رو ما نیز درخواست بازنگری در تعرفه و استاندارد واردات تایر را به دولت ارائه کردهایم.
عباسی افزود: تعرفه واردات این نوع تایر به آمریکا 35 درصد، ترکیه 60 درصد و برزیل 30 درصد است و ما نیز خواستار اعمال تعرفه 35 درصدی در این مورد هستیم.
به گفته وی، بیش از 50 درصد تایرهای سواری و بیش از 70 درصد تایرهای باری خارجی در بازار از چین به کشور وارد میشوند که اکثر آنها ناشی از اضافه تولید تایر در چین است و در واقع سرریز محصولات چینی به کشورهای منطقه از جمله ایران هستند.
وی همچنین با اشاره به افت فروش شرکتهای تولیدکننده تایر طی 3 ماه گذشته در ایران، گفت: در حال حاضر کارخانهها با انباشت کالا روبرو هستند به طوری که محصولات تولیدی دو ماهه کارخانههای تایر در انبارها، انباشت شده است.
وی واردات بیرویه تایر به ویژه از چین را دلیل اصلی این مسئله عنوان کرد و گفت: میزان تقاضای بازار تغییری نداشته و رشد یا افت زیادی را در این مسئله شاهد نبودهایم.
رئیس انجمن تایر با اشاره به گرایش ایران خودرو و سایپا به سمت واردات تایر چینی برای برخی خودروها، گفت: دلیل این مسئله استفاده از ارز مبادلهای در واردات است ولی باز هم بیشترین خرید تایر را از کارخانههای داخلی دارند.
وی با بیان اینکه مصرف تایر کشور طی 2 سال گذشته به دلیل افت تولید خودرو، سالانه حدود 16 میلیون حلقه بود، گفت: با افزایش تولید خودرو در کشور برآورد میشود این رقم طی سال جاری به 18 تا 19 میلیون حلقه برسد که حدود 15 میلیون حلقه به تایر سواری و 3 میلیون حلقه نیز به تایر خودروهای سنگین اختصاص دارد.
وی با اشاره به تأمین 80 درصد نیاز بازار داخلی تایرهای سواری به تولیدات ایرانی، گفت: این سهم در مورد تایرهای باری حدود 65 درصد است و در مورد تایرهای کشاورزی نیز به 90 درصد میرسد.
عباسی با اشاره به ممنوعیت صادرات تایر طی 4 سال گذشته، گفت: از یک سال و نیم پیش، صادرات دوباره از سر گرفته شد و شرکت بارز به عنوان بزرگترین تولیدکننده داخلی توانست بخشی از محصولات خود را صادر کند و بر اساس برنامهریزی انجام شده تا سال 1398 میزان صادرات این شرکت به 25 درصد تایرهای تولیدی خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از شرکتهای ژاپنی و کره جنوبی به دنبال خرید چند باره دانش فنی نیستند، گفت: این کار، اقدام درستی محسوب نمیشود و ما نیز سعی داریم با تقویت تحقیق و توسعه و تربیت نیروی انسانی، به دانش فنی جدید تولید تایر در کشور دست یابیم، همانطور که طی سالهای اخیر تولیداتی با طراحی ایرانی انجام شده است.
وی افزود: در این راستا تایر خودروهای شاسی بلند برای اولین بار در داخل طراحی و تولید شده است.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.