Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :بسیاری از فعالان بازار سهام انتظار شروعی منفی برای بازار دیروز و لیکن بهبود معاملات در نیمه دوم زمان معاملات را داشتند. شروع بازار مطابق انتظارات منفی بود لیکن همین شرایط تا پایان بازار تداوم یافت. بسیاری از فعالان، سخنان دیروز رهبری، شرایط کلی بازار و ترس از بودجه‌های کاهشی 94 شرکت‌ها را از جمله دلایل منفی بودن بازار می‌دانستند.

رئوس مهم سخنرانی ایشان چند نکته بود. ایشان فرمودند: "دشمن از حربه تحریم دارد حداکثر استفاده را می‌کند. هدفشان این است که حرکت مردم را متوقف کنند؛ بنده عقیده‌ام این است اگر مسئله هسته‌ای همان‌طور که آن‌ها دیکته می‌کنند هم پیش برود، بازهم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد. چون با اصل انقلاب مخالف‌اند." "ما می‌توانیم در مقابل الم‌شنگه دشمنان در قضیه تحریم ایستادگی کنیم. وقتی اقتصاد را مقاوم نکنیم نتیجه این می‌شود که دشمن می‌نشیند برای برنامه هسته‌ای ما شرط و شروط می‌گذارد و می‌گوید اگر این‌ها را قبول نکردید، تحریم می‌کنیم." "اگر بنای بر تحریم باشد این ملت ایران است که در آینده و در وقت مناسب آن‌ها را تحریم خواهد کرد. بیشترین سهم گاز دنیا در اختیار ملت ایران است و اروپا احتیاج به این گاز دارد." تفسیر فعالان بازار از این بیانات در خصوص تحقق توافق مثبت نبود .البته این نظر همگان نیست و برخی نیز معتقدند که توافق هسته‌ای بالاخره صورت خواهد پذیرفت. دیروز نیز افخم سخنگوی وزارت امور خارجه از واژه تفاهم صحبت کرد و گفت:ابتدا تفاهم می‌کنیم و بعد توافق انجام خواهد شد.

البته دیروز سعی شد با معامله بلوک در فولاد مبارکه شاخص حفظ شود. بازگشایی عجیب نماد سیمان کرمان در اواخر وقت نیز اثر خوبی بر روی شاخص داشت. دیگر بازگشایی عجیب مربوط به نماد پارس‌خودرو بود که علیرغم افزایش قابل‌ملاحظه زیان پیش‌بینی‌شده سال جاری و نیز وجود زیان انباشته سنگین، با افزایش قیمت و صف خرید سنگین بازگشایی شد. این روزها بازار جالبی را شاهد هستیم به‌طوری‌که می‌توان گفت شاهد بازگشایی مثبت نمادها با تعدیل منفی و بازگشایی منفی نمادها با تعدیل مثبت سود هر سهم هستیم. درنهایت تمام این عوامل باعث ریزش نه‌چندان شدید بازار شد و شاخص با 91 واحد کاهش به عدد 64720 واحد رسید.

با تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، حجم‌مبنای کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران 4 در ده هزار تعداد سهام شرکت تعیین شد. بر اساس این مصوبه که از شنبه، دوم اسفند اجرایی خواهد شد، همچنین حداکثر ارزش حجم‌مبنا ده میلیارد ریال و حداقل آن 500 میلیون ریال است که تعداد آن بر اساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می‌شود. به گفته خواجه نصیری مدیر امور بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به این‌که برخی از شرکت‌های بزرگ عمدتاً دارای حجم‌مبنای بالایی در بازار بودند و این حجم‌مبنا، مانع گردش معاملاتی و قیمت‌گذاری این سهام بود، پیشنهاد کاهش حجم‌مبنا که مطالبه بخش عمده‌ای از بازار بود در هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار طرح شد و مورد تصویب قرار گرفت. نکته مهم و اصلی در این کار این است که معاملات سهام بزرگی همچون صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس روان می‌شود و معاملات سهام کوچک که به سمت سفته‌بازی می‌رفت بیشتر کنترل می‌گردد. نکته دیگر و مهم‌تر در این است که با تعداد معاملات سهام کمتری تأثیر در شاخص‌ها اعمال‌شده و به عبارتی بر شدت پایانی سهم‌ها خصوصاً برای سهام مهم و شاخص ساز با تعداد کمتری چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی اعمال می‌گردد. این کار باعث می‌شود به‌عنوان‌مثال با تعداد کمتری بلوک بتوان شاخص را مثبت کرد. البته نکته مهم در روان سازی معاملات است که الحق و الانصاف نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ اما به گفته صحرائی معاونت بازار شرکت بورس تصمیم‌گیری تغییر دامنه نوسان هم به سال بعد موکول شد.

دیروز همچنین نمایندگان مجلس با پیشنهاد دولت برای افزایش سی ریالی بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته‌شده موافقت کردند. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه 94 وزارت نیرو را موظف کردند از طریق شرکت‌های آبفای شهری علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، 150 ریال به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب از مشترکان دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. به نظر افزایش‌ها حدود 5% است و تأثیر آن‌چنانی ندارد. البته با توجه به تصمیم مجلس برای عدم افزایش نرخ بنزین و گازوئیل به دلیل کاهش قیمت نفت، به نظر بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت سایر حامل‌های انرژی بود که البته هنوز معلوم نیست، شاید در قالب فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش 25 درصدی داشته باشیم.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 297.3 میلیارد تومان رسید که از این میان که از این میان سهم معاملات عمده 142.8 میلیارد تومان و اوراق بدهی 18.5 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 91 واحد و شاخص فرابورس 2 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت دیروز خود به عدد 64720 واحد رسید. سیمان کرمان با 23 واحد بیشترین اثر مثبت و ایران‌خودرو با 27 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 114.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 183.1 میلیارد تومان رسید که زامیاد با 14.3 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق مشارکت شهرداری شیراز با 90 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

شرایط دیروز حاکم بر نمادهای صنعت سیمان همانند روزهای گذشته منفی و کم رونق بود لیکن حجم معاملات پرحجم سیمان فارس و خوزستان افزایش یافت. تعداد نمادهای معامله‌شده دیروز به 22 نماد (شامل 1 نماد حق تقدم) بالغ شد و بر پایه قیمت‌های آخرین معاملات 7 نماد اندکی مثبت، نماد سیدکو بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. نمادهای سیمان بهبهان و سیمان بجنورد پیش از آغاز معاملات و به‌منظور اعلام سود سال مالی 1394 متوقف شدند. بازگشایی دیروز نماد سیمان کرمان بسیار تعجب همگان را برانگیخت. نماد بعد از افزایش سرمایه 200 درصدی بازگشایی شد و با توجه به اطلاعیه شرکت، سود سال جاری به دارندگان حق تقدم تعلق نخواهد گرفت بر این اساس، قیمت تعادلی سهم بر مبنای قیمت پیش از مجمع معادل 3181 ریال بود در ظاهر باقیمت 4710 ریال بازگشایی شد. دیروز بر روی 8 نماد سیمان دشتستان، دورود، صوفیان، فارس، هگمتان، مازندران، ایلام و نی‌ریز علیرغم باز بودن معاملاتی صورت نگرفت. از مجموع معاملات صورت گرفته سیمان فارس و خوزستان با 10700 هزار سهم و مبلغ 21494 میلیون ریال حدود 47% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان کرمان با معامله تعداد 1185 هزار سهم به ارزش 5631 میلیون ریال (معادل 12% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال اطلاعیه تغییرات پرتفوی یک‌ماهه سیدکو، پیش‌بینی سود سال 1394 شرکت‌های سیمان بهبهان و سیمان شاهرود منتشرشده است. شرکت سیمان بهبهان سود پیش‌بینی‌شده سال 1394 را به میزان 6396 ریال اعلام کرده است که نسبت به آخرین پیش‌بینی سود سال جاری به میزان 8573 ریال کاهش قابل‌ملاحظه‌ای به میزان 25% نشان می‌دهد فروش مقداری پیش‌بینی‌شده برای هردو سال معادل 920 هزار تن عنوان‌شده است. شرکت سیمان شاهرود نیز پیش‌بینی فروش سال بعد را معادل 1800 هزار تن اعلام کرده است که نسبت به فروش مقداری برآوردی سال جاری به میزان 1676 هزار تن افزایشی معادل 7% نشان می‌دهد. سود خالص پیش‌بینی‌شده هر سهم برای سال 1394 معادل 851 ریال برآورد شده که نسبت به آخرین سود پیش‌بینی‌شده سال 1393 به میزان 946 ریال نمایانگر کاهشی در حدود 10% است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری مجموعاً بهتر از روز معاملاتی گذشته بود. حجم معاملات به نحو قابل‌ملاحظه‌ای بیش از روز سه شنبه و بالغ‌بر 10700 هزار سهم و به ارزش 21494 میلیون ریال بود. به نظر می‌رسید دیروز معامله بلوکی بین دو شخصیت حقوقی در قیمت صفر تابلو صورت گرفت که البته در این میان تعدادی از اشخاص حقیقی نیز موفق به فروش سهام خود به قیمت بالاتری به شخص حقوقی مزبور شدند. معاملات در دامنه مثبت و منفی قیمت صورت گرفت. قیمت پایانی معادل ۲۰۰۹ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز سه شنبه هیچ‌گونه تغییری نداشت. بازه قیمت معاملات بین 1957 تا 2020 ریال بود. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۸۵ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۹۰۴۱ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از 13 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از 25 نفر حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید 1٪ و درفروش معادل 35٪ بود. دیگر نماد مطرح این صنعت یعنی شرکت سیمان تهران شرایط نسبتاً مناسبی داشت. حجم معاملات بیش از روزسه شنبه و به 1638 هزار سهم و به ارزش 4437 میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل 2708 ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز سه شنبه 64 ریال افزایش نشان می‌داد. دامنه قیمت معاملات صورت گرفته بین 2619 تا 2740 ریال بود. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.71 و مجموع ارزش بازار این شرکت 4739 میلیارد ریال است. خریداران متشکل از 32 فرد حقیقی و 3 شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از 54 نفر حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل 71٪ و درفروش معادل 99٪ بود. معاملات نماد سیدکو دیگر هلدینگ بزرگ این صنعت همچنان در قیمت عرضه اولیه موردحمایت سهامدار عمده است. حجم معاملات این نماد با کاهش نسبت به‌روز سه شنبه به 2562 هزار سهم و ارزش 3843 میلیون ریال رسید که از این تعداد 2326 هزار سهم (معادل 91٪) توسط سهامداران حقوقی خریداری شد. دامنه قیمت بین 1500 تا 1507 ریال بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز سه شنبه شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی خریدار سیدکو و شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران خریدار سهام شرکت‌های سیمان سپاهان و سیمان تهران بوده‌اند.

مقصود پورابولی


این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24