Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

 بحران خشکسالی در ایالت کالیفرنیای آمریکا بسیار جدی‌است و به گفته برخی از پژوهشگران محیط زیست، ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا، شباهت‌های زیادی با ایران دارد. به همین دلیل بحران خشکسالی در آنجا، در برخی زمینه‌ها از جمله مدیریت منابع آب، نکته‌های زیادی برای آموختن دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛این روزها، نفس آب به شمارش افتاده و طبق اعلام مجمع جهانی اقتصاد، کم‌آبی، طی دهه آتی به یکی از بزرگترین تهدیدهای جهانی بدل خواهد شد. درواقع، کم‌آبی مشکل امروز است نه‌ آینده.

به گزارش بخش مالی ام‌اس‌ان، به نقل از مجله فورچون با وجود اینکه پنجمین ذخایر آب شیرین زمین میان برزیل و آمریکا قرار دارد، اما این دوکشور با بحران تاریخی آب مواجه هستند. همچنین، بنابر گزارش شورای ملی اطلاعات آمریکا (NIC)، چین نیز طی 15 سال آینده با بحران جدی خشکسالی روبرو خواهد شد.

وقتی خشکسالی به شکل وسیعی، در دهه 1970 میلادی در کالیفرنیا نمود پیدا کرد، کمتر از 20 میلیون نفر در این ایالت زندگی می‌کردند اما حالا دست‌کم 40 میلیون نفر در این ایالت خشک و دچار بحران آب زندگی می‌کنند. شرایطی مشابه تهران، اصفهان، مشهد و بسیاری از شهرهای بزرگ ایران که حالا در خط قرمز یا وضعیت هشدار از لحاظ بحران‌آب قرار گرفته‌اند. مسئولان ایرانی نیز اعلام کرده‌اند در دو سال گذشته، تعداد استان‌هایی که آنها دچار تنش آبی شدید شده‌اند، تقریبا دو برابر شده است. تنش آبی به‌شرایطی اطلاق می‌شود که آب در دسترس به شدت محدود می‌شود.به گزارش اقتصادی نیوز،محصولات کشاورزی و دامداری در ایالت کالیفرنیا، بسیار متنوع و فراوان است. کالیفرنیا از جمله بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام در دنیاست. به همین دلیل میزان آب فراوانی برای زراعت در این منطقه از سوی دولت فدرال و ایالتی اختصاص داده شده است. با این حال کشاورزان می‌گویند در بزرگترین ایالت کشاورزی آمریکا، بیشترین آسیب را دیده‌اند. آسیبی که از چهار سال پیش شروع شد و بر بهای محصولات کشاورزی در بسیاری از کشورهای اروپایی و ‌آسیایی تاثیر گذاشت.

از سوی دیگر، پژوهشگران می‌گویند استخراج آب‌های زیرزمینی در این منطقه و کاشت محصولات کشاورزی که نیاز به آبیاری زیاد دارند، باید متوقف شود.

کمبود آب، نه تنها روند معمول زندگی را دشوار می‌کند، بلکه انجام مشاغل را نیز با مشکل مواجه می‌کند. اما در عین اینکه کم‌آبی برخی صنایع را از انجام فعالیت‌های متداولشان باز‌می‌دارد، اما برخی صنایع دیگر هم می‌توانند از این مساله سودآوری کنند. در این گزارش، مشاغل و کمپانی‌هایی که از بحران بی‌آبی در کالیفرنیا منفعت می‌برند، معرفی می‌شوند و از آنجا که بحران کم‌آبی در ایالت کالیفرنیا به بحران خشکسالی در ایران شباهت بسیاری دارد، این نکته می‌تواند برای بسیاری از صنایع و مشاغل داخل کشور نیز حائز اهمیت باشد.

صنایع برق خورشیدی
تولید برق اغلب به آب سدها وابسته است. کم شدن حجم تولید برق‌آبی حد فاصل اکتبر 2011 تا 2014، برای ایالت کالیفرنیا حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار ضرر مالی به‌همراه داشته‌است. سایر شیوه‌های دیگر تولید برق نیز برای گرداندن توربین‌ها به گرم کردن آب و تولید بخار نیاز دارند. اما پنل‌های تولید برق خورشیدی، نور خورشید را مستقیما به برق تولید می‌کنند ضمن اینکه با استفاده از فن‌آوری‌های جدیدتر می‌توان از این پنل‌ها علاوه بر تولید برق، برای تامین سرمایش و گرمایش منازل نیز استفاده کرد. بنابراین، نیاز برای تولید انرژی‌های مستقل از آب می‌تواند استفاده از انرژی برق خورشیدی را از نظر اقتصادی توجیه‌پذیرتر و سودآورتر کند.

فن‌آوری مدیریت آب
با محدود شدن منابع آبی، هیچ‌کس دوست ندارد قطره‌ای از این مایع ارزشمند را هدر دهد. اما در برخی شهرها، به دلیل مدیریت غلط آب، این اتفاق براحتی می‌افتد. در بسیاری از موارد، نشتی لوله‌های شهری 25 تا 30 درصد آب آشامیدنی را هدر می‌دهد. بنابراین، بسیاری از کمپانی‌ها درحال حاضر فن‌آوری نظارت بر شبکه آب رسانی و تشخیص محل نشت آب حتی در زیر سطح زمین را راه‌اندازی کرده‌اند که این فن‌آوری، ترمیم محل نشت را سرعت می‌بخشد.

مهندسی و شرکت‌های ساخت و ساز
دستیابی به منابع جدید آبی به‌معنای اجرای پروژه‌های عظیم ساخت و ساز خواهد بود. علاوه بر احداث پروژه‌های عظیم، در ساخت بناهای جدید و همین‌طور بازسازی خانه‌های قدیمی، از فن‌آوری‌های جدید کاهنده مصرف آب استفاده می‌شود. این فن‌آوری‌ها شامل جمع‌آوری و استفاده از آب باران می شود که از دیرباز در سایر نقاط جهان نیز به‌کار گرفته شده‌است.

لوله‌کشی
یکی از مشاغل تخصصی که از بحران کم‌آبی سود فراوانی خواهد کرد، لوله‌کشی است. وقتی هزینه‌های آب بالا می‌رود، بسیاری از شرکت‌های خدماتی و لوله‌کش‌های شخصی قطعا مشتریان بسیاری خواهد داشت تا با ترمیم سیستم لوله‌کشی ساختمان‌هایشان به آنها اطمینان دهند که هیچ لوله‌ای دیگر نشتی ندارد.

باغبانی و منظره‌آرایی
مردم عاشق علفزار و چمنزارهای شاداب و پرپشت هستند اما وقتی با کمبود آب و هزینه‌های سرسام آور قبض آب روبرو شوند، این اشتیاق آنها نیز رنگ می‌بازد. در نواحی خشک، باغبان‌ها و متخصصان منظره‌آرایی قطعا وقت سر خاراندن نخواهند داشت چراکه مردم و شرکت‌هایی که در طلب داشتن منظره زیبایی در محل سکونت یا شغل خود هستند، می‌توانند به لطف هنر آنها، از این مناظر سبز و زیبا در نواحی خشک هم لذت ببرند.

مهندسی ژنتیک
بخش اعظمی از آب، در کشاورزی مصرف می‌شود که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد. پس با کاهش کشاورزی، حجم غذای مورد نیاز مردم نیز کاهش می‌یابد. اما با استفاده از دانه‌هایی که به شیوه مهندسی ژنتیک تراریخته‌ شده‌اند، می‌توان با کمترین میزان آب، بیشترین حجم محصول را تولید کرد.

مهندسی تولید
بسیاری از کارخانجات تولیدی، شامل صنایع تولید غذا و نیمه‌هادی، آب بسیاری مصرف می‌کنند. بنابراین، فرصت بسیار خوبی برای فن‌آوری‌های جدید پیش می‌آید تا بتوانند مصرف آب در این کارخانجات را به حداقل برسانند. با افزایش قیمت آب، حتی اندکی صرفه‌جویی در مصرف مایه حیات، می‌تواند یک صرفه‌جویی قابل توجه برای آنها محسوب شود.

خدمات مشاوره‌ای
برای مدیرعاملی که نگرانی تاثیر خشکسالی بر فعالیت‌های شرکت و زنجیره تامین خود را دارد، یک شرکت خدمات مشاوره‌ای با حضور مشاوران زبده، می‌تواند پیشنهادات جدیدی را ارائه دهد که آن شرکت به کمک آنها بتواند ثبات خود را حفظ کند.

در کالیفرنیا بر اساس طرح جدیدی، مردم باید از مصرف روزانه آب خود کم کنند. موضوعی که در ایران از سوی بسیاری از خانوارها و مصرف‌کننده‌ها، جدی گرفته نمی‌شود. ایران از نظر مصرف روزانه آب در فهرست کشورهای پر‌مصرف دنیا قرار دارد. آمریکا هم یکی از کشورهای پرمصرف آب در دنیاست که بخشی از ذخایر آبی جهان را تهدید می‌کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24