مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از اجرای آزمایشی شیوه جدید هدفمندکردن یارانه ها در جزیره قشم خبر داد.
وی با اشاره به نمونه های جهانی در این رابطه گفت: در انگلستان در سال 2005 مصرف نفت بر تولید پیشیگرفت و انگلستان وارد کننده نفت شد؛ در مورد گاز هم انگلستان در سال 2005 مزیت تولیدی خود را از دست داد و وارد کننده شد و این اتفاق در مورد مکزیک هم در سال 1995 اتفاق افتاد.
*مصرف داخلی انرژی نسبت به صادرات ارزش افزودهای نداشته است
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با بیان اینکه در سال 89 یک بشکه نفت خام در ایران 100 هزار تومان GDP تولید کرده است، گفت: اگر قیمت نفت را در آن زمان 100 دلار و قیمت دلار را نیز 1000 تومان فرض کنیم این اعداد نشان می دهد، مصرف هر بشکه معادل نفت خام در ایران هیچ ارزش افزودهای در اقتصاد ملی ایجاد نکرده است.
وی تصریح کرد: بازدهی یک دلار سرمایهگذاری در کارایی مصرف انرژی برابر با 3 دلار سرمایهگذاری در بخش تولید انرژی است.
سیفی با بیان اینکه تا سال 1400 به حدود 192 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بهینه سازی مصرف انرژی نیاز داریم، گفت: با این کار شدن مصرف انرژی نصف میشود، 770 میلیارد دلار از محل انرژی صرفهجویی شده به کشور باز می گردد، 3 میلیون فرصت شغلی ایجاد میشود و 1800 میلیون تن از انتشار کربن کارسته میشود.
وی با تاکید بر اینکه از سال 2020 برای انتشار کربن اضافه جریمه خواهیم شد، اضافه کرد: ما برای شروع تنها به 60 میلیارد دلار نیاز داریم و بقیه منابع مورد نیاز از محل بازگشت سرمایه گذاری انجام شده تامین می شود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تاکید کرد: جریمه صنایعی که بیش از اندازه انرژی مصرف میکنند در قانون اصلاح الگوی مصرف به شماره 1770 دیده شده است.
وی در ادامه گفت: براساس بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه 93، حدود 20 میلیارد دلار طرح تصویب کردیم که 12 میلیارد دلار آن از شورای اقتصاد مجوز گرفت؛ براساس این بند همچنین 42 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بالادست نفت و گاز در پاس جنوبی و غرب کارون تصویب شده است.
*اجرای آزمایشی شیوه جدید هدفمندی یارانهها در جزیره قشم
سیفی با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی یارانهها به درستی اجرا نشده است، گفت: پایلوت شیوه جدید اجرای قانون هدفمندی با تکنیک جدید کارت انرژی در جزیره قشم اجرا میشود.
وی افزود: بر اساس مطالعاتی که اتاق بازرگانی انجام داده است و با کمک سازمان مناطق ویژه اقتصادی برای جلوگیری از صدمات ناشی از قاچاق و بهبود و ارتقای مصرف انرژی این طرح طراحی شده است که باید در هیئت دولت هم تصویب شود تا به مرحله اجرا برسد و بر اساس آن قیمت حامل های انرژی واقعی شده و کارت انرژی جایگزین یارانه نقدی خواهد شد.
*تولید خودرو در داخل از نظر مصرف انرژی به صرفه نیست
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در ادامه با بیان اینکه استاندارد مصرف بنزین برای خودروهای کلاس C حدود 8 لیتر در 100 کیلومتر است، گفت: میانگین ترکیبی مصرف سوخت بنزین در خودروهای وارداتی حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر و خودروهای تولید داخل 11 لیتر در 100 کیلومتر است.
وی تصریح کرد: با این وضعیت شاید از نظر مصرف انرژی صرف نکند که در داخل خودرو تولید کنیم چرا که مصرف سوخت خودروهای داخل بسیار بالا است و هزینه انرژی زیادی به کشور تحمیل میکند.
وی در ادامه تاکید کرد: با وزارت راه و شهرداری ها درباره اجرای قانون مبحث 19 مشکل جدی داریم چرا که این قانون سال 75 ابلاغ شده اما اجرا نمی شود.
سیفی برنامه های امسال شرکت بهینه سازی مصرف سوخت را اجرای پروژه های بند «ق» تبصره 2، اجرای حداکثری قانون 1770 و اجرای صحیح قانون هدفمندی اعلام کرد و گفت: سال گذشته دولت تصویب کرد 300 میلیارد تومان از محل یارانهها به وزارت نفت و 200 میلیارد تومان به وزارت نیرو برای بهینه سازی صرف انرژی پرداخت شود که هیچ رقمی پرداخت نشد اما نفس تصویب چنین ماده ای بسیار مثبت است.
*رتبه هشتم انتشار کربن دنیا برای ایران
وی ادامه داد: امسال فرض کردیم 250 میلیون بشکه معادل نفت خام در مصرف انرژی صرفهجویی انجام شود اما اگر دستگاهها کمک کنند به میزان بیشتری صرفه جویی قابل تحقق خواهد بود.
وی افزود: سال گذشته فقط با تغییر سوخت از مایع به از نزدیک 1.2 میلیارد دلار با فرض نفت 50 دلاری به کشور سود رسیده است و ما فرض را بر این گذاشتیم که از 50 درصد شدت مصرف انرژی در افق چشمانداز، امسال 7 درصد را عملیاتی کنیم.
مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اظهارداشت: امسال باید سناریوهای کاهش انتشار کربن را به سازمان ملل ارائه دهیم؛ در اجلاس کپنهاگ همه کشورها تعهد دادند سناریوهای کاهش تولید کربن را ارائه دهند و از سال 2020 چریمه خواهند شد.
وی اضافه کرد: ما در سال 750 میلیون تن معادل کربن تولید می کنیم و رتبه ما در این شاخص 5 یا 6 سال پیش 14 بود که الان به 8 رسیدهایم.
*آمار متنتقض از تعداد خودرو در کشور
وی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور نداشتن آمار است، گفت: ما درباره تعداد خودرو 3 آمار مختلف با فاصله زیاد داریم چنانکه پلیس راهور ، وزارت صنعت و سامانه کارت سوخت 3 رقم مختلف با فاصله 20 درصدی درباره تعداد خودروهای کشور ارائه میدهند.
سیفی با بیان اینکه خودروسازان نقشه راه کاهش مصرف سوخت خودروها را طراحی کردهاند اما این نقشه راضی کننده نیست، گفت: در پروژه های مربوط به بند «ق» برنامه خودروهای هیبریدی را داشتیم، اما چون تکنولوژی لازم را به ما نمی دادند و خودمان هم این تکنولوژی را نداشتیم، برنامه حذف شد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.