Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :شروع بازار روز جاری،‌کم‌رمق ولی اندکی مثبت بود. البته با بازگشایی با تأخیر نماد پر سروصدای پتروشیمی مبین (همانند روز گذشته) که البته با صف خرید بیش از ۵۳۰ میلیونی همراه بود و عرضه بخشی از آن (در حدود ۸۵ میلیون سهم)، بازار اندک فضای مثبت خود را هم از دست داد و شاخص به دامنه منفی قیمت کشیده شد. اکثر گروه‌ها همچون گروه بانکی، پتروشیمی، خودرویی‌ها، لیزینگی ها و ساختمانی‌ها و حتی پالایشگاهی‌ها مثبت و اما کم‌حجم معاملات را شروع نمودند؛ اما به‌واسطه نبود انگیزه و کمبود نقدینگی در اواسط بازار با موج دیگری از عرضه‌ها و فروشندگان مواجه شدند که دراین‌بین گروه خودرویی و پالایشگاهی از فشار فروش بیشتر و درنتیجه دادوستدهای منفی‌تر و گروه بانکی، ساختمانی و گروه روی از فشار فروش کمتر و حتی با نوسانات مثبتی به کار خود پایان دادند.

حواشی مرتبط با نماد پتروشیمی مبین همچنان ادامه دارد و بازار را تحت تأثیر خود قرار داده است. پس از انعکاس مسائل رخ‌داده در ارتباط با این نماد،‌پای تعدادی از رسانه‌ها و نیز نمایندگان مجلس هم به این ماجرا بازشده است. موید صدر حسینی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، واگذاری 18 میلیون سهم پتروشیمی مبین به 43 نفر را فاجعه‌بار عنوان کرد و گفت: باید این اشخاص هرچه سریع‌تر شناسایی شوند. موید حسینی صدر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، گفت: بر اساس گزارشات دریافتی، نحوه واگذاری سهام "شرکت پتروشیمی مبین" طی روزهای گذشته ناصحیح بوده و عده‌ای خاص شامل 43 نفر توانستند بیش‌ازحد مجاز و باقیمت پایین سهام خریداری کنند.

بانک مرکزی پیرو نشست اخیر شورای پول و اعتبار، «دستورالعمل ناظر بر سیاست‌های پولی و اعتباری در سال ۱۳۹۴ » را به کلیه بانک‌ها ابلاغ کرد. دستورالعمل فوق از تاریخ 94.2.16 در نظام بانکی کشور لازم‌الاجرا خواهد بود. بعدازآنکه با تصمیم شورای پول و اعتبار در هفته گذشته نرخ سود بانکی تغییر کرد از سوی بانک مرکزی اعلام شد که این نرخ‌ها از ۱۵ اردیبهشت در نظام بانکی اجرایی خواهند شد.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفتگو با فارس درباره تعیین تکلیف نرخ‌های سود سپرده کمتر از یک سال اظهار داشت: با توجه به اینکه شورای پول و اعتبار برای سود سپرده‌های یک‌ساله سقف 20 درصد را تعیین کرده است، بانک‌ها متناسب با دوره سپرده‌گذاری می‌توانند نرخ سود سپرده‌های کمتر از یک سال را اعمال کنند وی اضافه کرد: سقف سود سپرده‌ها 20 درصد است و سود سپرده‌های کمتر از یک سال هم نمی‌تواند بالاتر از این نرخ باشد معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار داشت: واگذاری تعیین نرخ سود این نوع سپرده‌ها به بانک‌ها در راستای ایجاد رقابت در ارائه خدمات است.قربانی افزود: با توجه به محدوده‌های تعیین‌شده برای نرخ سود تسهیلات، بانک متناسب با سوددهی خود می‌تواند سود سپرده کمتر از یک سال را تعیین و پرداخت کند معاون اقتصادی بانک مرکزی تأکید کرد: این چارچوب‌ها مانع از ایجاد بی‌نظمی در بازار پول خواهد شد.

بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت فروردین امسال تولید انواع خودرو در کشور با رشد ۴۱ درصدی از ۴۱ هزار و ۱۵۰ دستگاه در فروردین ۱۳۹۳ به ۵۸ هزار و ۲۳ دستگاه افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودروی سواری در کشور با رشد ۵۵ درصدی از ۳۵ هزار و ۴۴۵ دستگاه در فروردین ۱۳۹۳ به ۵۴ هزار و ۹۵۲ دستگاه افزایش یافت. فروردین امسال تولید انواع وانت با کاهش ۵۶.۳ درصدی از ۵۴۳۰ دستگاه در فروردین ۱۳۹۳ به ۲۳۷۴ دستگاه کاهش یافت. در این مدت تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با رشد ۲۰۱.۴ درصدی از ۲۱۶ دستگاه در فروردین ۱۳۹۳ به ۶۵۱ دستگاه افزایش یافت.

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران عصر امروز (سه‌شنبه) دور پایانی مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع را برگزار می‌کند و بعد از وقفه‌ای یک‌هفته‌ای، سه‌شنبه آینده در وین این گفتگو‌ها را از سر خواهد گرفت. جدی‌تر شدن مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در مورد نگارش متن توافق نهایی موجب شده تا رایزنی‌های مقامات کاخ سفید با اعضای کنگره در مورد نحوه لغو تحریم‌ها نیز افزایش بیابد. گفته‌شده موضوع تحریم‌ها باعث شده است تا در این دور پیشرفت چندانی در نگارش پیش‌نویس برجام رخ ندهد. همین شرایط باعث شده است تا امروز هم مجدداً گمانه‌هایی نسبت به تمدید مذاکرات تا بعد از 10 تیر مطرح شود. سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: هنگامی‌که نگارش متن توافق به پایان برسد، تاریخی برای اجرای آن تعیین می‌شود. در آن روز همه تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران باید لغو شود.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به رقم ۲۸۳.۷ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی ۳۸.۹ میلیارد تومان و سهم معاملات عمده‌ (شامل بازار بلوک) ۱۲۸.۹ میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۱۰۳.۷ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۸۰ میلیارد تومان رسید که پتروشیمی مبین با ۲۸.۳ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوک اوراق مشارکت قطار شهری تبریز با ۹۹ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه تأمین آب، برق و گاز با ۲۸.۳ میلیارد تومان و گروه خودرو با ۹.۷ میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۲۴۸ واحد، شاخص قیمت ۱۰۶ واحد و شاخص فرابورس ۴ واحد کاهش یافتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت امروز خود به عدد ۶۴۱۶۸ واحد و شاخص قیمت به ۲۷۴۵۲ واحد رسید. پتروشیمی مبین با ۴۰ واحد بیشترین اثر مثبت و پالایشگاه بندرعباس با ۳۹ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

تعداد نمادهای سیمانی مورد معامله امروز به ۲۳ نماد رسید حجم معاملات با افزایش کمی نسبت به‌روز گذشته به ۷۶۱۹ هزار سهم و ارزش معاملات به ۱۳۶۸۹ میلیون ریال رسید از این میان تنها ۳ نماد اندکی مثبت،‌۳ نماد بدون تغییر و مابقی نمادها تماماً در دامنه منفی قیمت مورد معامله قرار گرفتند. از میان نمادهای باز ۱۱ نماد سیمان اردبیل، بجنورد، خاش، دشتستان، اصفهان، صوفیان، مازندران، هرمزگان، هگمتان، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. سیمان شاهرود با ۱۲۰۹ هزار سهم به ارزش ۴۲۸۳ میلیون ریال حدود ۳۱ درصد معاملات و سیمان خوزستان با ۵۹۸ هزار سهم به ارزش ۲۵۲۳ میلیون ریال معادل ۱۸٪ کل معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود تخصیص دادند. جدول معاملات انجام‌شده بر روی نمادهای سیمانی در صفحه ماقبل آخر این گزارش ارائه‌شده است. دیروز نماد سیمان شاهرود که پس از تعدیل سود پیش‌بینی‌شده سال ۱۳۹۳ مورد بازگشایی قرارگرفته بود، به دلیل عدم توافق خریدار و فروشنده،‌امروز مورد حراج مجدد واقع شد ولیکن در پایان معاملات به‌منظور برگزاری مجمع متوقف گردید. سیمان مازندران نیز امروز پس از تعدیل کاهنده سود سال ۱۳۹۳ مورد بازگشایی واقع شد لیکن شاهد انجام معاملاتی بر روی نماد خود نبود.

در سامانه کدال تنها اطلاعیه مهم قابل‌ذکر مربوط به‌ صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۳ شرکت سیمان قاین،‌اعلام برنامه پرداخت سود شرکت‌های سیمان شمال و خزر و نیز اطلاعیه منتشره از سوی سیمان بجنورد در خصوص بررسی افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی توسط این شرکت است.

مجتبی خسروتاج قایم مقام وزیر صنعت در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره قیمت سیمان در سال جاری افزود: بنا بر بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور هرگونه افزایش قیمت باید با هماهنگی کارگروه تنظیم بازار انجام شود. وی با تأکید بر اینکه "به‌ بهانه افزایش نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده و دستمزدها به بخش‌های مختلف اقتصادی اجازه افزایش قیمت نمی‌دهیم " خاطرنشان کرد: دلایل تقاضای صنایع برای افزایش قیمت در کارگروه تنظیم بازار موردبررسی قرار می‌گیرد و تنها در صورت صلاحدید اجازه افزایش قیمت به صنایع مختلف داده می‌شود. وی بابیان اینکه در برخی کالاها مانند سیمان میزان عرضه بیشتر از تقاضا است و بازار کشش لازم برای افزایش قیمت را ندارد، تصریح کرد: درصورتی‌که در سال جاری بازارهایی برای صادرات سیمان تولیدی کشور پیدا نشود بخش زیادی از تولیدات این بخش جذب بازار نخواهد شد. در حال حاضر سیمان به‌صورت مدت‌دار و قسطی به فروش می‌رسد و بازار این محصول کشش افزایش قیمت را ندارد.

بر اساس اطلاعیه سایت شرکت فرابورس ایران، اوراق مشارکت شرکت سیمان کردستان به‌منظور تأمین مالی بخشی از مخارج طرح توسعه خطوط تولید سیمان در بازار سوم فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود. این اوراق با مبلغ اسمی یک‌میلیون ریال و سود 22 درصدی بوده و موعد پرداخت سود آن به‌صورت سه ماه یک‌بار خواهد بود. ضمانت این اوراق به عهده موسسه مالی و اعتباری عسکریه است. پذیره‌نویسی اوراق مشارکت 331 میلیارد و 763 میلیون ریالی در نماد "سکرد 98" از روز شنبه 19 اردیبهشت‌ماه به مدت سه روز کاری انجام خواهد شد.

این روزها معاملات نمادهای لیدر صنعت سیمان بسیار کم‌رمق است و مجموع ارزش معاملات به‌زحمت از ۲۰۰۰ میلیون ریال فراتر می‌رود. تمامی معاملات در دامنه منفی و با کاهش قیمت‌ها همراه است که بالطبع به کاهش مجموع ارزش بازار شرکت‌ها و نیز نسبت قیمت بر درآمد منجر می‌شود. حضور سهامداران حقوقی در جمع خریداران حکایت از نگرانی آنان از افت بیشتر قیمت‌ها دارد. لیکن اشخاص حقوقی با توجه به کاهش چشمگیر قیمت‌ها فروشنده سهام نمادهای لیدر نیستند.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته در نماد سیمان سیدکو شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، در نماد سیمان خوزستان شرکت‌های سیمان سپاهان، در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان، در نماد سیمان ارومیه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بورسیران و در نماد سیمان خزر یک شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده و در سمت عرضه هیچ‌یک از سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه حضور نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24