دنیای اقتصاد / مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید سایپا دیروز در حالی برگزار شد كه به گفته مسوولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (سهامدار دولتی ایران خودرو و سایپا) علت تغییرات مدیریتی در این شركت مشكلات و مسائل مالی بوده است.
در مراسم دیروز كه در سایپا برگزار شد ابتدا سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا بود كه پشت تریبون قرار گرفت و همان ابتدا اعلام كرد از تودیع خود خیلی خوشحال است.مدنی كه شهریور ماه 91 از پارسخودرو راهی سایپا شده بود در اظهارات خود عنوان كرد كه 6 ماه پیش استعفای خود را از مدیرعاملی این شركت به وزیر صنعت، معدن و تجارت داده، اما مورد موافقت محمدرضا نعمتزاده قرار نگرفته بود. وی با بیان اینكه همین چهارشنبه گذشته نیز دوباره از وزیر صنعت خواسته تا با استعفایش موافقت كند، گفت: من در تاریخ سوم آذر ماه 93 استعفایم را به وزیر صنعت تقدیم كردم، اما وی گفت كه هر وقت شخصی از خودت بهتر پیدا كردی در مورد استعفایت صحبت کن. مدیرعامل پیشین سایپا با تاكید بر اینكه بار سنگینی را طی دوران مدیرعاملی اش در این شركت به دوش كشیده افزود: خیلی خوشحالم كه مراسم تودیع من از مدیرعاملی سایپا برگزار میشود.مدنی در ادامه از مشكلات و بحرانهای سایپا گفت و تاكید كرد كه بحرانهای این شركت ناشی از عملكرد غلط مدیران قبلی بوده است. وی با اشاره به ماجرای واگذاری سهام سایپا در سال 89 گفت: در آن سال1800میلیارد تومان از نقدینگی شركت صرف خرید سهام سایپا توسط خودش شد و 480 میلیارد تومان را نیز برای خرید شركت «بن رو» هزینه كردند آن هم در حالی كه این شرکت تنها 250 میلیارد تومان میارزید. مدنی ادامه داد: مجموعه این اتفاقات سایپا را به بحران كشاند و کسانی كه این تصمیم را گرفتند عامل فلاکت سایپا بودند.مدیرعامل پیشین سایپا با اشاره به اینكه پس از این اتفاقات تولید شركت از 2500دستگاه در روز به 500 دستگاه رسید، گفت: ما به روزی افتاده بودیم كه وقتی روزی هزار دستگاه خودرو تولید میكردیم جشن میگرفتیم و این در حالی بود كه با پول سایپا شركتهای دیگری رونق گرفتند.مدنی اما در ادامه اظهاراتش گفت: وقتی به سایپا آمدم بسیاری از قطعهسازان از كار افتاده و میگفتند 150 واحد قطعهسازی تعطیل شده است و حتی برخی پروژههای سایپا در مركز تحقیقات شركت خوابیده بود. مدیرعامل پیشین سایپا با انتقاد از دخالت سازمانهای دولتی در صنعت خودرو تاكید كرد: هر سازمانی به هر طریقی در امورمان دخالت میكرد و ما اصلا متولیانی به اسم وزارت صنعت و سازمان گسترش نداشتیم.
وی ادامه داد: به غیر این مشكلات ما با یك مصیبت دیگر به نام افزایش نرخ ارز و قانون گشایش اعتبار 130 درصدی هم روبهرو شدیم. مدیرعامل سابق سایپا در ادامه با بیان اینکه توسعه محصول بزرگترین مشکل در شرکت خودروساز است، گفت: این درست نیست که همواره دست روی دست میگذاریم تا الزامات قانونی برای نصب کیسه هوا و یا ترمز ضدقفل بیاید و بعد از آن برویم چانه بزنیم که این مساله به تعویق بیفتد، ما باید ببینیم در کشورهای دیگر چه اتفاقاتی میافتد و در آن راستا حرکت کنیم.وی همچنین با بیان اینکه نباید برای خارجیها فرش قرمز پهن کنیم گفت: برای شرکتهای خارجی فرش قرمز پهن میکنیم، ولی حاضر نیستیم بهخاطر تحریمها حتی یک اخم کوچک به آنها کنیم. وی تاکید کرد: اگر خارجیها بابت تحریم به ما یک جوالدوز زدهاند ما حداقل به آنها یک سوزن بزنیم.مدیرعامل سابق سایپا با تاکید بر لزوم قرار دادن شرکتهای متخلف خارجی در لیست سیاه، گفت: شرکت کیا بعد از تحریمها مشکلاتی برای سایپا ایجاد کرد، اما ما از آنها شکایت کردیم و بهرغم این که دولت به این کار مایل نبود، این شرکت را برگرداندیم و تولید سراتو را آغاز کردیم.وی اما در ادامه به محصولات آینده سایپا اشاره كرد و افزود: در پایان سالجاری خودرو 232 سایپا به بازار میآید و اواخر سال 95 محصول 212 شركت راهی بازار خواهد شد.مدنی در واكنش به تولید خودروهای چینی در سایپا نیز گفت: برخی آن چنان از تولید خودروهای چینی انتقاد میكنند كه انگار خودروسازان غربی پشت در سایپا ایستادهاند؛ در حالی كه از این خبرها نیست.اما در ادامه مراسم دیروز مهدی جمالی، مدیرعامل جدید سایپا نیز با اشاره به اینكه مدیری بلند مدت است نه كوتاه مدت گفت: افتخار میكنم كه از امروز كارمند سایپا هستم و تعجب میكنم این شركت با این همه نیروی كار متخصص چرا به چنین شرایطی دچار شده است.وی با تایید اظهارات مدنی مبنی بر اینكه مشكلات بیرونی عامل مشكلات فعلی سایپا به شمار میرود، افزود: سایپا گرفتار مشكل نقدینگی شده و باید با كمك همه مدیران و كاركنان شركت و قطعهسازان از پس این بحران بربیاییم.جمالی از اعلام برنامههای خود در سایپا امتناع و تاكید كرد: برنامه من برنامه مدیران و كاركنان سایپا است و برای پیشبرد آن پای همه مشكلات سیاسی و اقتصادی خواهم ماند.در مراسم دیروز، اما نوروززاده، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز تلویحا اعلام كرد كه تغییر مدیریتی در سایپا به دلیل مسائل مالی بوده است. وی گفت: نقصی در كار آقای مدنی و همكارانشان وجود ندارد و تغییر مدیریتی نیز فقط بهخاطر این بود كه میخواستیم در این مقطع از مدیری آگاه به مسائل مالی استفاده كنیم. مدیرعامل ایدرو در ادامه با تایید اظهارات مدنی در مورد ماجرای واگذاری سهام سایپا گفت: اتفاقات سال 89 را آنهایی رقم زدند كه مدیران سیاسی را به سازمان گسترش تحمیل كردند؛ در واقع در دولت نهم و دهم درختی كاشته شد كه نتیجه آن میوهای تلخ بود.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.