بورس24 :عبدالله رحیم لوی بنیس ، مدیرعامل کارگزاری بانک انصار (پارس گستر خبره) در خصوص نگرانی های به وجود آمده برای تداوم کارحرفه ای کارگزاری ها اما نگاه دیگری دارد. از نگاه او 3 عامل مهم برای ادامه فعالیت مطلوب کارگزاری ها باید بیشتر مورد نظر قرار بگیرد.
به عقیده وی،در زمان رونق بازار سهام صنعت کارگزاری برای مدیریت بهینه و افزایش کافی بهره وری،تلاش نکرده است.توسعه سریع ساختار ، افزایش شعب و به خدمت گرفتن تعداد زیاد نیروی انسانی بدون توجه به کیفیت به همراه پیش بینی های لازم مانع تداوم فعالیت کارگزاری ها می شود.
این کارگزار بورس نکته دوم را در این زمینه متوجه عدم توجه به ارزش های صنعت کارگزاری دانست. به گفته رحیم لوی این که 50 درصد درآمدهای یک کارگزاری به جهت اعمال تخفیف های متنوع و سوبسید به مشتریان و همچنین بذل و بخشش به آن ها از دست برود، عاملی است که ضمن قدر نشناختن اهمیت این صنعت،موجب کاهش درآمدهای کل می شود و کارگزاری را به نقطه سر به سر نزدیک تر می کند.عامل سوم مورد نظر وی نبود حمایت کافی اتحادیه پشتیبان و در واقع انتقاد از کانون کارگزاران است.او معتقد است که بالاخره صنعت کارگزاری نیز یک صنف است و یک اتحادیه درد کشیده و منطقی باید حمایت از این صنف را به عهده بگیرد.کانون کارگزاران نتوانسته انتظارات مورد نظر و مورد نیاز اعضای این صنف را برآورده کند. به گفته وی، این که دربدترین شرایط بازار و بهترین شرایط کاری بازار نرخ ها وکارمزدهای یکسانی توسط کارگزاران پرداخت شود،نشان از نبود نظارت و حمایت کافی از کارگزاری ها دارد.او گلایه دارد که تاکنون یک نهاد صنفی خوب ندیده ایم.او تحمیل هزینه های غیرضرور و تقاضای گواهی نامه های متعدد توسط سازمان و در عین حال مکانیسم رتبه بندی های کارگزاری ها را مورد انتقاد قرار داد.
او البته درخصوص مشکلات موجود در این مسیر بستن ایستگاه های معاملاتی را راه حل نهایی ندانست و افزود : مسوولیت اجتماعی را باید پذیرفت.خانواده تقریبا 15 هزار نفری کارگزاری ها به طور مستقیم و غیر مستقیم با این کار درگیرند و نباید کارمندان را به حال خود رها کنیم.مدیرعامل کارگزاری پارس گستر خبره تاکید کرد که باید از ظرفیت های نهایی کارگزاری ها استفاده کنیم.کانون کارگزاران باید جایگاه خود را پیدا کند.باید تلاش شود نرخ کارمزدها کم شود و معافیت ها را بیشتر کنند.امروز شاید بستن ایستگاه ها هزینه به مراتب بیشتری داشته باشد.کارمندان مورد اعتماد اگر از دست بروند جایگزین کردن آن ها البته کار دشوارتری است . ضمن این که آموزش دوباره و ایجاد مهارت هزینه های بیشتری در برخواهد داشت.
وی در پایان با بیان این که تقریبا 80 درصد کارگزاری ها در نقطه سر به سر فعالیت می کنند و یا تقریبا متوقف هستند،گفت :حتی برخی به کارمندان خود مرخصی اجباری می دهند.شاید تعطیل رسمی نشده باشند اما آستانه تحمل آن ها به شدت پایین آمده است.وی در خصوص ادامه فعایت کارگزاری تحت مدیریت خود نیز تصریح کرد : در این شرایط البته ما به برنامه توسعه خود ادامه می دهیم . 2 ایستگاه درشهر های کرج و مشهد اضافه کرده ایم و یک ایستگاه نیز در خیابان ولی عصر تهران راه اندازی کرده ایم.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.