بورس24 :بازار سرمایه امروز شاهد معاملات کمرمقی به همراه افت ۱۸۱ واحدی شاخص کل بود. روند نزولی شاخص از ابتدای بازار شکل گرفت باگذشت حدود ۲ ساعت از بازار شاخص کل کمی از قعر خود فاصله پیدا کرد لیکن در نهایت در سطح ۶۶۴۴۶ واحد بسته شد.
ارزش معاملات خرد سهام بهزحمت به ۹۰ میلیارد تومان در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران رسید. گرچه مجموع ارزش معاملات به دلیل مبادله بلوکهای ۱۱۱ میلیارد تومانی در نماد نفت بهران و ۸۰ میلیارد تومانی در نماد گروه مپنا و همچنین پذیرهنویسی ۳۵ میلیارد تومانی حق تقدم افزایش سرمایه سلب شده از سهامداران قبلی موسسه مالی و اعتباری کوثر رشد ظاهری خوبی را نشان میداد. امروز گروه ایرانخودرو عملکرد سهماهه خود را انتشار داد با توجه به تعمیق رکود فراگیر شده در کشور، اطلاعات منتشره این شرکت هم بهنوعی تسری این رکود به صنعت خودرو را بهخوبی نشان داد. این شرکت در سهماهه سال جاری بیش از ۱۳۳ هزار دستگاه خودرو تولید لیکن موفق به فروش حدود ۹۶ هزار دستگاه آن شده است. انتشار آمار تولید تیرماه خودروسازان (که در ادامه بهتفصیل خواهد آمد) نیز حکایت از بدتر شدن شرایط دارد. عملکرد مالی این خودروساز بزرگ نشاندهنده افت ۴ درصد درفروش ریالی، ۲۳ درصد در سود عملیاتی و درنهایت ۸۵ درصد در سود خالص است.
امروز خبر خروج صنعت سیمان از شمول قیمتگذاری همراه شد با اخبار متفاوتی در خصوص توقف ۲۱ کوره تولید سیمان به دلیل انباشت کلینکر و نبود نقدینگی. افول ادامهدار قیمتهای جهانی را هم میتوان ازجمله علل شرایط نامناسب بازار سرمایه در روز جاری دانست. با توجه به صحبتهای آقایان سیف و نعمت زاده در جلسه روز گذشته اتاق بازرگانی مبنی بر تعیین تکلیف بدهکاران ارزی، بسیاری انتظار بهبود قابلملاحظه نمادهای متأثر از این مصوبه را داشتند لیکن به نظر میرسد با توجه به اطلاعات منتشرشده در خصوص آن،برقراری نرخ ۲۰ درصدی بهمنظور محاسبه این تسهیلات از مهرماه سال ۱۳۹۱ (راهاندازی اتاق مبادلات ارزی) موجبات افزایش قابلملاحظه مبلغ تسهیلات را فراهم خواهد آورد.
در این ارتباط عسکری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری ملی ایران، خبر خوب رییسکل بانک مرکزی را برای بازار سرمایه ناامیدکننده میداند. وی گفت: چنانچه بهره مرکب نرخ ارز 1226 تومانی را بر اساس دوره زمانی 8 ساله و نرخ سود 20 درصدی برای دریافتکننده تسهیلات حساب کنیم، با افزایش حدود 8 برابری نرخ ارز در تاریخ اعطای تسهیلات روبرو میشویم، بنابراین این محاسبه برای آن دسته از شرکتهایی که زمان دریافت تسهیلات ارزی آنها از مدت 5 سال فراتر رفته باشد، در عمل مساوی بازیان خواهد بود. چراکه هر 3.5 سال بر اساس محاسبه نرخ بهره مرکب 20 درصدی نرخ ارز دریافتی را یک برابر افزایش میدهد. وی افزود: این موضوع به معنای خوشخبری برای بازار سرمایه نمیتواند تعبیر شود و باید گفت بهنوعی تنبیه فعالان اقتصادی است که وظیفه اقتصادی خود را بانظم انجام دادهاند و انفجار 3 برابری نرخ ارز درگذشته باعث شده تا هیچ بنگاهی قادر به تسویه بدهیهای ارزی خود به بانکها نباشد. با این اوصاف و ابهامات مربوط به این مصوبه میبایستی منتظر انتشار اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه محاسبه ماند.
دکتر فطانت درباره مشکلات سهامداران و شرکتهای سنگ آهنی که 7 درصد ارزش روز بازار سهام را در اختیاردارند، گفت: واقعیت این است که پس از عرضه سهام این گروه در بورس، تولیدکنندگان با ریسکهای بالایی مانند پروانه بهرهبرداری و اخذ حق انتفاع از سوی دولت مواجه شدهاند درحالیکه هنگام عرضه سهام، چنین ریسکهایی وجود نداشت. وی ادامه داد: پروانه معدن شرکتهای این گروه چند سال بعد از واگذاری سهام گرفتهشده و دغدغه سهامداران مبنی بر بازگشت پروانه بهرهبرداری طولانی شده و به چندین سال کشیده شده است. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بعد از بخشنامه مربوط به کاهش 3 درصدی قیمت گندله و به دلیل اثر آن بر سودآوری این گروه، سازمان بورس اقدام به توقف نماد 5 شرکت کرد تا تأثیرات آن بررسی شود؛ اما با توجه به اظهارات اخیر رئیس ایمیدرو مبنی بر تجدیدنظر مجدد در این بخشنامه، انتظار میرود وزارت صنعت علاوه بر آن پروانه بهرهبرداری شرکتهای چادرملو و گل گهر را نیز بازگرداند تا سهامداران دچار خسران و زیان نشوند. فطانت ادامه داد: این اقدام موجب خواهد شد تا علاوه بر به حداقل رسیدن ریسک تصمیمات دولتی در بازار سرمایه، سرمایهگذاران خارجی با اطمینان بیشتری از امن بودن این بازار مبادرت به سرمایهگذاری کنند.
شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، درباره آخرین وضعیت مربوط به درخواست افزایش قیمت 17 درصدی سیمان اظهار داشت: طبق بخشنامه مهمی که 26 تیر توسط معاون اجرایی رئیسجمهور ابلاغشده، کالاهای حاضر در گروه الف یعنی کالاهای اساسی مشمول قیمتگذاری دولتی بوده و کالاهای گروه ب هم تحت شرایطی قیمتگذاری میشوند. کالاهای گروه ج مانند سیمان هم مشمول قیمتگذاری آزادشدهاند. وی ادامه داد: بنابراین انجمن صنفی سیمان با در نظر گرفتن شرایط عرضه و تقاضای سیمان، قیمت تمامشده و با رعایت دستورالعملهای موجود اقدام به قیمتگذاری سیمان میکند. این مقام مسئول در واکنش به این سؤال که انجمن سیمان چه برنامهای برای افزایش قیمت سیمان از چه زمانی دارد؟ به بورس پرس توضیح داد: در مرحله اول باید قیمتهای مصوب سال گذشته اجرا و تخفیفهای کنونی کاهش یابد. سپس افزایش قیمت 15 تا 17 درصدی قیمت سیمان عملیاتی خواهد شد که با در نظر گرفتن افزایش حقوق و دستمزد، برق، گازوئیل و...، این افزایش قیمت سیمان منطقی بوده و میتواند هزینههای شرکتهای سیمانی را پوشش دهد. شیخان افزود: زمان اجرای افزایش 15 تا 17 درصدی قیمت هم بعد از ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و قیمتها توسط انجمن تعیین و ابلاغ خواهد شد.
وزیر اقتصاد در جدیدترین اظهارنظر درباره آثار رفع تحریمها بر بازار سهام گفت: هنوز اتفاقی نیفتاده که بورس بخواهد واکنش نشان دهد. علی طیب نیا گفت: در آینده نزدیک تحریمهای ظالمانه علیه ملت ما برداشته خواهد شد. طیب نیا در پاسخ به پرسشی مبنی بر آینده بورس پس از رفع تحریمها، خاطرنشان کرد: اینکه توافق رفتار هیجانی در بازار سرمایه، طلا و ارز ایجاد نکرد، نشانهای از بلوغ اقتصادی بخش خصوصی بوده و طبیعی است بهصرف امضای توافقنامه هنوز اتفاقی نیفتاده که بورس بخواهد نسبت به آن واکنش داشته باشد. وی تصریح کرد: تحریمها در آیندهای نزدیک رفع میشود و آثار واقعی اقدامات و برنامههای ما ظاهر خواهد شد؛ بنابراین طبیعی است که شرایط جدید اثر خود را بر متغیرهای اقتصادی ظاهر خواهد کرد. این اثرات با وقفه زمانی از اواخر امسال پدیدار خواهد شد و فکر میکنم آثار رفع تحریم در بخش واقعی اقتصاد قابلمشاهده خواهد بود. طیب نیا درباره کاهش نرخ ذخیره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی گفت: در مصوبهای که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ سود داشت، مقرر شد تا نرخ ذخیره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی، نیم واحد درصد کاهش یابد که این اتفاق هم رخ داد، ضمن اینکه در آن جلسه تفاهم کردیم و در صورتجلسه نیز آمده که در نوبتهای سهماهه، هم روی نرخ سود و هم روی ذخیره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی تجدیدنظر کنیم. عضو شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: بنابراین برنامهای که برای کاهش نرخ ذخیره قانونی اندیشیده شده، یک برنامه تدریجی است و هدف بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این است که هر بار که یک تصمیمی گرفته میشود، آثار را روی اقتصاد رصد و متناسب با بازخورد، بتوانیم تصمیم بگیریم.
رئیس هیئتمدیره انجمن سرمایهگذاریهای مشترک ایران و خارجی با اشاره به علت معضلات اعتقادی و رکود بیان داشت: طبق آمار 56 درصد در صنعت ساختمان رکود وجود داشته و صدور پروانه و سرمایهگذاری کاهشیافته است. این فعال بخش خصوصی تأکید کرد: قطعاً رشد اقتصادی امسال با آمارهایی که از تولید وجود دارد، بیش از یک درصد نخواهد بود، درصورتیکه گفته میشود 3 درصد است. سلیمی اشکال اساسی اقتصاد در شرایط کنونی را رکود دانست و افزود: این رکود به همه صنایع تسری یافته و حتی صنایع غذایی که با خوراک مردم ارتباط مستقیم دارد، رکود مشاهده میشود و محصولات با 30 درصد تخفیف عرضه میشود، اما استقبال وجود ندارد. وی علت این موضوع را عدم توان خرید از سوی مصرفکننده عنوان کرد و بیان داشت: رکود به تولید، سرمایهگذاری، اشتغال آسیب میرساند و بیکاری را افزایش میدهد و درنهایت چند ماه میتوان شرایط رکود را تحمل کرد، در غیر این صورت رو به تعطیلی میرود. عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برنامههای دولت گفت: هدف اصلی دولت کاهش تورم بوده که موفق عمل کرده، اما فشار رکود منجر به بیکاری و تعطیلی واحدها شده است، درحالیکه باید این موضوع باهم در نظر گرفته شود. وی با اشاره به اینکه اگر بتوان 2 درصد افزایش تورم را تحمل کرد، میتوان بر رکود فائق آمد، خاطرنشان کرد: ادامه پیدا کردن رکود به دلیل کاهش نرخ تورم در صنایع اوضاع را بههمریخته است.
بیژن زنگنه عنوان کرد که ظرفیت تولید نفت در دوران پسا تحریم تا سقف ۳.۸ تا ۳.۹ میلیون بشکه در روز افزایش مییابد. وی معتقد است که ایران از سقوط قیمت نفت، آسیب نمیبیند. آنطور که زنگنه مطرح کرده است، با لغو تحریمها صادرات نفت ایران دو برابر میشود و حتی در صورت نصف شدن قیمتهای نفت از سطوح فعلی بازهم درآمد نفتی ایران ثابت خواهد ماند. در شرایط فعلی تولید نفت خام ایران حدود دو میلیون و ۷۰۰ تا دو میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز برآورد میشود که با لغو سه تحریم اصلی صنعت نفت شامل انتقال ارز حاصل از فروش نفت، تأمین کشتیهای نفتکش و بیمه نفتکشها، ابتدا در مدتزمان کمتر از هفت روز حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روزبه ظرفیت صادرات نفت خام ایران افزوده شود. پس از اجرای این طرح ضربتی و افزایش ظرفیت صادرات نفت به محدوده یکمیلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در نخستین روزهای لغو تحریمها، سپس با اجرای یک برنامه ششماهه ظرفیت صادرات نفت کشور به دو میلیون بشکه در روز افزایش مییابد.
مدیران رپسول بهعنوان بزرگترین شرکت نفتی اسپانیا در حالی بهزودی به تهران سفر میکنند که در طول سه دهه گذشته تاکنون هیچگاه شرکتهای اسپانیایی موفق به امضای قرارداد بزرگ نفت و گاز در ایران نشدهاند. سفیر اسپانیا همچنین از آمادگی این کشور بهمنظور ازسرگیری واردات نفت از ایران در صورت لغو تحریمها خبر داده و تأکید کرده است: اسپانیا از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون هیچگونه واردات نفت از ایران نداشته و این در حالی است که اسپانیا درگذشته نفت خام را از ایران وارد میکرده است. این مقام اسپانیایی همچنین از سفر مدیران و مقامات چندین شرکت نفت و گاز اسپانیایی به تهران و مذاکره با مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران خبر داده است.
به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، بنا بر اعلام معاونت برنامهریزی و اقتصادی این وزارتخانه، درخواست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از شورای اقتصاد برای لغو مصوبه اخذ مابهالتفاوت 150 تومانی واردات جو و گندم به ترتیب از پایان مردادماه و مهرماه سال جاری، صبح امروز در کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد دولت مطرح شد و مورد موافقت اعضای این کمیسیون قرار گرفت. بر اساس این گزارش، با تنفیذ شورای اقتصاد این مصوبه بهزودی ابلاغ میشود.
نخستین کشتی بزرگ خط مستقیم کانتینری EVERGREEN تایوان که پنجمین خط کشتیرانی برتر جهان است، روز چهاردهم مردادماه امسال در بندر شهید رجایی پهلو میگیرد. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به راهاندازی خط EVERGREEN از سال ٢٠٠٠ میلادی در بندر شهید رجایی گفت: قرار است ٧ فروند کشتی کانتینری این خط تایوانی در مسیر خاور دور به بندرعباس با تخلیه و بارگیری هفتهای پنجتا 6 هزار TEU کانتینر در بندر شهید رجایی فعالیت خود را از سر گیرد. وی بابیان اینکه ٨٥ درصد حملونقل کالاهای کشور از طریق بنادر صورت میگیرد، گفت: با ازسرگیری تردد مستقیم خطوط معتبر کشتیرانی جهان در بندر شهیدرجایی فاصله دستیابی به کالاها به میزان یک هفته کاهش مییابد و این امر موجب صرفهجویی قابلتوجهی در زمان و هزینه خواهد شد؛ بنابراین گزارش کاهش هزینه و زمان ورود کالا به کشور، ایمنی حملونقل در کنار ایجاد اشتغال بیشتر، ازجمله مزایای تردد خطوط کشتیرانی لاینر به بندر شهید رجایی است؛ رونق صادرات و واردات، افزایش میانگین عملیات بندر و تأمین نیاز بنادر کوچکتر منطقه ازجمله مزایایی است که موجب بندر میشود. با رفع تحریمهای بندری و دریانوردی، کالاها از طریق خطوط لاینر بهصورت مستقیم وارد بزرگترین بندر تجاری ایران میشود، درحالیکه پیشازاین کالاها نخست به بنادر جنوبی منطقه خلیجفارس منتقل و ازآنجا با کشتیهای کوچکتر به ایران حمل میشد؛ این تبادل مستقیم محمولهها بین ٤٠ تا ١٠٠ دلار در هر تن هزینه تمامشده کالا را کاهش میدهد. خط EVERGREEN تایوان با ظرفیت ٩٥٠ هزار TEU کانتینر، پنجمین خط کشتیرانی کانتینری بزرگ دنیا است که تا پیش از تحریمهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، به بندر شهید رجایی تردد داشته است.
خبرگزاری رویترز اکنون چند روز پس از ترک ایران توسط فابیوس، خبر داده است، شرکت فرانسوی سیامای سیجیام، بزرگترین شرکت کشتیرانی کانتینری جهان اعلام کرد، به دنبال توافق هستهای فعالیت خود در ایران را از سر میگیرد. گروه سیامای سیجیام در ایمیلی اعلام کرده است، «به دنبال تحولات مثبت اخیر در مورد ایران و گروه 1+5، این گروه تصمیم گرفته است تا خدمات خود را در ایران از سربگیرد و این خدمات از ابتدای ماه آگوست 2015 (10 مرداد) آغازشده است.»
به نقل از پایگاه خبری جی او سی، کونتشیپ ایتالیا، بزرگترین شرکت اپراتور پایانههای کانتینری ایتالیا، یک یادداشت تفاهم استراتژیک با شرکت بنادر و کشتیرانی سینا، بزرگترین شرکت بندری ایران به امضا رسانده تا از فضای پدید آمده بعد از توافق هستهای نهایت استفاده را ببرد. این توافق همچنین شرکت یورو گیت، شرکت آلمانی اپراتور بنادر را نیز در برمیگیرد که 33 درصد سهام کونتشیپ را در اختیار دارد. این یادداشت تفاهم شامل تبادل تجربیات و دانش فنی، توسعه بخش حملونقل و بنادر ایران با تمرکز ویژهبر روی بندرعباس و بندر بوشهر و پایانههای ساحلی آنها و ارتقاء توانمندیهای فنی، بازرگانی و عملیاتی به سطح بهترین استانداردهای بینالمللی است. دیگو آپونته، مدیرعامل شرکت کشتیرانی ام اس سی دومین شرکت بزرگ کشتیرانی اقیانوسی جهان و سلطان بن سلیمان، رئیس شرکت دی پی ورلد، شرکت اپراتور پایانههای کانتینری مستقر در دوبی، اخیراً به ایران سفرکردهاند. مائرسک لاین، بزرگترین شرکت کشتیرانی اعلام کرده که پتانسیلهای بالایی در ایران میبیند، اما انتظار ندارد تا لغو رسمی تحریمها وارد بازار ایران شود. بر اساس گزارش موسسه آلفالاینر، چند شرکت کشتیرانی بهسرعت به فرصت پدید آمده برای ازسرگیری ارائه خدمات به ایران واکنش نشان دادهاند که ازجمله میتوان به شرکت هیوندای مرچنت اشاره کرد که انتظار میرود یکی از کشتیهای حمل بار آن در روز 6 اوت در بزرگترین بندر ایران پهلو بگیرد. اکثر شرکتهای کشتیرانی جهان ازجمله وان های و پاسیفیک اینترنشنال لاینز که پس از تشدید تحریمها در سال 2013-2012 ایران را از شبکه خود حذف کرده بودند در سال 2014 پس از کاهش تحریمها حمل بار به مقصد بندرعباس را از سر گرفتند.
به نقل از رویترز، کامرزبانک دومین بانک بزرگ آلمان اعلام کرد، بسیار زود است تا در مورد ورود به ایران پس از توافق هستهای ماه گذشته که درنهایت به برداشته شدن تحریمها منجر خواهد شد، بحث کنیم. استفان اینگلز مدیر ارشد مالی این بانک گفت: «تا حالا که وضعیت در عمل تغییر نکرده است؛ تحریمها هنوز پابرجاست؛ بنابراین بسیار زود است در مورد تغییرات احتمالی (فعالیتهای کامرزبانک در ایران) اظهارنظری کنیم.»
پوری حسینی رییس سازمان خصوصیسازی، با اشاره به تشکیل کارگروه پساتحریم در سازمان خصوصیسازی اظهار داشت: ورود و حضور سرمایهگذاران خارجی، در مزایدههای سازمان در مباحث عقد قرارداد، توثیق وثایق، سپردهگذاری، افتتاح حساب و نرخ تبدیل نیاز به بازبینی دارد و باید راه را برای این مباحث بازکنیم تا درنهایت در مورد تسهیل شرایط تصمیمگیری شود. معاون وزیر اقتصاد بابیان اینکه مدت زیادی است از مسیرهای گفتهشده برای سرمایهگذاران خارجی استفادهنشده است، گفت: احتمال دارد در برخی آییننامهها و دستورالعملها نیاز به بررسی و بازبینی داشته باشند. رئیس سازمان خصوصیسازی ادامه داد: این ابهام وجود دارد سرمایهگذار خارجی که ارز میآورد، با چه نرخی ارز را باید به ریال تبدیل کند آیا با نرخ مبادلاتی و یا صرافی باشد. بدیهی است با نرخ دوگانه نهتنها تسهیلی وجود ندارد، بلکه سختگیری هم هست. پوری حسینی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی موضوعات مختلف برای حضور سرمایه گذران خارجی بررسی میشود، بیان داشت: این موضوع نیاز به زمان دارد، چون مدت زیادی است که از این مسیرها استفادهنشده و عجلهای هم وجود ندارد. باید باحوصله آییننامهها و بخشنامهها بررسی و درنهایت اگر شفافیت نیاز دارد، اعمال شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا پتانسیل جذب سرمایه خارجی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: اینکه در کدام بخشها محدودیت یا ممنوعیت داریم، هنوز ازلحاظ حقوقی و قانونی احصا نشده است، منتها یکی از مباحث تملک روی زمین است که آیا تملک سهام، تملک زمین هم محسوب میشود یا خیر؟ میتواند ازجمله پاسخ به شبهات و سؤالات باشد. معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که آیا استقبالی برای خرید سهام شرکت از سوی سرمایهگذاران خارجی وجود داشته است، خاطرنشان کرد: هیئتهایی که به کشور میآیند، معمولاً قصدشان سرمایهگذاری جدید در بخشهای مختلف اقتصاد است، اما در بخش سهام، با ایجاد بنگاهها سرمایهگذاری از قبل صورت گرفته و بحث اصلی خرید سهام است که دولت نیز بخشی از این سهام را در اختیار دارد. وی در مورد اینکه آیا شرکتهای دولتی جذابیتی برای خریداران خارجی دارند، تصریح کرد: مطلق نمیتوان گفت که خارجیها برای همه بنگاهها علاقهمند هستند، بهویژه اینکه هنوز دادن تخفیف در قیمت را برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی بلد نیستیم؛ زیرا دوست داریم به بالاترین قیمت سهم فروخته شود و روالی است که سازمان خصوصیسازی در 14 سال گذشته به آن علاقهمند بوده است، لذا جذابیت آنچنانی برای فروش بنگاهها وجود ندارد. رئیس سازمان خصوصیسازی تأکید کرد: سازمان به شرایط جدید توجه ویژه دارد تا مسیر سرمایهگذاری بازبینی شود و اگر لازم باشد، شرایط شفاف و تسهیل شود.
رئیس قرارگاه حماسه اقتصادی وزارت کشور گفت:"خانه تجارت ایران و آمریکا" برای جذب سرمایههای ایرانیان در این کشور و سرمایهگذاریهای مشترک تشکیل شد. وی اظهار داشت: اولین "خانه تجارت ایران" در سال ۸۰ در دبی راهاندازی شد اما به دلیل عدمحمایتهای دولت بعدی این خانهها تعطیل شد. ناطقی تأکید کرد: از سال گذشته راهاندازی مجدد خانههای تجارت در کشورهای مختلف آغاز شد که در برخی از کشورها نظیر آلمان، ایتالیا، ترکیه و چین ایجاد و چند ماه است که فعال هستند. وی بیان داشت: هفته گذشته نیز خانه تجارت ایران در آمریکا، توسط بخش خصوصی در این کشور آغاز به کارکرد.
موسی بزرگ اصل عضو هیئت عامل سازمان حسابرسی گفت: بانک مرکزی بهتازگی دستورالعملی را با مشارکت صاحبنظران مالی و حسابداری در مورد برداشت شبانه از حساب ارزی بانکها در اسفندماه سال 90 تهیه و به بانکها و حسابرسان ابلاغ کرده تا درباره آن اظهارنظر کنند. وی بابیان اینکه بانکها بر اساس این دستورالعمل نسبت به شناسایی درآمدهای ارزی خود در حسابهای مالی اقدام خواهند کرد، افزود: اغلب بانکهای بورسی از بابت برداشت بانک مرکزی از حسابهای ارزی طی 4 سال گذشته هزینهای را در حسابهای مالی خود منظور نکردهاند و آثار سود و زیانی در بودجههای برآوردی و تجدید ارائهشده آنها ندارد، اما درمجموع میتوان گفت، این دستورالعمل به نفع بانکهای بورسی خواهد بود. بزرگ اصل درعینحال گفته تا زمانی که حسابرسان درباره این دستورالعمل اظهارنظر نکنند، نمیتوان از چارچوبها و سازوکار آن چیزی گفت.
دکتر همتی مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به سیاستهای اجراشده در سالهای گذشته اظهار داشت: این سیاستها بهنظام بانکی لطمه زیادی زد. این مشکلات علاوه بر تحریمها و همچنین ضعف ساختاری نظام بانکی و نوع نگاه به وظیفه بانک، سیستم بانکی را دچار مشکل کرد بهطوریکه هماکنون ترازنامه بسیاری از بانکها دچار مشکل است. وی بابیان اینکه 90 درصد تأمین مالی توسط سیستم بانکی انجام میشود، به سرمایه پایین بانکها اشاره کرد و گفت: بسیاری از افزایش سرمایهها از محل تجدید ارزیابی داراییها انجام میشود که به اعتقاد من تجدید ارزیابی یعنی گچ. سرمایه بانک باید از محل آورده نقدی افزایش یابد. وی افزود: کل سرمایه بانکهای دولتی و خصوصی درمجموع حداکثر 40 هزار میلیارد تومان است و اگر این سرمایه را در برابر حداقل 700 هزار میلیارد تومان سپرده بانکی در نظر بگیریم، میبینیم که نرخ کفایت سرمایه بانکها زیر 5 درصد است. همتی تصریح کرد: در کنار این موضوع حداقل 50 درصد منابع شبکه بانکی به دلیل مطالبات معوق، بدهی دولت به بانکها و سپرده قانونی قفلشده است و درواقع بانکها باید به ازای 50 درصد منابع خود 90 درصد تأمین مالی اقتصاد را انجام دهند، اینجاست که مشکلات به وجود میآید و به بانکها حمله میکنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: بهتازگی پیشنهاد تأسیس بانک توسعه حملونقل هوایی از سوی انجمن مطرحشده است. اسعدی سامانی با اشاره به توافق 1+5 و تسهیل شرایط خرید و ورود هواپیما برای ایران اظهار داشت: با وضعیت جدید، شرایط برای خرید هواپیما تسهیل میشود، اما موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد تأمین نقدینگی شرکتهای هواپیمایی داخلی برای خرید هواپیما است. وی با تأکید بر اینکه در بحث تأمین نقدینگی صنعت حملونقل هوایی در حال حاضر مشکلاتی دارد، اضافه کرد: لازم است بانکها به این عرصه وارد شوند و نسبت به ارائه تسهیلات خرید هواپیما اقدام کنند زیرا شرکتهای هواپیمایی با درآمدهای فعلی قادر به تأمین کل نقدینگی خرید هواپیما نیستند. وی ادامه داد: بهتازگی از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی پیشنهاد ایجاد «بانک توسعه حملونقل هوایی» ارائهشده است که اگر تشکیل شود میتواند به تأمین ناوگان کمک کند، ما این موضوع را پیگیری میکنیم و امیدواریم در راستای نوسازی ناوگان هوایی کشور به نتیجه برسد. اسعدی سامانی اظهار داشت: در کشورهای دیگر معمولاً مؤسسات پولی-بانکی هواپیماها را خریداری میکنند و در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار میدهند و اینیکی از روشهای مرسوم تأمین ناوگان حملونقل هوایی است.
در ۴ ماهه منتهی به تیرماه سال جاری تولید انواع خودرو توسط خودروسازان داخلی کشور به مرز ۳۵۶ هزار و ۲۳۹ دستگاه رسید که در مقایسه با ۴ ماهه نخست سال گذشته رشد ۸.۴ درصدی را نشان میدهد. بر این اساس، در این مدت خودروهای سواری به تعداد ۳۲۹ هزار و ۵۵ دستگاه تولید شد که نسبت به ۴ ماهه نخست سال گذشته، حکایت از رشد ۱۷.۶ درصدی دارد. در ۴ ماهه نخست امسال به تعداد ۲۲ هزار و ۹۰۵ دستگاه وانت، ۳ هزار و ۸۷۴ دستگاه کامیون، ۲۴۲ دستگاه اتوبوس و به تعداد ۱۶۳ دستگاه مینیبوس در کشور تولیدشده است.
درحالیکه هرروز احتمال ورود فولکسواگن در بازار ایران قویتر میشود شرکت اشکودا زیرمجموعه این شرکت هم قصد دارد وارد بازار ایران شود برخی گزارشها از مذاکرات اشکودا با ایرانخودرو حکایت دارند از سوی دیگر ایرانخودرو همزمان در حال مذاکره با فولکسواگن است. با توجه به این گزارشها ممکن است فولکسواگن با برند اشکودا همکاری خود با ایرانخودرو را آغاز کند. توماس کوبیک سخنگوی شرکت اشکودا به اقتصاد نیوز گفت: ما از توافق ایران و گروه 5+1 استقبال میکنیم بازار خودروی ایران بسیار بازار جذاب و آینده داری است. او تأکید کرد: ما این بازار را زیر نظر گرفتهایم و در حال بررسی بازار ایران هستیم. شرکت اشکودا که در کشور چک قرار دارد زیرمجموعه فولکسواگن محسوب میشود و بر روی پلتفرمهای فولکسواگن محصولاتی همکلاس تولیدات فولکسواگن باقیمتی ارزانتر را میسازد. هماکنون گروه فولکسواگن در حال مذاکره با چندین شرکت در ایران ازجمله ایرانخودرو، بم خودرو و خانواده گرامی واردکننده خودرو به ایران است؛ و هنوز معلوم نیست این شرکت با چه استراتژی وارد بازار ایران میشود برخی معتقدند این گروه با چندین نشان تجاری خود با چند شرکت در ایران همکاری خواهد کرد. هماکنون شرکتهای آئودی، فولکسواگن، پورشه، لامبورگینی، سئات، بنتلی، بوگاتی و اشکودا عضو گروه خودروسازی فولکسواگن هستند. شرکت اشکودا از سال دو هزار میلادی زیرمجموعه گروه فولکسواگن شده است.
مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به رقم ۳۷۲.۳ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی ۲۲.۸ میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) ۲۱۶.۸ میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ ۲۶۴.۳ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۸ میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی نفت بهران با ۱۱۱.۵ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا با ۱۵.۴ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با ۱۵.۴ میلیارد تومان و گروه شیمیایی با ۵.۹ میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس تهران نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۸۱ واحد، شاخص قیمت ۷۲ واحد و شاخص فرابورس ۳ واحد کاهش یافتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد ۶۶۴۴۶ واحد و شاخص قیمت به ۲۶۴۲۳ واحد رسید. هلدینگ نفت و گاز تأمین (تاپیکو) با ۲۱ واحد بیشترین اثر مثبت و صنایع مس ایران با ۷۱ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.
وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:
اواخر وقت دیروز مصاحبهای از سوی مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در خصوص خروج سیمان از شمول قیمتگذاری و لزوم افزایش قیمت سیمان در آینده نزدیک در سایتهای خبری انتشار یافت امروز هم اطلاعات بیشتری در همین زمینه توسط دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در سایتهای خبری درج گردید. علاوه بر این صحبتهای آقای سیف و نعمت زاده در روز گذشته در اتاق بازرگانی در مورد شیوه تسویه بدهکاران ارزی که قبل از مهرماه ۱۳۹۱ از صندوق ذخیره وام گرفتهاند نیز برای صنعت سیمان که با اخذ تسهیلات ارزی سنگین درگذشته مبادرت به اجرای طرحهای توسعه نموده و اکنون با افزایش قابلملاحظه نرخ ارز دچار مشکلات عدیده شده، خبر خوبی قلمداد میشد. این اخبار موجبات شکلگیری فضای نسبتاً مناسبی برای نمادهای سیمان در روز جاری بودند. تعداد نمادهای معاملاتی امروز به ۲۲ نماد (شامل ۲ نماد حق تقدم)، حجم معاملات به ۱۴۴۶۱ هزار سهم و ارزش معاملات به ۱۸۰۹۳ میلیون ریال بالغ شد. حجم و ارزش معاملات در قیاس با روز گذشته مناسبتر بود. از میان نمادهای معاملاتی و بر پایه قیمت پایانی، ۷ نماد منفی، ۱ نماد بدون تغییر و مابقی مثبت بودند. سیمان شرق با ۵۷۸۸ هزار سهم به ارزش ۶۲۶۵ میلیون ریال حدود ۳۵ درصد معاملات خرد و سیمان تهران با ۲۵۶۹ هزار سهم به ارزش ۵۴۴۰ میلیون ریال معادل ۳۰٪ کل معاملات خرد نمادهای صنعت سیمان را به خود تخصیص دادند. از میان نمادهای باز ۱۰ نماد سیمان اردبیل، ارومیه، خاش، خزر، دشتستان، اصفهان، فارس، فارس نو، نیریز و ایلام امروز شاهد انجام معاملهای بر روی نمادهای خود نبودند. نماد سیمان هرمزگان که دیروز بازگشایی ولیکن شاهد معاملهای نبود، امروز مورد حراج مجدد واقع و با افزایش قیمت اندکی معامله گردید. در سامانه کدال تنها شرکت سرمایهگذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) اقدام به انتشار شرکت تولیدی سیمان فیروزکوه (از زیرمجموعههای خود) نموده است.
حجم معاملات نمادهای لیدر امروز از روز گذشته بهتر بود. در این میان نماد سیمان تهران معاملات پرحجمی را به ثبت رساند. معاملات نمادهای سیمان تهران و سیمان فارس و خوزستان عمدتاً در دامنه مثبت ولیکن نماد سید کو عموماً در دامنه منفی قیمت بود. حضور سهامدار حقوقی در نماد سیدکو بهعنوان خریدار همچنان محسوس است.
تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:
بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، هیچیک از سهامداران بالای 1% شرکتهای این صنعت در روز گذشته در نمادهای سیمان شرق و سیمان سپاهان شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر،در نماد سیمان خاش شرکت آیندهسازان صنعت سیمان و در نماد سیمان شمال شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان بهعنوان خریدار سهام حضورداشتهاند.
مقصود پورابولی
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.