Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس24 :بحث سوال از وزیر نفت در این هفته به تلاش برای استیضاح وی تبدیل شده است. دراین هفته قراراست اقدامات لازم برای آن ازسوی نمایندگان استیضاح کننده فراهم شود.این که نام نمایندگان استیضاح کننده چیست و به کدام حزب و دسته سیاسی وابسته اند، چندان مورد توجه نیست، اما ازمنظر توقعات فعالان بازار سرمایه پروسه سوال از وزیر نفت می تواند مجال بهتری برای بازخوانی مشکلات صنایع بزرگ بورسی کشور باشد.صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی در بازار سرمایه که با هدف جذب منابع عمومی و خصوصی برای بالندگی این صنایع وسرمایه گذاری های عمومی در راستای اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی امروزه بیشترین سهم بازار بورس را به خود اختصاص می دهند،موجب تقویت نهادی در اقتصاد می شوند که در حوزه اقتصاد کلان نیز منشا اثرات مثبتی می تواند باشد.

انتقادات زیادی به وزیر نفت در بازار سرمایه وجود دارد که فارغ از نوع نگاه این وزارت خانه در برون رفت از شرایط افت جهانی بهای نفت و فشارهای تحریمی ،بازار سرمایه کمترین سهم را از اهمیت کلان در دایره توجهات وزارت نفت داشته است. فعالان بازار سرمایه همچنان از پنهان کردن انتقادات صریح خود از بیژن نامدار زنگنه ، وزیر نفت اعتراض دارند.تعدادی دیگر از فعالان بازار سرمایه در این خصوص به بیان نظرات خود پرداخته اند.

خبرهای مربوطه دراین زمینه نیزحاکی است جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت را تهیه و تدوین کرده‌اند.این طرح استیضاح در انتقاد به عملکرد وزارت نفت و سیاست‌های وزیردراین وزارتخانه تهیه و تدوین شده است.عملکرد وزیر در مدیریت وزارتخانه، کاهش قیمت نفت و عدم انجام اقدام لازم در این زمینه و همچنین عدم انتصاب‌های مناسب از جمله دلایل نمایندگان برای استیضاح عنوان شده است.در همین زمینه، سیدشکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز و رئیس فراکسیون نفت، گاز و پتروشیمی مجلس شورای اسلامی ضمن تأئید این خبر گفت که در هفته جاری اقدامات لازم برای استیضاح پیگیری خواهد شد.وی همچنین علت تهیه این طرح را اینگونه عنوان کرد: «عملکرد وزیر باعث شد تا نمایندگان دیگر راهی به جز استیضاح برای جلوگیری از روند غلط در وزارت نفت نداشته باشند.»

فعالان بازار سرمایه هر چند اعتقاد زیادی به استیضاح علی طیب نیا وزیر اقتصاد ندارند اما در برابر بیژن زنگنه استیضاح او را مناسب و لازم ارزیابی کرده اند.

نام

سمت

دیدگاه

علیرضا عسگری مارانی

مدیر عامل سرمایه گذاری ملی

معتقدم که ایشان به عنوان وزیر نفت از ابتدای تصدی وزارت در دولت روحانی تا به امروزهیچگونه پروژه جدید که امکان جذب سرمایه گذاری های داخلی ،خارجی قدیمی یا جدید را فراهم کرده باشد، به ثمر نرسانده است.مجلس باید از وی اولا بپرسد که در جهت سیاستگذاری برای سرمایه گذاری در صنعت نفت تا کنون چه کرده است؟دوم این که چرا ایشان با خصوصی سازی در این صنعت مخالف است.؟سوم اینکه نبود شفافیت درعملکرد وی وتاثیرسیستم کاری اوبر شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی باید مورد سوال قرار گیرد.باید مشخص شود که تکلیف این شرکت ها چیست؟ چهارم این که وی در زمانی که نرخ هر بشکه نفت 115 دلار بود ،نرخ هر متر مکعب گاز خوراک پتروشیمی هارا 13 سنت در مجلس ارائه داد و اکنون که قیمت جهانی نفت تا 42 دلار افت کرد چرا باید نرخ گاز همچنان 13 سنت بماند؟این پافشاری وی موجب منفعل شدن بیشتر شرکت های پتروشیمی است.پنجم اینکه وی یکی از عوامل افول شدید قیمت نفت در اوپک بود.بد اخلاقی ما با عربستان به جای تشریک مساعی با شرکا در مجادلات نفتی یکی از دلایل ریزش 50 درصدی قیمت نفت از 115 دلار به 42 دلار بود.دادن اطلاعات غلط به اقتصاد داخلی و مردم باید مورد سوال قرار گیرد. با تصمیمات وی ما اضافه تر نفت فروختیم اما حاصل آن چه شد؟

ششم اینکه نگاه وی به طورکلی نگاه یک مدیر دولتی با الگوی قدیمی بنگاهداری است نه سیاستگذاری.هفتم اینکه با آمدن دولت روحانی انتظار میرفت که افراد با تجربه در کابینه شرایط سرمایه گذاری ها را بهبود می بخشیدند وشور و شعف سرمایه گذاری را بیشتر می کردند نه اینکه موجب کاهش ارزش دارایی های مردم بشوند. باید پرسید در عسلویه چه خبر است ؟چرا یک خارجی نمی آید سرمایه گذاری کند،چرا سرمایه گذار خارجی نمی آید در پروژه های متانول سرمایه گذاری کند. بازار سرمایه نه تنها از وزرای نفت که از 3 وزیر دیگر نیرو ،مخابرات و صنعت و معدن گلایه دارد و آنها را نمی بخشد.

حسینعلی زادمهر

مدیر سرمایه گذاری گسترش نفت و گاز پارسان

من با استیضاح فنی و غیر سیاسی وزیر نفت موافقم و از آن حمایت می کنم.واقعیت این است که فارغ از بحثهای سیاسی فرصت خوبی است تا نقطه نظرات فعالان بازار سرمایه نیز مورد سوال قرار گیرد. اول اینکه وزیر نفت به راحتی با وجود مصوبه هیات دولت برای به تاخیر انداختن آیین نامه و دستور العمل کیفی سازی پالایشگاه ها تا سال 98،ایشان با دستور العملی در سال 93 برای محاسبه نرخ فرآورده های نفتی پالایشگاهی عملا مصوبه دولت را زیر پا گذاشت و آن را نقض کرد. دوم اینکه مصوبه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها که قرار بود حداکثر ظرف مدت 6 ماه تا پایان خرداد ماه تعیین بشود ،ارائه نشد و اخیر آیین نامه ای که تعیین شده ناقص و مبهم است .نتیجه اینکه دو تصمیم غیر کارشناسی وزیر نفت لطمه سنگینی به سهام پالایشگاهی ها و پتروشیمی ها زد.باید مدیریت ارشد وزارت نفت تغییر کندتا حوزه نفت و گاز و پتروشیمی تقویت شود.زنگنه لطمات سنگینی به حوزه سرمایه گذاری صنایع مرتبط با نفت زده است.

دکتر احمد مهدوی

دبیر انجمن صنفی پتروشیمی ها

اولا امیدوارم که رای برابقای ایشان در سمت وزارت داده شود. اما واقعیت این است که ایشان توقعات بازار سرمایه را به هیچ عنوان تامین نکرده اند.از دوران تصدی ایشان تقریبا 2 سال می گذرد اما صنعت پتروشیمی سردرگم است.هنوز نرخ مشخصی بری خوراک پتروشیمی ها نداریم.سرمایه گذاران و سهامداران سرگردانندوزارت نفت خود به درستی اقدامی در این زمینه انجام نداد تا مجلس در این راستا قانون تهیه کرد.همین قانون را نیز وزارت نفت اجرا نمی کند.شخصا راضی نیستم ضمن استیضاح از وزارت کنار برود ما حمایتش می کنیم.اما در بحث پتروشیمی ها قطعا اکثریت توقعات موجود برآورده نشده .خیلی انتظار داشتیم که از صنعت برتر کشور حمایت بشود و به کمک ایشان نیاز داشتیم.نمی توانیم در این صنعت بیش از این زیان کنیم.اما نمی گویم به خاطر این مسایل ایشان از وزارت کنار برود

عزت طیبی

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بانک کارآفرین

بسیاری از اتفاقات خارج از حیطه اختیارات ایشان بوده است و مخالف استیضاح وی هستم.

مهدی طحانی

مدیر عامل آوای آگاه

عملکرد این وزیر منطبق با تصمیمات دولت قبل در بازار سرمایه نبوده است . نمی توان به وضوح گفت که عملکرد منفی یا مثبتی داشته است. به نظر بنده دو دیدگاه وجود دارد . هم حقوقی هایی که در بازار سرمایه منافعشان خلاف نظر این وزیر بوده به نوعی وجهه وی را با تصمیماتشان به گونه ای دیگر نشان دادند. هم اینکه خود وزیر مخالف خصوصی سازی بوده و تصمیماتش نیز بر همین اساس بوده است

اصغر زاده

مدیر عامل کارگزاری آفتاب درخشان خاور میانه

وزیر نفت بیشتر زیر ساختی کار کرده و نگاه به بازار سرمایه نداشته است. در زمینه زیر ساختی و اولویت در بحث پارس جنوبی و اسکله های نفتی بسایر تلاش کرده است. البته کابینه دولت یازدهم بیشر روی بحث مهار تورم تمرکز داشتند و بازار سرمایه در اولویت کاری شان نبوده است. وزیر نفت هم به همین ترتیب نگاه بازار سرمایه ای نداشته و اساسا خصوصی سازی را به این صورتی که در حال حاضر انجام شده قبول ندارد.

رحیم لوی بنیس

مدیر عامل شرکت کارگزاری پارس نمود گر خبره

به نظرمی رسد که وزرای دولت و تیم ایشان تکنوکراتی بوده و در فضایی رشد یافته اند که اقتصاد دولتی را نمی پسندد. همچنین در ارتباط با خصوصی سازی بخش غیر دولتی را نابالغ می داند. البته سیاست کلان دولت فعلی همین است و ربطی به یک وزیر خاص ندارد. این به معنی آن نیست که نگاه به بازار سرمایه در دولت وجود ندارد. بلکه نشان می دهد که باید بخش بالغ تر شده و شفاف تر عمل نماید.


این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24