بالاخره موضوع پرداخت خسارت بنز به ایران با همه تكذیب ها از سوی بالاترین مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید شد. «بنز خسارت خود به ایران را پرداخت كرده است» كوتاه مختصر اما پر از خبر.
به گزارش اعتماد، شركت مرسدس بنز آلمان چندی پیش اعلام كرد: «در راستای جبران خسارتهای ایران خودرو به علت ترك یكباره شراكت از سوی بنز، ۴۲ میلیون یورو به ایران خودرو غرامت میدهد. پس از اعمال تحریمها علیه صنعت خودروسازی كشور از سوی غرب، مرسدس بنز كه خط تولید چند خودرو سنگین شامل كامیون و اتوبوس را در ایران خودرو در دست داشت، به یكباره تولید این خودروها را متوقف و ایران را ترك كرد.
بنز همچنین در حال ایجاد خط تولید یك خودروی لوكس در ایران بود كه با ترك ایران این خط تولید نیز لغو شد. همین حركت بنز در كنار برخی مسائل دیگر بود كه ایران خودرو را به سمت خودروسازان چینی سوق داد و حواشی جدیدی را برای این خودروساز داخلی رقم زد. حال پس از سالها، بنز از تصمیم خود برای بازگشت به ایران خبر داده و اعلام كرده است كه برای جبران خسارتهای ایران خودرو از ترك یكباره این شركت، ٤٢ میلیون یورو به این شركت خسارت خواهد داد.»
این در حالی است كه تا پیش از این همواره خودروسازان دریافت خسارت از بنز را رد كرده و معتقد بودند، «خسارتی به آنها پرداخت نشده است.»
محمد نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت كه به ایتالیا رفته است اگرچه از پرداخت خسارت بنز سخن میگوید اما به موضوع احتمال پرداخت خسارت ایران به شركتهای ایتالیایی هم اشاره میكند و آن را منوط به تایید بانك مركزی میداند.
موضوع پرداخت خسارت ایران به شركتهای ایتالیایی در دوران تحریمهای بانكی اگرچه تاكنون بارها واكنشهای داخلی و خارجی را با خود همراه كرده است اما محمد نعمتزاده در مورد آن گفته است: «بررسی و تایید خساراتی كه ایتالیاییها مطرح كردهاند، بر عهده بانك مركزی است، خسارات ناشی از نبود ارتباطات بانكی در دوران تحریم است.
در برخی پرداختها، نه اینكه نخواسته باشیم، اما چون هیچ ارتباطی نبود و هیچ بانك خارجی از ایران پولی را نمیپذیرفت خساراتی به وجود آمد. بنابراین قرار است كه بانك مركزی بررسی كند و اگر حساب و كتابی باقی مانده به تدریج تسویه شود. از سوی دیگر شركت مرسدسبنز قرار بود به ایرانخودرو در زمینه كامیون و اتوبوس خسارت پرداخت كند كه انجام شد و بهجای پول به ما اجناس و قطعات دادند.
از سوی دیگر گویا چینی ها بیش از آنچه تصور میشد میخ همكاری خود با ایران را محكم به زمین زدهاند كه حتی برندهای معتبر خودرویی اروپایی هم نمیتوانند به همین راحتیها حضور خود در بازار خودرویی ایران را تثبیت كنند.
در حالی كه ایتالیاییها یكی، دو هفته پیش میهمان ایرانیها بودند و همان زمان هم بحثها بر سر همكاری فیات و آبی پوشان جاده مخصوص بر سر زبانها افتاده بود اما با روشنگریهای جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت به نظر میرسد بحث بر سر تولید مشترك ایران و ایتالیا تنها درحد مذاكرات و مراودات عادی خواهد گذشت، و هیچگاه آبیپوشان شاهد حضور مهندسین ایتالیایی در جاده مخصوص نخواهند بود.
محمدرضا نعمتزاده در گفت و گویی كه با اقتصادنیوز داشته است آب پاكی را روی دست ایتالیایی ها ریخته و از عدم اجازه ورود آنها به بازار خودرویی ایران صحبت كرده است. وی با بیان اینكه ایتالیا در چند زمینه دارای تجربه همكاری با ایران است و از مزیت نسبی برخوردار است و در راس آن نفت و گاز قرار دارد، درباره احتمال حضور فیات در ایران گفته است «در زمینه خودروسازی، همكاری با ایتالیا به نظر من بعید است. چون سهام خودروسازی فیات در اختیار كرایسلر امریكاست، به همین دلیل شاید موانعی وجود داشته باشد.
البته فیات و ایرانخودرو در حال مذاكره هستند. اگر فیات بخواهد، ما حرفی نداریم؛ ولی اگر روابط بهخاطر امریكا روان نباشد، ما ترجیح میدهیم این روابط با كسی دیگر باشد. فیات یكی از گزینههاست، اما كمی زود است كه از آمدن خودروسازهای امریكایی به واسطه كشورها و شركتهای چندملیتی حرف بزنیم.»
ایتالیایی ها دوباره به ایران می آیند
در عین حال گویا ایتالیاییها مجددا قصد دارند برای به نتیحه رساندن تفاهماتشان به ایران بیایند، موضوعی كه وزیر صنعت به آن با دید مثبت مینگرد و میگوید: «این تیم با همتایان خود در ایران در زمینه صنایع كوچك و متوسط مذاكره میكنند. ما هم برنامه ریزی می كنیم تا با همكاری اتاق بازرگانی ملاقات ها انجام شود. ملاقات های اولیه در جهت آبكردن یخهای گذشته است. بعد از آلمان كشوری كه بیشترین همكاری های صنعتی و تكنولوژیك را با ایران داشته، ایتالیا در رده دوم قرار دارد؛ این كشور توان خوبی در زمینه علمی و مهندسی دارد. اما باید با روشها و سیاستهایی كه ما مشخص و اعلام كردیم، همكاریهای خود را انجام دهد كه عمدتا بر مبنای سرمایهگذاری مشترك و همكاریهای مدیریتی، بازرگانی خارجی، صادرات و همكاری های تكنولوژیك است.»
تخفیف چینی ها برای سهم گیری بیشتر از بازار
چینیها خیال از دست دادن بازار بزرگ خودروی ایران را ندارند. در حالی كه خودروهای داخلی با كمكها ریز و درشت دولت همچنان خودروهایی با قطعات چینی تولید میكند؛ چین با ترفندهایی هر روز سهم بیشتری از داخلیها میرباید. چندماهی است ركود در بازار خرید و فروش خودرو تشدید شده و كمتر خریداری در آن دیده میشود. حتی فروشهای ویژه خودروسازان هم در رونق بازار تاثیری نداشته و مردم همچنان تمایلی به خرید خودرو ندارند.
بسیاری از فعالان بازار خودرو معتقدند خودروسازان باید قیمت محصولات خود را كاهش دهند تا بازار به سمت رونق حركت كند، اما خودروسازان به هیچ عنوان راضی به این امر نبوده و با شگردهای مختلف درصدد فروش محصولات خود در سطح بازار هستند. به عنوان نمونه از اوایل هفته جاری یكی از شركتهای بزرگ خودروسازی اقدام به فروش اقساطی محصولات خود كرده است اما این موضوع تاكنون نتوانسته جنب و جوشی را در بازار به وجود آورد. زیرا مردم خرید اقساطی خودرو آن هم در شرایط فعلی بازار را اشتباه می دانند.
محمدی یكی از فروشندگان خودرو در مورد وضعیت این روزهای بازار خودرو به تسنیم میگوید: بازار خرید خودروهای داخلی راكد است تا جایی كه مردم میخواهند تا دقیقه ٩٠ برای خرید خودرو صبر كنند.
وی با بیان اینكه شركت های چینی برای فروش محصولات خود تخفیفهای مختلفی را به خریداران ارایه میكنند، افزود: مردم ترجیح می دهند به جای خرید خودروهای داخلی كه قطعات چینی دارند كلا خودروی چینی بخرند. به نحوی كه خرید و فروش محصولات چینی در مقابل تولیدات داخلی بسیار داغ است. البته این امر در حالی است كه مردم هنوز بر بیكیفیت بودن محصولات چینی اصرار دارند اما آنها را به تولیدات داخلی ترجیح میدهند.
در كنار اظهارات این فعال بازار خودرو نباید از اقدامات سایر شركت های خودروساز خارجی برای فروش محصولات خود غافل شد، زیرا آنها نیز در قالب طرح های ویژه در بازار راكد خودرو درصدد فروش محصولات خود هستند.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.