Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

محمود احمدی‌نژاد 10 سال پیش در 27 شهریور سال 84 در مجمع عمومی سازمان ملل طرح ابتکاری ایران را درباره برنامه‌ی صلح آمیز هسته‌یی کشورمان را ارایه داد.

به گزارش خبرآنلاین، او که سخنرانی اش را همچون همیشه با دعای «اللهم عجل لولیك الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من اعوانه و انصاره» آغاز کرده بود، دو سوم از متن سخنرانی اش را به موضوع عدالت در جهان و لزوم ایجاد صلح و آرامش در جهان اختصاص داد.
او در بخش باقی مانده از نطقش درباره رویكرد و طرح جمهوری اسلامی ایران در مساله هسته‌ای پرداخته و با اشاره به تسلیحات اتمی و اشاعه آن و اعمال آپارتاید در دستیابی به فناوری صلح - آمیز هسته‌ای، گفت: این موضوع دو خطر عمده و در تقابل آشكار با آرامش و صلح جهانی است. باتوجه به‌اینكه در سالیان گذشته اقدامی جدی توام با مكانیزم عملی برای اجرای كامل خلع سلاح و بخصوص اجرای مصوبات كنفرانس بازنگری "ان پی تی" در سالهای 1995 و 2000 میلادی به عمل نیامده‌است، لازم است مجمع عمومی به عنوان فراگیرترین نماد سازمان ملل متحد، كمیته ویژه‌ای را برای تهیه و ارایه گزارش جامع پیرامون تدوین راهكارهای عملی خلع سلاح كامل مامور نماید. این كمیته در خصوص چگونگی انتقال مواد و تكنولوژی و تجهیزات ساخت سلاح هسته‌ای به رژیم صهیونیستی برخلاف معاهده "ان پی تی" بررسی و راههای عملی برای عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای را ارایه نماید. بعضی كشورهای قدرتمند با برخورد تبعیض آمیز در دستیابی كشورهای عضو "ان پی تی" به مواد و تجهیزات و فناوری صلح آمیز هسته‌ای، در حال پی ریزی نظام آپارتاید هسته‌ای هستند. ما نگرانیم كه با سلطه كامل بعضی كشورهای قدرتمند بر منابع و فناوری انرژی هسته‌ای، و ممانعت از برخورداری كشورهای دیگر، در آینده شاهد شكاف عمیق بین كشورهای قدرتمند و دیگران و تبدیل آنها به كشورهای روشن و تاریك باشیم. متاسفانه در30 سال گذشته در مورد اجرایی كردن حقوق به رسمیت شناخته شده كشورهای عضو ان پی تی در دستیابی و بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای طبق ماده 14 اقدام موثری به عمل نیامده‌است.
وی افزود: بنابراین، لازم است مجمع عمومی از آژانس بخواهد مطابق ماده 2 اساسنامه خود، ضمن ارایه گزارشی از نقض های صورت گرفته در ممانعت ازاجرایی كردن این ماده توسط كشورهای مشخص و همچنین ارایه راهكارهای عملی و اجرایی برای تحقق آن اقدام لازم به عمل آورد. نكته‌ای كه مناسب است بدان توجه نماییم این است كه استفاده صلح آمیز هسته‌ای بدون دارا بودن چرخه تولید سوخت هسته‌ای واژه‌ای تهی از معناست. نیروگاه هسته‌ای در یك كشور، اگر آن كشور را نیازمند همیشگی كشورهای زورگویی كند كه برای پیشبرد مقاصد خود از هیچ اقدامی روگردان نیستند، چیزی جز وابسته كردن بیش از پیش خود و ملتش نیست. هیچ دولت مردمی و وظیفه شناسی چنین كاری را خدمت به كشورش نمی‌شمارد.
اصول دیگری از طرح پیشنهادی احمدی نژاد از این قرار بود:
1 - همانگونه كه بارها اعلام شده است ایران بر اساس مبانی دینی حركت به سمت تسلیحات هسته‌ای را جایز نمی‌داند.
2 - جمهوری اسلامی ایران احیای معاهده "ان پی تی" و ایجاد كمیته ویژه پیش گفته را اقدامی ضروری و اساسی برای مقابله با سلاح های هسته‌ای و رفع آپارتاید هسته‌ای می‌داند.
3 - چرخه تولید سوخت هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران به لحاظ فنی متفاوت از چرخه سوخت در سایر كشورهای بهره‌مند از فن‌آوری هسته‌ای نیست. براین اساس جمهوری اسلامی ایران آماده است در اجرای پروژه غنی سازی اورانیوم درایران و برای شفاف سازی و اعتماد سازی بطور جدی با بخش‌های خصوصی و دولتی سایر كشورها مشاركت نماید واین گام مهم دیگری ورای همه ضوابط "ان پی تی" است كه جمهوری اسلامی صرفا جهت اعتماد سازی و روشنگری فعالیت هسته‌ای خویش آنرا پیشنهاد می‌نماید.
4 - برپایه حق مسلم ایران برای دستیابی به چرخه تولید سوخت هسته‌ای، ادامه تعامل و مراوده دقیق و فنی و حقوقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محور سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. مبادرت و استمرار مذاكرات با كشورهای دیگر در چارچوب تعامل ایران با آژانس محسوب می‌شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24