رنو از نحوه کار شرکای خود در خدمات پس از فروش رضایت ندارد و این شرایط باید تغییر کند؛ نمایندگی ها به مشتریان می گویند قطعه نیست، در حالی که هست، منتها آنها نمی خرند و عرضه نمی کنند.
به گزارش اقتصادنیوز، نیسان رسما برای خرید 100 درصدی سهام پارسخودرو اعلام آمادگی کرد. این گروه بزرگ خودروسازی فرانسوی- ژاپنی برای توسعه فعالیتهای خود در ایران نه تنها پارسخودرو را میخواهد بلکه خواهان خرید شرکت مگاموتور نیز شده است.
رنو - نیسان در حالی برای خرید کارخانه پارس خودرو شده است که سایپا حاضر نیست این شرکت وابسته به خود را از خانواده دور کرده و به خواستگار فرانسویاش بدهد.
سایپا که این روزها در شرایط مالی مساعدی به سر نمیبرد نتوانسته موتور ال90 را داخلی سازی کرده و قطعات لازم را برای شبکه خدمات پس از فروش این خودرو خریداری کند به همین خاطر است تولید ال90 افت تولید پیدا کرده صف تقاضا برای تحویل این خودرو شکل گرفته است.
رنو قصد دارد با خرید پارسخودرو و مگاموتور پایگاه مناسبی برای تولید و عرضه بخشی از محصولات خود در ایران به وجود آورد و خارج از سیستم دولتی حاکم بر صنعت خودرو کشور فعالیت خود را ادامه دهد.
گروه رنو - نیسان چندسالی است که محصولات متنوعی از خود را در این شرکت به تولید میرسانند و زیرساختهای لازم را در آن ایجاد کرده اند. مگان، ال90 و ساندرو 43 میلیون تومانی که روز گذشته از آن رونمایی شد، سه محصولی هستند که با برند رنو در این شرکت به تولید رسیدهاند. در این میان خودروهایی نظیر نیسان قشقایی، تینا، ماکسیما، مورانو و . . . نیز محصولاتی هستند که تا کنون با برند نیسان در این شرکت مونتاژ شدهاند.
خواسته رنو برای خرید پارسخودرو و مگاموتور، تا کنون مورد قبول مدیران و سیاستگذاران صنعت خودرو کشور قرار نگرفته و با اینکه قانون اصل 44 این اجازه را به دولت میدهد که از بنگاهداری دست بردارد گویا برخی از تصمیمسازان و تصمیمگیران مخالف این واگذاری شدهاند.
این موضوع نشان می دهد که کارخانه های خودرو کشور مشتری خارجی دارند و در صورتی که سیاستگذاران کشور بپذیرند، بخشی از شرکت های اقماری دو گروه خودروسازی بزرگ کشور قابل واگذاری به شرکت های معتبر است.
این موضوع مورد تایید پیمان کارگر، مدیر منطقه خاورمیانه رنو و مدیر عامل رنو پارس نیز قرار گرفته است. او روز گذشته به صراحت از فضای حاکم بر صنعت خودرو ایران انتقاد کرد و گفت که خودروسازان ایرانی نتوانسته اند به دلیل مشکلات مالی برای خرید قطعات مورد نیاز تولید ال 90 اقدام کنند و با توجه به اینکه داخلی سازی این خودرو به کندی صورت میگیرد، در راه تولید انبوه ال 90 موانع زیادی به وجود آورده است.
او با بیان اینکه ما از مگاموتور عاجز شده ایم، گفته است که «این شرکت نه داخلی سازی موتور ال 90 را انجام داد و نه تیراژش را بالا برد، از همین رو سه ماه فرصت داده ایم تا اقدامات لازم را در این مورد انجام دهد. مگاموتور میگوید محدودیت مالی دارد، در حالی که ما نمی توانیم به خاطر مشکل آنها، موتور تندر را از خارج وارد کنیم؛ مگاموتور داخلی سازی موتور تندر را جدی نگرفته و اگر در این فرصت سه ماهه، بخش شمالی این شرکت را به ما نفروشند، مجبوریم محل دیگری را برای تولید این موتور در نظر بگیریم و خودمان آن را اداره کنیم.»
مدیر خاورمیانه رنو با تاکید بر اینکه خودروسازان ایرانی قطعه میگیرند و پولش را نمیدهند، گفته است که «وقتی آنها برای تولید محصولات جدید پول ندارند، رنو مجبور است خودش سرمایه گذاری لازم را در این مورد انجام دهد و در این راستا با آنکه پیشنهاد خرید پارس خودرو را داده ایم، اما حاضر به فروش آن نیستند. از این رو رنو یا تمام سهام پارسخودرو را می خرد یا اینکه در خطوط تولید این شرکت برای تولید محصولات جدیدش سرمایه گذاری خواهد کرد.»
رنو در حالی خواهان خرید پارسخودرو و مگاموتور شده که با توجه به فضای حاکم بر اقتصاد ایران بعید به نظر میرسد مدیران صنعت خودرو کور این جسارت را داشته باشند که تن به این نوع واگذاری ها دهند. چرا که بلافاصله پس از انجام این کار ممکن است، نهادهای غیر مسوول و برخی نمایندگان مجلس فریاد وااسفا سردهند و نگذارند تا روند خصوصی سازی واقعی در کشور شکل گیرد. شاید رنو نیز متوجه راه سخت و طاقت فرسای خصوصی سازی در ایران شده و قصد دارد با توجه به جو حاکم برای جذب سرمایه گذاری خارجی خود راسا اقدام به ایجاد کارخانه در برخی نقاط کشور کند.
اما نشست مطبوعاتی مدیرعامل رنوپارس فقط به این خواستگاری منتهی نشد. او از دو شرکت بزرگ خودروساز کشور شدیدا انتقاد کرد و این احتمال را داد که شرکت رنو برای ادامه همکاری با ایران خودرو و سایپا تا پایان سال جاری میلادی راه جدیدی را برگزیند.
او گفت: رنو از نحوه کار شرکای خود در خدمات پس از فروش رضایت ندارد و این شرایط باید تغییر کند؛ نمایندگی ها به مشتریان می گویند قطعه نیست، در حالی که هست، منتها آنها نمیخرند و عرضه نمیکنند.
کارگر ادامه داد: خودروسازان ایرانی میگویند برای خرید قطعات پول ندارند، در حالی که ضعف مالی آنها نباید در خدمات پس از فروش رنو مشکل ایجاد کند.
او این را هم گفت که رنو در شیوه جدید همکاری با شرکای ایرانی، نخواهد گذاشت مشتریان برای دریافت محصولات این شرکت (رنو) معطل بمانند. به همینخاطر رنو از اوایل سال آینده میلادی، تعاریف جدیدی را در شراکت خود با خودروسازان ایرانی در نظر می گیرد.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید














نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.